Gå til innhold

Skremt valp! Hjelp!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

valpen min på 3 mnd hadde en veldig skremmende opplevelse for et par uker siden, det innebar mange mennesker som brøt seg inn i hjemmet vårt. Nå er han veldig redd(?) og bjeffer på alt og alle. 

Han bjeffer på refleksjoner i glass o.l, han bjeffer på mennesker, han bjeffer på lufta... ja absolutt alt.

Hva kan jeg gjøre? Er redd han har blitt skadet for livet av den hendelsen og at han vil fortsette å bjeffe å være så usikker mot andre mennesker.

Anonymkode: 65113...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare trene og bygge opp tilliten hans igjen. Få forskjellige mennesker til å komme på besøk og vis at de ikke er farlige. Ikke åpne døren før han slutter å bjeffe, og få gjesten til å sitte på huk og ha en godbit i hånda. Dette må gjentas mange ganger før valpen blir tryggere. Det er mye jobb dessverre, men i det lange løp er det lønnsomt. Det er bedre å ta tak i problemet nå mens hunden er valp - når den er voksen er det vanskeligere å korrigere atferd.

Ellers er det lurt å bygge selvtillit. Gi valpen oppgaver og gi mye ros og godbiter. For eksempel å gjemme godbiter og la ham lete. Hvis du kjenner noen som har en trygg og rolig hund, prøv å låne denne hunden i noen dager. Valper speiler ofte andre hunder og lærer atferd fra dem. Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Alle hunder har en periode i den alderen da alt er kjempeskummelt. Det kalles "spøkelsesalderen", og det går over. Det beste du kan gjøre er å vise at du ikke er redd og at det ikke er farlig. Valpen prøver å finne ut hva som er farlig og hva som er trygt. Bjeffer han f.eks på en veltet søppeldunk, så går dere sammen bort til den og undersøker. Er den farlig? Nei. Da går vi videre. Vær obs på at enkelte hunder får en ny runde i ettårsalderen, min var heldigvis ikke like ille da.

Ellers er det bare trening som hjelper. La valpen bli vant til at folk kommer på besøk, kanskje ikke mer enn 1-2 personer om gangen. Helst rolige personer som er vant til hund. Han må lære at besøk er noe positivt, gjerne at de leker/koser/har med godbit.

Hvis det ikke bedrer seg bør du ta kontakt med veterinær. De vet sannsynligvis om noen som kan hjelpe deg. Eller kontakt en lokal hundeklubb eller raseklubb, oppdretter, hundeskole...

Anonymkode: eb306...641

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Adaptil halsbånd til hunden din, det kan hjelpe han med roe ned. Du må også etablere tillit sånn at hunden din ser til deg og din ro i situasjoner den synes er skummelt. Vær en trygg og rolig eier, lær hunden at den skal ha øyekontakt med deg sånn at den alltid ser til deg.

Anonymkode: 0df82...7a1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar ☺️

Det største problemet er vel at han bjeffer på alt mulig inne, dvs i et miljø hvor han kjenner til alt så alt burde være trygt og kjent. Det er det som bekymrer meg mest..

Han er også veldig urolig og våkner bare noen rører på en finger når han ligger og sover. Er det normalt? 

Han biter veldig mye også, lekebiting ikke aggressivt. Men det er veldig mye han gjør det, kan ikke huske mine tidligere hunder var slik. Han har mange tyggeleker men biter helst fingrer..

TS

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar ☺️

Det største problemet er vel at han bjeffer på alt mulig inne, dvs i et miljø hvor han kjenner til alt så alt burde være trygt og kjent. Det er det som bekymrer meg mest..

Han er også veldig urolig og våkner bare noen rører på en finger når han ligger og sover. Er det normalt? 

Han biter veldig mye også, lekebiting ikke aggressivt. Men det er veldig mye han gjør det, kan ikke huske mine tidligere hunder var slik. Han har mange tyggeleker men biter helst fingrer..

TS

SPØKELSESALDEREN

gOOGLE DET :)

Anonymkode: bcc1e...6ea

Skrevet

Det kan være lurt å få en atferdsspesialist (en som er oppdatert på moderne treningsmetoder) til å komme hjem til dere å se hunden hjemme hos dere, og hjelpe dere der.

Jeg ville vært litt forsiktig med å la besøkende sette seg på huk og ha godbit. Noe av det skumleste hos et menneske, for en hund som allerede er redd, er ansiktet (der er tennene). Når vi setter oss på huk, så kommer ansiktet nærmere. Noen hunder kan også strekke seg lenger enn de egentlig bør, fordi de vil ha godbiten. Det vil ikke gjøre dem mindre redde.

Her ville jeg trent ulike ting separat:

1. For bjeffing på alt og ingenting inne: I stedet for å gi ham mat i skål, ha maten hans stående på stuebordet/kjøkkenbenken. Hver gang du hører en lyd, evt han bjeffer, si kort "bra!" og gi ham en godbit. Gjør dette til en vane slik at din første reaksjon når du hører en lyd er å gjøre nettopp dette.

Start gjerne med å trene en del (frivillig) kontakt. Dvs, når det ikke er noen forstyrrelser inne, vent til han ser på deg (uten at du lokker på ham), si "bra!" og gi en godbit. Tren på dette flere ganger i løpet av dagen. Da får du betinget ordet "bra" slik at hunden forstår "nå kommer godbit", samt at du får roet hunden ned og lært ham til å fokusere på deg (forventninger mot deg).

Det kan høres rart ut å belønne at han bjeffer, men du vil ikke forsterke bjeffingen i en slik setting. Fordi når en hund bjeffer på lyder som skremmer den, så er den knapt bevisst at den bjeffer. Bjeffingen er bare et symptom. Det du gjør med å belønne på den måten er det som kalles "motbetinging", du endrer hundens assoiasjon til lyden fra "Oi, skummelt, må bjeffes på!" til "Oi, lyd  - det betyr godbit hos matmor!" Da får du både redusert frykten (jobbet med følelsen som ligger bak), samt at du får flyttet fokuset til valpen fra det som skjer ute til deg.

2. Ang. besøk så bør de totalt ignorere valpen. Ikke se på den en gang. Selv om valpen til slutt tør å gå bort og snuse på dem, så skal de ikke gjøre noe som helst. Ikke sette seg på huk, ikke prate med den, ikke tilby godbiter. Sistnevnte kan de begynne å gjøre etterhvert, når valpen - helt av seg selv - tør å være nær beina på dem. Men også da bare ha en godbit i åpen hånd uten å se på hunden eller lokke den til seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

SPØKELSESALDEREN

gOOGLE DET :)

Anonymkode: bcc1e...6ea

Men nå er ikke dette bare spøkelsesalderen, da valpen til TS har opplevd innbrudd og blitt traumatisert av det...

Anonymkode: b321c...b7b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...