maid Skrevet 31. desember 2016 #1 Skrevet 31. desember 2016 Brukte matprats oppskrift. Dessverre ble den smeltede sjokoladen en stor stiv og kornete klump når jeg tok i eggeplomme. Klarte å redde den ved å ha i litt oppvarmet kremfløte. Problemet er at tross mykpisket krem og stivpisket eggehvite med melis, ble den flytende til slutt. Har satt den i kjøleskapet for 30 min siden. Tror dere det er håp for at den stivner? :-(
SweetM Skrevet 31. desember 2016 #2 Skrevet 31. desember 2016 Avkjølte du sjokoladen før du rørte inn krem? Ser at det ikke står i Matprat sin oppskrift, men det står i den jeg pleier å bruke. Hvis sjokoladen er for varm vil også kremen "smelte" og alt blir flytende. I min oppskrift står følgende: Smelt sjokolade i vannbad. Stivpisk eggehvite. Pisk fløten med vaniljesukker. Rør eggeplomme inn i sjokoladen. Rør forsiktig inn eggehviten. Avkjøl og rør forsiktig inn kremfløten.
Brunhilde Skrevet 31. desember 2016 #3 Skrevet 31. desember 2016 Jeg bruker alltid denne oppskriften, og den pleier å bli bra. Har du sjekket om det er noen endring nå? Hvis moussen fremdeles er flytende, så kan du ha i et par plater gelatin, det bør redde den uten at det har noen særlig innvirkning på smak og konsistens. Et tips neste gang du lager er å ha litt sjokolade i eggeplommene og røre sammen før du tilsetter det i resten av sjokoladen. Du må røre godt hele tiden for at det ikke skal bli en hard klump. Håper det går bra!
Librarian Skrevet 31. desember 2016 #4 Skrevet 31. desember 2016 Jeg fulgte også Matprat sin oppskrift. Avkjølte sjokoladen ganske mye, men det ble fortsatt veldig "hardt" når jeg rørte inn eggeplommer. Trodde det var helt ødelagt, men jeg bare rørte veldig veldig hardt med skje, og da ble den mykere, og helt glatt når jeg forsiktig blanda den med fløte
maid Skrevet 31. desember 2016 Forfatter #5 Skrevet 31. desember 2016 2 minutter siden, Librarian skrev: Jeg fulgte også Matprat sin oppskrift. Avkjølte sjokoladen ganske mye, men det ble fortsatt veldig "hardt" når jeg rørte inn eggeplommer. Trodde det var helt ødelagt, men jeg bare rørte veldig veldig hardt med skje, og da ble den mykere, og helt glatt når jeg forsiktig blanda den med fløte Så du reddet den med litt fløte du også? Ble den stiv? Helte hele i en giga-bolle. Nå har jeg heller helt det over i porsjonsglass, i håp om at den skal stivne fortere. Jeg avkjølte ikke sjokoladen veldig før jeg rørte inn eggene. Den stod ikke i oppskriften :-( Håper den stivner! Smaken ble hverfall veldig bra. Så om den ikke stivner, så får det være sjokoladesaus til isen
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Syntes det ofte er feil hos matprat. Samme gjelder tine.no. De bruker melk, fløte og smør i slle retter selv om det ikke skal være det Anonymkode: 54287...caa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå