Gå til innhold

Struma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som har hatt struma? Har en klump/hevelse på halsen. Ellers ikke noe problemer. Hva gjorde legen?

Anonymkode: 23795...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om det er noen her som har hatt struma? Har en klump/hevelse på halsen. Ellers ikke noe problemer. Hva gjorde legen?

Ja jeg har hatt struma. Blodprøver ble etterhvert tatt av stoffskiftet. Jeg hadde langt fremskredet sykdom, hyperthyreose og mange symptomer på selve sykdommen.

Anonymkode: 2b088...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette er jeg interessert i også. Du som hadde struma, har du fjernet skjoldbruskkjertelen?

Jeg går med en megakul på halsen som legen ikke vil gjøre noe med. De fant ikke omfattende celler når de sjekket den.

Anonymkode: 41b45...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sette er jeg interessert i også. Du som hadde struma, har du fjernet skjoldbruskkjertelen?

Jeg går med en megakul på halsen som legen ikke vil gjøre noe med. De fant ikke omfattende celler når de sjekket den.

*ondartede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei den er ikke fjernet. Jeg ble behandlet med radioaktiv jod og etter ei tid ble hevelsen i kjertelen borte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dere den i halsen? 

Anonymkode: 58e45...bd0

Jeg både kjente og så den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.12.2016 den 5.32, AnonymBruker skrev:

Nei den er ikke fjernet. Jeg ble behandlet med radioaktiv jod og etter ei tid ble hevelsen i kjertelen borte.

Takk for svar. Min er så stor at det irriterer når jeg har høyhalsede gensere på. Trenger du medisiner siden du ble behandlet?

Ikke ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2. januar 2017 den 2.46, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Min er så stor at det irriterer når jeg har høyhalsede gensere på. Trenger du medisiner siden du ble behandlet?

Ikke ts

Ja jeg bruker i dag Levaxin da mitt stoffskifte ble for lavt etter behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎30‎.‎12‎.‎2016 den 5.32, AnonymBruker skrev:

Hvordan foregikk behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan foregikk behandlingen?

Etter at jeg hadde forsøkt behandling med medisin ble det besluttet st jeg skulle ta radioaktiv jodbehandling. Dette foregikk på sykehus. Jeg fikk time. Møtte en behandler i et rom hvor kapsel med radioaktiv jod ble gitt meg sammen med vann. Jeg svelget den og så var det hele over når det kom til selve behandlingen. Det var tøft psykisk da jeg visste at dette mest sannsynlig ville sette min kjertel ut av spill og at jeg ville få en kronisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at jeg hadde forsøkt behandling med medisin ble det besluttet st jeg skulle ta radioaktiv jodbehandling. Dette foregikk på sykehus. Jeg fikk time. Møtte en behandler i et rom hvor kapsel med radioaktiv jod ble gitt meg sammen med vann. Jeg svelget den og så var det hele over når det kom til selve behandlingen. Det var tøft psykisk da jeg visste at dette mest sannsynlig ville sette min kjertel ut av spill og at jeg ville få en kronisk sykdom.

Har du merket noe på kroppen? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du merket noe på kroppen? Takker for svar :)

Jeg vet ikke helt hva du ønsker svar på her. Men generelt kan jeg si at ja det har jeg. Når stoffskiftet en tid økte etter behandlingen ble jeg veldig syk med mange ulike symptomer. Sø ble stoffskiftet mitt ikke-fungerende, altså ingen egenproduksjon av stoffskiftehormoner og jeg ble syk av det. Veldig tappet for energi, rask vektoppgang, muskelverk, forstoppelse, magesmerter, psykisk mot deprimert. Så startet jeg med Levaxin og gradvis økte stoffskiftet og energi kom tilbake slik at jeg kunne være mer i aktivitet. Da gikk jeg også igjen ned i vekt. Mange kroppslige symptomer underveis og vanskelig å stabilisere stoffskiftet. Det tok år før jeg var stabil i stoffskiftet og på tross sv det sliter jeg i perioder med mye rusk i maskineriet. Men nå er dette min erfaring/historie og jeg antar andre har opplevd slik behandling annerledes og forhåpentligvis lever bedre med sykdommen sin enn det jeg til tider gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her får meg til å grøsse. Jeg kan ikke tenke meg hvordan det oppleves å bevisst "kurere" en sykdom med å påføre en annen. Håper det går bedre med deg nå i det minste.

Anonymkode: a8dda...eaf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt struma, dvs en godartet knute. Stoffskiftet mitt var ikke påvirket av dette. Var på årlige kontroller med biopsi i ca tre år. Ekkelt å få en nål stukket inn i halsen, men ikke vondt. Husker ikke hvor stor kulen var i mm, men den var synlig omtrent som et adamseple og kjente at det strammet seg og var trangt i svelget. Siden den vokste litt etter litt, ble det operasjon av halve skjoldbruskkjertelen. Tyroksinproduksjonen er fremdeles helt normal og arret er praktisk talt usynlig. Veldig glad for det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5. januar 2017 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her får meg til å grøsse. Jeg kan ikke tenke meg hvordan det oppleves å bevisst "kurere" en sykdom med å påføre en annen. Håper det går bedre med deg nå i det minste.

Anonymkode: a8dda...eaf

Vet du, du er det første menneske jeg har opplevd som har uttrykt noe som helst forståelse for at dette faktisk var svært opprivende, skremmende og vanskelig og det vil jeg takke deg for. Jeg gråt faktisk når jeg leste din omtanke ❤️ takk du fine menneske ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På ‎05‎.‎01‎.‎2017 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva du ønsker svar på her. Men generelt kan jeg si at ja det har jeg. Når stoffskiftet en tid økte etter behandlingen ble jeg veldig syk med mange ulike symptomer. Sø ble stoffskiftet mitt ikke-fungerende, altså ingen egenproduksjon av stoffskiftehormoner og jeg ble syk av det. Veldig tappet for energi, rask vektoppgang, muskelverk, forstoppelse, magesmerter, psykisk mot deprimert. Så startet jeg med Levaxin og gradvis økte stoffskiftet og energi kom tilbake slik at jeg kunne være mer i aktivitet. Da gikk jeg også igjen ned i vekt. Mange kroppslige symptomer underveis og vanskelig å stabilisere stoffskiftet. Det tok år før jeg var stabil i stoffskiftet og på tross sv det sliter jeg i perioder med mye rusk i maskineriet. Men nå er dette min erfaring/historie og jeg antar andre har opplevd slik behandling annerledes og forhåpentligvis lever bedre med sykdommen sin enn det jeg til tider gjør.

Uff, det var ikke godt å lese. Sender deg en stor klem.

Mamma fikk en sprøyte i halsen. Vet ikke om jeg tør å gå til legen nå. :( Får vel mane meg opp å ta kontakt snart. Må fornye resepten på migrene medisinene, og skulle ha snakket med legen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det var ikke godt å lese. Sender deg en stor klem.

Mamma fikk en sprøyte i halsen. Vet ikke om jeg tør å gå til legen nå. :( Får vel mane meg opp å ta kontakt snart. Må fornye resepten på migrene medisinene, og skulle ha snakket med legen og.

Takk for klem ❤️ Husk at min historie er min historie. Du må love meg å ikke la den prege dine valg i forhold til å ta vare på deg selv! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...