Gå til innhold

Straffereaksjoner ifra rettsvesen angående falske bekymringsmeldinger til bv bør innføres.

Anbefalte innlegg

Gjest Supersol
Skrevet

Inspirert av kommentar i tråden om Nathasha og Erik oppretter jeg denne tråden. Falskmeldere  til bv bør straffes på lik linje med de som begår voldtekt og som falskmelder voldtekt som ikke har skjedd. Dette bør gjelde falskmeldere fra både offentlige instanser  og privatpersoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tenker du at man skal skille mellom falsk og noe som viste seg å ikke være et problem? 

• Liker 41
Gjest Frederik
Skrevet

Man vet om man har blitt voldtatt. Ofte kan man ikke vite om barnet har blitt mishandlet, man har bare en mistanke. Det er vel ingen som ønsker at mistanker ikke skal rapporteres av frykt for at man tar feil?

Det som er straffbart er å levere falsk anmeldelse. Sier jeg at jeg har sett en far slå en unge selv om jeg aldri har sett det så kan jeg straffes for det. Men jeg kan ikke straffes for å si "ungen har blåmerker jeg tror han blir slått av foreldrene".

• Liker 5
Gjest Supersol
Skrevet
1 minutt siden, Ananas. skrev:

Hvordan tenker du at man skal skille mellom falsk og noe som viste seg å ikke være et problem? 

Tenker det er to sider av samme sak. Når det viser seg at meldingen ikke var riktig er det ifølge min definisjon en falskmelding. 

Skrevet

Nei, alle tips til barnevernet bør belønnes med en flaske Cava, en boksvin eller rulletobakk (er litt usikker på hva bermen liker for tiden, noen som kan hjelpe meg?). 

At barnevernet ikke finner noe kritikkverdig betyr ikke at den som meldte fra ikke trodde det var noe galt. Det blir umulig å bevise.

1 minutt siden, Frederik skrev:

Man vet om man har blitt voldtatt. Ofte kan man ikke vite om barnet har blitt mishandlet, man har bare en mistanke. Det er vel ingen som ønsker at mistanker ikke skal rapporteres av frykt for at man tar feil?

Det som er straffbart er å levere falsk anmeldelse. Sier jeg at jeg har sett en far slå en unge selv om jeg aldri har sett det så kan jeg straffes for det. Men jeg kan ikke straffes for å si "ungen har blåmerker jeg tror han blir slått av foreldrene".

Hver gang jeg har blitt voldtatt har jeg hatt lite minner av det etterpå. Du kan anmelde selv om du ikke er sikker på om det har skjedd. Du har bare ikke lov å bevisst fabrikere en historie. Jeg kan anmelde noen jeg mistenker stjeler vekslepengene mine eller noen jeg mistenker voldtar meg når jeg svimer av.

2 minutter siden, Supersol skrev:

Tenker det er to sider av samme sak. Når det viser seg at meldingen ikke var riktig er det ifølge min definisjon en falskmelding. 

Din definisjon er feil. Standaren er ofte: ville en rimelig person kommet til samme konklusjon som varsleren? Dog bør barnevernet sørge for å få de objektive faktaene og ikke spekulasjoner. 

Hvis jeg mener noen mishandler barna sine er det ekstremt viktig at jeg føler meg trygg når jeg varsler. Alt for lite blir varslet, og det går kraftig ut over mange barn. Vi burde heller varsle tusen ganger for mye enn en for lite. 

• Liker 29
Skrevet

For noe tull! Hvordan skulle noen tørre å melde fra om bekymring for et barn da? Og hvor mange barn ville blitt mishandlet eller kanskje til og med drept av sine omsorgspersoner på grunn av dette? 

Kryp tilbake under steinen du kom fra og bli der. Bekymring angående barn skal alltid meldes til rette instans. 

Alltid. 

Anonymkode: 4882b...614

• Liker 32
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Supersol skrev:

Da er jeg fullstendig uenig med deg. En rekke yrkesgrupper har meldeplikt om noe skurrer, og det som gjør at en del barn blir fanget opp er meldinger basert på små, men viktige observasjoner fra naboer o.l. Om man alltid skal være sikker på at det er faktisk omsorgssvikt i frykt for å havne i fengsel, så rakner hele meldingssystemet, og det vil føre til at de færreste barna som trenger hjelp får hjelp. 

Endret av Ananas.
  • Liker 24
Gjest Supersol
Skrevet
4 minutter siden, Frederik skrev:

Man kan virkelig ikke melde inn foreldre til bv med mistanke om at et barn blir mishandlet fordi det har blåmerker. Barnet kan ha fått de merkene på alle tenkelige vis. Barnet kan ha falt og slått seg under lek, ha en sykdom, blitt slått av andre barn osv...  Å melde inn foreldre til bv på det grunnlaget du viser til burde være straffbart ja, og medføre mange år i fengsel for den som har meldt.

Skrevet (endret)

Man melder fra til barnevernet ved MISTANKE om at barnet ikke har det bra. Så er det opp til barnevernet å undersøke om det er tilfelle. Det er ikke de som melder som skal føre noe bevis for at det har foregått noe. 

Endret av tirben
  • Liker 20
Gjest Supersol
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Hvordan skulle noen tørre å melde fra om bekymring for et barn da? Og hvor mange barn ville blitt mishandlet eller kanskje til og med drept av sine omsorgspersoner på grunn av dette? 

Kryp tilbake under steinen du kom fra og bli der. Bekymring angående barn skal alltid meldes til rette instans. 

Alltid. 

Anonymkode: 4882b...614

Vold mot barn er en alvorlig forbrytelse. Å melde inn noe slikt uten at det stemmer burde medføre langvarig fengselsstraff. 

Skrevet
Akkurat nå, Supersol skrev:

Man kan virkelig ikke melde inn foreldre til bv med mistanke om at et barn blir mishandlet fordi det har blåmerker. Barnet kan ha fått de merkene på alle tenkelige vis. Barnet kan ha falt og slått seg under lek, ha en sykdom, blitt slått av andre barn osv...  Å melde inn foreldre til bv på det grunnlaget du viser til burde være straffbart ja, og medføre mange år i fengsel for den som har meldt.

Stakkars barn som går rundt med synlige blåmerker etter daglig mishandling, men som må fortsette å leve videre i helvete fordi ingen melder i frykt for å bli fengslet selv.

Anonymkode: ac1c3...bf8

• Liker 30
Skrevet
5 minutter siden, tirben skrev:

Man melder fra til barnevernet ved MISTANKE om at barnet ikke har det bra. Så er det opp til barnevernet å undersøke om det er tilfelle. Det er ikke vold som melder som skal føre noe bevis for at det har foregått noe. 

Dette er veldig bra sagt.

En bekymringsmelting er langt mildere enn en anmeldelse. Det eneste man gjør er å si hvorfor man tror noe er galt og gir etaten en mulighet til å selv undersøke om det er noe som må tas tak i.

• Liker 15
Skrevet

Så lenge man ikke har diktet opp historier (ala "jeg så henne denge han"), så burde det ikke være noe straff, nei

Anonymkode: 40bd2...1ad

• Liker 2
Skrevet (endret)
27 minutter siden, Supersol skrev:

Hvis det ikke er utvist forsett kan det umulig være straffbart. Hvis man i god tro melder noe til barnevernet så skal man selvsagt ikke straffes for det.

Hvis man derimot bevisst sender inn en falsk melding så vil det potensielt kunne rammes av straffelovens bestemmelse mot hensynsløs atferd.

Men du er uansett bare opptatt av å beskytte foreldre som mishandler barna sine, så det du skriver om dette emnet bør ignoreres.

Endret av jabx
  • Liker 15
Skrevet

Man anmelder ikke til barnevernet. Man tipser dem. Barnevernet er ikke politiet. 

En falsk anmeldelse får konsekvenser. Men du kan altså ikke anmelde via BV, da de ikke er en rettsinstans. Det er opp til dem hvordan saken forløper seg videre.

• Liker 6
Gjest Supersol
Skrevet
9 minutter siden, jabx skrev:

Hvis det ikke er utvist forsett kan det umulig være straffbart. Hvis man i god tro melder noe til barnevernet så skal man selvsagt ikke straffes for det.

Hvis man derimot bevisst sender inn en falsk melding så vil det potensielt kunne rammes av straffelovens bestemmelse mot hensynsløs atferd.

Men du er uansett bare opptatt av å beskytte foreldre som mishandler barna sine, så det du skriver om dette emnet bør ignoreres.

Er ikke opptatt av å beskytte foreldre eller andre som mishandler barn nei. Hvor har du det ifra?  Å derimot falskmelde til bv eller andre instanser om forbrytelser som IKKE er begått ( i dette tilfellet vold mot barn) burde være straffbart ja. Å anmelde til Politiet i god tro er straffbart dersom meldingen ikke er riktig . Da burde meldinger til bv levert inn i god tro som ikke er riktige også medføre straff.

Gjest Supersol
Skrevet
18 minutter siden, jabx skrev:

Dessuten kan en falskmelder sende inn sjikanemelding til bv og når falskmelder/stalker avsløres kan denne etterpå bare hevde at den meldte i "god tro".

Skrevet

BV blir forsøkt benyttet i fordelingskonflikter ganske ofte, selv om BV slipper taket når dette kommer for en dag. Dog, det er tilfeller hvor de trengs i noen av disse tilfellene også. Noen ganger pga. det høye konfliktnivået i seg selv.

Anonymkode: 53d83...28d

• Liker 3
Skrevet

Dette vil jo bare være tragisk og ville bare ført til at flere barn og familier ikke fikk hjelp, før det virkelig var særdeles alvorlig - mange ville fått ødelagte liv. 

La oss si at en i nabolaget mitt var blitt alene med 6 barn, som jeg så en del til, og så at noe skurret, fordi forelderen var sliten og strevde med å klare hverdagen uten avlastning. For barnas del betød det ikke nødvendigvis at de hadde det forferdelig, men det kunne ført til at lekser ikke ble gjort, slik at barna sakket etter på skolen, at klær ikke ble vasket nok og at huset forfalt, mens forelderen ble mer og mer sliten.

Som det er nå, kunne jeg sagt i fra på et tidlig stadium, slik at de kunne få hjelp i form av f.eks avlastning innimellom, slik at denne forelderen fikk samlet krefter til hverdagene. 

Dersom jeg måtte ha ventet, til det var helt klart for alle at forelderen ble så utmattet og deprimert at vedkommende bare lå på sofaen og absolutt ikke klarte å ta seg av barna, så ville muligens barna havnet i fosterhjem, i tillegg til at de kanskje hadde gått glipp av en utdannelse pga manglende oppfølging i årevis og eventuelt havnet på skråplanet på grunn av manglende grensesetting. 

Det ville ha vært en tragedie som absolutt ville vært mye større enn om noen voksne ble støtt og lei seg fordi de ble gått etter i sømmene. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...