Gå til innhold

Skikkelig gamle "classic-navn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

Jeg er ute etter skikkelig gamle navn(Før 1800-tallet).

Og sånne "classic-navn" typ Augustin og Margareta, altså ikke Per, Pål, Maren eller Kari.

Har dere noen forslag? Typ, hva heter dere forfedre fra 15-16-1700-tallet? :) 

Anonymkode: ab403...13f

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Alvilde

Askil

Ragna

Ingmar

Abelone

Kaspara

Helmer

Eugene

Ingolf

Disse er vel nokså gamle :)

Skrevet

Alv, Bent, Dyre, Iver, Helle, Sakarias, Tarald, Andor, Embret, Håken, Jul, Lennert, Mikkel, Rasmus, Sakse, Tøllev

Angjer, Marte, Mali, Abigal, Dorte, Hedvig, Ingeborg, Klara, Kristense, Sille, Sebine, Toran

Anonymkode: 5392c...a8d

Gjest Belle âme
Skrevet
51 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Alvilde

Askil

Ragna

Ingmar

Abelone

Kaspara

Helmer

Eugene

Ingolf

Disse er vel nokså gamle :)

Dette er vel typisk 1800-tals namn? 

Eg kom på Nikolaus, Gulbrand, Gunnstein, Brynhild?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei😊

Og sånne "classic-navn" typ Augustin og Margareta, altså ikke Per, Pål, Maren eller Kari.

Klassiske navn, mener du vel

Anonymkode: c9f70...786

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei😊

Slå opp på ssb.

Anonymkode: f7aa0...591

Skrevet

Kikket på familietreet. Borgny, Sakarias, Petra, Konrad, Reinhardt, Halvdan, Elisabeta, Oletta, Signe, Isak og Johannes. Det er de eldste på treet mitt som er kjent for meg (1790-1830).

Anonymkode: 2c372...331

Skrevet (endret)

Har en gjeng med forfedre som heter blant annet: Johannes, Henrik, Henning, Peter, Peder, Johan, Israel, Stephen, Christian, Kristoffer, Andreas, Edvart, Gabriel, Bernhard, Thomas, Elias, Mathias, Fordel, Martin, Valdemar, Alexander, Benedikt, Joachim, Anton, 

Martine, Amalie, Johanna, Karoline, Petronelle, Brønelle, Brynhild, Margaretha, Margrethe, Henrikke, Peternelle, Stincken, Ingeborg, Dordi, Dorothea, Elisabeth, Anna, Ane,  Cecilia , Adela, Adelaide, Ermengard, Richeza, Sophia, Sofie, Judith, Eleanor, 

Edit: Så at det var noen her som hadde en Abelone og jeg har et par andre former av navnet, da både Appolonia og Appelone levde for noen hundreår siden i min slekt.

Endret av absinthia
Skrevet

Tøri, Sigbjørn, Gjertinius og Martine

Anonymkode: a14d1...62e

Skrevet

Ranghild, Herbjørg, Rangvald, Gunnhild, Snorre, Lodve(r).

Skrevet

Fra familietreet på 16-1700 tallet: William, Kristian, Johan, Andreas, James, Michael, Ole, Lars, Rasmus, Amund, Lasse, Jon, Peder, Klemet, Absolon, Absalon, Sølfest, Nicolajus, Samuel, Bendigt, Helje, Jørgen, Christen, Elling, Jens, Jakob, Østen, Abel, Jetmund, Isak, Augustinius, Laurits, Knud.

Nå tok jeg omtrent alle navnene jeg fant fra 1600 og 1700 tallet. Veldig mange gikk igjen i flere generasjoner, så der var mange Peder, Rasmus og Johan feks. 

Kvinner: Maritte, Ane, Synneva, Sygni, Christi (datra til Christen :P ), Christine, Magdeli, Synneve, Rakel, Anna, Nele, Janikke, Ragnhild, Brita, Brite, Kari, Ingeborg, Susanna, Lokris, Lisbeth, Jartrud, Elly, Marie, Sigrid, Dorthe, Oline, Marte, Andrina, Margrete, Malene, Kirstine, 

For meg virker det som det er liten forskjell på navn på de som er født på 16-17 og 1800 tallet. I min sterkt utvidede slekt virker det som man kalte opp etter foreldre og besteforeldre, for de samme navnene går igjen nedover mot 1900 tallet, gjerne med en litt annen skrivemåte: Brita - Brite - Brithe, Ane - Anne - Anna osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brita, Ella, Sisella, Margareta, Nils, Karin, Sigfrid, Jakob, Henrik, Anna, Stina, Justina, Johan, Carin, Elen, Gabriel, Ane, Lauritz, Michel, Mikkel, Maren, Marit, Olava er navn fra mitt slekstre for de født på 1600 og 1700 tallet.

Anonymkode: 6ee5b...9d4

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Du kan gå inn på geni.com og se om noen har laget familietreet ditt. Det er mange som liker å holde på med sånt, så sjansen er stor for at du finner i alle fall en av dine besteforeldres tre. Jeg har heldigvis "forskere" på både mors og fars side, så jeg har et tre som går tilbake til 15-1600tallet.

Skrevet

Her er noen navn fra min slekt. Personene er født fra 1689 til 1794, og er fra et område i nord-norge hvor det var mye samer og svensker som holdt til.

Menn: Israel, Fordel, Dave, Håka, Sakri (mulig samisk?), Sakarias, Abraham, Ørje.

Kvinner: Gurine, Thekla (fra Sverige?), Jonelle, Beret, Petronelle, Milla, Mikkeline, Gisken, Randine, Stenette.

Jeg har bare plukket navn som er litt spesielle, men det var forbausende mange av de vanligste navnene da, som er vanlige å bruke i dag også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...