Gå til innhold

Fyrverkeri for barnas skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om folk som skyter opp fyrverkeri klokka 6-7 om kvelden pga barna? Noen få.

Anonymkode: a07c4...45f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal jeg synes noe spesielt om det da? Har jo lov til å fyre de opp mellom 18 og 0200 så det er vel ikke et problem.

Selv er jeg for kjip til å sette fyr på tusenlappen så vi venter til felles oppskytingen kl.0000. 🤗 

• Liker 3
Skrevet

Som hundeeier synes jeg ikke no om det! Når klokka nærmer seg 00.00 går vi i dekning i kjelleren, blir veldig kjedelig hvis vi må sitte der fra kl 18 til 2.00. Da jeg var barn og vi ikke var våkne til midnatt ble vi vekket når fyrverkeriet skulle tennes, men dagens barn blir vel helt krakilsk hvis søvnmønsteret forstyrret... 

Anonymkode: bf10a...e03

• Liker 18
Skrevet

Synes det er irriterende. Helt greit med kommunalt fyrverkeri for barna i tillegg til klokka 12, men fyrverkeri hele dagen og kvelden er slitsomt.

• Liker 7
Skrevet

Nei.

Vil unngå å stresse katten min unødig fordi barna vil se

Anonymkode: 087e1...e50

• Liker 3
Skrevet

Hundeeier og driver ikke med fyrverkeri, men har ingen problemer med at andre starter tidlig. Var litt verre der vi bodde før da en nedi gata starta uka før, blei for full til å skyte opp resten på nyttår, så han fortsatte noen dager til...

Skrevet

Nå har folk sendt opp fyrverkeri både sent og tidlig i en ukes tid, så nå kan de vel holde fred frem til midnatt. 

Anonymkode: 4c612...97c

• Liker 1
Gjest KlippKlapp
Skrevet

Synes de er langt bedre mennesker enn de som har noe imot det.

Skrevet

slik det er nå er det lov å sende opp fyrverkeri 18:00-02:00. Skulle ønske det var begrenset til at det var lov f.eks 18-19 (for barna) og f.eks 23:30- 01:00 slik at vi kunne slippe å sitte med det rabalderet hele kvelden/natta. 

Her jeg bor har folk null respekt for reglene i forhold til fyrverkeri i det heletatt. Det smeller fra midten av desember til langt ut på nyåret (i mars mnd hører vi fortsatt smell innimellom). Jeg har en sønn som er veldig fascinert av fyrverkeriet,  men pga autisme og psykisk utviklingshemming har han ikke forståelse for at dette er noe som hører til nyttårsaften og at det er en gang i året. Det er vanskelig nok fra før av å prøve å forklare han at etter ikveld er det ferdig osv, og det blir ikke enklere å forklare at det er ferdig når det smeller i flere mnd etter nyttårsaften. Legging ikveld var også et rent mareritt. Har prøvd å forklare at han skal sove litt først også er det fyrverkeri etterpå, men det dundrer jo her ute hele tiden så han har vært ekstremt fortvilet og slitt med å falle til ro. Er litt viktig at han får litt søvn før midnatt også, for når det braker løs ved midnatt så er det ikke lett å få lagt han igjen etterpå heller. 

Så... svaret mitt er litt begge veier. Greit med fyrverkeri tidlig for barna før de skal legge seg. Men skulle ønske folk kunne vise mer hensyn og at reglene ble strammet litt mer inn. 

Anonymkode: e9e6c...c02

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper de forbyr hele greiene snart, evt ha en offentlig oppskytning klokka 00. 

Anonymkode: 05d5f...c30

• Liker 12
Skrevet

Stemmer for felles oppskytinger arrangert av kommunen forskjellige steder kl 00. Da blir det begrenset tidsmessig, det blir sendt opp av edru mennesker, og det blir samlingspunkt man kan treffes på selv om man ikke er invitert noen steder

Anonymkode: eb79e...2ed

• Liker 7
Skrevet

Helt fint, da jeg har barn som ikke orker å være oppe til midnatt enda. :)   (Vi skyter ikke opp fyrverkeri selv.)

Anonymkode: db4d0...f32

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper de forbyr hele greiene snart, evt ha en offentlig oppskytning klokka 00. 

Anonymkode: 05d5f...c30

Du får flytte til Oslo eller noen av de andre storbyene, der tror jeg de har det slik.

Anonymkode: 07a2a...592

Skrevet

Syns egentlig det er greit, men de siste årene har det vært forbud mot fyrverkeri i min bydel ( pga trehusbebyggelse) men enten vet ikke folk om det eller så gir de bare faen i det. 

Anonymkode: 44da6...e88

Skrevet

Det er jo lov, men jeg synes det er unødvendig (fyrverkeri er jo finest når alle skyter opp samtidig) og hensynsløst overfor de (både mennesker og spesielt dyr) som er redde for fyrverkeri og må tåle dette i mange timer (og dager også, mange begynner i romjulen) i stedet for bare rundt midnatt. Hvis barna ikke orker å være våkne helt til midnatt kan man legge dem til vanlig tid og vekke dem 10 minutter før midnatt så de får med seg fyrverkeriet.

• Liker 2
Skrevet

Vi fyrte opp ett batteri utpå kvelden før minsten la seg. Denne ene kvelden i året har jeg ikke dårlig samvittighet. Minsten ble ganske fascinert. Å vekke til midnatt var ikke aktuelt for et så lite barn. 

De jeg synes synd på på nyttårsaften er dem med krigstraumer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på :) nordmenn må slutte å være så jævla rigide og sutrete. La folk få gjøre som dem vil. Det er sikkert mange ting dere gjør også som er veldig mye mer irriterende enn å smelle opp raketter noen minutter fordi barna skal legge seg

Anonymkode: ce8df...836

• Liker 2
Gjest Belle âme
Skrevet

Det er så irriterende:fnise:

Eg har katter som virkelig ikkje bryr seg om fyrverkeri, men dei andre hundre tusener av dyr som faktisk blir livredde synast eg synd på. 

Ja, pluss at når ein smeller og smeller sida ******** november, så er det ikkje så spekatulært 00.00 den 1.januar heller. Er på ein måte drit lei heile greiene.

+Ungene dine vil nok leve i 80 år til, dei har rikelig med tid til å sjå desse fyrverkeria.

Men ellers så bryr eg meg ikkje så voldsomt, som sagt så bryr ikkje mine seg om det :) 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får flytte til Oslo eller noen av de andre storbyene, der tror jeg de har det slik.

Anonymkode: 07a2a...592

Mange småbyer som har det også

Anonymkode: 3d0ff...137

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du om folk som skyter opp fyrverkeri klokka 6-7 om kvelden pga barna? Noen få.

Anonymkode: a07c4...45f

PÅ nyttårsaften skal jeg ikke klage, men når folk fyrer opp 3 dager før og 3 dager etter irriterer det meg. Men det er mest fordi hunden blir et nervøst vrak av det...

Anonymkode: ee12f...b7f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...