Gå til innhold

Play doh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet holdbarhet på uåpnet play doh?

Skrevet

Det er vel bare å åpne den og sjekke om den har blitt hard eller ikke det? Eller hadde du tenkt å kjøpe inn og ha liggende i mange år?

Anonymkode: 9fe3f...7a8

Skrevet

Eller modelleire, som det heter på norsk.

Du kan ellers oversette direkte fra engelsk og kalle det "lekedeig", om du synes det er kulere :fnise:

Ellers regner jeg med du spør fordi du vil gi bort en gammel uåpnet pakke/boks. Ville nok heller kjøpt ny enn å risikere å gi bort noe ubrukelig.

Anonymkode: 5775d...0ca

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller modelleire, som det heter på norsk.

Du kan ellers oversette direkte fra engelsk og kalle det "lekedeig", om du synes det er kulere :fnise:

Ellers regner jeg med du spør fordi du vil gi bort en gammel uåpnet pakke/boks. Ville nok heller kjøpt ny enn å risikere å gi bort noe ubrukelig.

Modelleire og play doh er ikke det samme. 

Anonymkode: 392cd...96b

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Modelleire og play doh er ikke det samme. 

Anonymkode: 392cd...96b

Hva er forskjellen nå da? Var det samme før hvertfall. Men kanskje de har en ny oppskrift på lekedeig :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare å åpne den og sjekke om den har blitt hard eller ikke det? Eller hadde du tenkt å kjøpe inn og ha liggende i mange år?

Anonymkode: 9fe3f...7a8

Ja, jeg lurer litt på det. Vi har 15 unger å kjøpe gaver til gjennom året.  Både til bursdag og jul.  Nå var play doh på tilbud. Men jeg gidder ikke bruke masse penger om det ikke holder seg.  Noen som vet ?

Skrevet

Hva er forskjellen nå da? Var det samme før hvertfall. Men kanskje de har en ny oppskrift på lekedeig :)

Play Doh er et merke av deig for lek. Trolldeig er en annen type. Det finnes mange produsenter og nesten like mange oppskrifter på hjemmelaget deig for lek/hobbyvirksomhet. 

Jeg vet dessverre ikke holdbarheten, TS. Men jeg tror den skal holde seg ganske lenge i forseglet pakning. Sjekk emballasjen om det står noe der? Eller tenkte du å handle på tilbud til neste års julegaver? 😉

Anonymkode: 96904...1d5

Skrevet

Lag Play Doh selv. Enda billigere og masse moro! 

Skrevet

Nå har jeg kun erfaring med Play-Dough fra barndommen, men mener å huske at den holdt seg temmelig lenge i uåpnet boks. Kanskje det står dato på boksen? 

Anonymkode: da54e...58e

Skrevet

Å sammenligne Play Doh og "modell leire" er som å sammenligne lego og duplo. Begge kan bygges med, men det er jo to helt forskjellige ting. 

Play Doh holder seg så lenge boksen ikke er åpnet og det ikke er sluppet luft inn i boksen.

Anonymkode: cae72...0c0

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Play Doh er et merke av deig for lek. Trolldeig er en annen type. Det finnes mange produsenter og nesten like mange oppskrifter på hjemmelaget deig for lek/hobbyvirksomhet. 

Jeg vet dessverre ikke holdbarheten, TS. Men jeg tror den skal holde seg ganske lenge i forseglet pakning. Sjekk emballasjen om det står noe der? Eller tenkte du å handle på tilbud til neste års julegaver? 😉

Trolldeig er noe helt annet igjen, ja.

Play doh er et merke, men brukes også generelt som betegnelse. "Doh" er en forenklet måte å skrive "dough" (deig) på, samme som når de skriver do-nut.

Men beklager all denne avsporingen! Bra du får noen fornuftige svar, ts :P

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trolldeig er noe helt annet igjen, ja.

Play doh er et merke, men brukes også generelt som betegnelse. "Doh" er en forenklet måte å skrive "dough" (deig) på, samme som når de skriver do-nut.

Men beklager all denne avsporingen! Bra du får noen fornuftige svar, ts :P

I Norge brukes Play Doh ikke generelt som betegnelse. På 80-tallet da jeg vokste opp var fellesbetegnelsen 'kitt'. Så var det 'plastilina' (som vel også er en merkevare?) og småtråkket nå sier 'lekedeig'. 

Så hvis det er merket Play Doh TS spør etter så vet jeg ikke. Men jeg har vært borti billigmerker av lekedeig som blir til stein i boksen allerede før åpning. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge brukes Play Doh ikke generelt som betegnelse. På 80-tallet da jeg vokste opp var fellesbetegnelsen 'kitt'. Så var det 'plastilina' (som vel også er en merkevare?) og småtråkket nå sier 'lekedeig'. 

Så hvis det er merket Play Doh TS spør etter så vet jeg ikke. Men jeg har vært borti billigmerker av lekedeig som blir til stein i boksen allerede før åpning. 

Jeg glemte å tilføye at det "brukes generelt som betegnelse i USA".

Da jeg vokste opp på 60-70-tallet hadde vi modelleire. Kitt var til vinduer... Plastilina sa folk fra byen, lærere og sånt, men det var det samme som modelleire.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sammenligne Play Doh og "modell leire" er som å sammenligne lego og duplo. Begge kan bygges med, men det er jo to helt forskjellige ting. 

Play Doh holder seg så lenge boksen ikke er åpnet og det ikke er sluppet luft inn i boksen.

Anonymkode: cae72...0c0

Takk for svar😊 da satser jeg på det, og kjøper noen pakker som jeg kan ha liggende til gaver 😊👍

Skrevet

Jeg åpna noen nå som vi fikk til jul i 2015. De var helt fine. Og de vi åpna da har også holdt seg ganske fine til nå. Lufttett boks er viktig. 

Skrevet

Har kjøpt en stor eske med play doh for 3, 4 år siden og de holder seg fremdeles fine. Har et par til. Står ingen utløpsdato på de og lukter ok. 

Skrevet

Toåringen arvet fra fetteren sin som er sju år eldre, er like fine selv om de har vært åpnet. 

AnonymBruker
Skrevet

masse gris med play doh. det jeg gjorde var at barnet fikk klar beskjed om at det måtte pakkes inn om det ikke skulle bli ødelagt. det gikk vel 3 dager også gadd ikke barnet pakke det inn, så det ble helt tørrt og ødelagt. nå slipper vi alt griset med play doh og barnet selv vet hvorfor uten å blir sint, og neste gang barnet vil ha en eske med dette så kan vi si at vi har ikke penger til å kjøpe ting man ikke tar vare på :P 

beste måten å oppdra barn på :)

Anonymkode: a2d9f...a9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...