Gå til innhold

Hvordan regne ut bruttolønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som det står rett over her så er det angitt bruttolønn på ca 230 000 pluss ca 7000 i den andre stillingen, som er riktig. Alt det andre (feriepenger, skatt, pensjon) er ikke relevant her. Dette er lønn kun frem til november, så om du skal ha årslønn må du få med desember også.

Dog er jo dette din faktisk utbetalte lønn - dersom du skal vite hva som regnes som årslønnen i din stilling er dette likevel neppe helt korrekt, ettersom du sannsynligvis har hatt feriepengetrekk. Du bør derfor (litt avhengig av hva dette skal brukes til) ta utgangspunkt i brutto fastlønn i en måned (fra siste lønnsslipp) og gange denne med 12. Det vil bli noe høyere enn 230 000. Men om du må ha en inntekt på 500 000 er du likevel langt unna. 

Skrevet

Takk for svar!  prøver å finne ut om jeg har tjent 306.000 før skatt 🤔 Noe som tydeligvis jeg ikke har gjort, så hvor langt bak kravet er jeg isåfall! 

Anonymkode: ae660...2a7

Skrevet
2 timer siden, Glitnir skrev:

Som det står rett over her så er det angitt bruttolønn på ca 230 000 pluss ca 7000 i den andre stillingen, som er riktig. Alt det andre (feriepenger, skatt, pensjon) er ikke relevant her. Dette er lønn kun frem til november, så om du skal ha årslønn må du få med desember også.

Dog er jo dette din faktisk utbetalte lønn - dersom du skal vite hva som regnes som årslønnen i din stilling er dette likevel neppe helt korrekt, ettersom du sannsynligvis har hatt feriepengetrekk. Du bør derfor (litt avhengig av hva dette skal brukes til) ta utgangspunkt i brutto fastlønn i en måned (fra siste lønnsslipp) og gange denne med 12. Det vil bli noe høyere enn 230 000. Men om du må ha en inntekt på 500 000 er du likevel langt unna. 

Feriepenger er endel av lønnen din og fullstendig relevant. 

Anonymkode: c7b05...518

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feriepenger er endel av lønnen din og fullstendig relevant. 

Nei, ikke når man ser på hva som regnes som årslønn i en stilling. Dette er fast månedslønn x 12. At dette avviker fra det man faktisk får utbetalt grunnet feriepengeutbetaling og ferieavvikling er en annen sak, men når man spør hva noen har i årslønn er det månedslønn x 12. Er spørsmålet hvor mye lønn du fikk utbetalt fra arbeidsgiver i fjor (noe det sjelden spørres etter, men kommer an på hva TS egentlig skal bruke dette til, noe hun ikke har opplyst) er det en annen sak, og kan være både høyere og lavere sum. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Glitnir skrev:

Nei, ikke når man ser på hva som regnes som årslønn i en stilling. Dette er fast månedslønn x 12. At dette avviker fra det man faktisk får utbetalt grunnet feriepengeutbetaling og ferieavvikling er en annen sak, men når man spør hva noen har i årslønn er det månedslønn x 12. Er spørsmålet hvor mye lønn du fikk utbetalt fra arbeidsgiver i fjor (noe det sjelden spørres etter, men kommer an på hva TS egentlig skal bruke dette til, noe hun ikke har opplyst) er det en annen sak, og kan være både høyere og lavere sum. 

Hvorfor denne trangen til feilinformasjon?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor denne trangen til feilinformasjon?

Det er ingen feilinfo i mitt innlegg. Du må gjerne utdype hva du mener. 

Skrevet
Akkurat nå, Glitnir skrev:

Det er ingen feilinfo i mitt innlegg. Du må gjerne utdype hva du mener. 

Det er KUN feilinformasjon i ditt innlegg. Vi har 11 mnd arbeidsår i Norge og følgelig er feriepenger en del av årslønnen, siden noe også skal dekke den 12.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er KUN feilinformasjon i ditt innlegg. Vi har 11 mnd arbeidsår i Norge og følgelig er feriepenger en del av årslønnen, siden noe også skal dekke den 12.

I min arbeidskontrakt er bruttolønn oppgitt som månedslønn x 12. i realiteten har jeg 11 måneder lønn pluss feriepenger fra året før. så min lønn avviker noe fra arbeidskontrakten. Feriepenger skal ikke medregnes i bruttolønn for inneværende år siden det er penger opparbeidet fra forrige kalenderår.

Anonymkode: 994d5...d91

Skrevet
11 minutter siden, Glitnir skrev:

Hun har opplyst at hun ønsker å vite om hun har tjent kr 306.000 før skatt i år. Det burde være nok info.

TS: får du ikke en oppsummering på lønnsslippene gjennom året hva bruttoinntekt og feriepengegrunnlaget er?

At feriepenger er oppgitt her virker bare forvirrende da du ikke kan ha hatt utbetalt feriepenger dersom du startet i jobben i år. Tok du ut ferie i år? Hadde du feriepenger fra en tidligere arbeidsgiver?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mitt innlegg er helt korrekt. Men for å gjenta meg selv: Det som regnes som noens årslønn i fast stillinger månedslønn x 12. På samme måte må du, dersom du får tilbud om arbeid med en kontrakt som sier årslønn er XX, dele denne på 12 for å finne din månedslønn. Den oppgitte årslønnen vil dermed i praksis alltid avvike fra faktisk utbetalt lønn, ettersom det ellers ville kreve 0 i feriepenger og 0 ferieuttak for å stemme. Så din årslønn og det du faktisk får utbetalt er sjelden det samme, men det er like fullt slik begrepene brukes. For eksempel ved en søknad om lån oppgir du årslønn slik jeg omtaler det her - feriepenger og faktisk utbetalt lønn er ikke relevant (for banken) i slike sammenhenger. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min arbeidskontrakt er bruttolønn oppgitt som månedslønn x 12. i realiteten har jeg 11 måneder lønn pluss feriepenger fra året før. så min lønn avviker noe fra arbeidskontrakten. Feriepenger skal ikke medregnes i bruttolønn for inneværende år siden det er penger opparbeidet fra forrige kalenderår.

Anonymkode: 994d5...d91

Min lønn er regnet ut på samme måte. Men feriepenger skal regnes med nå de blir utbetalt. Det er lønn utbetalt i år, da er det en del av bruttolønn, men ikke en del av feriepengegrunnlaget.

Kanskje det holdes utenfor i jobbsammenheng, men i skatt- og andre sammenhenger må feriepenger tas med som del av bruttolønn det året det blir utbetalt. Slik jeg forstår TS er det bruttobeløp utbetalt i år hun er ute etter.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså alle trekk som gjøres månedlig (pensjonstrekk, feriepengetrekk, skattetrekk, evt fagforeningsavgift ol) trekkes av bruttolønna. Dette betyr at bruttolønna er "maxbeløpet"/utgangspunktet. Så gjøres alle trekkene, og det du da sitter igjen med (det du faktiskfår utbetalt til din egen disposisjon) er nettolønna.

Du skal altså ikke legge sammen noen tall med årslønna, årslønn er det du får brutto hvert år, månedslønn er det du får brutto hver måned.

Når det gjelder den timebaserte jobben din, ekstrajobben, så er du ansatt på timebasis, og har dermed ikke en fast bruttolønn hvert år.

Altså, det du skal legge sammen på lønnsslippene du har lagt ut her er beløpet under "fastlønn" på den første (230.000 og noe) og "timelønn beløp" på den andre (7.000 og noe). Da finner du den samlede bruttoinntekten din for perioden. 

Anonymkode: bff92...07b

Feriepengetrekk?? Man blir ikke trukket for feriepenger, det er en lønnskostnad for arbeidsgiver. Totalkostnad for arbeidsgiver er jo lønn+feriepenger+arbeidsgiveravgift. Feriepengene som står i lønns-og trekkoppgaven til TS er ubetalt i 2016 og må legges til bruttoinntekten. 

Anonymkode: 4511b...9e4

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er Glitnir som har rett kunnskap her. Det er slik min lønn er oppgitt i min kontrakt.

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Det er Glitnir som har rett kunnskap her. Det er slik min lønn er oppgitt i min kontrakt.

At bedrifter ikke er i stand til å skrive en skikkelig seriøs kontrakt endrer ikke på faktum.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At bedrifter ikke er i stand til å skrive en skikkelig seriøs kontrakt endrer ikke på faktum.

Det er et stort konsern med profesjonell HR-avdeling. Sistnevnte er ansvarlig for utarbeiding av kontrakt. 

Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er et stort konsern med profesjonell HR-avdeling. Sistnevnte er ansvarlig for utarbeiding av kontrakt. 

Som fortsatt ikke er i stand til å gjøre jobben sin.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som fortsatt ikke er i stand til å gjøre jobben sin.

Så rart at alle jeg kjenner også har slike kontrakter da. Rart om vi alle har inkompentente HR-avdelinger.

Anonymkode: 35037...edd

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feriepengetrekk?? Man blir ikke trukket for feriepenger, det er en lønnskostnad for arbeidsgiver. Totalkostnad for arbeidsgiver er jo lønn+feriepenger+arbeidsgiveravgift. Feriepengene som står i lønns-og trekkoppgaven til TS er ubetalt i 2016 og må legges til bruttoinntekten. 

Anonymkode: 4511b...9e4

"Ferietrekk" legges ofte inn i måneden det ikke utbetales lønn, men der det "trekkes" fem uker lønn og utbetales feriepenger. Siden en månedslønn bare er noe over fire uker vil ferietrekket bli mer enn dette. På min lønnsslipp fra i sommer har jeg en post som heter "Ferietrekk 3 uker". De har da lagt inn vanlig lønn, så trukket meg for tre uker ferie (tre uker siden jeg ikke hadde tjent opp ferielønn i denne stillingen i fjor og fikk under tvil lov til å bli trukket for tre uker, i stedet for de obligatoriske fem)

Så sånn sett kan jeg skjønne at man kan bli forvirret.
Hos min arbeidsgiver er det obligatorisk trekk for fem uker ferie og utbetaling av lønn på forskudd. Slik er det visst å jobbe i det offentlige.

Endret av applestories

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...