AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #1 Skrevet 31. desember 2016 Jeg skal flytte til Oslo om noen måneder, og har derfor så smått begynt å se litt etter bolig. Håper noen har noen råd. Jeg kommer til å jobbe innenfor ring 1, og har sett på leiligheter primært innenfor ring 2. Men er helt ukjent i Oslo, og har derfor ikke noe særlig begrep om avstandene. På kartet er det tilsynelatende ikke mer enn 10 kilometer (pluss/minus et par) fra den ene "enden" av ring 2 til den andre. Stemmer dette? Jeg kommer til å leie den første perioden for å bli litt kjent, men ønsker meg en leilighet som oppfyller disse kravene: - Maks 20 minutter til jobb (ikke medregnet å gå til/fra stoppested). - Gode kollektivmuligheter til sentrum, også på kveldstid. Ev. ikke lenger unna at det ikke koster mer enn et par hundrelapper med taxi hjem fra sentrum natt til søndag. - At leiligheten ligger i nærheten av butikk, noen puber og lignende (men dette er vel OK alle steder innenfor ring 2?). Er det videre noen områder jeg bør styre unna? Har hørt at det er mye kriminalitet på Grønland og Grorud, f.eks., men usikker på om det stemmer. Anonymkode: cf6ac...d3c
Puny Skrevet 31. desember 2016 #2 Skrevet 31. desember 2016 Hva er budsjettet ditt? Oslo innenfor ring 2 er svindyrt. Det er godt mulig å komme seg på jobb på 20 min utenfor ring 2 også... er du i nærheten av t-bane går alt fort, er du avhengig av trikk/buss går det saktere... 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #3 Skrevet 31. desember 2016 Det er ikke mye kriminalitet i noen bydeler. Det er noen få begrensede områder som man holder seg unna pga narkotika. Grorud er definitivt ikke en av dem. Der er det veldig stille og rolig. Oslo er en veldig trygg by, men man må bruke hodet. "I sentrum" er litt diffust. Det er lenger fra Grunerløkka til Aker Brygge med trikk/buss enn fra ring 3 til Jernbanetorget med t-bane. Bruk google maps og Ruter reise, så finner du ut hvor lang tid ulike reiser tar. Anonymkode: 4a3ca...3a0 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #4 Skrevet 31. desember 2016 Å leie innenfor Ring 2 er dyrt og veldig populært. Du har alt tilgjengelig. Selv bor jeg her. Når det gjelder å komme seg ned til Ring 1 bruker jeg 15 min med trikk/buss uten kø. Dette fordi det skal stoppe OVERALT. T-bane fra Ring 3 kan ta under ti min. Så bo heller utenfor Ring 2 og i nærheten av T-bane. Med mindre du er en av dem som MÅ bo på Grunerløkka, som er veldig oppskrytt. Jeg bor her selv, men flytter snart. Anonymkode: 3e47d...c8f 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #5 Skrevet 31. desember 2016 Jeg har nettopp flyttet, men jobbet tidligere i sentrum og bodde på øvre løkka/iladalenn, helt opp mot ring 2. Syntes det var helt perfekt veldig trivlig område, gangavstand til sentrum og de viktigste bussene rett i nærheten. Anonymkode: 7ec15...57d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #6 Skrevet 31. desember 2016 Hehe, jeg *må* overhodet ikke bo på Løkka eller noe slikt. :-) Det viktigste for meg er som sagt nærhet til ring 1 med kollektivtransport, slik at jeg ikke bruker så altfor mye tid på å komme meg på jobb, og at jeg har kort tid til alle kulturtilbudene i sentrum. :-) Så da kan ring 3 være noe også, da? Hva heter i så fall noen av områdene jeg kan se på? Når jeg velger "Oslo" på Finn kommer det jo opp mange ulike områder, men jeg er ganske blank på hvor de ligger, og avstanden til ring 1. :-) Hva gjelder budsjett, har jeg som nevnt tenkt å leie en periode for å bli litt bedre kjent med byen, boligmarkedet og rett og slett bare få slått meg til ro før jeg gjør noe så permanent og dyrt som et boligkjøp. Jeg ser for meg å betale maks 12 000 i leie, men gjerne billigere. Må være en toroms leilighet med relativt grei standard, oppvaskmaskin. Men betaler gjerne mindre, så jeg kan øke egenkapitalen ytterligere før jeg kjøper. :-) Dette med t-bane, buss, tog - her er jeg litt blank. Buss går treigt, sier du, og det er vel min erfaring generelt. Men t-bane er bedre? Tog er vel mest for de som bor langt utenfor ring 3? For øvrig - hvor langt er det i kilometer fra de mest sentrumsnære områdene i ring 3 til sentrum? Jeg kommer nok til å jobbe nærmere Aker Brygge/Karl Johan (det området hvor det er mest arbeidsplasser for en med min utdannelse). Men jeg er åpen for å sykle/gå om det funker, men det blir kanskje litt for langt. Anonymkode: cf6ac...d3c
Puny Skrevet 31. desember 2016 #7 Skrevet 31. desember 2016 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, jeg *må* overhodet ikke bo på Løkka eller noe slikt. :-) Det viktigste for meg er som sagt nærhet til ring 1 med kollektivtransport, slik at jeg ikke bruker så altfor mye tid på å komme meg på jobb, og at jeg har kort tid til alle kulturtilbudene i sentrum. :-) Så da kan ring 3 være noe også, da? Hva heter i så fall noen av områdene jeg kan se på? Når jeg velger "Oslo" på Finn kommer det jo opp mange ulike områder, men jeg er ganske blank på hvor de ligger, og avstanden til ring 1. :-) Hva gjelder budsjett, har jeg som nevnt tenkt å leie en periode for å bli litt bedre kjent med byen, boligmarkedet og rett og slett bare få slått meg til ro før jeg gjør noe så permanent og dyrt som et boligkjøp. Jeg ser for meg å betale maks 12 000 i leie, men gjerne billigere. Må være en toroms leilighet med relativt grei standard, oppvaskmaskin. Men betaler gjerne mindre, så jeg kan øke egenkapitalen ytterligere før jeg kjøper. :-) Dette med t-bane, buss, tog - her er jeg litt blank. Buss går treigt, sier du, og det er vel min erfaring generelt. Men t-bane er bedre? Tog er vel mest for de som bor langt utenfor ring 3? For øvrig - hvor langt er det i kilometer fra de mest sentrumsnære områdene i ring 3 til sentrum? Jeg kommer nok til å jobbe nærmere Aker Brygge/Karl Johan (det området hvor det er mest arbeidsplasser for en med min utdannelse). Men jeg er åpen for å sykle/gå om det funker, men det blir kanskje litt for langt. Anonymkode: cf6ac...d3c Sykle kan la seg gjøre... hvis du vil bo 'billig' så er Sinsen for eksempel blitt veldig tilgjengelig med 'ny' t-banestasjon, andre 'billige' steder er Teisen, Brynseng, Helsfyr, men det er jo klart mindre sjarmerende enn Thorsov, Grünerløkka, Rodeløkka, Kampen, Sagene etc. Spørs hva som er viktig for deg? Bruk ruter appen og se beregnet reisetid der. Tog er for de som bor litt lenger unna, men det går veldig fort da Endret 31. desember 2016 av Puny 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #8 Skrevet 31. desember 2016 Jeg bor på Etterstad og anbefaler området på det varmeste Etterstad, Vålerenga, Ensjø ol. 37-bussen tar deg til sentrum på 10 minutter (den går hvert 5 min. i rushen) og du har 4 linjer fra t-banestoppet på Ensjø og Helsfyr. Anonymkode: a61f8...006 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #9 Skrevet 31. desember 2016 Det blir litt håpløst å anbefale når du ikke vet hvor du skal jobbe. Er du sikker på at du får den jobben du tror du skal få? Kanskje ender du opp på et kronglete sted. Nydalen og Helsfyr har mange kontorarbeidsplasser f.eks. Det er variasjon innad i bydeleler også, avhengig av hvilket kollektivtilbud du bor i nærheten av. Du må nesten bare søke opp reisevei og titte på kart når du finner noe du liker. Anonymkode: 4a3ca...3a0 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #10 Skrevet 1. januar 2017 Transportmåtene du kan bruke har alt å si. Det kan ta mer enn 20 minutter å komme seg 5 kilometer med buss, mens det tar 10 minutter med tog de nesten 20 kilometerene fra Lillestrøm til Oslo Sentralbanestasjon. Anonymkode: 37bd1...182 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #11 Skrevet 1. januar 2017 Anbefaler deg å søke opp kart over Oslo med de ulike bydelene. Det blir for vanskelig å forklare. Finn har også denne funksjonen. Søk opp adressen fra jobb til heimen på Ruter, så får du også kollektivtilbudene med reisetiden. Anonymkode: 3e47d...c8f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #12 Skrevet 1. januar 2017 Innenfor ring 2 er ganske snevert. Da utelukker du tilogmed sagene Alt kommer uansett an på budsjettet ditt. Skal du bo innenfor ring 3 bør du faktisk har minst 3 millioner å kjøpe for. Selv på Lambertseter selges 50 kvadrat for over 3 millioner. Anbefaler deg å leie først, og prøve å bli kjent i byen. Noen elsker å bo midt i utelivet på Grünerløkka, andre vil ha ro og trives på Torshov. Noen synes Torshov ligger klønete til med kollektivtrafikk og vil heller bo på ensjø. Hele Oslo er trygt, men synes man andre nasjonaliteter er skumle, vil selvsagt ikke Grønland være riktig sted å bo. Liker man folk i gata og billig god mat er imidlertid Grønland perfekt. Anonymkode: ad5e0...bac 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #13 Skrevet 2. januar 2017 Finnes det kvinner lenger som ikke må bo ved siden av pub i sentrum da? Jeg bor 10 min med buss fra sentrum og her er det 1 eller 2 på visning, ikke flere... alt er strøket og nyoppusset og ingen festing eller lyder ingen utleie etc. Virker som folk bare vil bo midt inni sentrum samme om de må bla opp 1mill ekstra for det de mest trolig ikke klarer å betjene etterhvert. Anonymkode: 5854d...f18
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #14 Skrevet 2. januar 2017 Bruk ruter.no og reiseplanleggeren der for å se hvor lang tid det tar deg å komme fra de ulike adressene og til jobb. Ingen steder i Oslo er farlige å bo men det kan være mye bråk på kveld og nattestid på Grønnland og nedre grunnerløkka. Bor du også i nærheten av trikkeskinnene må du tenke på at trikken bråker noe grusomt. Anonymkode: 881fb...f7c
prt90 Skrevet 2. januar 2017 #15 Skrevet 2. januar 2017 jeg ville faktisk sett på innenfor ring 1, det er mye mindre dyrt enn hva man skulle tro.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #16 Skrevet 2. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det kvinner lenger som ikke må bo ved siden av pub i sentrum da? Jeg bor 10 min med buss fra sentrum og her er det 1 eller 2 på visning, ikke flere... alt er strøket og nyoppusset og ingen festing eller lyder ingen utleie etc. Virker som folk bare vil bo midt inni sentrum samme om de må bla opp 1mill ekstra for det de mest trolig ikke klarer å betjene etterhvert. Anonymkode: 5854d...f18 Dette hørtes veldig merkelig ut. Jeg bor 20 minutter med trikken fra sentrum, og her er det STOR rift om boligene og har vært det lenge. Et familiemedlem har sett etter bolig i dette området i et års tid, og ALT går langt over takst og mye til og med før første visning. Det er absolutt ikke mitt inntrykk at alle på død og liv skal bo midt i sentrum! Anonymkode: 7ca96...418 3
prt90 Skrevet 2. januar 2017 #17 Skrevet 2. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det kvinner lenger som ikke må bo ved siden av pub i sentrum da? Jeg bor 10 min med buss fra sentrum og her er det 1 eller 2 på visning, ikke flere... alt er strøket og nyoppusset og ingen festing eller lyder ingen utleie etc. Virker som folk bare vil bo midt inni sentrum samme om de må bla opp 1mill ekstra for det de mest trolig ikke klarer å betjene etterhvert. Anonymkode: 5854d...f18 Etter skatt koster det 1250 kroner i måneden å låne 1 million kroner, så for svært mange er det mye billigere å betale 1 million ekstra for en leilighet i sentrum sammenlignet med å måtte ha bil og/eller månedskort 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #18 Skrevet 2. januar 2017 Dra til Oslo og beveg deg litt rundt. Det er det beste tipset du kan få. Det er vanskelig å få et inntrykk av Oslo ved å bruke Google Maps. Lei deg et AirBnB da vel, hvis det fortsatt er mulig? Da kan du også plukke ut en bydel du kunne tenke deg å bo i. Har du sett deg ut innenfor Ring 2, så kan google hjelpe deg med kart: http://vh1516zisrueq331ioiqx863.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/12/kart-ring2.jpg. Legg inn disse bydelene på Finn, og se etter en leilighet du liker og ønsker å gå på visning på. Plott inn adressen på ruter.no, sammen med adressen (eller plasseringen) til arbeidsplassen din, og vips så får du opp hvordan du kommer deg hjemmefra til jobb, og tilbake hjem igjen. Hvis du skal jobbe ved Aker Brygge/Karl Johan er Nationaltheatret et godt knutepunkt. Eller eventuelt Rådhusplassen. Oslo er en veldig lite skummel by, du kan trygt bo de aller fleste steder. Og er det ikke sånn at de aller fleste som flytter til Oslo er innom Frogner en eller annen gang? Prøv Frogner, du. Oppfyller alle kravene dine. Anonymkode: e4412...06d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #19 Skrevet 2. januar 2017 På 31.12.2016 den 15.48, AnonymBruker skrev: Hehe, jeg *må* overhodet ikke bo på Løkka eller noe slikt. :-) Det viktigste for meg er som sagt nærhet til ring 1 med kollektivtransport, slik at jeg ikke bruker så altfor mye tid på å komme meg på jobb, og at jeg har kort tid til alle kulturtilbudene i sentrum. :-) Så da kan ring 3 være noe også, da? Hva heter i så fall noen av områdene jeg kan se på? Når jeg velger "Oslo" på Finn kommer det jo opp mange ulike områder, men jeg er ganske blank på hvor de ligger, og avstanden til ring 1. :-) Hva gjelder budsjett, har jeg som nevnt tenkt å leie en periode for å bli litt bedre kjent med byen, boligmarkedet og rett og slett bare få slått meg til ro før jeg gjør noe så permanent og dyrt som et boligkjøp. Jeg ser for meg å betale maks 12 000 i leie, men gjerne billigere. Må være en toroms leilighet med relativt grei standard, oppvaskmaskin. Men betaler gjerne mindre, så jeg kan øke egenkapitalen ytterligere før jeg kjøper. :-) Dette med t-bane, buss, tog - her er jeg litt blank. Buss går treigt, sier du, og det er vel min erfaring generelt. Men t-bane er bedre? Tog er vel mest for de som bor langt utenfor ring 3? For øvrig - hvor langt er det i kilometer fra de mest sentrumsnære områdene i ring 3 til sentrum? Jeg kommer nok til å jobbe nærmere Aker Brygge/Karl Johan (det området hvor det er mest arbeidsplasser for en med min utdannelse). Men je Anonymkode: cf6ac...d3c Hva med Skøyen? Tog tar 3 min til nasjonal. Buss og trikk 15 min til Aker brygge. Ikke så værst leiepris heller Anonymkode: 9e67a...c27
SunnivaOslo Skrevet 2. januar 2017 #20 Skrevet 2. januar 2017 Altså du kan bo på Ellingsrud (uttafor ring 3)og komme deg til Oslo S med t-bane på 20 min...Det er kollektivtrafikken du må se på,ikke bare stedene. Skal du feks bo på Majorstua og jobbe på Aker Brygge så bruker du fint 20 min med trikk... (eller 1 min med t bane og 5 min med gåing da) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå