AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #1 Skrevet 30. desember 2016 Leste i en tråd her at en mor nektet sønnen sin å være venn med en gutt fordi hun trodde vennen var homofil og at han skulle smitte sønnen. Så da ble jeg litt nysgjerrig. Er dette et felles syn som kristne har? Er det sånn at de fleste kristne (og da mener jeg ikke de som er medlem av kirken, men de som faktisk tror) mener at homofili er smittsomt og noe man havner i helvete for? Hvis du er kristen(troende), hva er da ditt syn på homofili? Anonymkode: 4ce8b...448
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #2 Skrevet 30. desember 2016 Jeg er katolsk, og synes ikke det er noe galt med homofili, så lenge de er begge voksne, og ideelt venter til de gifter seg før de ligger sammen (men er ikke så viktig det). Tanta mi er veldig imot homofili, og synes det er feil. Vet ikke helt hva som er mest "korrekt" for en kristen. Paven selv mener at Gud skal dømme de som skal dømmes. Det er ikke vår jobb. Anonymkode: 397a5...15a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #3 Skrevet 30. desember 2016 Ok, dette var egentlig veldig spennende. Jeg trodde paven var veldig imot homofili, men hvis han mener at det er Guds jobb å straffe de som skal straffes, så ble det jo plutselig en helt annen sak. Nå fikk jeg litt å tenke på, så takk for svar Anonymkode: 4ce8b...448 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #4 Skrevet 30. desember 2016 Kristne bør vel følge det bibelen sier. Ikke hva paven eller noen andre sier. Anonymkode: 6a660...9e7 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #5 Skrevet 31. desember 2016 Kristen, aksepterer homofili. Anonymkode: 44f7b...586
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Mange kristne er imot homofili fordi likekjønnet ekteskap går imot bibelen. Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og even. Og han skapte ekteskapet til å være mellom nettopp mann og kvinne. Et homofilt par kan ikke reprodusere seg, og dermed bringer de ikke verden videre. Jeg personlig er imot vielse av homofile i kirken nettopp fordi at det er utrolig hyklerisk og vie et homofilt par i Guds hus selv om det strider mot Guds ord. I mine øyne er det sidestilt med blasfemi. Selv om man har personlige meninger angående homofili så skal man fremdeles elske og respektere vår neste, men man skal ikke elske eller støtte synden. Det er en stor forskjell. Dersom sønnen din er kriminell så elsker du han fremdeles, men du hater det han har gjort. Dersom Jesus hadde kommet inn og vitnet en kirkelig vielse av homofile, så er jeg ganske sikker på at han hadde reagert på samme måte som han gjorde da han gikk inn i tempelet i Jerusalem, og mennesket hadde gjort tempelet til sitt hus fremfor Guds hus. Anonymkode: 90f20...152 4
ashera Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Nei, kristne har ikke et felles syn på homofili. Det blir mer og mer vanlig at homofili blir akseptert i kristne sammenhenger. I Kirkemøtet, som er Den norske kirkes valgte "Storting" er det nå for eksempel flertall for å innføre en ekteskapsliturgi for likekjønnede, den kommer til å bli vedtatt på årets Kirkemøte i slutten av januar. I mange andre kirkesamfunn er man på offisielt hold mer restriktive selv om det er et mangfold blant medlemmene. Selv er jeg kristen og har alltid støttet homofiles kamp. 2
draug 75 Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 "De kristne" har ikke felles syn på særlig mye. Derfor er det en slem tendens til sekterisme. Bibelen slår seg selv ihjel på såpass mange steder at man kan nærmest bygge opp hva man vil på bibelens grunn. Kirkens lære og Jesu lære er to forskjellige ting. Ikke glem at kirka i over 1500 år har vært et middel for maktkonsolidering, mens Jesus var opprører (det var derfor han ble hengt). For noen virker det derimot som at synden finnes bare hos de homofile i akkurat dette spørsmålet. På meg virker det i grunnen som om vi er akkurat like gode, hele gjengen. Noen er homofile, andre er dømmesyke. I trange økonomiske og åndelige kår vokser det en oppfatning om at ingen ting finnes i overflod. Heller ikke noen guds nåde. Hvis man så er overbevist om at denne gudes nåde er det eneste man kan berges ut av fortapelsen med, så må man dermed tenke at denne nåden må guden økonomisere med hvis han vil ha flest mulig frelst. For å berolige seg selv, blir det da slik at man leter etter synd hos andre for å mene at guden skal bruke mindre nåde på en selv enn på andre. Altså at man er mer fortjent. (Men hva da med at guden gir til de som trenger, ikke nødvendigvis som krever fordi de "er fortjent"?) At man holder sønnene sine borte fra andre barn fordi man er redd homofilsmitte, betyr bare at man er dum. 1
Pås Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Synes det er leit at man som kristen blir satt i bås med sånne typer som den moren som nektet sønnen å være homofil... For meg består en stor del av min kristendom nestekjærlighet, og det var ikke akkurat det den moren hadde mest av! 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange kristne er imot homofili fordi likekjønnet ekteskap går imot bibelen. Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og even. Og han skapte ekteskapet til å være mellom nettopp mann og kvinne. Et homofilt par kan ikke reprodusere seg, og dermed bringer de ikke verden videre. Jeg personlig er imot vielse av homofile i kirken nettopp fordi at det er utrolig hyklerisk og vie et homofilt par i Guds hus selv om det strider mot Guds ord. I mine øyne er det sidestilt med blasfemi. Selv om man har personlige meninger angående homofili så skal man fremdeles elske og respektere vår neste, men man skal ikke elske eller støtte synden. Det er en stor forskjell. Dersom sønnen din er kriminell så elsker du han fremdeles, men du hater det han har gjort. Dersom Jesus hadde kommet inn og vitnet en kirkelig vielse av homofile, så er jeg ganske sikker på at han hadde reagert på samme måte som han gjorde da han gikk inn i tempelet i Jerusalem, og mennesket hadde gjort tempelet til sitt hus fremfor Guds hus. Anonymkode: 90f20...152 Så dersom sønnen er homofil så hater man den delen av sønnen? Høres ut som en oppskrift på omsorgssvikt. Anonymkode: 715b3...9be 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så dersom sønnen er homofil så hater man den delen av sønnen? Høres ut som en oppskrift på omsorgssvikt. Anonymkode: 715b3...9be Det syns du nok, når du misforstår slik som du gjør. Poenget et at man skal elske homofile på lik linje som andre mennesker, men man må ikke nødvendigvis elske og støtte livsstilen deres. Når du nevner omsorgssvikt. Hva mener du om en mor som finner ut at sønnen hennes er pedofil? Det aller fleste hadde blitt kvalm bare av tanken, og der snakker du i hvertfall omsorgssvikt fordi det er vanskelig og være glad i noen som har slike tanker og begjær i hodet sitt. homofile er født slik men pedofile er psykisk syke? Det er ikke bare i kristendommen det finnes dobbeltmoral. Anonymkode: 90f20...152 3
debatant Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 På 31.12.2016 den 1.00, AnonymBruker skrev: Kristen, aksepterer homofili. Anonymkode: 44f7b...586 Kristen og aksepterer synd, er en selvmotsigelse. Det er jo synd Jesus frelste oss fra. 2
King in the North Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 Kristendommen har vel per definisjon et felles syn på homofili, nemlig at det er synd. Nettopp fordi det står i bibelen, som er guds ord. Og gud er tross alt "perfekt". Derimot har kristne mennesker vidt forskjellige syn på homofili, da dette er en gruppe som består av enkeltindivider som greier å tenke selv. Kristne har feks aldri vært like liberale angående homofili som det de er nå og bra er det.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det syns du nok, når du misforstår slik som du gjør. Poenget et at man skal elske homofile på lik linje som andre mennesker, men man må ikke nødvendigvis elske og støtte livsstilen deres. Når du nevner omsorgssvikt. Hva mener du om en mor som finner ut at sønnen hennes er pedofil? Det aller fleste hadde blitt kvalm bare av tanken, og der snakker du i hvertfall omsorgssvikt fordi det er vanskelig og være glad i noen som har slike tanker og begjær i hodet sitt. homofile er født slik men pedofile er psykisk syke? Det er ikke bare i kristendommen det finnes dobbeltmoral. Anonymkode: 90f20...152 Elske synderen, men hate synden fungerer ofte ikke i praksis. Ihvertfall når det kommer til egne barn. Premisset er egentlig feil, fordi homofili ikke er synd i utgangspunktet. At homofili er synd er en religiøs ide. Foreldre som "hater", kristiserer eller gir sine egne barn skyldfølelse fordi de har fått kjæreste av samme kjønn bedriver omsorgssvikt og de er egoistisk motiverte. En av de viktigste oppgavene foreldre har er å gi barna evne til å tenke godt om seg selv og det går ofte ikke så godt i sammen med begreper som synd i barneoppdragelsen. Hvorfor drar du inn pedofili? Anonymkode: 715b3...9be
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 På 30.12.2016 den 20.35, AnonymBruker skrev: Hvis du er kristen(troende), hva er da ditt syn på homofili? Synes det er et ekkelt og rart valg av livsstil, men til syvende og sist skal vi vel dømmes individuelt for vårt liv og våre handlinger, så da må de stå til ansvar for sine synder. Anonymkode: 45c99...116 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 Det er overhodet ikke et felles syn på homofili blant kristne. Jeg er kristen selv, og har aldri hatt noe imot homofili. Jeg kjenner (naturligvis) mange kristne, aldri har noen i min menighet uttrykt noe imot homofili. Jo, forresten! Én person sa en gang at han syntes det var et vanskelig spørsmål fordi Bibelen er så eksplisitt, men det er altså den eneste jeg noen sinne har hørt ha noe som grenser til en negativ holdning til homofili i min menighet. Anonymkode: dd6bc...5b6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 Ikke overraskende for en så stor gruppe så finnes det selvsagt ikke noe felles syn på noe som helst. Anonymkode: eaee2...5cf 1
debatant Skrevet 4. januar 2017 #18 Skrevet 4. januar 2017 (endret) På 3.1.2017 den 19.15, AnonymBruker skrev: Det er overhodet ikke et felles syn på homofili blant kristne. Jeg er kristen selv, og har aldri hatt noe imot homofili. Jeg kjenner (naturligvis) mange kristne, aldri har noen i min menighet uttrykt noe imot homofili. Jo, forresten! Én person sa en gang at han syntes det var et vanskelig spørsmål fordi Bibelen er så eksplisitt, men det er altså den eneste jeg noen sinne har hørt ha noe som grenser til en negativ holdning til homofili i min menighet. Anonymkode: dd6bc...5b6 Du vet ikke hva kristen betyr, da du mener Jesu frelse fra synd (homofili) er irrelevant. Om en kaller synd greit, er du på farlige territorier. Endret 5. januar 2017 av debatant 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #19 Skrevet 4. januar 2017 Vel, kristendommens lære har jo et ganske klart syn på homofili. Heldigvis velger de fleste kristne å drite i de aller mest menneskefiendtlige delene av læren, herunder den helt meningsløse motstanden mot enkelte former for gjensidig kjærlighet mellom voksne mennesker. Så folk som definerer seg som kristne har neppe noe felles syn på homofili. Heldigvis, for skulle de levd etter kristendommens grunnleggende syn på homofili hadde det vært ganske jævlig for homofile. Anonymkode: c41fa...810 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. januar 2017 #20 Skrevet 4. januar 2017 På 3.1.2017 den 15.26, AnonymBruker skrev: Mange kristne er imot homofili fordi likekjønnet ekteskap går imot bibelen. Gud skapte Adam og Eva, ikke Adam og even. Og han skapte ekteskapet til å være mellom nettopp mann og kvinne. Et homofilt par kan ikke reprodusere seg, og dermed bringer de ikke verden videre. Jeg personlig er imot vielse av homofile i kirken nettopp fordi at det er utrolig hyklerisk og vie et homofilt par i Guds hus selv om det strider mot Guds ord. I mine øyne er det sidestilt med blasfemi. Selv om man har personlige meninger angående homofili så skal man fremdeles elske og respektere vår neste, men man skal ikke elske eller støtte synden. Det er en stor forskjell. Dersom sønnen din er kriminell så elsker du han fremdeles, men du hater det han har gjort. Dersom Jesus hadde kommet inn og vitnet en kirkelig vielse av homofile, så er jeg ganske sikker på at han hadde reagert på samme måte som han gjorde da han gikk inn i tempelet i Jerusalem, og mennesket hadde gjort tempelet til sitt hus fremfor Guds hus. Anonymkode: 90f20...152 Men herregud, hvis den guden deres skapte mennesker, hadde vel ikke homofili eksistert. Voks opp og slutt med eventyr. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå