AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #1 Skrevet 31. desember 2016 Jeg er en kvinne som sjelden har vært spesielt økonomisk av meg. Det er bare i de siste årene jeg har innsett at jeg må spare til egenkapital, og at jeg sørger for å alltid ha penger på bufferkontoen. Men jeg sparer for lite og sløser for mye penger! Jeg blir alltid sjokkert når jeg ser at jeg har brukt 7000!!! kroner på rema en måned. Det er jo helt drøyt. Noe av det er jo snus, og det bør jeg slutte med! Jeg klarer meg altså fint, men sparer for lite. Jeg er i en situasjon hvor jeg skal flytte for meg selv. Jeg har vurdert både kollektiv og bo alene, men innser med tanke på min alder og livssituasjon at å bo alene blir det beste. Men da må jeg ut med mer hver måned. Jeg tjener ca. 500 000 i året. La oss si at jeg har følgende faste utgifter ca. 300 kr i mnd til strøm ca. 200 i måneden til internett ca. 300 kroner i måneden til mobil ca. 100 kroner i måneden til forsikring ca. 200 kroner i måneden til treningssenter. Kan jeg da få spart en god del om jeg flytter inn i en leilighet som koster 8000/9000 i mnd? Hvis jeg skjerper meg på matbudsjettet, så klart! Alle tips mottas med takk! Anonymkode: 59c58...005
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #2 Skrevet 31. desember 2016 Ja, jeg mener du kan få spart mye. Med 500.000 tipper jeg du har utbetalt ca 30.000? Og du har faste utgifter på 10.000, da har du 20.000 igjen, her må du jo trekke fra for mat, du kan fint klare deg på 2.500 uten at det er veldig sparsomt. Også skal du jo ha penger til litt andre ting, men det er fortsatt mye å spare Anonymkode: 788fa...e25
penny_ Skrevet 31. desember 2016 #3 Skrevet 31. desember 2016 Selvfølgelig. Du bør minimum spare 10 000 i måneden, kanskje 12 000-13 000, men nå aner jo ikke jeg hva du egentlig bruker utenom det du har skrevet opp her.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #4 Skrevet 31. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg mener du kan få spart mye. Med 500.000 tipper jeg du har utbetalt ca 30.000? Og du har faste utgifter på 10.000, da har du 20.000 igjen, her må du jo trekke fra for mat, du kan fint klare deg på 2.500 uten at det er veldig sparsomt. Også skal du jo ha penger til litt andre ting, men det er fortsatt mye å spare Anonymkode: 788fa...e25 30 000 er det jeg som får og jeg tjener litt over 600 000 Anonymkode: 8f811...ba2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #5 Skrevet 31. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: 30 000 er det jeg som får og jeg tjener litt over 600 000 Anonymkode: 8f811...ba2 Da vil du få igjen på skatten, med mindre du har en enorm formue du skatter av. http://www.dinside.no/okonomi/slik-blir-din-skatt-i-2017/60394931 Anonymkode: 788fa...e25
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #6 Skrevet 31. desember 2016 Selvsagt kan du spare. Dine utbetalinger ligger vel snitt på rundt 30000, feriepenger inkludert? Anonymkode: 31772...648
ajarRun Skrevet 31. desember 2016 #7 Skrevet 31. desember 2016 Kommer vel litt an på hvor du bor. Der jeg bor kan jeg kjøpe hus med utleiedel og ende opp med å betale mindre enn den som leier hybelen i kjelleren hvis jeg velger 30 års lån (da medregnet forsikring og kommunale avgifter). Leietager vil betale 6-6500, mens jeg ville betalt 5950-5550. Helt sinnssykt hvor stor forskjell det er mellom å leie og eie.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #8 Skrevet 31. desember 2016 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Kommer vel litt an på hvor du bor. Der jeg bor kan jeg kjøpe hus med utleiedel og ende opp med å betale mindre enn den som leier hybelen i kjelleren hvis jeg velger 30 års lån (da medregnet forsikring og kommunale avgifter). Leietager vil betale 6-6500, mens jeg ville betalt 5950-5550. Helt sinnssykt hvor stor forskjell det er mellom å leie og eie. Spesielt hvis man ikke tar med utgifter til renovasjon, vann, avløp, forsikring, vedlikehold og annet leier betaler inkl i husleia, men som kommer i tillegg til nedbetaling på lånet for eier. Joda, aksene krysser hvetandre på et punkt, men det er ikke slik at det er gitt at det lønner seg å eie. For mitt vedkommende har det vært langt rimeligere å leie enn å eie tilsvarende bolig, men jeg går selvsagt glipp av en evt prisøkning, men slipper risikoen. Anonymkode: 31772...648
ajarRun Skrevet 31. desember 2016 #9 Skrevet 31. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spesielt hvis man ikke tar med utgifter til renovasjon, vann, avløp, forsikring, vedlikehold og annet leier betaler inkl i husleia, men som kommer i tillegg til nedbetaling på lånet for eier. Joda, aksene krysser hvetandre på et punkt, men det er ikke slik at det er gitt at det lønner seg å eie. For mitt vedkommende har det vært langt rimeligere å leie enn å eie tilsvarende bolig, men jeg går selvsagt glipp av en evt prisøkning, men slipper risikoen. Anonymkode: 31772...648 Jeg sa jo at jeg tok med kommunale avgifter (vann, avløp) og forsikring. Vedlikehold og renovasjon vil jo koste litt, men på et hus i bra stand vil det ikke utgjøre så mye, hvis man velger hus litt med omhu. Med 5500 å betale til lån, kommunale avgifter og forsikring kan du jo spare 4500 i måneden til vedlikehold og fortsatt bo billig. Jeg er helt enig i at mange som ikke har økonomi til å eie bolig føler seg snytt av å måtte leie, selv om det er det helt klart mest økonomiske valget. Hvis man har litt inntekt tåler man risikoen og kan få en stabil bolig. Bare det i seg selv er verdt mye, da slipper man å risikere å måtte flytte. Men hvis man tenker å flytte rundt som en hodeløs høne synker lønnsomheten dramatisk.
sol87 Skrevet 1. januar 2017 #10 Skrevet 1. januar 2017 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt kan du spare. Dine utbetalinger ligger vel snitt på rundt 30000, feriepenger inkludert? Endret 1. januar 2017 av sol87 feil svar feil tråd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #11 Skrevet 1. januar 2017 15 timer siden, amativeReflection skrev: Kommer vel litt an på hvor du bor. Der jeg bor kan jeg kjøpe hus med utleiedel og ende opp med å betale mindre enn den som leier hybelen i kjelleren hvis jeg velger 30 års lån (da medregnet forsikring og kommunale avgifter). Leietager vil betale 6-6500, mens jeg ville betalt 5950-5550. Helt sinnssykt hvor stor forskjell det er mellom å leie og eie. Jeg kan ikke kjøpe ennå. Må spare egenkapital først. Jeg bare lurte på om det er sløsete av meg å velge å bo alene, noe som fører til at jeg må betale mellom 8000 og 9000 i husleie alene, eller om jeg burde bo sammen med noen, og betale rundt 5000-6000. Jeg kunne sikkert bodd sammen med noen, men er ferdig med studentliv og fest, og vil helst innrede som jeg liker det selv. Anonymkode: 59c58...005
Krokanis Skrevet 1. januar 2017 #12 Skrevet 1. januar 2017 100 Kr i mnd på forsikring?? Jeg betaler vel omtrent 1000 i mnd, husforsikring og uføreforsikring, bil og reise 1
penny_ Skrevet 1. januar 2017 #13 Skrevet 1. januar 2017 (endret) 28 minutter siden, Krokanis skrev: 100 Kr i mnd på forsikring?? Jeg betaler vel omtrent 1000 i mnd, husforsikring og uføreforsikring, bil og reise Det er snakk om når hun leier, og da er det gjerne innboforsikring man trenger. Alle har ikke bil, vet du. Endret 1. januar 2017 av penny_
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #14 Skrevet 1. januar 2017 40 minutter siden, Krokanis skrev: 100 Kr i mnd på forsikring?? Jeg betaler vel omtrent 1000 i mnd, husforsikring og uføreforsikring, bil og reise Jeg har ikke bil, og eier ikke hus selv. Jeg betaler reiseforsikring en gang i året og innbo, så kanskje nærmere 200 i måneden, men ikke mye mer enn det. Uføreforsikring har jeg ikke, men jeg vurderer det. Uansett ville forsikringspremien min blitt latterlig høy, for det står "migrene", "angst" og "depresjon" i journalen min. Anonymkode: 59c58...005
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #15 Skrevet 1. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke bil, og eier ikke hus selv. Jeg betaler reiseforsikring en gang i året og innbo, så kanskje nærmere 200 i måneden, men ikke mye mer enn det. Uføreforsikring har jeg ikke, men jeg vurderer det. Uansett ville forsikringspremien min blitt latterlig høy, for det står "migrene", "angst" og "depresjon" i journalen min. Anonymkode: 59c58...005 Er ikke gitt at det ville blitt dyrere enn normalt, men du vil neppe få dekket uførhet pga. psykisk sykdom. Så det blir jo litt dyrere ift. hva den faktisk dekker da. Anonymkode: 5a3b3...c35
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #16 Skrevet 1. januar 2017 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, TS Har veldig lave boutgifter (leier billig hos typen), og klarte ofte å sose vekk mye av lønna på tull (har mange digitalabonnementer, bruker alt for mye penger på mat, kos og shopping). Har gått fra å bruke opp lønna hver måned til å klare å legge av 10-11 000 i måneden i snitt. Ikke helt lett å snu om forbruket på den måten, da mye er innarbeidede vaner i hverdagen. Har noen enkle tips, da: - Slutt å dra på handleturer uten mål og mening. Gjelder også å klikke seg inn på sider for netthandel også videre. Det ender alltid med at man starter å ønske seg mye som man ikke hadde gjort hvis man ikke visste om de tingene. Selv kjøper jeg aldri noe lengre uten at jeg har merket et behov for det i hverdagen: for eksempel oppdaget jeg at jeg hadde for få overdeler/gensere å bruke på jobb. Først da gikk jeg og tittet på nettbutikker også videre og da jeg endelig hadde bestemt meg for hva jeg omtrent ville ha/så for meg så gikk jeg og kjøpte akkurat det og ingenting annet. - Spis før du drar hjemmefra hvis du skal noe. Ha alltid en vann/drikkeflaske i veska.Jeg bor i Oslo og her er det muligheter for å få kjøpt mat og drikke på farta. Mye av de er både sunt og godt også, og da blir det lett å få en uvane av å handle mat og drikke på farten. Også lunch blir lett noe dyrt og lettvint. Jeg investerte i matbokser og termokopp. Brukte i tillegg en liten time eller to for å se på oppskrifter på lunchmat (jeg synes at den klassiske matpakka lett blir kjedelig, noe som var grunnen til at jeg havnet på sløserkurs i utgangspunktet) og nå har jeg en liste på mobilen som jeg bruker når jeg er tom for inspirasjon til hva jeg skal lage. - Planlegg alltid maten etter hva du har i skapet. Slik unngår du å kaste mat og derfor betale dobbelt for den. Tidligere kunne jeg kaste opp til 50% at enkelte ting i kjøleskapet. Det betyr at jeg i praksis har betalt dobbelt så mye ift. kilopris på varen og i tillegg vært et miljøsvin. - Tenk økonomi når du er ute og spiser. Jeg er veldig for at det skal være lov å kose seg, og hvis det virkelig er en spesiell anledning så bestiller jeg selvfølgelig deretter, men jeg prøver også å bli bevisst på at det går an å kose seg med de billigere rettene også. I det siste har jeg begynt å "regne på" hva jeg har spart for hvert resturantbesøk ved å sammenligne det jeg faktisk bestilte og det jeg ville bestilt uten å sjekke prisen og utfallet har ofte vært 1-200 kroner spart (drikker en enhet ved maten i stedet for to, bestille en litt billigere rett) og det uten at jeg har kost meg mindre i praksis (har alltid bestilt god mat selv om jeg er nøye på pris). - Tell hva du sparer. Dette har vært ekstremt motiverende for meg. Jeg har et excelark som viser hvor mye jeg legger av hver måned, både i prosent ut ifra lønna (har litt forskjellig utbetalt hver måned) og hvor mye sparekontiene vokser. - Mikrosparing er gøy. Det er kanskje litt forskjellig fra hver bank, men jeg har i Sparebank1 mulighet til å legge av 20kr på en annen konto for hver gang jeg drar kortet. Denne kontoen har jeg valgt å skjule fra nettbanken slik at jeg omtrent annenhver måned går inn og sjekker hva som er der. Ofte "glemmer" jeg å sjekke og da er det ekstra morsomt å finne penger som jeg hadde glemt at jeg hadde. Noen ganger bruker jeg disse pengene på noe hyggelig for å belønne meg selv, mens andre ganger setter jeg de rett på sparekontoen. Anonymkode: 3a2dd...102 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå