Gå til innhold

VGs reportasjeserie om ensomme mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er så mange ensomme unge pene kvinner? Noen som har lagt merke til det?

Jeg er litt bekymret for at de kan bli lette ofre for "groomere" og andre predatorer. Ref. Rotherham.

Hva gjør dere kvinner for å inkludere andre kvinner? Og gjør det dere det dere kan for at ingen jenter skal være ufrivillig ensomme? Eller er det ikke like "in" å hjelpe sine egne når verden er blitt så liten og mange andre mennesker er i "større" kriser?

Anonymkode: dac30...586

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje flere pene kvinner som tørr stå frem enn stygge? 

Anonymkode: 36e0c...845

• Liker 5
Skrevet

Hvis jeg skulle gjette, vil jeg tro at en større andel "stygge" mennesker er ensomme, sammenliknet med "vakre". Tviler litt på om det finnes gode studier på dette temaet. Man ser jo stadig vekk at utseende, naturlig nok, hjelper mennesker i på de fleste felt, fra over i livet. Både når det gjelder yrkeskarriere og på det personlige plan.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er større sjanse for at de får bildet i avisa fordi VG ønsker å ha pene kvinner der. I tillegg til at de tør å stå fram oftere. Det kan og være at dette er mennesker med litt for høye forventninger til livet, er veldig selvsentrerte og ikke helt takler å se andre gjøre ting de ikke får være med på. 

Noen av de takker jo nei til alle invitasjoner og, så litt spesielt å klage på at folk ikke inviterer de noe mer da. Til et punkt går vel folk lei å invitere. 

Anonymkode: 4c185...7f5

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville dere reagert hvis en dere var invitert hjem til ofte plutselig hadde stått i avisa og sagt at du inviterer henne aldri tilbake? Jeg synes det er fryktelig vanskelig å forstå at noen ønsker å stå frem i avisen med sånne ting. 

Anonymkode: 8401a...e6f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville dere reagert hvis en dere var invitert hjem til ofte plutselig hadde stått i avisa og sagt at du inviterer henne aldri tilbake? Jeg synes det er fryktelig vanskelig å forstå at noen ønsker å stå frem i avisen med sånne ting. 

Jeg hadde lurt på hvorfor hun ikke tok det opp med meg. Dersom jeg bevisst unngikk å invitere henne fordi jeg mislikte henne hadde jeg ikke brydd meg.

Anonymkode: 36e0c...845

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får jo også kun en side av saken. Noen ganger hadde det vært greit å vite hva andre rundt de tenker. Har de forhistorie på å legge seg etter typene til folk? Må være midtpunktet til en hver tid slik at det blir slitsomt? Drikker seg alltid dritings og spyr ned alt og alle? 

Stor sjanse for at jeg hadde kuttet ut en slik person dersom det var dolking i ryggen nærmest. Gjorde det med en person for en del år siden. Som ble intervjuet i en avis etter et mesterskap og løy rett og slett. Alle de timene vi har hjulpet han var plutselig blitt til "alltid trent alene og fikk aldri hjelp".., 

Anonymkode: 4c185...7f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ensom ja særlig. Hun ene hadde samboer, mer enn mange andre har. Var med på bloggerne, så hun har garantert mer venner og større nettverk enn de virkelig ensomme. Så lei sutrete instagram-jenter. "Buhu, ble ikke innvitert den siste måneden jeg er en av de ensomme, må gå til vg". 

Anonymkode: fab54...d9b

• Liker 20
Skrevet

Det er trist men samfunnsutviklingen peker i retning av større grader av asosialitet. Til tiltross for at vi er mer tilknyttet via teknologi og sosiale medier så har avstanden blitt større for å faktisk treffe hverandre i det virkelige livet. 

Dette rammer begge kjønn og mennesker av alle mulige forskjellige ytre fasader - og på mange måter vil det bli et stort samfunnsproblem når særs unge mennesker faller utenfor det gode lag i tidligere og tidligere alder. De får rett og slett ikke muligheten til å bygge den sosiale kompetansen de vil trenge for å holde på sosiale nettverk i voksen alder eller engang skaffe seg det. 

Jeg tenker det dithen at dette er en av årsakene til at depresjon og angst har eksplodert som en epidemi i samfunnet - spesielt hos de unge. Det er selvfølgelig ikke hele historien og den eneste grunnen men det er nok en stor faktor. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror egentlig det er uvesentlig. 'Vanlige' mennesker kan kanskje oppleve å ikke passe inn i visse miljøer, men f eks i Oslo er det ikke vanskelig å finne miljøer med relativt alminnelig mennesker ift utseende. Ensomhet og å være alene er egentlig ikke det samme. Man kan gjerne ha 100 venner og oppleve at man er ensom. Livssituasjon, som mobbing eller andre situasjoner, kan også være et grunnlag til at man sliter med å få venner. Mange kan ha sosial angst bla på grunn av mobbing eller omsorgssvikt i barndommen, og for noen kan angst også innebære redsel for å møte nye mennesker. Andre har flyttet fra et sted til et annet, enten gjennom barndommen eller har opplevd å ikke kunne etablere nye kontakter etter å ha flyttet hjemmefra. Eksempelvis ble hun ene gravid i tidlig alder. De fleste på atten år er fortsatt opptatt av skole. Jeg tenker at når et barn kommer inn i bildet, vil det innebære at folk glir fra hverandre. Man er på helt forskjellige stadier, rett og slett. Det er altså mer enn bare utseende som har noe å si. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det i alle fall er veldig tøft at man er åpen om ensomhet. 

• Liker 6
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ensom ja særlig. Hun ene hadde samboer, mer enn mange andre har. Var med på bloggerne, så hun har garantert mer venner og større nettverk enn de virkelig ensomme. Så lei sutrete instagram-jenter. "Buhu, ble ikke innvitert den siste måneden jeg er en av de ensomme, må gå til vg". 

Anonymkode: fab54...d9b

Jeg fikk en veldig bismak i munnen da jeg leste reportasjen i VG. Dersom man skal legge situasjonen til de fleste av de som ble intervjuet til grunn, er store deler av Norges befolkning ensomme. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er en eld-gammel mann med og en eld-gammel dame med også. Ikke bare unge pene, kvinner, eller unge folk som dem.
I neste artikkel står det svart på hvitt at folk ikke er hverdags-ensomme. :) Hvordan kan folk være ensomme når dem er 4 stykker i en familie f.eks?

Endret av fuglekvitter__
Gjest AnonymBrunkrem
Skrevet (endret)

Det var et sitrontryne som stod fram på TV2 for noen uker siden, og det var bare så alt for tydelig at han var stuck i en kronisk offer-rolle, og skikkelig bitter på ex-kona fordi hun hadde gått fra ham. Hele saken fremstod egentlig mest som et passivt-aggressivt angrep på både henne og tidligere venner.

Husker jeg reagerte på det med en gang, og tenkte hvor kjipt dette måtte være for henne, som mest sannsynlig bare ikke kunne holde ut et døgn lenger i ekteskapet med en sånn stakkar, å få "hva hun hadde gjort mot ham" brettet ut i nasjonalt media.

I tillegg presterte han å gå til preemptivt angrep på de som hadde kontaktet ham etter at han "stod fram". Type: "Ja, mange har tatt kontakt, men vi får nå se hva det blir til". Les: "Jeg blir nok sviktet atter en gang, o akk o ve!".

Så selv om noen sikkert bare har vært litt uheldige eller uoppmerksomme i livet, og er tøffe som står fram for å gjøre noe med det, så er det nok også en god del av disse sakene som egentlig handler om total mangel på selvinnsikt, folk som rett og slett bare er giftige, kjipe, narsissistiske mennesker.

Endret av AnonymBrunkrem
AnonymBruker
Skrevet

Tapere som står frem i avisa fordi de er så ensomme er skikkelig lættis. Who cares? 

Anonymkode: 0e375...554

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tapere som står frem i avisa fordi de er så ensomme er skikkelig lættis. Who cares? 

Anonymkode: 0e375...554

Her avkrefter de at de er det, slik du kaller dem: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/jul/denne-jentegjengen-aapnet-hjemmet-sitt-for-fremmede-paa-nyttaarsaften-haaper-det-blir-en-trend/a/23886345/ "hverdagsensomhet" kalte de det. He he. :) 

Skrevet

Bare kommentarene her inne vitner om hvor mye uvitenhet det er rundt ensomhet. Dem er i alle fall ikke tapere, om dem tør å stå frem. Jesus. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, WubWub skrev:

eg tenker det dithen at dette er en av årsakene til at depresjon og angst har eksplodert som en epidemi i samfunnet - spesielt hos de unge.

Depresjon og angst er først og fremt en følge av selvopptatthet, for mye fritid og for lite hardt kroppsarbeid. Sett i gang med hardt arbeid, og "nerver" og slikt dill forsvinner som dogg for sola!

Anonymkode: 6a41d...bf3

AnonymBruker
Skrevet

Ensomme, ja, men selv om du er ensom, er det mye du kan gjøre selv. På nyttårsaften kan du f eks dra til byen for å se på fyrverkeriet. Hvis dette ikke er noe for deg, kan man krølle seg opp i sofaen med en god bok og et glass rødvin.

En kan gå på kafe, kino og andre ting og en kan til og med går på byen selv om man er ensom. 

Jeg er også ensom, men nekter å synes synd på meg selv. Jeg går ofte ut på byen og danser med meg selv. Av og til treffer man noen hyggelige mennesker og kanskje du til og med treffer kjærligheten.

Time will show.

Anonymkode: 20dd5...6cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ensomme, ja, men selv om du er ensom, er det mye du kan gjøre selv. På nyttårsaften kan du f eks dra til byen for å se på fyrverkeriet. Hvis dette ikke er noe for deg, kan man krølle seg opp i sofaen med en god bok og et glass rødvin.

En kan gå på kafe, kino og andre ting og en kan til og med går på byen selv om man er ensom. 

Jeg er også ensom, men nekter å synes synd på meg selv. Jeg går ofte ut på byen og danser med meg selv. Av og til treffer man noen hyggelige mennesker og kanskje du til og med treffer kjærligheten.

Time will show.

Det er mange som er ensomme på nyttårsaften. Hva med å spørre disse om dere skal feire sammen?

Anonymkode: 20dd5...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...