Gå til innhold

"Kattunger gis bort HASTER" Blir så oppgitt og sur!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter vår kjære pusejente ble overkjørt for noen uker siden bestemte vi oss for å få oss en ny liten venn.

I kveld har jeg sittet litt på finn.no og sett litt på søte små, og jeg kjenner det koker i meg.

"Gis bort, HASTER" og "Hvis ikke hun får nytt hjem innen nyttår må vi dessverre avlive". Jeg kjenner jeg koker. Mennesker som skaffer seg en pus og ikke har vett nok til å kastrere dyret, og deretter ikke klarer å omplassere kattungene.

Jeg får vondt inni meg av dette. Små puser som må bøte med livet på grunn av uansvarlige drittmennesker som skaffer seg kjæledyr og ikke gidder å kastrere de. Som gnåler om at kastrering og vaksiner er for dyrt. Som rett og slett tror at en katt er en tøybamse. 

Åååh.. Unnskyld, måtte bare få ut litt frustrasjon! Får så vondt i hele sjela! :( 

• Liker 34
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Vi ser etter å adoptere hund. Akkurat det samme der. Blir så sint at jeg må ha en pause nå. Er så lei av å se alle de uansvarlige eierne der ute! Kastrer og tenk deg VIRKELIG godt om før du skaffer deg dyr!!

Anonymkode: 1424b...6fc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er helt fryktelig! 

Liker heller ikke de annonsene hvor eieren selger sin hund fordi de ikke klarer å takle hunden (feks 2 uker etter). Man kjøper ikke et dyr om man ikke går all in for å ta vare på og lære opp dyret. 

Endret av happiest
  • Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Enig, sånne mennesker skulle aldri hatt dyr i utgangspunktet 

AnonymBruker
Skrevet

Er så enig. Når vi skulle få oss katt så valgte jeg bevisst bort alle slike annonser(endte opp med dyrebeskyttelseskatt). Det er selvfølgelig synd for kattene, men man må nesten gå litt systematisk til verks for å få bukt med problemet. De folka som har disse annonsene har som regel aldri tatt seg bryet med å gi ormkur og vaksiner heller. Ei heller har de krav om at neste eier skal kastrere of chippe.

Jeg har blitt hu kjipe som legger igjen kommentarer når folk legger annonsene på facebook også. Spør alltid om katten(e) som må gis bort fortest mulig er kastrert osv, selv om jeg ikke skal ha ny katt selv.

Anonymkode: f95a3...2dd

• Liker 3
Skrevet

Folk tenker seg ikke om før de får dyr, det er det som er problemet. Ikke alle skjønner eller bryr seg om at et dyr kan leve i 20+ år og ikke bare er kos, men også arbeid og utgifter. Og verst av alle er de som ikke kastrerer fordi det er dyrt, for det er jo alltids noen som vil ha kattunger. Er ikke så nøye om de får gode hjem eller at det allerede er tusenvis av løskatter rundt omkring som et resultat av denne tankegangen. Jeg blir sint.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk hadde brukt det de har mellom ørene å kastrert, chippet og gitt ormekur/vaksine til pusen sin så ville vi ikke hatt så mange tragiske skjebner med hjemløse/syke katter. Men neida, katter er jo null verdt for mange siden man tross alt får dem gratis. Nå har jeg ALLTID kastrert puser jeg har hatt, men skulle nå så uhellet skje å jeg sitter der med et kull så skal de koste 500 å det skal følge med kontrakt som sier at de skal kastreres innen de er et år, de skal ikke ha muligheten til å reprodusere seg innen det året å de skal chippes/vaksineres. Da får man luket ut useriøse mennesker, ingen som kun er ute etter gratis bamse vil ta på seg det ansvaret jeg har listet opp. 

Anonymkode: 3b92d...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Disse svinene skulle vært fengslet og aldri sett solen igjen. De er avskum. Ts jeg håper forøvrig ikke neste katten din blir drept og må lide fordi du gamblet med sikkerheten dens. Jeg har sett mange katter ligge å lide etter å ha bli påkjørt. Det er  også EIERENS skyld. Og hjertet mitt brister. 

Anonymkode: 9141a...519

Skrevet

Det skulle vært lovpålagt å chippe, og å følge opp helsebok - som alle skulle vært påbudt å ha på kattene sine (og andre dyr). Videre burde det pålagt sterilisering/kastrering av alle katter som ikke har stamtavle klasse 1 og skal brukes i et NRR (eller tilsvarende) godkjent oppdrett.

Tror ikke det hadde vært like fristende å ta til seg dyr hvis det fulgte med en del lovpålagte kostnader man ikke kunne slippe unna. I tillegg ville vi kanskje fått bukt med problemet med avl, halvaper som slipper ut ukastrerte katter og blir overrasket når det blir kattunger, ville hannkatter som pisser ned eiendom og slåss med andre katter og forvolder skade på dem. Og med avlsforbud på dyr uten stamtavle klasse 1 ville vi også sett slutten på "halvt maine coon" (som provoserer meg noe inni helvete), og alle disse "oi, mammapus hadde et uhell og hvis vi ikke blir kvitt de 8 kattungene så må vi avlive dem - og vi har så lite penger at vi må gjøre det bak huset med hagle"-folka. Det sier seg kanskje at for å få dette effektivt måtte bøtesatsene vært skyhøye og det måtte vært egne enheter i politiet i alle distrikter som kun jobbet med dette. Samtidig hadde man jo da fått en del nye arbeidsplasser både innenfor politi, forvaltning, dyrepleie og veterinær (f.eks. kontrollkommisjoner i den enkelte region), så det kunne vært positivt også for arbeidsstokken. 

Dette blir selvfølgelig et byråkrati uten like, og jeg skulle i tillegg gjerne sett at det ble opprettet et eierregister, og at man kunne bli fratatt retten til å holde dyr ved lovbrudd og/eller vanskjøtsel. Jeg ser ingen grunn til at hvem som helst skal kunne ha dyr. Og folk som ikke evner å forstå at dyr har følelser og verdi bør heller ikke få lov til å ha barn. Så kynisk er jeg :) 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Strixvaria skrev:

Det skulle vært lovpålagt å chippe, og å følge opp helsebok - som alle skulle vært påbudt å ha på kattene sine (og andre dyr). Videre burde det pålagt sterilisering/kastrering av alle katter som ikke har stamtavle klasse 1 og skal brukes i et NRR (eller tilsvarende) godkjent oppdrett.

Tror ikke det hadde vært like fristende å ta til seg dyr hvis det fulgte med en del lovpålagte kostnader man ikke kunne slippe unna. I tillegg ville vi kanskje fått bukt med problemet med avl, halvaper som slipper ut ukastrerte katter og blir overrasket når det blir kattunger, ville hannkatter som pisser ned eiendom og slåss med andre katter og forvolder skade på dem. Og med avlsforbud på dyr uten stamtavle klasse 1 ville vi også sett slutten på "halvt maine coon" (som provoserer meg noe inni helvete), og alle disse "oi, mammapus hadde et uhell og hvis vi ikke blir kvitt de 8 kattungene så må vi avlive dem - og vi har så lite penger at vi må gjøre det bak huset med hagle"-folka. Det sier seg kanskje at for å få dette effektivt måtte bøtesatsene vært skyhøye og det måtte vært egne enheter i politiet i alle distrikter som kun jobbet med dette. Samtidig hadde man jo da fått en del nye arbeidsplasser både innenfor politi, forvaltning, dyrepleie og veterinær (f.eks. kontrollkommisjoner i den enkelte region), så det kunne vært positivt også for arbeidsstokken. 

Dette blir selvfølgelig et byråkrati uten like, og jeg skulle i tillegg gjerne sett at det ble opprettet et eierregister, og at man kunne bli fratatt retten til å holde dyr ved lovbrudd og/eller vanskjøtsel. Jeg ser ingen grunn til at hvem som helst skal kunne ha dyr. Og folk som ikke evner å forstå at dyr har følelser og verdi bør heller ikke få lov til å ha barn. Så kynisk er jeg :) 

AMEN! 

Skrevet
18 timer siden, mjauritz skrev:

Etter vår kjære pusejente ble overkjørt for noen uker siden bestemte vi oss for å få oss en ny liten venn.

I kveld har jeg sittet litt på finn.no og sett litt på søte små, og jeg kjenner det koker i meg.

"Gis bort, HASTER" og "Hvis ikke hun får nytt hjem innen nyttår må vi dessverre avlive". Jeg kjenner jeg koker. Mennesker som skaffer seg en pus og ikke har vett nok til å kastrere dyret, og deretter ikke klarer å omplassere kattungene.

Jeg får vondt inni meg av dette. Små puser som må bøte med livet på grunn av uansvarlige drittmennesker som skaffer seg kjæledyr og ikke gidder å kastrere de. Som gnåler om at kastrering og vaksiner er for dyrt. Som rett og slett tror at en katt er en tøybamse. 

Åååh.. Unnskyld, måtte bare få ut litt frustrasjon! Får så vondt i hele sjela! :( 

Jeg er oppdretter, og leverer ikke kattunger før de er bortimot fire måneder gamle (vaksinert to ganger, derfor sen levering). Men, jeg stresser ikke hvis ikke jeg får solgt innen den alderen, da får de bare bli lenger... Folk som synes det er for dyrt med kastrering og vaksiner skal ikke ha katt! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse svinene skulle vært fengslet og aldri sett solen igjen. De er avskum. Ts jeg håper forøvrig ikke neste katten din blir drept og må lide fordi du gamblet med sikkerheten dens. Jeg har sett mange katter ligge å lide etter å ha bli påkjørt. Det er  også EIERENS skyld. Og hjertet mitt brister. 

Det er bedre å frata dem naturlig bevegelsesmønster, og adferd, og sperre dem inne, og la dem lide langsomt?  
Mange innekatter sliter med urenslighet, aggresjon og annen unaturlig adferd, er det mer riktig enn å la dem tusle seg noen turer ute?

Anonymkode: bad7f...ad6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bedre å frata dem naturlig bevegelsesmønster, og adferd, og sperre dem inne, og la dem lide langsomt?  
Mange innekatter sliter med urenslighet, aggresjon og annen unaturlig adferd, er det mer riktig enn å la dem tusle seg noen turer ute?

Skal man ha innekatt så må man legge til rett for det. Helst ha minst to katter, sørge for at de har nok muligheter til utfoldelse,som stort klorestativ, hyller på veggene, nok leker osv. Og man må bruke tid på dem. Veldig mange innekatter har det helt supert, og sliter ikke med hverken urenslighet, aggresjon eller andre problemer. 

Anonymkode: 88d0e...1ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

B.S. Du prosjisereer dine issues over på katter høres ut som😂. Løft ræva opp av  sofaen ! Det må man når man har innekatter, pluss at man må tilrettelegge. Luftegård, bånd  (!!!!!)går topp om man har over 10 i IQ 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eller de som bare "Gir bort kattunger 9 uker gamle!!!!". De SKAL være minst 12 uker før de blir gidd bort. Kjenner jeg blir utrolig sint når jeg leser sånt. 

Anonymkode: 8a027...865

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ha innekatt så må man legge til rett for det. Helst ha minst to katter, sørge for at de har nok muligheter til utfoldelse,som stort klorestativ, hyller på veggene, nok leker osv. Og man må bruke tid på dem. Veldig mange innekatter har det helt supert, og sliter ikke med hverken urenslighet, aggresjon eller andre problemer. 

Anonymkode: 88d0e...1ae

Her er et par levende bevis på innekatter som i følge en håndfull veterinærer har et tipp topp lykkelig liv. De gir også klart uttrykk for at deres liv er preget av fornøydhet. Lek og lykkesprett. Hverken aggresive overfor hverandre eller mennesker (også veterinærer og assistenter), uenige innimellom er de, men ingen aggresjon, ingen urenslighet eller andre problemer, ingen repetitive tvangshandlinger.

De lever et beskyttet inneliv med balkong. Omplasserte er de også, begge to.

Så ja, det er fullt mulig, men du skal vite litt om hva du begir det ut på, og det er til kattenes store glede om man sørger for at de er minst 2.

Gutta.jpg

Anonymkode: 0f48e...6a8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Miss Marble skrev:

vaksinert to ganger, derfor sen levering

Ja her tjener dyreklinikkene gode penger.

Anonymkode: 4f15a...fe0

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil være bedre tjent med å lese deg opp på vaksineregimet som anbefales for kattunger enn å kaste ut påstander uten dekning.

Her er et par levende bevis på innekatter som i følge en håndfull veterinærer har et tipp topp lykkelig liv. De gir også klart utyrkk for at deres liv er preget av fornøydhet. Hverken aggresjon overfor hverandre eller mennesker (også veterinærer og assistenter), ingen urenslighet eller andre problemer, ingen repetitive tvangshandlinger.

Så ja, det er fullt mulig, men du skal vite hva du begir det ut på, og sørg for at de er minst 2.

Vaksine mot kattepest, rhinotrakeittvirus og calicivirus gis første gang ved 12 ukers alder og ny vaksine 3-4 uker etter første vaksine. Etter dette revaksineres katten en gang per år.

Har du sett en katt dø av kattepest? Om du hadde det så hadde du ikke kommet med den kommentaren du kom med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vil være bedre tjent med å lese deg opp på vaksineregimet som anbefales for kattunger enn å kaste ut påstander uten dekning.

Vaksine mot kattepest, rhinotrakeittvirus og calicivirus gis første gang ved 12 ukers alder og ny vaksine 3-4 uker etter første vaksine. Etter dette revaksineres katten en gang per år.

Har du sett en katt dø av kattepest? Om du hadde det så hadde du ikke kommet med den kommentaren du kom med.

Der kom deler av forrige innlegg med. Herved korrigert.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnvaksinering er to vaksiner. Jeg kunne ha vaksinert første gang, og overlatt andre gang til kattungekjøperne. I stedet leverer jeg med to vaksiner, noe som fører til mindre inntekt for veterinæren siden jeg får oppdretterrabatt :) Men du synes kanskje at vaksinering er unødvendig? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...