Gå til innhold

Stort kjøkken med stort spisebord, eller seperat spisestue?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere valgt? Stort kjøkken med stort spisebord der man hadde gjester på middag etc, eller litt mindre kjøkken med frokostbord/bord til familiemiddager, og en egen spisestue i feks. en del av stuen? 

Åpen løsning ikke et alternativ :) Vil ha det lukket, spørsmålet er bare hvor stort og hva det skal romme. Liker selv å være på kjøkken (skal ha rundt bord, det er så mye koseligere), og vil kunne lukke døren bak meg. Men kanskje det er bedre å ha et vanlig kjøkkenbord der, og større i stuedelen? Har ofte kaffebesøk av familie og venner der vi sitter i kjøkkenet istedet for sofaen, og da er det kanskje praktisk med spisebord i stuen om barna gjør lekser samtidig?

(Sitter og tegner hus for bygging, derfor jeg spør. Klarer ikke helt å argumentere for og mot meg selv)

Anonymkode: a749c...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pluss med separat er at du kan stenge vekk rotet. Alltids greit hvis man skal diske opp noe krevende til en større gruppe og tida ikke rekker til. Kjøkkenbord får også gjerne litt mer bank enn spisebord, så de ser gjerne litt penere ut.

Pluss med felles er at det er mye mer kos med intime middager på kjøkkenet hvor kokken kan snakke med gjestene mens maten lages. Man slipper spisestuekostnaden og kan heller bruke pengene på et rom som faktisk brukes daglig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i stort kjøkken med spiseplass. Da blir det også to oppholdsrom for Familien AS. Om få år er barna større, da er det greit om de er i stuen mens dere er på kjøkkenet. 

Anonymkode: d2d25...f1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville absolutt hatt kjøkken med spiseplass, og spisestue i stua. Synes det er koselig å spise på kjøkkenet og ikke trenge å bære maten langt for å dekke på. Åpen løsning er heller ikke et alternativ jeg liker. 

• Liker 3
Skrevet

Drømmen min er kun arbeidskjøkken og så separat spiseplass.

Skrevet

Vi har stort kjøkken med langbord og peis og det er absolutt det rommet som blir brukt mest i huset. Rommet er i vinkel, arbeidssonen er inne i vinkelen med en øy i midten og bordet står i den litt lengre delen av rommet med peisen ovenfor enden av bordet. Totalt er det ca 60 m2. Vi har også spisestue, men den er i den delen av huset vi kun varmer opp og åpner til jul og da er det ekstra stas å dekke til selskap der.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager gigantisk sitering her :P 

3 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Pluss med separat er at du kan stenge vekk rotet. Alltids greit hvis man skal diske opp noe krevende til en større gruppe og tida ikke rekker til. Kjøkkenbord får også gjerne litt mer bank enn spisebord, så de ser gjerne litt penere ut.

Pluss med felles er at det er mye mer kos med intime middager på kjøkkenet hvor kokken kan snakke med gjestene mens maten lages. Man slipper spisestuekostnaden og kan heller bruke pengene på et rom som faktisk brukes daglig. 

Enig i den, men jeg tenker spiseplass på kjøkkenet for 4-6 personer, og det er ikke så ofte vi har mer enn en eller to gjester samtidig. Som oftest er det et familiemedlem som stikker innom, det er det. Kun bursdager, jul og selskap vi er flere enn de som får plass rundt et kjøkkenbord. Samtidig er det sikkert praktisk med begge deler? Sitter bare og ser på tegningene, og det blir så mye plass som jeg faktisk lurer på når vi kommer til å bruke. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig glad i stort kjøkken med spiseplass. Da blir det også to oppholdsrom for Familien AS. Om få år er barna større, da er det greit om de er i stuen mens dere er på kjøkkenet. 

Anonymkode: d2d25...f1a

Dette skjønte jeg ikke? Blir jo to oppholdsrom uansett, kjøkken + stue. Løsningen skal være lukket uansett, spørsmålet er om kjøkkenet skal ha ekstra kvadratmeter slik at man får et stort spisebord med plass til 8-10 personer der, eller om man skal basere seg på en spisestue i tillegg til kjøkkenbord inne på kjøkkenet. 

3 timer siden, Sheherasade skrev:

Jeg ville absolutt hatt kjøkken med spiseplass, og spisestue i stua. Synes det er koselig å spise på kjøkkenet og ikke trenge å bære maten langt for å dekke på. Åpen løsning er heller ikke et alternativ jeg liker. 

Begge deler altså. Jeg heller mest mot det. Har du det nå? Brukes spisestuen mye? Jeg er ikke vant til spisestue, har kun bord på kjøkkenet nå. Men har jo sett at det er praktisk når man har gjester og kan lage mat uten å tenke på rotet under besøket :) 

3 timer siden, O.G. skrev:

Drømmen min er kun arbeidskjøkken og så separat spiseplass.

Ingen spiseplass i det hele tatt? Jeg har vurdert øy med spiseplass, men er jo så glad i å sitte på kjøkkenet med kaffe. Blir ikke det samme tenker jeg. 

3 timer siden, Veslefrikk skrev:

Vi har stort kjøkken med langbord og peis og det er absolutt det rommet som blir brukt mest i huset. Rommet er i vinkel, arbeidssonen er inne i vinkelen med en øy i midten og bordet står i den litt lengre delen av rommet med peisen ovenfor enden av bordet. Totalt er det ca 60 m2. Vi har også spisestue, men den er i den delen av huset vi kun varmer opp og åpner til jul og da er det ekstra stas å dekke til selskap der.  

Virkelig i både pose og sekk altså :) Jeg ønsker ikke spisestue i helt eget rom tror jeg, det må bli ene delen av stuen. Ellers vil den bli brukt altfor lite frykter jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville delt av rommet delvis med en halvvegg der du kan ha kjøkkenbenk langs (altså et paralellkjøkken), høy nok til ar det skjuler litt rot, lav nok til at det fortsatt er sosialt. Spisebordet blir da litt utenfor kjøkkensonen. Mine (eks)svigerforeldre hadde det slik, fungerte veldig bra.

Anonymkode: 9e14b...036

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville delt av rommet delvis med en halvvegg der du kan ha kjøkkenbenk langs (altså et paralellkjøkken), høy nok til ar det skjuler litt rot, lav nok til at det fortsatt er sosialt. Spisebordet blir da litt utenfor kjøkkensonen. Mine (eks)svigerforeldre hadde det slik, fungerte veldig bra.

Anonymkode: 9e14b...036

Har vurdert halvøy, og spiseplassen utenfor det ja. Men det vil bli like mange kvadrat som å ha både kjøkken med spiseplass og spisestue. Litt usikker på om det er verdt det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lukket kjøkken og kun spisestue. Liker at det er hygge rundt måltidet, og det er lettere å få til med spisestue syns jeg.

Anonymkode: 47006...fb5

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen spiseplass i det hele tatt? Jeg har vurdert øy med spiseplass, men er jo så glad i å sitte på kjøkkenet med kaffe. Blir ikke det samme tenker jeg. 

Tja, et lite sted med en barkrakk eller to kan jo gå an, men jeg ville foretrekke et rent arbeidskjøkken ja. Noe sånt som dette er drømmen.

54bf3f6b8b444_-_hbx-sheila-bridges-kitch

Skrevet

Jeg har et rent arbeidskjøkken (men ikke så fint som bildet over, dessverre) og spisebord i en avskjermet krok i stua, rett ved kjøkkenet selvfølgelig. Savner egentlig ikke spiseplass på kjøkkenet annet enn da ungene var babyer og griste med mat overalt (ja, spisestua har parkett...). Her har kjøkkenet dør i den ene enden og skyvedør i den andre enden slik at man kan gå inn/ut i begge ender. Akkurat det er faktisk veldig praktisk!

Hadde nok gått for arbeidskjøkken og separat spisestue skulle jeg bygget et hus nå. Er jeg på kjøkkenet så er det fordi jeg lager mat etc, jeg har aldri vært noe glad i å sitte der og slarve om jeg ikke holdt på med noe jeg ikke kan gå fra. Kaffedrikking gjør jeg krøllet opp i sofaen... ;)

Skrevet (endret)

Nei, jeg har ikke det. Men planlegger det når vi forhåpentligvis skal bygge hus nå i år.

Har i dag kjøkken uten spiseplass, og spisestue i stua. Veldig greit med spisestue når vi har gjester på middagsbesøk.

Endret av Sheherasade
Skrevet

Har spisestue rett ved kjøkkenet, alltid ønsket meg spisestue og var ganske happy da vi fikk det 😊 Ironisk nok brukes den stort sett bare når vi har selskap, ellers spises det mest i sofaen foran TVn i stua 😝 Har og en liten barløsning på kjøkkenet, men den brukes enda sjeldnere enn spisestua. 

Målet for 2017 er å få spisestua i bruk daglig, og på sikt å fjerne hele barløsningen på kjøkkenet 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kun spisestue og ingen spiseplass på kjøkkenet er helt utelukket, da vi er avhengige av to avstengte soner :) Jeg vil kunne sitte med venninnebesøk et sted og kunne snakke i fred med lukket dør, samtidig som noen ser tv i stua. 

Så alternativene er enten begge deler, mindre på kjøkkenet og i tillegg spisestue, eller gedigent kjøkken med spisestuen der inne. Tror jeg heller til det første da, kanskje de gangene man har juleselskap o.l. 

Skrevet

Ett alternativ er jo å lage spisestuen til en avstengt sone også.... Det er egentlig litt drømmen, å ha spisestuen avstengt fra resten av stua også. Gjerne med en skyvedørsløsning så man kan velge å åpne opp litt. Tenker litt på gamle erverdige villaer og leiligheter der man ofte hadde store dobbeldører mellom stuer/rom slik at man kunne åpne og lukke etter behov.

Og en liten digresjon, er det bare jeg som hater åpne løsninger? Jeg synes det blir så mye støy og uro som sprer seg i huset og merker det gjør meg veldig sliten i hodet å ikke kunne stenge dører og slippe å få med meg alt som foregår..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, onyx skrev:

Ett alternativ er jo å lage spisestuen til en avstengt sone også.... Det er egentlig litt drømmen, å ha spisestuen avstengt fra resten av stua også. Gjerne med en skyvedørsløsning så man kan velge å åpne opp litt. Tenker litt på gamle erverdige villaer og leiligheter der man ofte hadde store dobbeldører mellom stuer/rom slik at man kunne åpne og lukke etter behov.

Og en liten digresjon, er det bare jeg som hater åpne løsninger? Jeg synes det blir så mye støy og uro som sprer seg i huset og merker det gjør meg veldig sliten i hodet å ikke kunne stenge dører og slippe å få med meg alt som foregår..

Veldig enig med deg, derfor er det helt uaktuelt :) Det ser pent ut, når det er helt ryddig og striglet, og alle sitter helt stille der de er. Men så fort man lever i en åpen løsning er det jo umulig å gjøre to ting i samme hus, uten å forstyrre hverandre. Jeg skjønner ikke hvordan man lever slik jeg, hvordan får mannen til å ha besøk av en kompis, samtidig som ungene vil se barnetv? Og hvordan snakke fortrolig med ei venninne, mens mannen vil slappe av på sofaen? Uten dører hadde jeg blitt gal! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøkken med liten spiseplass til vanlig og spisestue i stua i tillegg. Veldig glad for den løsningen.  Begge bordene brukes mye, ville ikke unnvært noen av de.

Anonymkode: 7b190...cd0

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig med deg, derfor er det helt uaktuelt :) Det ser pent ut, når det er helt ryddig og striglet, og alle sitter helt stille der de er. Men så fort man lever i en åpen løsning er det jo umulig å gjøre to ting i samme hus, uten å forstyrre hverandre. Jeg skjønner ikke hvordan man lever slik jeg, hvordan får mannen til å ha besøk av en kompis, samtidig som ungene vil se barnetv? Og hvordan snakke fortrolig med ei venninne, mens mannen vil slappe av på sofaen? Uten dører hadde jeg blitt gal! 

To stuer er løsning da :) Vanlig stue og kjeller-/loftstua, for eksempel. Det jeg derimot ikke skjønner, er når folk lager kjempedigert kjøkken, hvor de tilbringer omtrent hele tiden på dårlige stoler, også bitteliten tvstua, hvor de tilbringer resten av sine kvelder, også har de separat stua/spisestua som bare står tom og pyntet til gjester som kommer engang i året. Det er for meg bortkasta ressursbruk, jeg synes at det rommet som er størst og finest, det er rommet som bør bli mest brukt av hele familien - og da er åpen løsning på kjøkken/spisestue/stue er helt perfekt. Det handler bare om tilgjengelig plass og best bruk av det. Jeg er aldri alene på kjøkkenet uansett, da både mannen, unger og katter vil gjerne henge sammen med meg. :P 

Men alle har sin smak. Og for ditt spørsmål, ville jeg si at det kommer an på størrelsen du har tilgjengelig. Hvis du kan ha et større kjøkken med spiseplass, og stue/spisestua er fortsatt på over 40 kvm (og helst 50 - 60) - gå for det. Derimot, hvis det å velge større kjøkken vil gi deg bitteliten stua på litt over 20 kvadrat, det er i mine øyne ikke verdt det. Stua  er uansett rommet du kommer til å bruke mest, og det vil føles smått og trangt, og bli fort rotete. Heller mindre spiseplass på kjøkken og større stue da.

Anonymkode: 5cb1e...d6c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

To stuer er løsning da :) Vanlig stue og kjeller-/loftstua, for eksempel. Det jeg derimot ikke skjønner, er når folk lager kjempedigert kjøkken, hvor de tilbringer omtrent hele tiden på dårlige stoler, også bitteliten tvstua, hvor de tilbringer resten av sine kvelder, også har de separat stua/spisestua som bare står tom og pyntet til gjester som kommer engang i året. Det er for meg bortkasta ressursbruk, jeg synes at det rommet som er størst og finest, det er rommet som bør bli mest brukt av hele familien - og da er åpen løsning på kjøkken/spisestue/stue er helt perfekt. Det handler bare om tilgjengelig plass og best bruk av det. Jeg er aldri alene på kjøkkenet uansett, da både mannen, unger og katter vil gjerne henge sammen med meg. :P 

Men alle har sin smak. Og for ditt spørsmål, ville jeg si at det kommer an på størrelsen du har tilgjengelig. Hvis du kan ha et større kjøkken med spiseplass, og stue/spisestua er fortsatt på over 40 kvm (og helst 50 - 60) - gå for det. Derimot, hvis det å velge større kjøkken vil gi deg bitteliten stua på litt over 20 kvadrat, det er i mine øyne ikke verdt det. Stua  er uansett rommet du kommer til å bruke mest, og det vil føles smått og trangt, og bli fort rotete. Heller mindre spiseplass på kjøkken og større stue da.

Anonymkode: 5cb1e...d6c

Drømmen er en stor stue med hjørnesofa foran tv, gode stoler foran peis og evt to tosetere mot hverandre i et slags karnapp. I tillegg til plass til spisestue (som da vil kunne bli brukt daglig eller ved selskap). Pluss egen loftstue/kjellerstue til filmkvelder eller når barna har besøk. Og i tillegg kjøkken med spiseplass (rundt bord, drømmen!). 

For min del er det hyggeligst å ha besøk utenom tv'en, så tvstua kan gjerne være bitteliten for min del, om vi har andre sofaer å sitte i ved besøk. Synes nesten alltid det er koseligere å sitte ved en spisestue (på kjøkkenet) under besøk, enn i stuen der det er vanskelig å sitte behagelig (jeg sitter ikke i sofaer, jeg ligger :fnise:). 

At man har gode stoler rundt spiseplassen på kjøkkenet er selvsagt viktig. Og hvis jeg må velge mellom stor stue eller stort kjøkken så er det kjøkkenet som vinner, det er der mesteparten av døgnets timer brukes, det er der man spiser og der man har besøk. Og der man får alenetid, jeg hadde nok blitt sprø om mann og barn hang etter meg hele tiden. :) Er helt avhengig av å kunne trekke meg tilbake til et rom alene, og når det er feks. åpen løsning blir alternativet soverommet. Mye koseligere å ta med pcen på kjøkkenet, eller lignende. 

(Jeg synes det er spennende å høre hvor forskjellige hverdager og behov man har, håper du leser svaret som interesse, og ikke kritikk, for jeg er nok helt forskjellig fra deg. Takk for at du svarte :) ) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...