Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke på noen Gud og hater alt preik om det temaet. Derfor vil jeg ha en humanetisk begravelse hvor sanger jeg selv liker skal spilles og en person fra HEF evt kan holde minnetale om meg og andre hvis de har noe de ville ha sagt.

Var selv i en slik begravelse for en stund siden og den avdøde hadde selv planlagt hele sin begravelse mange år før h*n døde, en veldig fin og verdig begravelse.

Vi blir jo uansett gravlagt på kirkegård, vigslet jord.

Jeg vet hvordan begravelsen min skal være og vil skrive en detaljert liste over hva mine barn skal gjøre da den dagen kommer. Jeg er ikke syk eller noe, så håper selvfølgelig å få leve i veldig mange år til.

Det jeg luter på er om hvis jeg skulle finne meg en ny mann og vi skulle finne på å gifte oss og han kanskje vil gjøre det i kirken, kan jeg gjøre det da eller er ikke det lov siden jeg da ikke er i statskirken lenger?

Jeg skal uansett skrive testamente som begunstiger mine barn vedr arv og at de skal "bestemme" hvordan begravelsen skal bli etter mine ønsker. Evt ny mann skal ikke bestemme noe i den begravelsen, da det er barna mine jeg uansett har lengst i livet mitt

Er det andre her som er humanetikere og som kan si litt om hvordan det er med ett evt nytt bryllup?

Anonymkode: 1d79f...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen humanetiker, men jeg har giftet meg i kirken uten å være medlem. Mannen min var det. Jeg var den som ville det. Har meldt meg inn i ettertid da.

Begravelse vet jeg ingenting om. Kanskje du finner noe her? 

https://human.no/

Anonymkode: a2310...16d

Skrevet

Du er klar over at når du melder deg ut av statskirken får muslimer mer penger? Folk som ikke liker religion burde melde seg INN i kirken.

Ikke støtt sånne human-terroristiske organisasjoner. 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, amativeReflection skrev:

Du er klar over at når du melder deg ut av statskirken får muslimer mer penger? Folk som ikke liker religion burde melde seg INN i kirken.

:fnise:

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, amativeReflection skrev:

Tenk så smått og barnslig som mulig, med andre ord. Støtt opp om organisert overtro i form av medlemskap for å hindre noen ekstra kroner til annen organisert overtro.

Anonymkode: 1b4a1...759

• Liker 9
Skrevet (endret)
15 timer siden, amativeReflection skrev:

Lol. 

Edit: Har dessverre ikke noen tips til TS. Lykke til, uansett! :hjerte:

Endret av Aurelia
Skrevet

For å være gudfar må du iallefallvære medlem i statskirken om barnet skal døpes der. Min kompis kunne ikke være det så lenge han var i pinsevennene. Vet ikke h ordan det er om han ikke hadde vært medlem av noen annen tro

Anonymkode: 8fea8...600

Skrevet

Å gifte seg i kirken krever at minst den ene er medlem. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk så smått og barnslig som mulig, med andre ord. Støtt opp om organisert overtro i form av medlemskap for å hindre noen ekstra kroner til annen organisert overtro.

Statskirken tjener ingenting på at man er medlem. Å være medlem støtter dem ikke på noen måte.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal uansett skrive testamente som begunstiger mine barn vedr arv og at de skal "bestemme" hvordan begravelsen skal bli etter mine ønsker. Evt ny mann skal ikke bestemme noe i den begravelsen, da det er barna mine jeg uansett har lengst i livet mitt

Et testamente vil til en viss grad kunne bestemme hvem som skal arve deg, men det meste er fastsatt i arveloven. Tenk igjennom hvordan du vil ha det, skriv det ned, ta det med til advokaten og få han til å se over det og skrive det ned. Du kan også gjøre det selv, men det er mye å sette seg inn i først.

Du kan gjerne skrive ned en ønskeliste for din egen begravelse, men vær klar over at pr. idag er de etterlatte ikke pliktige til å følge dine ønsker. Merk at dette ingenting har med et testament å gjøre. Testamentet gjelder arv, ikke gravferda.

Skrevet

Du kan gifte deg i kirken da det holder at en av partene er medlem. Jeg sliter litt med å forstå at man vil gifte seg i kirken hvis du melder deg ut av den, men det er en annen ting. Det finnes forresten flere alternativer enn humanetisk eller kristen vielse.

Du kan velge selv hva slags begravelse du skal ha, den trenger verken være kristen eller humanetisk. Du må som du sier, uansett i vigslet jord med mindre du søker om å spre asken din et spesielt sted. 

De fleste menigheter godtar ikke faddere som ikke er medlem i kirken, forståelig nok.

Jeg meldte meg ut for mange år siden og synes det er uproblematisk i forhold til de tingene nevnt ovenfor. 

Ser noen nevnte krkeskatten, og den går fortsatt il kirken medmindre du melder deg inn i et annet trossamfunn, f.eks. HEF.

• Liker 1
Skrevet

Løser alt ved å velge kremasjon og bli strødd ut over havet. Ingen minnesten, ingen begravelse. Ingenting. Skal overhode ikke gifte meg i kirke eller lignende religiøse greier.

Anonymkode: 2d4b1...d10

Skrevet
19 timer siden, amativeReflection skrev:

Man er i sin fulle rett til å velge hvilken av to onder man vil støtte :)

Anonymkode: b4c33...338

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre her som er humanetikere og som kan si litt om hvordan det er med ett evt nytt bryllup?

Vil du begunstige barna dine mest mulig så gifter du deg ikke. Du kan skrive så mye du vil i et testamente, men et testamente trumfer aldri loven. Og ektefelle har rett på sin del av arven etter deg, uavhengig av hva du har skrevet i et testamente.

Skrevet
19 timer siden, amativeReflection skrev:

Du er klar over at når du melder deg ut av statskirken får muslimer mer penger?

Dette er jo faktisk feil.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, amativeReflection skrev:

Statskirken tjener ingenting på at man er medlem. Å være medlem støtter dem ikke på noen måte.

I kroner, nei, men det er klart det har betydning på annet vis. Dersom svært mange medlemmer i statskirken (eller folkekirken, om du vil) melder seg ut, for eksempel, vil selvfølgelig ordningen for beregning av støtte til trossamfunn bli forandre. Likeledes gir medlemstallet statskirken betydelig legitimitet i all verdens ikke-økonomiske sammenhenger og gir dem en meget sterk forhandlingsposisjon som jeg ikke ønsker at et trossamfunn jeg ikke identifiserer meg skal ha. Selvfølgelig er det å være medlem av statskirken en form for støtte til statskirken selv om det ikke gir dem flere kroner i årlige overføringer.

Men altså, du beviser jo med dette svaret hele poenget mitt. Du påstår noe ethvert tenkende menneske forstår at bare er vås, nemlig at å være medlem av statskirken ikke innebærer at man støtter dem "på noen måte", noe du baserer på at de ikke får statsstøtte etter medlemstall. Man er altså nødt til å tenke så kort og smått at man tror "støtte" er synonymt med "kroner og øre i overføringer" for å følge resonnementet ditt. Jeg takker og bukker.

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er i sin fulle rett til å velge hvilken av to onder man vil støtte :)

Man støtter ikke kirken mindre hvis man melder seg ut.

10 minutter siden, Sheherasade skrev:

Dette er jo faktisk feil.

https://www.fremover.no/innenriks/religion-og-livssyn/kirke/kirkenedgang-gir-pengevekst-for-andre-trossamfunn/s/5-17-204444

http://www.side3.no/vet-du-hva-som-skjer-nar-du-melder-deg-ut-av-kirken/3423252353.html

"Derimot sørger utmelding fra kirken at støtte per medlem økes for andre trossamfunn. Og kombinert med økte bevilgninger til kirken, har støtten til trossamfunn skutt i været."

Men for all del, opplys meg.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, amativeReflection skrev:

Man støtter ikke kirken mindre hvis man melder seg ut.

https://www.fremover.no/innenriks/religion-og-livssyn/kirke/kirkenedgang-gir-pengevekst-for-andre-trossamfunn/s/5-17-204444

http://www.side3.no/vet-du-hva-som-skjer-nar-du-melder-deg-ut-av-kirken/3423252353.html

"Derimot sørger utmelding fra kirken at støtte per medlem økes for andre trossamfunn. Og kombinert med økte bevilgninger til kirken, har støtten til trossamfunn skutt i været."

Men for all del, opplys meg.

Jeg ønsker ikke å støtte kirken ved å være medlem, uavhengig av hvor mye penger de (ikke) får for meg.

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på noen Gud og hater alt preik om det temaet. Derfor vil jeg ha en humanetisk begravelse hvor sanger jeg selv liker skal spilles og en person fra HEF evt kan holde minnetale om meg og andre hvis de har noe de ville ha sagt.

Var selv i en slik begravelse for en stund siden og den avdøde hadde selv planlagt hele sin begravelse mange år før h*n døde, en veldig fin og verdig begravelse.

Vi blir jo uansett gravlagt på kirkegård, vigslet jord.

Jeg vet hvordan begravelsen min skal være og vil skrive en detaljert liste over hva mine barn skal gjøre da den dagen kommer. Jeg er ikke syk eller noe, så håper selvfølgelig å få leve i veldig mange år til.

Det jeg luter på er om hvis jeg skulle finne meg en ny mann og vi skulle finne på å gifte oss og han kanskje vil gjøre det i kirken, kan jeg gjøre det da eller er ikke det lov siden jeg da ikke er i statskirken lenger?

Statskirken opphører ved midnatt 1.1.2017. Da skiller stat og kirke lag. 

Du får lese på kirken sine nettsider hva som er betingelsene for å gifte seg i kirken. Tenk og over at alle dine barn kan dø før deg. Det er ingen automatikk eller selvfølge i at barn begraver sine foreldre. 

Anonymkode: 43d12...aa8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...