Gå til innhold

heeejlp.skal evere en oppg og mangler en liten ting, tolknin

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

skal levere inne en eksamens oppg omhandlet av antitetisk og analogsik tolkning, greit nok jeg har funnet frem og forklart en god del om dette

analogisk: bruk av en rettsreglen på et tilsvarende område enn det regelen skal i utgangspunktet regulere.

antitetisk: kommer til et resultat som er annerledes eller motsatt av det loven tilsier.

men--- jeg mååå vises til noen §§ i lover og jeg finner ingen:( noen kloke hoder?

Videoannonse
Annonse
Gjest kenneth
Skrevet
skal levere inne en eksamens oppg omhandlet av antitetisk og analogsik tolkning, greit nok jeg har funnet frem og forklart en god del om dette

analogisk: bruk av en rettsreglen på et tilsvarende område enn det regelen skal i utgangspunktet regulere.

antitetisk: kommer til et resultat som er annerledes eller motsatt av det loven tilsier.

men--- jeg mååå vises til noen §§ i lover og jeg finner ingen:( noen kloke hoder?

Hæ? Seriøst, skal man gjøre seg fortjent til et svar, bør man kanskje legge litt mer flid i arbeidet med å formulere innlegget sitt. Det ser ut til å være produsert av en 3-åring, og slike smårollinger bør strengt tatt være fritatt for å gruble på såvel antiteser som analoge problemstillinger.

Skrevet
Hæ? Seriøst, skal man gjøre seg fortjent til et svar, bør man kanskje legge litt mer flid i arbeidet med å formulere innlegget sitt. Det ser ut til å være produsert av en 3-åring, og slike smårollinger bør strengt tatt være fritatt for å gruble på såvel antiteser som analoge problemstillinger.

Og Kenneth sitt innlegg var som en 7 åring. :wink:

Skrevet

Skjønte ikke denne setningen, jeg. Hvor gammel er jeg da?

Skrevet

kenneth- jeg skjønte ikke hva i det innlegget du så på som produsert av en 3 åring? synes da det var bra og forståelig skrevet jeg, tilogmed tatt med def av de ulike utrykkene. var det skrivefeil du tenkte på? det kan da skje alle......

Gjest Anonymous
Skrevet

analogi vil si å bruke lovteksten på et helt annet område enn det teksten egentlig skal brukes på..

litt mer forståelig?

Skrevet

Der du har funnet stoff om analogi og antitetiske tolkninger vil det også normalt stå eksempler også.. det kan lønne seg og søke etter dommer på lovdata, skriv inn søkeordene analogi og antitese. skoleeksempelet på analogisk tolkning finner du i sirkusteltdommen, omhandler gjeldsbrevdommen § 29. Kommer ikke på noe eksempel på antitetiske tolkninger i farten. Ikke helt enig av din definisjon av antitese, håper du har skrevet en litt mer presis beskrivelse i eksamensoppgaven din.

Gjest kenneth
Skrevet
kenneth- jeg skjønte ikke hva i det innlegget du så på som produsert av en 3 åring? synes da det var bra og forståelig skrevet jeg, tilogmed tatt med def av de ulike utrykkene. var det skrivefeil du tenkte på? det kan da skje alle......

Nei, jeg tenkte ikke på leifer. Jeg tenkte på slurv

"heeejlp.skal evere en oppg og mangler en liten ting, tolknin"

"åmen--- jeg mååå vises til noen §§ i lover og jeg finner ingen:( noen kloke hoder?"

I frykt for å gjenta meg selv : hæ?

Jeg står nå fortsatt på mitt :-)

(Hvis et kompromiss er løsningen, kan jeg strekke meg til 4 år og 7 mnd.).

Gjest kenneth
Skrevet
Og Kenneth sitt innlegg var som en 7 åring. :wink:
Høh... Itte én dag under 12 spør du mej
Gjest Anonymous
Skrevet

har ikke tilgang til lovdata.men det er noe annet.

antitetisk? vil si at resultatet blir eventuelt det motsatte av det som regelen viser til. når det skal trekkes slutninger om forhold som befinner seg utenfor ordlyden.

var det så feil? hvordan ville du sagt? nei inget gode eksempler der jeg har funnet stoffet. sirkusdommen? får prøve å lete litt på nett

Gjest Anonymous
Skrevet

må betales for for å hente ut dommer.

Skrevet

om du ikke har tilgang til lovdata pluss skjønner jeg at du ikke vil betale, et halvt års abonnement koster ganske mange hundre kroner ja... du burde prøve å låne noen fagbøker i rettskilde- og metodelære, her finner du svar på det du lurer på. i hvilken forbindelse skal du skrive denne eksamen? universitet, videregående skole el.?

Antitetisk tolkning er et tolkningsresultat du kommer til i rettsanvendelsesprosessen. Resultatet blir anderledes eller motsatt av loven, nettopp på grunn av lovteksten. Poenget er at lovteksten omhandler tilfelle 1, som er anderledes enn tilfelle 2, derfor må tilfelle 2 bedømmes anderledes enn 1. Her er det spørsmål om loven behandler spørsmålet uttømmende, i såfall kan du trekke en slik slutning. Du burde få tak i og lese litt i en rettskildelærebok, som sagt, feks av nygaard, eckhoff eller boe. Spørsmålene du stiller er alt for omfattende til at jeg kan svare konkret her, er massevis av eksempler å komme med. men det viktigste er at du forstår de to grunnbegrepene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...