Gå til innhold

Sukker og hvitt mel er ikke gift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så lei av alle sunnhetsbloggere, unngå alt som heter hvitt mel og sukker......

sannheten er at de ikke er farlige å spise, vi har spist de i generasjoner..... Vi blir ikke mindre syke av å unngå dette helt.
Det er variert kosthold som er cluet. Klart det ikke er sunt å leve på McDonaldsmat og gomle i seg sjokolade og drikke 2 liter brus hver dag.

Masse grønnsaker, frukt, fullkorn, fisk,det er bra for kroppen. Vann er beste tørstedrikk.
Men det betyr ikke at appelsinjuice er farlig. Ikke cola heller... selv om de to sistnevnte tærer på tannemaljen  - og ja, de har et høyt kaloriinnhold, og de får blodsukkeret til å stige. Men det som er cluet er at det er ikke sukkeret og fruktsukkeret som er giftig, 

det er det svingende blodsukkeret som ikke er bra. Det er normalt å ha svingninger i løpet av dagen, men hvis vi konstant går rundt med forhøyet blodsukker og deretter berg og dalbaner, så erdet ikke sunt.
Sukkeret er ikke usunt sånn sett, 

men det forstyrrer insulinspoduksjonen, som deretter øker adrenalinproduksjonen som igjen øker inflammasjonstendensen som igjen øker faren for diverse sykdommer.

Så drikk gjerne litt cola du - men tenk på å stort sett holde et jevnt blodsukker og et variert og sunt kosthold.
En sjokolade om dagen er ikke gift for deg. Men alt er faktisk usunt i store mengder, selv gulrøtter (for mye A-vitamin/betakaroten)....

Så da vet vi det.

Nå har det blitt veldig mye usunn mat i jula, mye mettet fett og sukker...

Så la oss alle ha et nyttårsforsett om at vi spiser litt sunnere fra i morgen.Da skal jeg ha laks til middag.... det er vel sunt det? :D

Kalkun til nyttårsmiddag, er lei av fet ribbe... og da syns jeg kalkun er ypperlig. Ingen nyttårsaften uten. Men waldorfsalaten må jeg ha til.

GODT NYTTÅR!

Anonymkode: 5dae9...53e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Sukker og hvitt mel er en del av et balansert og normalt kosthold på lik linje som grove kornprodukter, fisk og grønnkål :-) Godt nyttår du og takk for et nyansert bidrag.

• Liker 5
Skrevet

Enig, sukker og hvitt mel er ikke gift. På den andre siden er det ikke spesielt næringsrikt heller, så det gjør ikke noe om man begrenser inntaket. Godt nyttår til dere begge to :) 

Skrevet

Veldig enig med de tidligere innlegg. Verken sukker eller hvitt mel er spesielt sunt, men å påstå at det er gift er alt for drøyt. Det kan fint nytes i moderate mengder så lenge man modererer seg i hverdagen.

• Liker 1
Skrevet

Hvetemel er som gift for min tarm siden tarmtottene forsvinner av det, så spiser derfor glutenfritt hvitt mel som forøvrig er mye mindre næringsrikt enn hvetemel :fnise:. Har heller ingenting i mot litt sukker. Er sunn og frisk. Viktig å ikke bli for opphengt i dette sunnhetshysteriet heller, for det kan man bli psykisk syk av. Viktig å kunne unne seg noe godt. 

Anonymkode: 61b09...aab

Skrevet

Jeg har trodd at problemet med f.eks. sukker er at det fortrenger annen mat. Dersom en spiser 200 gram sukker, får en i seg 800 kcal. Da har en fortrengt 800 kcal med næringsrik mat, eller en må spise mer mat enn hva en trenger og dermed legge på seg. 

Jeg prøver å spise sunt: havre, linfrø, blåbær, kål, kakao og mandler er basiskosten. Men om det virkelig er sunt, er jeg ikke sikker på. Det eneste ekspertene synes å være enige om, er at grønnsaker er bra å spise. Ellers er det jo bare krangling. 

Skrevet (endret)

Hvilke blogger er det egentlig snakk om her? Jeg leser en god del blogger som omhandler sunn mat og trening, og har ikke sett sukker og hvitt mel bli kalt gift i en eneste. Om noe fremmer "sunnhetsbloggerene" jeg leser hyppigst (f.eks Kriweb.no, Linda Stuhaug, Diciplineyourdedication, Fitnessnora) å spise sammensatt, variert og sier spesifikt at man ikke trenger utelate noe fra kostholdet, og at de selv unner seg sukker og hvetemel, og ikke nødvendigvis bare på lørdager.

Uten at det blir vist til eksempler, virker dette litt som når kjederøykende treningsmotstandere skriver FB-statuser om hvordan vi lever i et "sunnhetstyranni": altså en konstruert heller enn en reell problemstilling.

Endret av Hot mess
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Hot mess skrev:

Hvilke blogger er det egentlig snakk om her? Jeg leser en god del blogger som omhandler sunn mat og trening, og har ikke sett sukker og hvitt mel bli kalt gift i en eneste. Om noe fremmer "sunnhetsbloggerene" jeg leser hyppigst (f.eks Kriweb.no, Linda Stuhaug, Diciplineyourdedication, Fitnessnora) å spise sammensatt, variert og sier spesifikt at man ikke trenger utelate noe fra kostholdet, og at de selv unner seg sukker og hvetemel, og ikke nødvendigvis bare på lørdager.

Uten at det blir vist til eksempler, virker dette litt som når kjederøykende treningsmotstandere skriver FB-statuser om hvordan vi lever i et "sunnhetstyranni": altså en konstruert heller enn en reell problemstilling.

Fordi jeg ikke vil ha tråden stengt pga jeg henger ut enkeltbloggere. 

Det er flere som har kalt det gift, direkte og indirekte.

Mange av de sier vi skal unngå sukker og hvitt helt pga det er så farlig... 

Alt med måte sier jeg.

Man dør ikke av hjerteinfarkt fordi man unner seg en sjokolade i ny og ne, man må se på helheten.
Aktivitetsnivået også selvsagt. 
Er man sofagris, så sier det seg selv at det ikke er sunt å ligge der og gomle i seg en 300 g melkesjokolade med dertil 1.5 liter cola og kanskje en liten potetgullpose... hver eneste kveld - til kveldsfilmen. Litt kos må man da ønske seg - eller?

Men det betyr ikke at sukker er gift. 

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg tar litt avstand fra å sette sukker og mel i samme kategori i utgangspunktet, både i en positiv og negativ sammenheng. Faktisk vil jeg si at de ikke kan sammenlignes. Det er så vidt jeg vet ingen objektiv grunn til å innta sukker. Mel inneholder faktisk både vitaminer, mineraler og proteiner. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg tar litt avstand fra å sette sukker og mel i samme kategori i utgangspunktet, både i en positiv og negativ sammenheng. Faktisk vil jeg si at de ikke kan sammenlignes. Det er så vidt jeg vet ingen objektiv grunn til å innta sukker. Mel inneholder faktisk både vitaminer, mineraler og proteiner. 

Der er jeg helt enig, spesielt       hvetemel.  Det bør unngås av de som faktisk har cøliaki, men nå er det plutselig veldig mange som er glutenintolerante uten å ha tatt en enest test, og gluten er visst skikkelig farlig... ikke bare fordi med faktisk cøliaki i følge enkelte sunnhetsbloggere.

Klart at loff og boller ikke er særlig næringsrikt, men jeg pleier å lage brød og rundstykker selv, og da har jeg alltid i litt fullkorn og havregryn - og bruker extra virgin olivenolje eller rapsolje i.

Nå skal det nevnes at noen av disse sunnhetsbloggere også sier at melk er farlig... også for de som ikke har glutenintoleranse, men melk inneholder utrolig mye nyttig for kroppen.

Man skal ikke si til kreftpasienter at de skal unngå melk og sukker, om de er i fare for underernæring som mange ofte blir... her er det faktisk veldig nyttig med fet melk og litt sukker for å øke kalori- og næringsinntaket.

Men sånn ellers, melk er sunt for de som tåler det. 

Hvitt mel - tjah... ikke så næringsrikt, men ikke farlig heller, og ikke så høy glykemisk indeks som rent sukker.

Men det betyr ikke at man skal unngå sukker helt.
Alt kan nytes i passe mengder. 

Og så lenge man spiser variert og sunt ellers, og beveger seg litt, så kan man godt unne seg litt søtt innimellom. Men kanskje ikke hver dag ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem at det også er noe som heter å være gluten sensitiv - du trenger ikke ha cøliaki. Jeg har ikke cøliaki, men magen reagerer på gluten ved å blåse seg helt opp. Det er skikkelig ubehagelig rett og slett. Og ikke minst kjipt. 

Anonymkode: 176ba...dd7

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke vil ha tråden stengt pga jeg henger ut enkeltbloggere. 

Mange av de sier vi skal unngå sukker og hvitt helt pga det er så farlig... 

Alt med måte sier jeg.

Man dør ikke av hjerteinfarkt fordi man unner seg en sjokolade i ny og ne, man må se på helheten.
Aktivitetsnivået også selvsagt. 
Er man sofagris, så sier det seg selv at det ikke er sunt å ligge der og gomle i seg en 300 g melkesjokolade med dertil 1.5 liter cola og kanskje en liten potetgullpose... hver eneste kveld - til kveldsfilmen. Litt kos må man da ønske seg - eller?

Men det betyr ikke at sukker er gift. 

Å skrive at en navngitt blogger sier at hvetemel og sukker er gift er jo ingen grunn til å stenge tråden hvis du kan dokumentere det.

Det er heller ikke uthengning å diskutere en påstand som noen kommer med.

Endret av penny_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at folk glefser i seg for mye sukker, hvitt mel og fett. https://www.nrk.no/norge/halvparten-av-oss-er-overvektige-1.11747379

Anonymkode: eedae...c7c

Enig. Man skal få lov til å kose seg en gang i blant, men definisjonen av "en gang i blant" varierer noe veldig blant oss. for noen så er en liten sjokolade daglig en gang i blant, for andre hver fredag, og slik fortsetter det. Mengdene av godteri og sukker også store, når ble det for eksempel ok å spise en hel melkesjokolade selv hver lørdag? 

Anonymkode: 47417...5c9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, penny_ skrev:

Ikke at sukker og gift ikke er farlig, men at den aktuelle bloggeren har sagt at det er gift...

Her påstår de også at bloggerne har sagt at det er gift.

Men du må ikke ta ting så bokstavelig, jeg har ikke sagt at de bokstavelig sagt: SITAT: "Sukker er gift"....

Har du aspergers siden du tar ting så bokstavelig?
Poenget med tråden var IKKE å henge ut bloggere for at de har sagt at sukker er så farlig,

men at folk ikke må overdrive sunnhetshysteriet sitt. Det MÅ være lov å få kose seg litt av og til!

Jeg kan godt  lete gjennom de tusen bloggene jeg for å finne ordet gift, jeg har lest det noen ganger ja, 

men nå skriver de mest oppskrifter som er ribbet for gluten, laktose og sukker. 
Fordi det er farlig, også for de som ikke har diabetes, cøliaki  eller laktoseintolanse. 

Sånn som de fremstiller det.

Om du tolker det på en annen måte, så vær min gjest...

men jeg sier bare at jeg prøver å leve sunt, men jeg syns ikke man skal unngå alt! 

Det er mye sant i det de skriver, men det betyr ikke at vi skal unngå slik mat helt heller. Alt med måte sier jeg.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at folk glefser i seg for mye sukker, hvitt mel og fett. https://www.nrk.no/norge/halvparten-av-oss-er-overvektige-1.11747379

Anonymkode: eedae...c7c

Nettopp derfor alt med måte.
Du blir ikke feit av å unne deg en sjokolade på lørdagen, men driver du som en ekte sofagris og ligger i sofaen hver dag, og kanskje til og med har en stillesittende kontorjobb - og da ligger der og gafler i det Mcdonaldsmat, potetgull, sjokolade og cola, så sier det seg selv at du kommer til å bli overvektig...mer og mer... og det er jo ikke sunt for kroppen :) Spesielt ikke hjertet, og du ber om å få diabetes.

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her påstår de også at bloggerne har sagt at det er gift.

Men du må ikke ta ting så bokstavelig, jeg har ikke sagt at de bokstavelig sagt: SITAT: "Sukker er gift"....

Har du aspergers siden du tar ting så bokstavelig?
Poenget med tråden var IKKE å henge ut bloggere for at de har sagt at sukker er så farlig,

men at folk ikke må overdrive sunnhetshysteriet sitt. Det MÅ være lov å få kose seg litt av og til!

Jeg kan godt  lete gjennom de tusen bloggene jeg for å finne ordet gift, jeg har lest det noen ganger ja, 

men nå skriver de mest oppskrifter som er ribbet for gluten, laktose og sukker. 
Fordi det er farlig, også for de som ikke har diabetes, cøliaki  eller laktoseintolanse. 

Sånn som de fremstiller det.

Om du tolker det på en annen måte, så vær min gjest...

men jeg sier bare at jeg prøver å leve sunt, men jeg syns ikke man skal unngå alt! 

Det er mye sant i det de skriver, men det betyr ikke at vi skal unngå slik mat helt heller. Alt med måte sier jeg.

Du misforstår totalt, så ro ned med personangrepene. Jeg har ikke bedt deg dokumentere at noen har sagt det.

Du var redd for at dersom du sa hvem det var, så ville tråden bli stengt. Jeg tenkte derfor å informere deg om at dersom du dokumenterer at noen har sagt det, så er det ikke spekulasjoner, og dermed vil heller ikke tråden bli stengt. 

Men siden du ikke husker eller vet om noen som har sagt det allikevel, så kan du jo bare glemme det. 

Og jo, du sa at noen direkte har kalt det gift ;) Her, jeg kan hjelpe deg å huske det: 

Sitat

Endret av penny_
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt så har jeg lest at de gar brukt det ordet ja. Men jeg r ikke så engasjert i denne debatten at jeg gidder å Google gjennom alt av blogger for å finne linken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...