Gå til innhold

Endre navn - nytt pass til bryllupsreise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med navnendring i forbindelse med bryllup? Vi gifter oss på en lørdag og reiser påfølgende mandag på ferie, kan jeg vente til vi kommer hjem med navnendring og alt som følger med, eller må dette være i orden før vi drar? 

Med andre ord - må jeg endre navn (+skaffe nytt pass og nye kort) før selve bryllupet, eller er det i orden å vente en uke eller to? 

Takk for svar! 

Anonymkode: decdb...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint å vente til etter bryllupsreisen. 

• Liker 1
Skrevet

Billetter, pass og navn i Norsk Folkeregister skal stemme overens. Særlig viktig dersom du skal til USA. 

Anonymkode: 4c249...ec2

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Enten endre pass på forhånd eller vent til etter turen. Sørg iallfall for at navn på billett og pass stemmer overens. Det går bra å søke navnendring sammen med brylluppet sa den ikke vil gå i kraft før dere er på tur uansett. Vi rakk med et skrik å få pass iorden på 2 uker.

Anonymkode: 0261f...5a7

Skrevet

du kan vente til etter reisen, du kan vente 20 år, og du kan helt fint droppe alt av navnebytte. 
Giftemål er ikke ensbetydig med at du må endre navnet... 

• Liker 4
Skrevet

Om du bytter navn 2 uker etter bryllupet eller om du ikke gjør det, eller om du gjør det lenge før har ingenting å si, vi skal bytte navn nå, halvannet år før bryllupet. 

Anonymkode: 5c6e7...bc6

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke greit. Jeg glemte førerkortet,  så jeg ringte biltilsynet etter tre uker. Fikk beskjed om at jeg kjørte ulovlig. Pass skal iallefall bære i orden

Anonymkode: 26284...493

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! 

...Og @_popcorn_ : Jeg er fullt klar over at giftemål ikke er ensbetydende med navnendring, og det var strengt talt ikke spørsmålet mitt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2017 den 8.19, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke greit. Jeg glemte førerkortet,  så jeg ringte biltilsynet etter tre uker. Fikk beskjed om at jeg kjørte ulovlig. Pass skal iallefall bære i orden

Anonymkode: 26284...493

Du har frist på rimlig tid, bryllupsreise er rimlig tid. (Tror politet gikk ut med at 14 dager/en ferie var ok)

Anonymkode: 0261f...5a7

Skrevet

Da jeg skulle på bryllupsreise hadde passet mitt gått ut så jeg måtte uansett få nytt. Jeg endret derfor navn to måneder før vi giftet oss, slik at jeg fikk bestilt nytt pass i det nye navnet og slapp å bestille enda et i etterkant. Reisen ble selvsagt også da bestilt i det nye navnet.
Som andre her sier er det viktigste at navn på pass og billetter stemmer overens.

O.T, førerkort fikk jeg først somlet meg til å endre i fjor....12 år etter at jeg giftet meg. Ting tar tid, ja...

• Liker 1
Skrevet

Navnet på pass og flybilletter og eventuelt andre billetter MÅ stemme. Vi bestilte reisen lenge før bryllupet og hadde ikke bestemt etternavn enda. Vi ble anbefalt å vente til etter bryllupsreisen. Viss ikke må de betale endringsgebyr på billettene. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde som dere, bryllup lørdag og bryllupsreise mandag. fungerte veldig fint å bare ta bryllupsreisen i gamle navn (og gamle pass), også tok vi all "administrasjonen" med endre navn, nytt pass og kort når vi kom hjem. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...