Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nytt år og nye muligheter er en fin ting. 

Og mange starter det nye året med å melde seg inn på et treningssenter. Og det er jo helt fantastisk bra. Jo flere som tar tak i egen helse, jo bedre. 

Men til dere som starter opp nå i januar. Vær vennlig å sett dere inn i rutiner og etikk på treningssenteret. Vi som trener hele året får store problemer med å utføre våre faste rutiner, fordi nykommere ofte roter til ting, vaser rundt og opptar mye mer plass en nødvendig. 

Starten på et nytt treningsår blir så mye bedre om alle passer på å gi rom for andre. Rydd opp etter deg, lær deg apparater og øvelser før du begynner med egentreningen, ikke opphold flere apparater samtidig og spør gjerne om råd, tips og å dele plass med andre. 

Som sagt synes jeg det er helt topp at dere tar tak i egen helse. Men gjør starten enklest mulig for deg selv og for andre ved å lære deg etikken på senteret med en gang. Da er sjansen større for at din start blir positiv og at du derfor vil fortsette treningen videre ut i februar også. 

Godt nytt treningsår fra en helårstrener. 

Anonymkode: dd919...078

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uhhm. Jeg må si at flere av de som har trent på mitt senter helt ut desember ikke  så helt stø i "skikk og bruk" på treningssenteret ("etikk" på treningssenter høres skikkelig spennende og seriøst ut, kan du utdype? :biggrin:). Det eneste dilemmaet jeg opplever med veldig mye folk og mange nykommere nå i januar/februar, er at det kan bli litt trangt om plassen. Det kan man ofte løse ved å f.eks ikke ta styrketreninga i rushtiden mellom halv fem og halv åtte, så det er ikke noe problem, ærlig talt.

Kjære alle nyttårsforsettere: ikke gidd å stresse med hva dere eventuelt gjør feil første tiden på treningssenteret. Vi har alle vært nybegynnere. Hvis man er i tvil, kan man gjerne prøve å se på å hva de som ser mer erfarne ut gjør, men hvis man tabber seg ut, er det absolutt ikke noe problem, ingen andre enn en selv tenker over sånt etter at økta er over. Velkommen, det er god plass til dere også, kult at dere vil trene, om dere så kun gjør det i januar eller fortsetter ut året. Ha det gøy! :)

Endret av Hot mess
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo akkurat det samme jeg skriver jo. Men kall det heller kjøreregler fremfor etikk om det føles bedre. 

Alle får plass ja. Samme som jeg skrev. Men det forutsetter at alle gir hverandre plass. Er du nybegynner så må du også innse det selv og ville ta imot lærdom. Og du eier heller ikke senteret selv om du trener hele året. Knuffing og bråk er ingen tjent med. 

Nå trener jeg på et senter i Oslo retning vest. Kanskje jeg er litt mer uheldig med folks fremtreden enn andre?  

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nytt år og nye muligheter er en fin ting. 

Og mange starter det nye året med å melde seg inn på et treningssenter. Og det er jo helt fantastisk bra. Jo flere som tar tak i egen helse, jo bedre. 

Men til dere som starter opp nå i januar. Vær vennlig å sett dere inn i rutiner og etikk på treningssenteret. Vi som trener hele året får store problemer med å utføre våre faste rutiner, fordi nykommere ofte roter til ting, vaser rundt og opptar mye mer plass en nødvendig. 

Starten på et nytt treningsår blir så mye bedre om alle passer på å gi rom for andre. Rydd opp etter deg, lær deg apparater og øvelser før du begynner med egentreningen, ikke opphold flere apparater samtidig og spør gjerne om råd, tips og å dele plass med andre. 

Som sagt synes jeg det er helt topp at dere tar tak i egen helse. Men gjør starten enklest mulig for deg selv og for andre ved å lære deg etikken på senteret med en gang. Da er sjansen større for at din start blir positiv og at du derfor vil fortsette treningen videre ut i februar også. 

Godt nytt treningsår fra en helårstrener. 

Så.. Alt blir bedre om alle passer på å gi rom for andre, men de som trener hele året får store problemer med å utføre faste rutiner.... Vet ikke om det er ment slik, men innlegget ditt oppleves for meg som formanende og de to setningene jeg har uthevet virker selvmotsigende.

Anonymkode: 2a511...521

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen sagt noe slikt idet jeg gikk inn på treningssenteret så hadde jeg enten satt deg på plass og bedt deg passe dine egne saker, eller så hadde jeg sagt fra i skranken om hvordan medlemmene behandler nykommere og gått ut døra. Makan til frekkhet.

Anonymkode: aaf3b...cbd

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det samme jeg skriver jo. Men kall det heller kjøreregler fremfor etikk om det føles bedre. 

Alle får plass ja. Samme som jeg skrev. Men det forutsetter at alle gir hverandre plass. Er du nybegynner så må du også innse det selv og ville ta imot lærdom. Og du eier heller ikke senteret selv om du trener hele året. Knuffing og bråk er ingen tjent med. 

Nå trener jeg på et senter i Oslo retning vest. Kanskje jeg er litt mer uheldig med folks fremtreden enn andre?  

Hvis du mente akkurat det jeg skrev, supert, men ut i fra veldig mange innlegg på selv bare dette underforumet, har jeg inntrykk av at mye av dørstokkmila for mange går ut på at de ikke føler seg komfortable på treningssenter, og er redde for å gjøre feil - jeg tror det er mange flere som føler seg innmari ukomfortbale og usikre de første ukene enn folk som tramper inn i begynnelsen av januar og tror de eier stedet.

Har man godt innarbeidede rutiner, bør de tåle at ting endrer seg litt rundt en. Hvis det er så mye bøllete folk på senteret ditt, snakk med personalet, det er først og fremst deres jobb å passe på og si ifra hvis noe er et problem, ikke andre medlemmers. :) Hvis noen oppfører seg helt uakseptabelt, kan man ta det med dem, eller personalet, der og da, jeg ser bare ikke behovet for en generell advarsel som kan få treningssentre til å virke som eksklusive klubber med masse uskrevne regler man ikke må finne på å bryte.  :)

Endret av Hot mess
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Jeg visste det ville bli tatt ille opp. Selv om jeg ettertrykkelig sier at det er plass til alle :P 

Vet dere hva jeg anbefaler alle nye å gjøre? Å starte med et par timer med PT. Minst. Da får man inn kjørereglene med en gang også. Og alle er blide og fornøyde. 

Det blir rot når folk valser inn som verdensmestere uten engang å ha løfta en vekt i hele sitt liv. Det blir også rot når de som trener hele året ikke gir plass til nye også. 

Gjest lizard queen
Skrevet

Enig. Ikke at man ikke har lov til å kløne litt i starten, herregud, alle har jo vært nye, men når det er trangt om plassen så opptar du ikke frivekts plattformene til å gjøre situps.. 

Er ikke noe vanskelige greier liksom, er mer eller mindre normal folkeskikk, ikke oppta et apparat du ikke bruker, rydd etter deg, plasser deg sånn at det er plass til andre også i nærheten hvis det er litt folk osv. Er ikke noe vanskelig. Og så ikke stirr, det er creepy..! 

Gjelder jo seff ikke bare de nye, men det merkes litt ekstra godt når det er mange fler folk på senteret enn vanlig, og det er en del nykomlinger som finner på de tingene jeg (og ts) nevnte hvertfall på mitt senter. Man har selvfølgelig lov til å prøve seg frem og sånt men kjenner jeg blir helt matt når en gjeng venninner skal oppta stooor plass i frivekt avdelingen for å ta planken i ti sekunder og så sitte og sludre i et kvarter. 

AnonymBruker
Skrevet

perfekt.png

Anonymkode: 6b447...231

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...