Gå til innhold

Odin og frøya

Fremhevede innlegg

Gjest Chroma
Skrevet

Ikke teit. Fine navn som passer fint sammen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir veldig som å kalle ungene Snipp og Snapp, Kari og Per, Adam og Eva osv. Uoriginalt. 

Ikke minst ville jeg antatt at foreldrene var medlem av Vigrid eller Sons of Odin, at foreldrene var uutdannede og under 20 år med diverse tribal tatoveringer. 

Anonymkode: bb028...716

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir veldig som å kalle ungene Snipp og Snapp, Kari og Per, Adam og Eva osv. Uoriginalt. 

Ikke minst ville jeg antatt at foreldrene var medlem av Vigrid eller Sons of Odin, at foreldrene var uutdannede og under 20 år med diverse tribal tatoveringer. 

Ganske enig.

Det ligger i kortene at man ikke er høyt utdannet.

Anonymkode: 36599...99f

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg liker mange norrøne navn, og jeg liker at søsken har navn som klinger greit sammen fordi de kommer fra samme tradisjon. Odin er ingen favoritt hos meg, men hvis du synes det er et fint navn, så kjør på. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske enig.

Det ligger i kortene at man ikke er høyt utdannet.

Anonymkode: 36599...99f

Kjenner jeg blir irritert. Vi har begge mastergrad og ledende stillinger.

Anonymkode: eb890...f45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:P

Anonymkode: ee528...5ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan sikkert tenkes det, men ingen kommer til å tro det om foreldrene til Odin og Frøya likevel. Sånn blir det når man velger navn i den kategorien. Det samme gjelder om man kaller barna Lykke Isadora, det vekker fordommene i oss på en måte som ikke gagner barnet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan sikkert tenkes det, men ingen kommer til å tro det om foreldrene til Odin og Frøya likevel. Sånn blir det når man velger navn i den kategorien. Det samme gjelder om man kaller barna Lykke Isadora, det vekker fordommene i oss på en måte som ikke gagner barnet. 

Jeg er glad jeg ikke er like dømmende som du er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kattene mine heter Odin og Frøya så  jeg liker de to navnene sammen. De er mor og sønn og er noen nydelige skapninger.

Anonymkode: 6264f...979

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Navnene gir slike assosiasjoner, jeg er fullt klar over at de ikke nødvendigvis stemmer men samfunnet har lært oss disse asosiasjonene like vel. Velger man navn som tradisjonellt gis av foreldre med lavere sosioøkonomisk bakgrunn vil hjernen vår automatisk plassere alle i den kategorien slik er det bare. Handler ikke om å være dømmende bare at man har en menneskelig hjerne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir litt mye å kombinere disse navnene og er enig i at det blir litt Adam og Eva, Per og Kari, Maria og Josef osv. I tillegg får jeg dårlige assosiasjoner av navnet Odin, selv om jeg husker at jeg likte det for mange år siden. Odins soldater har nok vært med på å ødelegge for min del. Jeg ville ikke gitt mine barn et navn som det kan antas at skaper negative assosiasjoner hos mange andre. Jeg ville gått for et annet norrønt navn. Støtter forslaget om Brage. 

Anonymkode: 27e2a...018

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bare nei.

Anonymkode: 3462f...c34

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene. En av de dyktigste kirurgene på jobben min har en datter som heter Lykke. Selv har jeg mastergrad og har en sønn som heter Odin. Her bør du virkelig tenke deg om; ønsker du å være slave av dine egne fordommer? Hvorfor dømmer du navn på andres barn? Forstår du hvem som skaper mobbere i samfunnet vårt?

Anonymkode: 81901...3cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene. En av de dyktigste kirurgene på jobben min har en datter som heter Lykke. Selv har jeg mastergrad og har en sønn som heter Odin. Her bør du virkelig tenke deg om; ønsker du å være slave av dine egne fordommer? Hvorfor dømmer du navn på andres barn? Forstår du hvem som skaper mobbere i samfunnet vårt?

Anonymkode: 81901...3cd

Helt ærlig. Slike navn som Lykke(lykke isadora om du vil) assosieres med unge mødre som blogger om barnas "outfit of the day". Det er sikkert dømmende å skrive, men hvis du undersøker litt blant bloggemødre så ser du en rød tråd. Ofte også dobbeltnavn. Ett eller annet sminkeprodukt til mellomnavn. Jeg forsvinner Lykke med et slik navn. Lykke Chanel, Lykke isadora osv. Lykke er i utgangspunktet et greit navn, men "ødelagt" av unge mødre som utleverer Lykkes rosa Gant outfit på bloggen 

Anonymkode: c44e5...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig nynazistisk klang over de. Blodharry rett og slett.  

Anonymkode: 1b91c...fd5

AnonymBruker
Skrevet
På 1. januar 2017 den 14.57, AnonymBruker skrev:

Mine barn heter Frøya og Varg. Synes det er en fin kombinasjon. 

Anonymkode: d07ba...e78

Var på en av de sortkledde med dramatisk sminke på vgs? Liker du rollespill? Death Metall? Piercing i ansiktet? Kan godt hende jeg er en dårlig profiler men det er altså det jeg gjetter om deg ut i fra navnevalg :-)   

AnonymBruker
Skrevet
På 1. januar 2017 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Hvis andres meninger irriterer deg, kanskje du ikke burde be om dem?

Med to norrøne navn ville jeg også fundert på om foreldrene tilkjente seg til åsatru, eller om man var ute etter å flagge tilknytning til Vigrid e.l.

Anonymkode: f17ff...154

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I dagens samfunn tenker jeg at det er lurt å velge litt internasjonale navn, da man gjerne studerer utenlands og senere i jobbsammenheng kan komme i samarbeid med store internasjonale firmaer etc. 

jeg er i alle fall lykkelig over mitt navn Victoria - da jeg studerte i Sveits og nå som jeg bor i Italia funker det veldig bra. 

Anonymkode: 458a6...b5d

Skrevet

I alle dager; kjenner jeg blir helt flau over folks oppførsel her!

Hadde foreldrene mine brydd seg om hva andre mente da de valgte navn til meg, hadde jeg ikke hett det jeg heter i dag. Og jeg er så uendelig glad for at de sto på sitt! Ikke ser jeg poenget med å gi barn internasjonale navn med begrunnelse at "tenkomatte hvisomatte de skal ut i verden og studere eller reise litt" hvis man ikke er så glad i det heller. Null problem å reise selvom utlendinger ikke automatisk sier navnet ditt riktig, det har heller vært en fin "icebreaker" flere ganger, har jeg opplevd. :) Og jeg ble ganske overrasket for noen år siden da jeg møtte en franskmann som fortalte at navnet mitt var populært i Frankrike!

Jeg synes Frøya og Odin er pent sammen; har møtt noen søskenpar med de navnene, og har aldri forhåndsdømt verken barn eller foreldre. At folk gjør det sier mer om dem enn det gjør om dere. Følg magefølelse og hjerte; føles det rett for dere, så er det rett for dere!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på en av de sortkledde med dramatisk sminke på vgs? Liker du rollespill? Death Metall? Piercing i ansiktet? Kan godt hende jeg er en dårlig profiler men det er altså det jeg gjetter om deg ut i fra navnevalg :-)   

Nei til alt, så jeg vil si du er en dårlig profiler ja. 

Anonymkode: d07ba...e78

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...