AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #1 Skrevet 31. desember 2016 Hei! Jeg er en jente på 17 år som er SKIKKELIG redd for å bli gravid, derfor har jeg nå tenkt meg å begynne med p piller. Derfor har jeg noen spørsmål til de som bruker p piller og jeg blir glad om jeg får svar fra dere. 1. Jeg skal begynne på brettet med 21 piller. Jeg vet at jeg skal ta billene i 21 dager, ha 7 dager pause deretter begynne på ett nytt brett. Det jeg lurer på, i den pause perioden får jo jeg en blødning, betyr det at jeg ikke er blitt gravid med pillene? Er det en helt normal mens? Hva om jeg ikke får mensen, er jeg gravid da? 2. Er p piller til å stole på eller? 3. Hvis jeg har sex 1 uke etter jeg har begynt med pillene, kan jeg da ha sex med god samvittighet selvom han har sprutet i meg? Er en person som stresser skikkelig over sånne ting, og jeg kan gå rundt å tenke på deg i flere dager!! 4. Hvor lenge har dere gått på p piller og hvilken merke brukte dere, har dere blitt gravid av det? Kan være noen idiotiske spm men jeg vet ikke så masse om p piller, så vil ha seriøse svar takk. Hilsen Helena Anonymkode: c8039...e3d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #2 Skrevet 31. desember 2016 Hei. Det lureste er jo å snakke med helsesøster eller lege, som du uansett må for å få resept på p-piller, da får du svar på disse spørsmålene. Men jeg kan svare på det jeg vet. 1. Det at du får blødning trenger ikke nødvendigvis bety at du ikke er gravid, er jo kvinner som har blitt gravid til tross for mensen. Men hvis du ikke fåe blødning, er det lurt å sjekke, ta en test. 2. P-piller er ganske sikkert, mener det er nesten 98 % sikkert hvis du bruker de riktig. 3. Hvis du begynner på p-pillene fra første mensdag, er du sikker fra første dag. Men begynner du midt i syklusen så er du sikker etter 8 dager. 4. Har gått på loette 28 i snart 5 år. Aldri blitt gravid. Har alltid husket å tatt de. Mitt råd er å snakke med helsesøster eller lege, lese bruksanvisningen, og ellers ta de til samme tid. Anonymkode: 0aef9...2b6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #3 Skrevet 31. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei. Det lureste er jo å snakke med helsesøster eller lege, som du uansett må for å få resept på p-piller, da får du svar på disse spørsmålene. Men jeg kan svare på det jeg vet. 1. Det at du får blødning trenger ikke nødvendigvis bety at du ikke er gravid, er jo kvinner som har blitt gravid til tross for mensen. Men hvis du ikke fåe blødning, er det lurt å sjekke, ta en test. 2. P-piller er ganske sikkert, mener det er nesten 98 % sikkert hvis du bruker de riktig. 3. Hvis du begynner på p-pillene fra første mensdag, er du sikker fra første dag. Men begynner du midt i syklusen så er du sikker etter 8 dager. 4. Har gått på loette 28 i snart 5 år. Aldri blitt gravid. Har alltid husket å tatt de. Mitt råd er å snakke med helsesøster eller lege, lese bruksanvisningen, og ellers ta de til samme tid. Anonymkode: 0aef9...2b6 Tusen takk for svaret ditt! Det er mange i min familie som har hatt kreft, og jeg har astma. Har det noe å si? Anonymkode: c8039...e3d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #4 Skrevet 31. desember 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svaret ditt! Det er mange i min familie som har hatt kreft, og jeg har astma. Har det noe å si? Anonymkode: c8039...e3d Nei. Den mest alvorlige bivirkningen av p-piller er økt fare for blodpropp (svært sjeldent at det skjer) Anonymkode: b0f73...e9e
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #5 Skrevet 31. desember 2016 Har du tenkt over hvilket merke du ønsker å begynne med? Jeg ville aldri valgt kombinasjonspiller som innebærer pause i sju dager. Og hvis du velger det, så kan du hoppe over den pausen, det er uansett en falsk mens, ergo ikke noe kroppen trenger. Snakk med helsesøster om alt dette, og skriv gjerne opp spørsmålene dine på en lapp på forhånd, så glemmer du ingenting. Jeg ville nok helst peilet meg inn på cerazette (like trygge som vanlige p-piller, men du slipper østrogen, og mange mister mensen). Anonymkode: 98dab...3a0
SlemUlv Skrevet 31. desember 2016 #6 Skrevet 31. desember 2016 Jeg vil råde deg til å spørre legen din om dette.. Denne kan komme med utfyllende svar, som vi kanskje ikke tenker på! Men blødningene når du går på ppille er IKKE mensen, ifølge legen jeg har, så mister man ikke egg mens man går på pillen, altså er det ikke mensen, men blødninger man har da. Pillen er vel ikke 100% sikker, det er det lite prevensjon som er. Om du startet riktig, altså på første mens dag, så skal du være sikker etter en uke, men det er anbefalt å bruke kondom i begynnelsen likevel. (Sjekk pakkningsvedlegget) Jeg har gått på ppille nå i 20 år, litt forskjellige merker for å teste hva som funket best på meg. Og hvilke jeg ikke fikk mellomblødninger på osv.. nå går jeg zyrona, og er nokså fornøyd med dem. (Ser jeg bare gjentok det andre har sagt!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå