Chrizzy Skrevet 30. desember 2016 #1 Skrevet 30. desember 2016 Venninnen min har akkurat oppdaget at hennes pass er gått ut. Hun skal reise til Grand Canaria i morgen, hun fikk beskjed om at de ikke lager nødpass. Norn som vet?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #2 Skrevet 30. desember 2016 Det skal i utgangspunktet gå greit siden de er med i Schengen https://www.politi.no/om_politiet/internasjonalt_samarbeid/schengen_samarbeidet/ Anonymkode: 726df...046
Gjest Overrasket Skrevet 30. desember 2016 #4 Skrevet 30. desember 2016 (endret) Man må kunne legitimere seg uansett, og eneste internasjonalt godkjente norske ID-type er pass. I Schengenland må passet være gyldig tre måneder etter hjemreise. Man kan bli bedt om å vise ID i andre sammenhenger enn bare konkret passkontrollen. Endret 30. desember 2016 av Overrasket
Gjest kira87 Skrevet 30. desember 2016 #5 Skrevet 30. desember 2016 https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_spania/id2416245/ Ser ut til at det kan bli en utfordring.
Miklo Velka Skrevet 30. desember 2016 #6 Skrevet 30. desember 2016 Det er ikke nødvendig med pass for å komme inn i Spania, men det er nødvendig med pass for å legitimere seg når man skal fly, I Spania så trenger man ikke pass i seg selv, men man godtar som regel ikke annen legitimasjon enn pass, som er den eneste gyldige norske legitimasjonen i EU/EØS. Når man da skal sjekke inn på hotell så må man vise pass.
drue Skrevet 30. desember 2016 #7 Skrevet 30. desember 2016 (endret) Jeg var nettopp i Gran Canaria, viste ikke passet mitt. Jeg måtte derimot vise passet mitt da jeg skulle hjem til Norge. Måtte vise pass på hotellet. Endret 30. desember 2016 av drue
Whoops Skrevet 31. desember 2016 #8 Skrevet 31. desember 2016 Pass er den eneste godkjente legitimasjonen når man skal reise utenlands fra Norge, siden vi ikke er med i EU og ikke har et internasjonalt godkjent ID-kort (ennå). Det er mulig hun kommer seg til Gran Canaria, men hun kan få problemer med å komme hjem, samt å legitimere seg mens hun er der. Nødpass er nok tingen her. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #9 Skrevet 31. desember 2016 Det er mulig hun kommer seg til Spania, men hun kommer seg ikke hjem igjen siden Norge krever at flyselskapene sjekker identifikasjon ved ombordstigning. Det er mulig hun kan slippe unna med førerkort, men det kan bli en spennende tur... Anonymkode: 55832...df5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #10 Skrevet 31. desember 2016 Hadde tatt med det gamle passet uansett, samt annen legitimasjon med bilde, og "spilt dum" hvis det ble spørsmål om leg. Reiser du med SAS eller Norwegian sørover, spør de ikke om pass når du går på flyet. Det er nok returen og evt hotellinnsjekk som blir utfordringen. Men jeg har flere ganger vært ute på reis innen EU, og ikke hatt bruk for pass. Kun scannet strekkode på billett på flyet når jeg skulle hjem. Anonymkode: c78e2...dd2 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #11 Skrevet 31. desember 2016 Hun må reise tidlig til flyplassen og skaffe seg nødpass. Anonymkode: b44d0...a3f
ajarRun Skrevet 31. desember 2016 #12 Skrevet 31. desember 2016 10 timer siden, Whoops skrev: Pass er den eneste godkjente legitimasjonen når man skal reise utenlands fra Norge, siden vi ikke er med i EU og ikke har et internasjonalt godkjent ID-kort (ennå). Det er mulig hun kommer seg til Gran Canaria, men hun kan få problemer med å komme hjem, samt å legitimere seg mens hun er der. Nødpass er nok tingen her. Når du kommer hjem kan du jo vise hvilken som helst legitimasjon som er gyldig i Norge. Jeg har ingen tro på at en nordmann som snakker norsk ikke bare kan spasere gjennom passkontrollen uten ID og likevel komme seg gjennom uten for mye bryderi.
Athene Skrevet 31. desember 2016 #13 Skrevet 31. desember 2016 Pass er som flere har nevnt eneste gyldige legitimasjon, så sannsynligvis vil flyselskap og hotell spørre om dette. Men - det er høy sannsynlighet for at de ikke kontrollerer datoen da de bruker det for annet formål en passkontrollen. Jeg hadde nok tatt sjansen om det var veldig tungvint og dyrt å ordne seg nødpass, men man må være forberedt på at det kan bli en stor ekstrakostnad dersom flyselskap eller hotell nekter å godta dette, som reiseforsikringen selvfølgelig ikke vil dekke. 1
_popcorn_ Skrevet 31. desember 2016 #14 Skrevet 31. desember 2016 ville ikke tatt sjansen på at det går greit. Det er innstramninger på legitimasjonsplikt, som kan føre til trøbbel. Jeg måtte vise på vei hjem fra nederland i vår. Mange hoteller nekter innsjekk uten pass også. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #15 Skrevet 31. desember 2016 Hun kommer ikke ut av Norge uten gyldig pass. Hun kommer heller ikke hjem igjen fra flyplassen i Las Palmas uten gyldig pass. Sikkerheten på Las Palmas flyplassen var meget streng for få dager siden da jeg var der. Anonymkode: dddbb...df6
Kjetil E Skrevet 1. januar 2017 #16 Skrevet 1. januar 2017 På 31.12.2016 den 14.36, AnonymBruker skrev: Hun kommer ikke ut av Norge uten gyldig pass. Hun kommer heller ikke hjem igjen fra flyplassen i Las Palmas uten gyldig pass. Sikkerheten på Las Palmas flyplassen var meget streng for få dager siden da jeg var der. Anonymkode: dddbb...df6 Du viser da normalt ikke pass på Gardermoen hvis du skal på flygning innen Schengen, dog kan ekstrakontroller oppstå. Men hotellet vil normalt kreve pass og mulig flyreturen. Men vanligvis kreves ikke pass på Gardermoen.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #17 Skrevet 1. januar 2017 På 12/31/2016 den 14.36, AnonymBruker skrev: Hun kommer ikke ut av Norge uten gyldig pass. Hun kommer heller ikke hjem igjen fra flyplassen i Las Palmas uten gyldig pass. Sikkerheten på Las Palmas flyplassen var meget streng for få dager siden da jeg var der. Anonymkode: dddbb...df6 Jo hun kommer seg ut av Norge, men resten blir en utfordring. Anonymkode: 2127c...f21
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #18 Skrevet 1. januar 2017 Reiste selv til Spania for ikke mange ukene siden, og da måtte passet scannes for å få flybilletten/bagasjelapp... Vet det veldig godt, for skulle sjekke inn bagasjen til en venninne som ankom senere, men fikk ikke gjort dette med bare reisereferansen, måtte ha passet for scanning også. Prøvde å få hjelp fra reiseselskapet, men måtte vente til venninnen min kom med passet. Hvorfor kan hun ikke få nødpass?? Det er jo folk som får det heletiden.. Anonymkode: 28547...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #19 Skrevet 1. januar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reiste selv til Spania for ikke mange ukene siden, og da måtte passet scannes for å få flybilletten/bagasjelapp... Vet det veldig godt, for skulle sjekke inn bagasjen til en venninne som ankom senere, men fikk ikke gjort dette med bare reisereferansen, måtte ha passet for scanning også. Prøvde å få hjelp fra reiseselskapet, men måtte vente til venninnen min kom med passet. Hvorfor kan hun ikke få nødpass?? Det er jo folk som får det heletiden.. Anonymkode: 28547...c7c Kanskje de holdt stengt på nyttårsaften? Nå har jo TS sin venninne enten reist, eller blitt hjemme. Regner med vi blir oppdatert på om hun kommer seg hjem igjen Stort sett alle hoteller spør etter pass og registrerer det. Hva som skjer hvis man ankommer uten, vet jeg ikke. De pleier også be om passet ved innsjekk i utlandet, med mindre man får sjekket inn på automat. Kommer hun seg så langt som på flyet hjem er hun berget, aldri opplevd noen legsjekk ved hjemkomst fra Schengen. Anonymkode: 2127c...f21
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #20 Skrevet 1. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Reiste selv til Spania for ikke mange ukene siden, og da måtte passet scannes for å få flybilletten/bagasjelapp... Det er hvis man skal sjekke inn bagasje. Hvis man reiser med bare håndbagasje kan man sjekke inn på internett og da trenger man ikke vise pass noe sted. Anonymkode: 55832...df5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå