AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #1 Skrevet 1. januar 2017 Inngangen til det nye året ble ikke som jeg håpet. Vi hadde invitert noen venner til middag og jeg gledet meg skikkelig. Jeg pyntet bordet med det fineste servicet jeg har og gjorde meg skikkelig i flid med maten. Gjestene var som oss, i 40-årene med temåringsbarn. Det ble servert vin og øl til maten, men kun "han vanlige" ble beruset. Etter fyrverkeriet satt vi og pratet rundt bordet, og gjestene begynte å gjøre seg klar til å gå hjem. Da ramlet det inn noen naboer som ikke var invitert, og som vi nesten aldri prater med. Ikke bare én nabo, det var flere. Nyttårsfeiringen forandret seg fra et ganske rolig selskap, til fest. Stemningen til de nye gjestene var på et helt annet nivå, og noen av våre gjester begynte også å drikke. Jeg var sliten, og innstilt på å ta kvelden, men det var bare noen av gjestene som gikk hjem. Jeg begynte å rydde vekk glass og flasker. Tømte til og med ut drikken til gjestene. Ingen vurderte å gå. Til slutt dro jeg duken av bordet. De løftet glassene sine så jeg fikk den av, og så fortsatte de som før. Jeg slo av musikken, ingen reaksjon. Jeg skrudde til og med av lyset uten at de reagerte. Da sa jeg høyt at når musikken er av og lyset slukkes, er det et tegn på at det er slutt på festen. Da gikk de... Dette er dessverre ikke et engangstilfelle. Vi er veldig sosiale, og når vi bygde huset for noen år siden tok vi hensyn til dette både inne og ute. Jeg trives med å invitere til middager og ha gjester. Problemet er bare at det ikke stopper med de som er invitert. Særlig når vi er ute bruker det å dukke opp noen naboer. Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er greit? Jeg ville da aldri gått i et selskap jeg ikke er bedt i! Vi er ikke akkurat ungdommer med hjemme alene fest. Det blir fryktelig mye å rydde opp, ting blir knust, og vi går aldri i "overskudd" med drikkevarer. Det har blitt så ille at vi har begynt og bruke IKEA-glass når vi har besøk. Jeg blir så lei meg når de fine glassene mine blir knust. Jeg tar på meg mye av skylden! Manerene deres får de ta ansvar for selv, men jeg har vært dårlig på å avvise folk. Hvis det dukker opp én, så er det lett å dra frem en ekstra stol. Men når nestemann dukker opp, blir han tatt imot med jubel av gjestene mine. Til og med mannen min. Noen har vært invitert til oss før, og da er det vanskelig å si nei. Og da synes jeg det er vanskelig å være hun sure som sier at de må gå. Hinting har ingen hensikt. I fjor sommer fikk jeg nok. Jeg begynte å be folk om å gå, ikke bare de som var ubudne, men også gjester som ble for fulle. Problemet var bare at det ikke hjalp. De gikk faktisk ikke. Er det mulig? Derfor har jeg i høst ikke hatt noen selskaper. Før i går... Så i 2017 er målet og kun ha de gjestene jeg faktisk har invitert, på besøk. Ingen skal ramle inn her ubedt. Det at du er nær nabo gir ikke inngangsbillett. Det at du har vært invitert en gang, gir ikke automatisk invitasjon alltid. Du skal i hvert fall ikke ta med dine egne gjester til oss. Jeg vil at de som faktisk er invitert, ikke skal invitere andre. Og de skal ikke juble når uinviterte kommer. Mannen min mener at dette må gjennomføres diplomatisk, så vi ikke blir uvenner med noen. Så hva gjør vi? Har noen tips om ting vi kan si eller gjøre, som ikke skaper uvennskap? Må vi gi opp å ha gjester? Jeg liker forøvrig ikke fulle folk heller, så i 2017 blir vi avholds. Anonymkode: d9941...80a 1
LittleBabyBlue Skrevet 1. januar 2017 #2 Skrevet 1. januar 2017 Første punkt er vel å ikke slippe de inn døra. "Beklager, vi har gjester nå så det passer ikke, men vi kan ta det en annen gang". Punkt to er å bli enig med mannen. Slipper han inn ubedte blir hele jobben med å rydde og vaske hans, og neste gang må han pynte, dekke på, lage mat og ta på seg hele jobben med festen, for du er lei av å være "festmamma". 22
sol87 Skrevet 1. januar 2017 #3 Skrevet 1. januar 2017 Hm, for meg kan det virke som at gjestene dine og mannen din faktisk ønsker seg en fest, og ikke bare et middagsselskap. De jubler jo tydeligvis for ekstra gjester. Så her er det nok ulike ønsker for hvordan kvelden skal bli. Jeg forstår det sånn at du ikke liker fest, men hva er det du ikke liker med det? Noe i meg sier at du stresser en del når du merker at festen utarter seg, og at du derfor ikke synes det er noe gøy. Det kan jo hende at du også fikk en morsom kveld om du ikke tenkte på at nå gikk det glass (IKEA-glass var en veldig lur ting å sette fram), eller nå blir ikke kvelden akkurat som du har tenkt. Det er altså en løsning.Du må også vurdere om de du vanligvis inviterer egentlig ønsker den typen feiring som du inviterer til. Kanskje de er mer innstilt på en skikkelig fest? Da bør du jo kanskje vurdere å invitere folk som ikke blir fulle, og som ikke er så glade i fest. Ubudne gjester kan du gi beskjed om at "de passer ikke med besøk nå". Enkelt og greit. En annen løsning er at hvis du absolutt ikke holder ut fest og berusede mennesker, så sier du det som det er når du har fått nok av å ha gjester: "Takk for at dere kom, men nå må vi bryte opp. Jeg er skikkelig trøtt". Ikke hint, ikke rydd på en passiv aggressiv måte og ikke furt. Bare si det som det er, det er ingenting frekt med det. 15
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #4 Skrevet 1. januar 2017 30 minutter siden, sol87 skrev: Hm, for meg kan det virke som at gjestene dine og mannen din faktisk ønsker seg en fest, og ikke bare et middagsselskap. De jubler jo tydeligvis for ekstra gjester. Så her er det nok ulike ønsker for hvordan kvelden skal bli. Jeg forstår det sånn at du ikke liker fest, men hva er det du ikke liker med det? Noe i meg sier at du stresser en del når du merker at festen utarter seg, og at du derfor ikke synes det er noe gøy. Det kan jo hende at du også fikk en morsom kveld om du ikke tenkte på at nå gikk det glass (IKEA-glass var en veldig lur ting å sette fram), eller nå blir ikke kvelden akkurat som du har tenkt. Det er altså en løsning.Du må også vurdere om de du vanligvis inviterer egentlig ønsker den typen feiring som du inviterer til. Kanskje de er mer innstilt på en skikkelig fest? Da bør du jo kanskje vurdere å invitere folk som ikke blir fulle, og som ikke er så glade i fest. Ubudne gjester kan du gi beskjed om at "de passer ikke med besøk nå". Enkelt og greit. En annen løsning er at hvis du absolutt ikke holder ut fest og berusede mennesker, så sier du det som det er når du har fått nok av å ha gjester: "Takk for at dere kom, men nå må vi bryte opp. Jeg er skikkelig trøtt". Ikke hint, ikke rydd på en passiv aggressiv måte og ikke furt. Bare si det som det er, det er ingenting frekt med det. Du har nok rett. Mannen min og jeg har et ulikt forhold til fest og alkohol. Jeg var nok mer glad i en fest før, men jeg har på en måte vokst ifra grøftefyll. Det har også sammenheng med hvordan mannen min reagerer på alkohol. Med årene har han begynt å tåle alkohol dårligere. Det har jeg skrevet om her før, men jeg husker ikke hva tråden heter. Det er egentlig et kapittel for seg selv. Han klarer ikke å stoppe når han først kjenner det i hodet og han kan bli veldig aggressiv mot meg. Jeg vet ikke hvorfor han er så sint, vi har det veldig bra. Jeg er helt sikker på at han elsker meg, og vi har ingen konflikter ut over alkohol. Jeg har spurt han, men han husker ingen ting dagen etter. Men han er alltid utrolig lei seg. Det er egentlig ikke så store ting, det holder om jeg skrur ned musikken (redd for naboklager). Eller at jeg spør om han kan la være å drikke brennvin. Noen ganger oppfører han seg uakseptabelt overfor barna. Derfor har vi en avtale om å ha rolige selskaper. Når jeg da skjønner at der går fra middagsselskap til fest, blir jeg stresset, som du sier. Han får en spesiell latter, og da får jeg helt frysninger. I tillegg er det dette med ødeleggelser, og rot.. Vennene våre er stort sett rolige folk. De fleste gikk jo hjem, men noen ble igjen. Bl.a. han som alltid er full (han er også et kapittel for seg selv). Når de ubudne gjestene dukket opp i går var festen tydelig ferdig. Jeg sa også at det hadde vært en lang dag, og at jeg ville legge meg. Jeg blir bare ikke hørt! Mannen min hjalp meg litt halvhjertet med rydding, men han ville ikke si at de skulle gå. Han har ikke lyst til å være uvennlig. Eller han har lyst på en fest, men jeg tror ikke det var tilfelle i går. 1 time siden, LittleBabyBlue skrev: Første punkt er vel å ikke slippe de inn døra. "Beklager, vi har gjester nå så det passer ikke, men vi kan ta det en annen gang". Punkt to er å bli enig med mannen. Slipper han inn ubedte blir hele jobben med å rydde og vaske hans, og neste gang må han pynte, dekke på, lage mat og ta på seg hele jobben med festen, for du er lei av å være "festmamma". Når det gjelder å holde dører lukket, er ikke det så lett. Vi har inngangsdør både oppe og nede. Disse kan vi ikke låse, fordi både barn og røykere går ut og inn. Derfor ser jeg ikke gjestene før de står på kjøkkenet vårt. På sommeren er dette et enda større problem, fordi det er jo bare å gå inn i hagen. Da er vi også som regel flere, og stemningen er mye mer uhøytidlig. Da er det alltid noen som jubler for nye mennesker. Før var vi nok mye mer åpne, så folk har hanskje vendt seg til å ta seg til rette. Jeg skjønner jo at det er vi som har gjort noe galt, siden folk tar seg så til rette. Jeg ville aldri ramlet inn hos naboen hvis de hadde gjester. Det er tydeligvis en utfordring å endre dette. Anonymkode: d9941...80a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #5 Skrevet 1. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før var vi nok mye mer åpne, så folk har hanskje vendt seg til å ta seg til rette. Jeg skjønner jo at det er vi som har gjort noe galt, siden folk tar seg så til rette. Jeg ville aldri ramlet inn hos naboen hvis de hadde gjester. Det er tydeligvis en utfordring å endre dette. Anonymkode: d9941...80a Der har du svaret ditt. Naboene vet ikke at spillereglene er endret hvis du ikke har snakket med dem om det. Anonymkode: d6915...04c 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #6 Skrevet 1. januar 2017 2 timer siden, sol87 skrev: Du må også vurdere om de du vanligvis inviterer egentlig ønsker den typen feiring som du inviterer til. Kanskje de er mer innstilt på en skikkelig fest? Da bør du jo kanskje vurdere å invitere folk som ikke blir fulle, og som ikke er så glade i fest. Dette har du også helt rett i! Men hvis de ønsker en annen type fest enn den de blir invitert til, da bør de jo gå et annet sted og ikke prøve å endre vår fest. Og så er det problemet jeg nevnte at de som har vært invitert tar dette som en invitasjon på livstid... Jeg lurer virkelig på hvordan jeg skal gjøre noe med dette. Det er vanskelig å ta opp ting med med folk som er beruset. Men jeg synes ikke jeg kan gå på dørene rundt her og 'uinvitere' folk. Anonymkode: d9941...80a 1
Mis(s)Understood Skrevet 1. januar 2017 #7 Skrevet 1. januar 2017 (endret) Det du gjør er dette: Når de ubudne gjestene plutselig står i stuen eller kjøkkenet eller hvorsomhelst. Da tar du dem under armen, smiler ditt søteste smil til dem og sier "Så hyggelig at dere kom, men i kveld passer det ikke for som dere så har vi selskap. La meg følge dere ut." Husk å smile ditt søteste og mest imøtekommende smil hele veien inntil du har lukket døren bak dem. Endret 1. januar 2017 av Mis(s)Understood 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #8 Skrevet 1. januar 2017 Jeg har også nesten sluttet å innvitere folk av samme grunn som deg, de drar med seg folk som ikke er innvitert, og de har ikke vett til å gå hjem. De få gangene jeg nå ha folk på besøk så må det spesifiseres at ingen skal innviteres uten at det er tatt opp med meg, og at jeg har planer dagen etterpå så partai til kl 05 er ikke aktuelt. Ett par har jeg rett og slett sluttet å be, da de aldri klare å gå, selv når jeg sier "nå må dere gå for jeg er trøtt og vil legge meg" så skal de bare ta en øl til, en sang til, litt mer mat osv. Det beste er å alliere seg med mannen din, bli enig om å sette ned foten, låse dørene, og si fra til naboene at dere skal ha besøk og ikke ønsker at de innvaderer dere. Det er en kjip samtale å ta, men jeg tror nok den må til, kanskje de til og mer blir litt flau over sin egen oppførsel (hvis du er heldig...) Forstår i motsetning til sol87 veldig godt at du ikke ønsker fyllafest hjemme, jeg er heller ikke begeistret for det, og det er faktisk helt greit å ikke ville være med på. Anonymkode: 92bb3...181 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 1. januar 2017 #9 Skrevet 1. januar 2017 Du sier at det ikke passer før du slipper dem inn.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #10 Skrevet 1. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der har du svaret ditt. Naboene vet ikke at spillereglene er endret hvis du ikke har snakket med dem om det. Anonymkode: d6915...04c Helt riktig. Som jeg sa er det umulig å si noe når de er fulle. De nærmeste vennene våre vet dette veldig godt. En nabo som jeg kjenner litt, ringte jeg for å be om unnskyldning . Jeg kastet henne ut på en veldig brysk måte. Hun prøvde å dra meg ut av senga! Jeg håpet hun skulle slarve med de andre naboene... Har ikke sett henne siden. nok gjøre noe før de blir fulle. Jeg aner bare ikke hvordan. Jeg kjenner dem ikke. Jeg slår knapt nok av et par ord med dem på butikken. Jeg har ikke telefonnummeret deres, men jeg er venn med de fleste på facebook. Anonymkode: d9941...80a
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #11 Skrevet 1. januar 2017 3 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Det du gjør er dette: Når de ubudne gjestene plutselig står i stuen eller kjøkkenet eller hvorsomhelst. Da tar du dem under armen, smiler ditt søteste smil til dem og sier "Så hyggelig at dere kom, men i kveld passer det ikke for som dere så har vi selskap. La meg følge dere ut." Husk å smile ditt søteste og mest imøtekommende smil hele veien inntil du har lukket døren bak dem. Godt forslag! Kroppskontakt og smil. Den kommer jeg meg unna med Takk! Anonymkode: d9941...80a 4
LittleBabyBlue Skrevet 1. januar 2017 #12 Skrevet 1. januar 2017 Tenker at ungene har nøkkel så da kan dere ordne det så døra nede går i lås når noen går ut. Synes det er direkte frekt at folk bare går rett inn uten å ha blitt innvitert. Har dere en veranda som gjestene kan røyke på istedet? Hagefest er mye verre, men kan fortsatt avsluttes ved å gå inn og låse døra. Hvor godt kjenner de innviterte de uinnviterte? Kan en av de innviterte ha sendt en melding til de uinnviterte om at de er hos dere? Hva innviterer dere til? Innviterer man til middag går det gjerne roligere for seg enn hvis man kaller det fest med servering. Er redd du har rett og at det har blitt en vane at dere har åpent hus og at man bare kan dukke opp. Aner ikke hvordan dere skal få snudd på den. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #13 Skrevet 1. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også nesten sluttet å innvitere folk av samme grunn som deg, de drar med seg folk som ikke er innvitert, og de har ikke vett til å gå hjem. De få gangene jeg nå ha folk på besøk så må det spesifiseres at ingen skal innviteres uten at det er tatt opp med meg, og at jeg har planer dagen etterpå så partai til kl 05 er ikke aktuelt. Ett par har jeg rett og slett sluttet å be, da de aldri klare å gå, selv når jeg sier "nå må dere gå for jeg er trøtt og vil legge meg" så skal de bare ta en øl til, en sang til, litt mer mat osv. Det beste er å alliere seg med mannen din, bli enig om å sette ned foten, låse dørene, og si fra til naboene at dere skal ha besøk og ikke ønsker at de innvaderer dere. Det er en kjip samtale å ta, men jeg tror nok den må til, kanskje de til og mer blir litt flau over sin egen oppførsel (hvis du er heldig...) Forstår i motsetning til sol87 veldig godt at du ikke ønsker fyllafest hjemme, jeg er heller ikke begeistret for det, og det er faktisk helt greit å ikke ville være med på. Anonymkode: 92bb3...181 Det jeg sier nå høres skikkelig ufint ut: Jeg vet hvordan du har det, men jeg er litt glad for ikke å være alene . Det er nesten så jeg tror at jeg er oppdratt for snerpete. At det er meg det er noe galt med, ikke disse naboene. Eller at jeg har havnet i en skikkelig white trash bygd. 4 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Tenker at ungene har nøkkel så da kan dere ordne det så døra nede går i lås når noen går ut. Synes det er direkte frekt at folk bare går rett inn uten å ha blitt innvitert. Har dere en veranda som gjestene kan røyke på istedet? Hagefest er mye verre, men kan fortsatt avsluttes ved å gå inn og låse døra. Hvor godt kjenner de innviterte de uinnviterte? Kan en av de innviterte ha sendt en melding til de uinnviterte om at de er hos dere? Hva innviterer dere til? Innviterer man til middag går det gjerne roligere for seg enn hvis man kaller det fest med servering. Er redd du har rett og at det har blitt en vane at dere har åpent hus og at man bare kan dukke opp. Aner ikke hvordan dere skal få snudd på den. Ja, ungene er nok lettere å oppdra enn røykere. Vi har sokkelhus, så verandaen ligger delvis på bakkenivå. Og jeg tror at du har rett, noen ganger er det gjestene mine som inviterer. Jeg tror ikke det var sånn i går, men på sommeren legger jeg noen ganger merke til at noen av gjestene mine blir gladere enn andre når folk kommer. Jeg kan jo ta det opp med dem på generelt grunnlag. Dessverre har mannen min lett for å skru opp musikken, og jeg tror noen rett og slett følger lyden. Det at jeg skrur ned lyden igjen fører lett til raseriutbrudd, han kan skjelle meg ut foran alle gjestene. Og enda er det noen som ikke har vett til å gå... Anonymkode: d9941...80a
happiest Skrevet 1. januar 2017 #14 Skrevet 1. januar 2017 Hva med å sende invitasjon noe lignende dette neste gang: "Vi ønsker å invitere deg og din mann til årets nyttårsselskap hos oss. Det vil bli servert middag og vi ser for oss en rolig nyttårsfeiring. Ps. vi har invitert våre gjester og ser frem til et hyggelig selskap med kun de inviterte". Den invitasjonen passer hvis gjestene selv inviterer med andre. I tillegg får du da frem hvordan feiringen vil se ut, og vil de på en skikkelig fest så får de heller takke nei til invitasjonen. Ellers kan jo en ide være å koble ut ringeapparatet og låse døren. Og dersom noen ubudne gjester dukker opp så får du si: "Vi er midt i middagen nå" (lukk døren raskt igjen før de fortetter...) "Vi kan fortsette festen hos dere etterpå" (da slipper du knuste glass, gris og søl, høylytte folk og du kan bli igjen å legge deg om du er trøtt) "Kan vi ikke ta det igjen en annen gang? Vi kommer til å avslutte kvelden om ikke så lenge. Hva med å arrangere en nabofest på nyåret?" 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #15 Skrevet 1. januar 2017 Mannen din er jo en stor del av problemet her. Hvis neste sammenkomst blir på samma viset hadde jeg tatt taxi til familie eller venner og ikke kommet hjem før huset var strøkent. Så fikk han sitte der og skjelle på gjestene og sølet i stedet. Hadde såklart sagt ifra til mannen på forhånd. Og jeg hadde ikke tålerert ett eneste utbrudd til fra han i fylla. Stå opp for deg selv! Hvilken rollemodell er han (og du) for ungene?? Skjeller ut mora i fylla fordi hun skrur ned musikken. Han har tydeligvis problemer med alkohol. Anonymkode: 02fdd...747 14
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #16 Skrevet 1. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen din er jo en stor del av problemet her. Hvis neste sammenkomst blir på samma viset hadde jeg tatt taxi til familie eller venner og ikke kommet hjem før huset var strøkent. Så fikk han sitte der og skjelle på gjestene og sølet i stedet. Hadde såklart sagt ifra til mannen på forhånd. Og jeg hadde ikke tålerert ett eneste utbrudd til fra han i fylla. Stå opp for deg selv! Hvilken rollemodell er han (og du) for ungene?? Skjeller ut mora i fylla fordi hun skrur ned musikken. Han har tydeligvis problemer med alkohol. Anonymkode: 02fdd...747 Ja, han er en stor del av problemet. Det her har kommet gradvis det siste året, og det er veldig skremmende. Jeg føler meg så maktesløs! Han har bedt om unnskyldning dagen etter, men han har nok ikke villet innse at han har et problem. Men i dag har vi blitt enige om å kutte ut alkohol helt. Tømme huset for drikkevarer og gi beskjed til vennene våre. Det er jeg veldig glad for! Jeg drikker ikke så mye, så det er helt greit for meg. Og mannen min er en utrolig trivlig og utadvent fyr, så han har det sikkert like gøy edru. Anonymkode: d9941...80a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #17 Skrevet 2. januar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har blitt så ille at vi har begynt og bruke IKEA-glass når vi har besøk. Anonymkode: d9941...80a Lol. Men til saken: Jeg er enig med mannen din da, og syns at det viktigste er å bevare vennskap selv om det kanskje noen ganger blir litt senere og fuktigere enn det man hadde tenkt. Jeg er vant med en helt uhøytidelig tone når det kommer til gjester og sammenkomster hvor vi ikke legger vekt på formelle invitasjoner. (Jeg er selv i 30-årene, så det er ingen aldersgreie, dette) Men det er ditt liv, så her bør du og mannen din samarbeide slik at dine ønsker blir hørt og festene deres gjennomføres på en så sivilisert måte som du ønsker. Anonymkode: 2fd50...8aa 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #19 Skrevet 2. januar 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du rik TS? Anonymkode: 8eacb...2a4 Hvorfor lurer du på det? Anonymkode: d9941...80a
Rosalie Skrevet 2. januar 2017 #20 Skrevet 2. januar 2017 Jeg hadde bare gått og lagt meg. Så hadde mannen fått underholdt gjestene, samt ryddet og vasket enten når festen var slutt eller dagen derpå. Trøtt, hodepine, fyllesyk hadde ikke vært noen unnskyldning. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå