AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #21 Skrevet 2. januar 2017 Takk for mange gode tips! Ser jeg har undervurdert hvor mye transportalternativene har å si uavhengig av avstand, så skal absolutt se nærmere på dette. :-) Høres ut som om jeg har mange flere realistiske alternativer enn jeg hadde trodd! Til dere som snakker om boligkjøp: Jeg ønsker ikke å kjøpe med det første jeg flytter. Nettopp fordi det da ikke er krise om jeg mistrives i "mitt" nabolag - da er jeg ikke bundet så altfor lenge om jeg ønsker å flytte. I tillegg vil jeg spare opp litt mer egenkapital, da kan jeg kjøpe i prisklassen 3,5-4 millioner. Det er 100% uaktuelt for meg å bruke 2 millioner på en 18 kvadrats knøttliten leilighet uansett, da sparer jeg heller litt lenger for å få mer for pengene. Det er vel også for så vidt riktig at 1 mill ekstra i lån ikke reelt koster noe særlig mer enn 1200-1400 kr - men det blir jo også en overforenkling. Dokumentavgift og meglerhonorar kommer fort på 150 000 i ens egen eietid - bor man der da i kun tre år (36 mnd) vil man måtte plusse på 4000 i månedlige utgifter netto (selv om en ev. prisstigning kan gjøre opp for det). I tillegg tar man en mye større risiko som eier - plutselig bestemmer sameiet/borettslaget at man må renovere fasaden, badene eller lignende, noen tusenlapper ekstra i fellesutgifter kan nok være mye for mange. I tillegg begynner jeg å forvente et visst krakk i prisene i Oslo - i det minste en litt hard korreksjon. Den risikoen vil jeg ikke ta så høy som fallgruven er nå, dessuten vil en slik mulighet være positiv for meg om det skjer mens jeg leier. Anonymkode: cf6ac...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #22 Skrevet 2. januar 2017 Oslo har to busslinjer som går hele døgnet hele uka, det er 31 og 37. Så hvis du vil ha en enkel og billig måte å komme deg hjem på, selv om det tar lengre tid enn taxi, så bør du se på områdene disse dekker. Ellers er jeg enig med de andre, det spiller ikke så veldig stor rolle hvor du bor, så lenge du bor i nærheten av en t-banestasjon. På Finn står det, iallfall på boliger som skal selges, hvor langt det er å gå til nærmeste t-bane. Og også gjerne hvor lang tid den tar til byen. Men det er jo selvfølgelig avhengig av at du jobber relativt nær en t-banestasjon også, da. Det finnes noen kronglete områder i sentrum som ikke dekkes av t-banen. Anonymkode: 2c4e2...13f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #23 Skrevet 2. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange gode tips! Ser jeg har undervurdert hvor mye transportalternativene har å si uavhengig av avstand, så skal absolutt se nærmere på dette. :-) Høres ut som om jeg har mange flere realistiske alternativer enn jeg hadde trodd! Til dere som snakker om boligkjøp: Jeg ønsker ikke å kjøpe med det første jeg flytter. Nettopp fordi det da ikke er krise om jeg mistrives i "mitt" nabolag - da er jeg ikke bundet så altfor lenge om jeg ønsker å flytte. I tillegg vil jeg spare opp litt mer egenkapital, da kan jeg kjøpe i prisklassen 3,5-4 millioner. Det er 100% uaktuelt for meg å bruke 2 millioner på en 18 kvadrats knøttliten leilighet uansett, da sparer jeg heller litt lenger for å få mer for pengene. Det er vel også for så vidt riktig at 1 mill ekstra i lån ikke reelt koster noe særlig mer enn 1200-1400 kr - men det blir jo også en overforenkling. Dokumentavgift og meglerhonorar kommer fort på 150 000 i ens egen eietid - bor man der da i kun tre år (36 mnd) vil man måtte plusse på 4000 i månedlige utgifter netto (selv om en ev. prisstigning kan gjøre opp for det). I tillegg tar man en mye større risiko som eier - plutselig bestemmer sameiet/borettslaget at man må renovere fasaden, badene eller lignende, noen tusenlapper ekstra i fellesutgifter kan nok være mye for mange. I tillegg begynner jeg å forvente et visst krakk i prisene i Oslo - i det minste en litt hard korreksjon. Den risikoen vil jeg ikke ta så høy som fallgruven er nå, dessuten vil en slik mulighet være positiv for meg om det skjer mens jeg leier. Anonymkode: cf6ac...d3c Den korreksjonen må du nok vente på. I alle fall til neste renteheving. Anonymkode: 3e47d...c8f 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #24 Skrevet 2. januar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den korreksjonen må du nok vente på. I alle fall til neste renteheving. Anonymkode: 3e47d...c8f Jeg tror ikke en korreksjon er usannsynlig i det hele tatt, innen en tidsramme på 3 til 5 år. Renten skal nok opp de neste årene, men er også flere faktorer som spiller inn. For min del er risikoen for stor til at jeg gidder å stresse med å kjøpe: Det er en liten sjanse for at en korreksjon kommer de neste årene, og om det skjer vil fallhøyden være enorm for dem som har lånt til pipa for en liten ettroms på 18 kvadrat som de ikke lenger vil bo i. I motsatt fall vil det stige mer og mer, men da gjør det bare det. Anonymkode: cf6ac...d3c 2
MiniMjau Skrevet 2. januar 2017 #25 Skrevet 2. januar 2017 Hvorfor så opptatt av ring 1-3? Se heller på t-banenettet og Busslinjene..
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #26 Skrevet 2. januar 2017 6 minutter siden, MiniMjau skrev: Hvorfor så opptatt av ring 1-3? Se heller på t-banenettet og Busslinjene.. Som jeg skrev 3 innlegg over - fordi jeg ikke ante noe om kollektivsystemet i Oslo, og hvordan dette påvirket avstanden til ring 1 i tid. Da ble det naturlig å ta utgangspunkt i ring 1 og 2. Anonymkode: cf6ac...d3c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #27 Skrevet 3. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke en korreksjon er usannsynlig i det hele tatt, innen en tidsramme på 3 til 5 år. Renten skal nok opp de neste årene, men er også flere faktorer som spiller inn. For min del er risikoen for stor til at jeg gidder å stresse med å kjøpe: Det er en liten sjanse for at en korreksjon kommer de neste årene, og om det skjer vil fallhøyden være enorm for dem som har lånt til pipa for en liten ettroms på 18 kvadrat som de ikke lenger vil bo i. I motsatt fall vil det stige mer og mer, men da gjør det bare det. Anonymkode: cf6ac...d3c Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du skal bo i Oslo. Spesielt ikke hvis du jobber innenfor Ring 1. Da kan du bo i Akershus og pendle med toget raskere enn mange kollektivtilbud i Oslo. I tillegg få kjøpt deg noe i et mer balansert marked og være med på en prisøkning. Lørenskog og Lillestrøm opplevde kraftig prisvekst i desember. Det skal nok fortsette oppover så lenge det koker i Oslo. Anonymkode: 3e47d...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #28 Skrevet 3. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke en korreksjon er usannsynlig i det hele tatt, innen en tidsramme på 3 til 5 år. Renten skal nok opp de neste årene, men er også flere faktorer som spiller inn. For min del er risikoen for stor til at jeg gidder å stresse med å kjøpe: Det er en liten sjanse for at en korreksjon kommer de neste årene, og om det skjer vil fallhøyden være enorm for dem som har lånt til pipa for en liten ettroms på 18 kvadrat som de ikke lenger vil bo i. I motsatt fall vil det stige mer og mer, men da gjør det bare det. Anonymkode: cf6ac...d3c Selvfølgelig blir det renteheving innen 3-5 år. Er bare å se på rentebanen det. Og med tanke på at det er x-antall rentemøter i året er alt til rette for det. Men at det blir en stor korreksjon er ikke sikkert. Det er spesielt at folk som ikke bor eller har peiling på Oslo skal uttale seg om det. Har du gått på visninger og sett desperasjonen i øynene til de som ønsker seg bolig i Oslo? Har du brukt hver torsdag, fredag, lørdag og søndag det siste året på visning? Har du blitt lommekjent og sett innsiden av så mange bygårder i Oslo at du nesten er på kanten til å gå på veggen? Det har jeg. Og det har så mange tusen andre også gjort. De hiver seg på budrunder og byr så sinnsykt mye mer enn de ønsker, kun for å endelig kunne kapre den etterlengtede boligen. For mange spiller ikke renta noen stor rolle, så lenge de har finansieringsbeviset. Men når det er flere tusen som ønsker seg bolig og kun et par hundre til salgs, så er det jo godt kjent at dette driver prisene. Og de som kanskje vurderer å selger kvier seg til selge for de må selv ut på boligmarkedet igjen. Dette kan nok skape en boble, hadde det ikke vært for optimismen blant innbyggerne i Oslo rundt videre prisvekst. Da spiller det blanke hva resten av Norge mener om saken. Nå har Oslo fått egne innstramminger og økt boligbygging, hvor flere av boligene skal stå ferdig i 2019/2020. Innen da er det mulig vi har hatt renteøkning og kanskje får en utflating i prisene ELLER en korreksjon. Men det er absolutt ikke sikkert. I Norge har vi generelt sett penger å rutte med og hvis du ser på andre hovedstader i Europa har flere hatt enorm vekst. Det er mulig det kun blir eliten som har råd til å bo i Oslo om noen år, men det gjør ikke Oslo unik ift andre hovedstader. Anonymkode: 3e47d...c8f 5
_popcorn_ Skrevet 3. januar 2017 #29 Skrevet 3. januar 2017 Toget mellom Oslo S og Lillestrøm tar 10 minutter, og går mesteparten av dagen med 10 minutters mellomrom. Leide i Lillestrøm sentrum før, og brukte da 17 minutter fra døra hjemme til Oslo S, det vil si mye kortere tid enn veldig veldig mange områder i selve Oslo. Joa, periodebilletten koster 600kr ekstra pr mnd, men jeg bodde større, med bedre standard og billigere, med egen hage og terrasse, og betalte mindre enn alle jeg kjenner som leide i Oslo. Og jeg kunne krype til polet, puber, kjøpesenter og butikker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #30 Skrevet 3. januar 2017 6 timer siden, _popcorn_ skrev: Toget mellom Oslo S og Lillestrøm tar 10 minutter, og går mesteparten av dagen med 10 minutters mellomrom. Leide i Lillestrøm sentrum før, og brukte da 17 minutter fra døra hjemme til Oslo S, det vil si mye kortere tid enn veldig veldig mange områder i selve Oslo. Joa, periodebilletten koster 600kr ekstra pr mnd, men jeg bodde større, med bedre standard og billigere, med egen hage og terrasse, og betalte mindre enn alle jeg kjenner som leide i Oslo. Og jeg kunne krype til polet, puber, kjøpesenter og butikker. ...men det er par ting mange tydeligvis "glemmer" når de snakker om at det er så raskt og greit å ta toget til Oslo fra forstedene: For det første kommer du da kun til Oslo S eller til Nationaltheatret. Skal du andre steder i sentrum, som Majorstuen, Bislett, Ila, St. Hanshaugen, Grünerløkka, osv, må du bytte i til noe annet i sentrum. Da tar det brått mye lenger tid enn de 10-15 minuttene toget bruker fra Lillestrøm eller hvor i provinsen man nå måtte befinne seg. Videre er Oslo S og Nationaltheatret (togstasjonen, ikke t-banen) kanskje de to mest utilgjengelige holdeplassene i hele Oslo. Man bruker minimum 5 minutter fra man er begynt å bevege seg inn på stasjonsområdet til man er ved sporet der toget går fra. Tar man bussen eller trikken, og i mange tilfeller også t-banen, ligger holdeplassen i umiddelbar nærhet til der man befinner seg- og det finnes i tillegg også langt flere holdeplasser for disse fremkomstmidlene rundt omkring i sentrum. For det andre vil de aller fleste som bor i forstedene også ha et stykke reisevei til togstasjonen på stedet de bor (selv om jeg ser at du jeg siterte her ikke hadde det i Lillestrøm). De 10-15 minuttene dere hevder å bruke til sentrum er dermed ikke representativt for den tiden det i realiteten tar. For det tredje går både buss, trikk og t-bane i en langt hyppigere takt enn toget samme når på døgnet vi snakker. Man kan dermed de facto si at "det går alltid en buss/trikk/t-bane", noe som absolutt ikke er tilfelle for lokaltogene i Oslo (selv i rushen). For det fjerde er det veldig (og da mener jeg VELDIG!!) ofte tull med togene i Oslo-området. Uten å overdrive, kan jeg nok si at det i snitt skjedde noe en gang i uka som skapte forsinkelser (jeg tok toget hver dag). Signalfeil, kjøreledning falt ned, tekniske problemer med togsettet, manglende personell- you name it Grunnen til at jeg synes det er viktig å understreke dette, er nettopp fordi jeg har bodd mange år i to ulike forsteder til Oslo der jeg var avhengig av tog for å komme meg til sentrum. Begge stedene var typiske knutepunkter, så de aller fleste tog stoppet der, det var med andre ord i utgangspunktet god togdekning. Stedene lå hhv 12 og 20 minutter unna Oslo S med tog, og jeg bodde 5-10 minutter i gangavstand fra togstasjonen i disse forstedene. Nå bor jeg 20 minutter unna Oslo S med trikk. Jeg bruker MYE kortere tid på å komme meg hjem fra sentrum med trikken nå, enn hva jeg brukte da jeg bodde der jeg måtte bruke tog. Jeg hadde aldri trodd at forskjellen var så stor før jeg flyttet hit og opplevde det selv- og nå er jeg helt sikker i min sak på at jeg aldri noen sinne skal bosette meg slik at jeg er avhengig av toget igjen! Anonymkode: 7ca96...418 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #31 Skrevet 3. januar 2017 Alle kan ikke få bo på Frogner/Majorstuen. Leilighetene i bydel Frogner har sykt høye priser som bare øker og øker selv når andre markeder står stille. En liten to-roms leilighet uten balkong ble nylig solgt for kr. 5.300.000,- De som absolutt må bo på beste vestkant midt i urbane strøket må betale utrolig mye for å bo i det riktige strøket med alle kaffebarer og restauranter nær, med dagligvarebutikker som har åpningstider 06:00-midnatt og døgnåpne alt mulig, Champagneriaer og vinbarer overalt og med 2.3 vinmonopol i nærheten, samt tre parker. Det er ingen menneskerett for alle å bo så sentralt, så vest og så dyrt. Anonymkode: 84995...a82 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå