AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #1 Skrevet 1. januar 2017 Jeg fikk pastamaskin til jul, og i går måtte den prøves. Laget deig av durum og egg og sveivet lystig i vei. Laget ravioli. Prøvde å legge dem pent på et brett med mel mellom så de ikke skulle klistre seg sammen, men det var ikke spesielt vellykket. Gikk hull i en del av dem på undersiden. Det smakte bra da, men etter de var kokt så vi jo at deigen gjerne kunne vært enda tynnere siden den blåste seg litt opp ved koking. Men da hadde vel enda flere revnet/gått hull i? Noen som har tips til en nybegynner? Anonymkode: 48193...fb7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #2 Skrevet 1. januar 2017 Hvilket blandingsforhold brukte du av egg og durumhvete? Det kan høres ut som deigen kanskje var litt løs, siden raviolien klistret seg sammen også med mel i mellom. Lot du den hvile godt før utvalsing? Ellers synes jeg ravioli har en tendens til å være skikkelig klønete å lage, selv om det i utgangspunktet ikke burde være så vanskelig. Men det blir godt, da! Det har du helt rett i. Det er alt for lenge siden jeg trimmet pastamaskinen min, kjenner jeg. Hjemmelaget pasta er så godt! Hva slags fyll hadde du? Dette spør jeg om bare av nysgjerrighet som pastaelsker, ikke fordi jeg tror det har noe med hullene i raviolien å gjøre. Anonymkode: 44368...e4c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #3 Skrevet 1. januar 2017 Til 500 gram durum brukte vi 6 egg. Brukte kjøkkenmaskin først, neste gang driter jeg i det, ble bare masse ekstra søl og kliss å gjøre rent Den hvilte seg i nærmere en time. Hadde i karbonadedeig, bacon, Cottage cheese (fant ikke ricotta), masse basilikum, hvitløk, parmesan og to eggeplommer for å binde det litt sammen. Brukte denne oppskriften og doblet den til fire personer, men gadde ikke lage ferdig alt http://www.diggmat.com/2009/01/slik-lager-du-pasta-ravioli-oppskrift/ Har restene stående i kjøleskapet, tenkte jeg skulle lage canneloni og gratinere det i en tomatsaus. Har du gode fylltips? Jeg er veldig glad i ost, men er egentlig veldig lite bevandret i osteverden. Kjøper ofte "fersk" pasta med fyll i butikken. Anonymkode: 48193...fb7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #4 Skrevet 1. januar 2017 Det kommer selvsagt veldig an på størrelsen på eggene (og litt på alderen på melet), men jeg mener "standard" oppskrift er 1 medium egg pr. 100 gram mel. Da blir pastaen fastere, og har ikke så lett for å klistre seg sammen. Det blir også litt vanskeligere å få den til å tette skikkelig rundt fyllet, men det løser du ved å pensle lett med vann eller egg, så klistrer den seg fint sammen der du vil den skal klistre og ikke så lett andre steder. (Noen oppskrifter tilsetter både salt og olje i deigen, men det gjør ikke oppskriftene jeg har brukt.) Fyllet så skikkelig godt ut! Selv er jeg veldig glad i ricotta og spinat: Steker hakket løk og hvitløk så vidt gyllent, tilsetter grovhakket spinat og rører til den faller sammen og vannet fordamper, krydrer med muskat, salt og pepper, avkjøler og blander med ricotta, parmesan og egg før jeg smaker til med salt, pepper og muskat, og evt. justerer konsistensen med brødrasp. Noen ganger har jeg i hakkede og ristede pecannøtter, valnøtter eller pinjekjerner også. Den ferdige raviolien kan serveres med en tomatsaus, eller (min favoritt) nøttebrunt smør med salvie. Begge versjoner med litt parmesan på toppen, selvsagt. Ricotta og spinat-fyllet fungerer også supert til canneloni, og om du bruker ricotta, egg, parmesan, brødrasp, salt og pepper som basis kan du tilsette det du måtte ønske av andre oster, f.eks. en god gorgonzola. Eller hva med smørstekt og finhakket sopp, løk og hvitløk? Eller spekeskinke? Eller alt dette i forskjellige kombinasjoner, alt etter hva du har i hus og har lyst på? Bare fantasien setter grenser, egentlig. Anonymkode: 44368...e4c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #5 Skrevet 2. januar 2017 Canneloni i dag med samme fyll som sist. Så mye enklere, trenger jo ikke se pent ut når man begravet dem i saus og ost 😀 Anonymkode: 48193...fb7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå