thedude1989 Skrevet 30. desember 2016 #1 Skrevet 30. desember 2016 Hei! Dette er litt uklart for meg hvilke rettigheter man har i et tilfelle hvor et flyselskap kansellerer flyvninger. Har sett litt rundt og oppfatter at det er avhengig av en rekke faktorer. I dette tilfellet kom første melding om avlyst flyvning fra Norwegian en time før avgang, etter at jeg hadde passert sikkerhetskontrollen. Norwegian sine andre flyvninger i dag er fulle, og pga. store køer i Norwegian sin skranke kom det en representant fra flyselskap og anbefalte å booke ny billett å ta det på reiseforsikringen. Den nye billetten ble svært dyr (2500,-). Stivt for en tur fra Oslo til Bergen! Jeg har masse ærender i løpet av morgendagen og skal arrangere nyttårsfest, så det var ikke et alternativ å vente med flyvning til i morgen. Alle Norwegians fly i morgen er også fulle. Men jeg kunne tatt et SAS fly som kostet 1100 kroner da. Norwegian tilbyr i utgangspunktet å gi refusjon for billetten eller booke om billetten. I dette tilfellet var det ikke mulig å komme på Norwegian-fly samme dag, og da er de i utgangspunktet forpliktet til å dekke overnattingsutgifter. Jeg kunne jo overnattet hos foreldrene mine, men hjemstedsadressen min er Oslo, så regner med at jeg har krav på dekket overnatting. Etter å ha gjort som representanten fra flyselskapet anbefalte, altså bestilt rimeligste flybillett med alternativt fly samme dag, så ser jeg at reiseforsikringen min ikke dekker hele beløpet. Blir -1000 kroner på meg på dette alternativet. Norwegian er også forpliktet til å gi kompensasjon på €250 ved forhold som ligger innenfor deres kontroll. De skriver også i en sms at de vil dekke alternativ til en "reasonable" pris. Er det noen her som har erfaringer med lignende saker? Jeg er dekket gjennom Tryg sin familieforsikring og BankNorwegian sin kredittkortforsikring. Sistnevnte gir ikke veldig mye opplysning om hvor mye jeg kan få igjen. Er det kanskje mulig å kombinere Norwegian sitt flyselskap sin refusjon med en av forsikringene? Setter stor pris på hjelp i denne litt kjipe situasjonen!
prt90 Skrevet 30. desember 2016 #2 Skrevet 30. desember 2016 Norwegian er verdensmestre i å prøve å snike seg sitt lovmessige ansvar for sine passasjerer. Norwegian sin oppførsel her grenser jo til svindel. Dette er nemlig NORWEGIAN sitt ansvar, ikke reiseforsikringen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #3 Skrevet 30. desember 2016 Nå vet jeg ikke hvorfor flyet ditt ble kansellert, men krev refusjon for merutgifter dette har påført deg (husk kvitteringer) pluss erstatning på 250 euro. For sistnevnte kan du henvise til EU-forordning nr. 261/2004. Du kan også finne informasjon om dette på forbrukerrådet sine nettsider. Fikk nylig standardkompensasjonen selv, grunnet fire timers forsinkelse hos Norwegian. De er pålagt å betale ut denne om forsinkelsen/kanselleringen ligger innenfor deres kontroll. Teknisk feil fritar dem heller ikke automatisk for ansvar, noe som ble avklart i EU-dom C-257/14. Her kan du sende inn krav til Norwegian. Standardkompensasjonen er regulert av EU-regler og det er flyselskapet - ikke reiseforsikringen - som skal betale ut dette. Anonymkode: 4ebea...5e7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #4 Skrevet 31. desember 2016 Det kommer an på hvorfor flyet ble kansellert. Er det pga vær eller sikkerhetsmessige hensyn/tekniske greier som de ikke kunne forutse, så dekker de ikke stort. Da gjelder ikke EU-reglene som er skissert over her. Jeg ble selv sittende fast på flyplass i 6 timer i går pga vær, så jeg har lest masse om dette mens jeg satt å ventet. Jeg får vel kun dekket mat. Så jeg har tatt vare på kvitteringer for å sende inn for å få dekket. Men jeg har ikke krav på 400 EUR etter det EU dirketivet, siden det skyldtes vær som Norwegian ikke har kontroll over. Anonymkode: cf058...506
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #5 Skrevet 31. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvorfor flyet ble kansellert. Er det pga vær eller sikkerhetsmessige hensyn/tekniske greier som de ikke kunne forutse, så dekker de ikke stort. Da gjelder ikke EU-reglene som er skissert over her. Jeg ble selv sittende fast på flyplass i 6 timer i går pga vær, så jeg har lest masse om dette mens jeg satt å ventet. Jeg får vel kun dekket mat. Så jeg har tatt vare på kvitteringer for å sende inn for å få dekket. Men jeg har ikke krav på 400 EUR etter det EU dirketivet, siden det skyldtes vær som Norwegian ikke har kontroll over. Anonymkode: cf058...506 Det stemmer at EU direktivet ikke gjelder dersom forsinkelsen/kansellasjonen gjelder været, altså noe som er utenfor deres kontroll, men det gjelder for teknisk feil da det dette anses som å være under flyselskapets kontroll da de bør ha andre fly de kan sette inn på ruten. Var ute for det samme for noen år siden (ikke Norwegian) og klaget til flyselskapet som brukte nesten et år på å behandle klagen, før de ga meg avslag da de forsøkte å sno seg unna med at teknisk feil var utenfor deres kontroll. Fikk da hjelp av en tjeneste som sendte inn ny klage på mine vegne, og som har advokater som de setter inn dersom flyselskapet forsøker å vri seg unna. Da ble pengene utbetalt. Tror selskapet het flightright eller noe. De tok en prosentandel av det vi fikk utbetalt, men uten de hadde vi jo ikke fått noe, og for vår del fikk vi temmelig mange tusenlapper utbetalt likevel. Anonymkode: 48c99...a04
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #6 Skrevet 31. desember 2016 Hva slags forsikring dekker dette? Min forsikring hos Gjensidige dekker det ikke (Reise). Ble et døgn forsinket i København i sommer, med 2 stk barn, på vei til Nice, pga kansellering av Norwegian fly. Da fikk vi mat og overnatting i København dekket av Norwegian. I tillegg sendte jeg inn krav om kompensasjon på 400x3 euro, dvs. nesten 11.000kr + sendte også inn krav om at de skulle betale for den natten vi ikke fikk benyttet i Nice (forhåndsbetalt). Vi fikk utbetalt både 1600 kr for den natten vi ikke benyttet i Nice, + 11.000 kr i komp. etter ca 3 mnders behandlingstid. Her ble det tolket slik at de hadde ansvaret, pga de ikke hadde satt inn nok ekstrapersonell ved sykdom. Om det er været som var årsaken til din kansellering kan du ikke kreve noenting, ellers kan du kreve både at de dekker merutgiftene dine + 250 euro her. Anonymkode: 1d34b...3c6
thedude1989 Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. januar 2017 Takk for hjelpsomme svar! Da har jeg sendt kravet til Norwegian, der det hører hjemme. Det var litt ullent om forsikringen dekker det, men det sto noe der om at den ga dekning i enkelte tilfeller. Satser på at jeg får full refusjon for utgiftene mine.. Norwegian har uansett fått seg en skramme i lakken etter min mening. Det er jo hårreisende at representanter for flyselskapet går rundt og feilinformerer om at dette er dekket av reiseforsikringer. Noe jeg heller ikke nevnte i forrige post var at de tok i mot bagasjen min før melding om kansellering ble sendt. Bagasjen ble deretter bare satt i ankomsthallen på Flesland uten tilsyn. Det ble heller ikke gitt informasjon om dette direkte til passasjerene, annet enn over høytaleranlegget. Dermed tok det en stund før jeg fikk med meg beskjeden og kom meg ned i ankomsthallen. Bagasjen min ble dermed stående lenge der uten tilsyn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå