AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #1 Skrevet 1. januar 2017 Denne jula har virkelig vært preget av sykdom. Jeg skulle hatt mine siste arbeidsdager 19.,20. Og 21. desember, men da lå jeg rett ut med kraftig forkjølelse/bihulebetennelse. Nå ligger jeg rett ut med omgangssyken. Håper jo inderlig jeg er bedre i morgen, men hvis jeg skal overholde 48-timersregelen kan jeg ikke gå på jobb mandag. Siden jeg brukte egenmelding rett før jul, betyr det i så fall at jeg trenger sykemelding for mandag? Jobber i en IA-bedrift, om det er av betydning. Anonymkode: ca89f...5ee
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #2 Skrevet 1. januar 2017 Jobbet du I romjulen? Anonymkode: fba3e...16b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #3 Skrevet 1. januar 2017 48-timers regelen gjelder kun om du jobber med pasienter/brukere/barn eller mat. Bare sånn i tilfelle du tror den gjelder uansett Anonymkode: dac9f...542 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #4 Skrevet 1. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobbet du I romjulen? Anonymkode: fba3e...16b Nei, jeg har hatt juleferie/avspasert. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 48-timers regelen gjelder kun om du jobber med pasienter/brukere/barn eller mat. Bare sånn i tilfelle du tror den gjelder uansett Anonymkode: dac9f...542 OK, dette var nytt for meg. Er jeg mindre smittsom hvis jeg jobber på kontor? Vil tro kollegaene mine vil sette pris på å slippe smitte, selv om vi ikke faller inn under den gruppen du nevner. Hadde satt pris på link, for dette er som sagt nytt for meg. Anonymkode: ca89f...5ee
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #5 Skrevet 1. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er jeg mindre smittsom hvis jeg jobber på kontor? Selvfølgelig er du mye mindre smittefarlig om du jobber på kontor enn om du jobber med pasienter/brukere/barn eller mat! Er du helt uvitende om de grunnleggende prinsippene for smittespredning? Anonymkode: 3083d...452 8
Frøkenfryd30 Skrevet 1. januar 2017 #6 Skrevet 1. januar 2017 Det er selvfølgelig mindre fare for smitte dersom du ikke er tett innpå andre mennesker, som i form av stell, mating osv, som er endel av arbeidsoppgavene dersom du jobber i helsevesenet eller barnehage.. Så lenge du er symptomfri og opprettholder god håndhygiene kan du dra på jobb, så lenge du ikke har tett kundekontakt. Hvis du ikke er i form til å dra på jobb så må du ha sykemelding, siden friperioden vil regnes som fravær, siden du var borte fra jobb siste dag før ferie. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #7 Skrevet 1. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er du mye mindre smittefarlig om du jobber på kontor enn om du jobber med pasienter/brukere/barn eller mat! Er du helt uvitende om de grunnleggende prinsippene for smittespredning? Anonymkode: 3083d...452 Tydeligvis. Har jo hørt at Norovirus er dråpesmitte og når man sitter i kontorlandskap og hoster og nyser så er det jo vanskelig å være helt sikker på å ikke spre virus selv om man vasker og spriter hender. Men da vet jeg at jeg kan dra på jobb i morgen hvis formen tillater det, takk for svar. Anonymkode: ca89f...5ee
Bærtur Skrevet 1. januar 2017 #8 Skrevet 1. januar 2017 Les i personalhåndboken deres. På jobb må du ha sykemelding om du er syk i ferien.
Xanadus Skrevet 1. januar 2017 #9 Skrevet 1. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har hatt juleferie/avspasert. OK, dette var nytt for meg. Er jeg mindre smittsom hvis jeg jobber på kontor? Vil tro kollegaene mine vil sette pris på å slippe smitte, selv om vi ikke faller inn under den gruppen du nevner. Hadde satt pris på link, for dette er som sagt nytt for meg. Anonymkode: ca89f...5ee I tillegg til at du jobber på kontor, er du voksen, og da er du sikkert (bør være) flinkere til å ikke fingre på, og nyse/hoste på alt og alle, Du vasker sikkert også hendene oftere og bedre enn et barn vil gjøre. Så vurder selv smittefaren, og hvor frisk du egentlig føler deg. Om samtlige barn med omgang syke hadde overholdt denne 48 timers regelen, tror jeg det ville vært mindre sykdom og mindre smitte i barnehager i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #10 Skrevet 1. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 48-timers regelen gjelder kun om du jobber med pasienter/brukere/barn eller mat. Bare sånn i tilfelle du tror den gjelder uansett Anonymkode: dac9f...542 Den burde gjeldt uansett, man kan like gjerne smitte kunder eller kollegaer på kontoret. Anonymkode: afc43...10e 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #11 Skrevet 1. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tydeligvis. Har jo hørt at Norovirus er dråpesmitte og når man sitter i kontorlandskap og hoster og nyser så er det jo vanskelig å være helt sikker på å ikke spre virus selv om man vasker og spriter hender. Men da vet jeg at jeg kan dra på jobb i morgen hvis formen tillater det, takk for svar. Anonymkode: ca89f...5ee Hun er da ikke mindre smittefarlig om hun jobber på kontor? Selvsagt er det vanskeligere å smitte noen men HUN er absolutt like smittefarlig. Hun kan like gjerne smitte sine kollegaer gjennom møter, samtaler osv. Anonymkode: afc43...10e 1
applestories Skrevet 1. januar 2017 #12 Skrevet 1. januar 2017 Å holde seg hjemme i 48 timer trodde jeg virkelig bare gjaldt for barnehagebarn. Jobber man med barn, syke, eldre eller mat regner jeg med man har regler for hvor lenge man bør holde seg hjemme, men for "oss andre" går vi da vel på jobb når vi føler at vi klarer å gjøre det vi er der for å gjøre? For all del - absolutt bra å ikke ville smitte andre, men jeg ville nok aldri tenkt at "nå føler jeg meg fin, men bør nok bli hjemme i et par dager til"...?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #13 Skrevet 1. januar 2017 Som voksen kan du dra på jobb når du er symptomfri (hvis du ikke jobber i helsevesenet). Anonymkode: 8d5b0...716
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #14 Skrevet 1. januar 2017 Ja,du må ha sykemelding. Vi er IA-bedrift, må gå 16 dager mellom siste sykedag til den neste sykdomsperioden. Anonymkode: c1696...97c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #15 Skrevet 1. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har hatt juleferie/avspasert. OK, dette var nytt for meg. Er jeg mindre smittsom hvis jeg jobber på kontor? Vil tro kollegaene mine vil sette pris på å slippe smitte, selv om vi ikke faller inn under den gruppen du nevner. Hadde satt pris på link, for dette er som sagt nytt for meg. Anonymkode: ca89f...5ee Du skjønner kanskje ikke at det kan få større konsekvenser for en syk person (f.eks kreftsyk) eller eldre med nedsatt immunforsvar enn for en frisk person? Anonymkode: 27c36...003
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #16 Skrevet 1. januar 2017 Når jeg leser denne tråden forstår jeg jo hvorfor omgangssyke sprer seg så raskt og hvorfor så mange faktisk blir syke. Man er smittsomme inntil 48 timer etter siste symptom og man kan dermed smitte andre. Hadde blitt temmelig irritert om jeg ble smittet av dette pga de ikke har samvittighet til å holde seg hjemme mens de smitter. Omgangssyken smitter veldig. Anonymkode: cea6d...c0a 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #17 Skrevet 2. januar 2017 På 1.1.2017 den 16.54, AnonymBruker skrev: Du skjønner kanskje ikke at det kan få større konsekvenser for en syk person (f.eks kreftsyk) eller eldre med nedsatt immunforsvar enn for en frisk person? Anonymkode: 27c36...003 Nei, jeg forstår selvsagt at sykdom er mer kritisk for enkelte grupper. Men denne sykdommen har vært mer enn heftig nok for meg, som i utgangspunktet er frisk og jeg ønsker selvfølgelig ikke å smitte kollegene mine selv om alle disse også i utgangspunktet er friske. Jeg forstår at jeg har misforstått denne 48-timersregelen, jeg trodde den gjaldt alle. Jeg har ikke hatt omgangssyke i voksen alder, så dette var ukjent territorium. Nå ble det heldigvis ikke behov for å bli hjemme i dag, fordi jeg var i fin form. Anonymkode: ca89f...5ee
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #18 Skrevet 2. januar 2017 48 timers regel gjelder ALLE yrker. Man blir ikke mindre smittsom om man jobber på kontor. Ikke rart så mange blir smittet når jeg leser alle svarene her. Man er like smittsom om man jobber i barnehage/sykehjem/sykehus/legekontor/matbutikk etc. Hvis alle overholdt 48 timers regelen hadde mindre folk fått smitten i seg og flere hadde vært friske. Jeg hadde blitt rimelig irritert hvis jeg ble smittet fordi en løkrull gikk på jobb dagen etter omgangssyken. Anonymkode: 9ed2a...e2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå