Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har nettopp fått jobb som sosialkonsulent/veileder på NAV og starter om noen måneder. Dette blir helt nytt da jeg jobber med eldre på et sykehjem, og nå skal veilede og behandle saker.

Jeg skal jobbe med minoritetsspråklige for å hjelpe de ut i  arbeid og aktivitet. 

Lurer på om det er noen sosialkonsulenter på NAV det ute som kunne delt litt om hvordan en vanlig arbeidsdag er for dere og hvordan dere trives? :) 

Anonymkode: b8577...8a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber ikke med dette selv, men har ei venninne som er utdannet sosionom og jobber i NAV, med å få ungdommer ut i aktivitet/utdanning /jobb. Deriblant minoritetsspråklige. 

Hun trives veldig godt. Hun opplever de minoritetsspråklige ungdommene som svært takknemlig og motiverte. Ulempen er at noen av dem bare vil rett ut i betalt jobb, med hva som helst, mens realiteten er at de trenger å lære seg bedre norsk/ gå noe skole først/ være på jobbtiltak for å se om det byr seg en åpning for ordinær ansettelse. 

Selv jobber jeg i videregående og ser at noen av disse ungdommene ikke vil 'kaste bort' et år på ål ære seg språket og landet bedre å kjenne; de vil gå rett på studiespesialisering med de tyngste fagene fordi familien forventer at de skal bli leger el advokater, uavhengig av personlig interesse /evner. 

Anonymkode: 7d68c...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et bittelite NAV-kontor der vi jobber med absolutt alt fra fødselspenger til gravferdsstønad - og alt i mellom. Jeg ble ansatt da kommunen skulle til å ta imot flyktninger og de første kom nå i 2016. Jeg har derfor med minoritetsspråklige å gjøre, men ikke mindreårige.

Min erfaring er at selv om jeg ble forespeilet å jobbe med flyktninger er dette bare en liten del av jobben, mens "alt det andre" er hoveddelen - enten det er å ta imot folk som kommer innom kontoret, følge opp sykmeldte, møter med leger, veilede dagpengesøkere, gruppemøter med jobbsøkere, oppfølging av permitterte, bedriftskontakter, skrive arbeidsevnevurderinger ved søknader om arbeidsavklaringspenger og uføretrygd, veilede om pensjon, hjelpe til å skrive jobbsøknader, søknader om hjelpestønad, grunnstønad, barnetrygd, bostøtte. For å nevne litt av det dagene går med til.

Hvordan din jobb kommer til å bli kommer mye an på hvilken kommune du skal jobbe i, hvordan NAV-kontoret er organisert og hvor stort dette er. Kanskje får du faktisk jobbe med det du er ansatt for å jobbe med, sjansen er større jo større kontoret er :)

Anonymkode: 57adf...845

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...