Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forholdsvis HiB eller VID og ikke bor i sentrum: hvordan kommer du deg på skolen? Er veldig tidlig ute, men tenker litt på hvilket studiested jeg skal velge (sykepleie) ift transport. Er basert både i Fyllingsdalen og Sotra og har bil, men det blir mye bompenger om jeg skal kjøre til HiB, og det er kanskje ugunstige tider om jeg skal ta buss og kommer jeg fra Sotra må jeg jo bytte på Møhlenpris uansett hvor jeg skal? Lurer litt på om det er gunstig å kjøre til bomringen, parkere utenfor, og gå videre (eventuelt ta sykkelen i bagasjerommet og sykle videre). Når jeg er i Fyllingsdalen er det ikke noe problem så lenge været er greit for da kan jeg sykle enten det er ved VID eller HiB, og så må jeg kanskje bare investere i et 180-dagers Skysskort. Noen som forresten vet om der er garderober med dusj på HiB og VID som man kan bruke om man sykler/løper til skolen? Litt rotete dette kanskje:sprettoy:

Anonymkode: b6e8c...6ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sånn driiitbra med parkering rundt HiB heller, kan bruke litt tid om morgenen på å finne plasser (det ser jeg i hvert fall andre som gjør). Det er enkelte handicaptoalett med dusj på HiB i hvert fall, og tror sykepleierstudentene skal ha OK garderober (usikker på om det er med dusj). 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med svar på transport fra Fyllingsdalen/Sotra, jeg bor rett ved siden av HiB. Har flere i klassen som reiser ganske langt da, f.eks. fra Askøy. De tar offentlig transport, og det går som regel greit det altså. 

Anonymkode: 59bc5...a82

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn driiitbra med parkering rundt HiB heller, kan bruke litt tid om morgenen på å finne plasser (det ser jeg i hvert fall andre som gjør). Det er enkelte handicaptoalett med dusj på HiB i hvert fall, og tror sykepleierstudentene skal ha OK garderober (usikker på om det er med dusj). 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med svar på transport fra Fyllingsdalen/Sotra, jeg bor rett ved siden av HiB. Har flere i klassen som reiser ganske langt da, f.eks. fra Askøy. De tar offentlig transport, og det går som regel greit det altså. 

Og skolen har forresten bare en gjesteparkering med 20 plasser med spesielle regler for bruk. Det er også parkering under bakken, men den er kun for ansatte. 

Skrevet

Har ikke akkurat inntrykk av at det er så mange parkeringsplasser i Bergen. Veldig mange (de fleste) bruker kollektiv.

Anonymkode: 2c417...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på VID Haraldsplass nå. Vi har en dusj i garderoben på skolen, bare vær litt obs så du ikke utløser brannalarmen pga dampen(står skilt på døren). Det er en liten parkeringsplass utenfor Søsterhjemmet(nabobygg) som koster penger. Ellers holder sykehuset på å bygge et stort parkeringsanlegg, vet ikke når det er ferdig eller hvor mye det vil koste. 

Det går forholdsvis ofte buss fra Straume terminal til sentrum, der kan du bytte buss(gå av på festplassen og gå bort til xhibition) til en som går til Haukeland og gå av enten ved Statsarkivet/Odontologen eller Haukeland sjukehus N. Det går forholdsvis ofte busser opp til Haukeland. Endel av de i klassen min bor utenfor sentrum og det går helt fint med kollektivtraffikk. 

Hvis du skal til HiB kan du enten bytte til bybanen i byparken eller ta kronstadbussen. 

Jeg vet desverre ingenting om hvordan forholdene er på Betanien. 

Anonymkode: 3ebc1...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på VID betanien :) vi har garderobe og dusj til fritt bruk ja, og ganske god, gratis parkering. Hvis du er stasjonert i fyllingsdalen er det jo ingen problem. Hvis du tar buss må du nok bytte til enten 4 eller 12 i sentrum, men allefall buss nr 4 går hvert 4. Minutt tror jeg så det er hyppige avganger. VID Haraldsplass vet jeg egentlig minimalt om, men ser AB over meg går der så da går det vel bra! 

Anonymkode: 37ce0...59e

AnonymBruker
Skrevet

Fra sentrum går det plenty med busser forbi Haraldsplass/Haukeland som du kan ta til VID. Søsterhjemmet som ab over nevner er kun for pasienter til kir poliklinikk, men parkeringshuset ble ferdig for ett år siden og der kan du selvfølgelig stå. Vet ikke pris pr time/døgn, koster 700 kr mnd for parkeringskort hvis du skal ha for minst ett år. 

Til Hib kan du ta både bybanen og buss nr 9 fra Festplassen som går direkte til høyskolen. Det er ikke parkeingsplasser for den ordinære student. Det er dusjer både i relasjon til noen av toalettene og i garderoben for helsefagstudentene. 

Personlig syns jeg det er for langt å pendle fra Sotra som student hvis du har andre alternativer, det kan fort ta en time fra Straume til området rundt HUS i rushet på morgenen. Å ta buss er utrolig tidlrevende når du skal møte i praksis kl 07, og trafikken i Bergen er fort et mareritt når en tulling går tom for bensin ett annet sted i byen. Fra Fyllingsdalen går det buss direkte til VID (nr 3 og 12), og det er lett å bytte til bybane/nr 9 på festplssen for HiB.

Anonymkode: dcff2...c5a

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på VID betanien :) vi har garderobe og dusj til fritt bruk ja, og ganske god, gratis parkering. Hvis du er stasjonert i fyllingsdalen er det jo ingen problem. Hvis du tar buss må du nok bytte til enten 4 eller 12 i sentrum, men allefall buss nr 4 går hvert 4. Minutt tror jeg så det er hyppige avganger. VID Haraldsplass vet jeg egentlig minimalt om, men ser AB over meg går der så da går det vel bra! 

Men da kan man altså velge om man vil til Betanien eller Haraldsplass når man søker hos VID? Er du fornøyd med skolen og opplegget eller ville du heller ha vært på HiB? TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan man altså velge om man vil til Betanien eller Haraldsplass når man søker hos VID? Er du fornøyd med skolen og opplegget eller ville du heller ha vært på HiB? TS

Nei, Betanien og Haraldsplass er nå samme skole. Det betyr at du blir plassert enten her eller der, 1. Klasse i år har gått på betanien, men skal på Haraldsplass neste år. Lærerne er de samme, og alle lærere jobber på begge skoler :) 

for min del går jeg 2. Året nå, og siden jeg søkte på Høyskolen Betanien før de slo deg sammen, skal jeg fullføre utdannelsen min på VID Betanien. 

Jeg er kjempe fornøyd med VID/Betanien. Jeg elsker opplegget og oppfølgningen, og miljøet skolen legger opp til. Jeg hadde VID på første valg fordi det var der jeg ville gå - og stortrives. Har snakket med studenter på HiB, og de har et opplegg jeg ikke har lyst å delta på - men det finnes selvsagt mange elever som stortrivst på HiB. Jeg digger VID. Betanien og Haraldsplass har også scoret utrolig høyt på trivselsbarometerne i mange år :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, Betanien og Haraldsplass er nå samme skole. Det betyr at du blir plassert enten her eller der, 1. Klasse i år har gått på betanien, men skal på Haraldsplass neste år. Lærerne er de samme, og alle lærere jobber på begge skoler :) 

for min del går jeg 2. Året nå, og siden jeg søkte på Høyskolen Betanien før de slo deg sammen, skal jeg fullføre utdannelsen min på VID Betanien. 

Jeg er kjempe fornøyd med VID/Betanien. Jeg elsker opplegget og oppfølgningen, og miljøet skolen legger opp til. Jeg hadde VID på første valg fordi det var der jeg ville gå - og stortrives. Har snakket med studenter på HiB, og de har et opplegg jeg ikke har lyst å delta på - men det finnes selvsagt mange elever som stortrivst på HiB. Jeg digger VID. Betanien og Haraldsplass har også scoret utrolig høyt på trivselsbarometerne i mange år :) 

Litt synd at man ikke kan velge hvor man vil da, jeg ville foretrukket Betanien ettersom det er såpass nært! Hva er forskjellen på VID og HiB etter din mening, når du sier HiB har et opplegg du ikke vil delta på?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta å finne bo plass på Askøy, kjøre til kleppestø eller Storavatnet og ta buss derfra. Fra Askøy kan du også ta båt til sentrum og buss eller gå derfra. 
Godvik har jeg bodd, det var fint. Gikk masse buss derfra.

Anonymkode: 7ef3d...cd2

Skrevet

Valgte å flytte fra Fana til sentrum. Ikke kun pga avstand til skole, men det var jo en faktor det også. :P Hadde ikke orket å pendle fra Sotra, ikke med buss ihvertfall. Fyllingsdalen hadde gått, da hadde jeg nok tatt buss til møhlenpris også gått derfra, eventuelt tatt bybane. Men nå bor ikke jeg verken i utkanten av bergen eller går på HiB. :P

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg gikk på Haraldsplass (nå VID) som student, og det er en koselig skole med små kull og fine praksisplasser. Men jeg har tatt videreutdanning ved HiB og ville glatt valgt det fremfor VID pr i dag, bl.a fordi øvingslaben som sykepleierstudentene har til disposisjon knuser den VID kan stille med ned i støvlene. Dessuten drar skolen nytte av å ha flere helsefagutdanninger og videreutdanninger på ett sted, og vil du engasjere deg i studentmiljøet er det større muligheter på HiB enn VID. Så er det selvfølgelig slikt som bedre kantine, større bibliotek, kaffebar på campus, treningsfelt o.l. som ikke nødvendigvis er avgjørende for studiested, men trekker opp i en ellers hektisk (og noen ganger grå) studenthverdag

Anonymkode: dcff2...c5a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...