Gå til innhold

Har inntrykk av at hunden foretrekker hunder av samme rase, kan det stemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er litt opp og ned på om hun liker andre hunder, men er det en hund av samme rase er det liksom alltid greit. Kan ikke huske at hun noen gang har reagert negativt. Er det vanlig? Tilfeldig?

Anonymkode: 27e2f...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er usikker på, men det skulle ikke forandre meg. Kongepudlene jeg har hatt oppførte seg slik du beskriver hvertfall.

Skrevet
2 timer siden, Citpensacola skrev:

Det er usikker på, men det skulle ikke forandre meg. Kongepudlene jeg har hatt oppførte seg slik du beskriver hvertfall.

Ha! Det er mellompuddel jeg har! Da er det kanskje noe i det da...

Skrevet

Jeg har også en mellompuddel som jeg er overbevist om at trives best med andre pudler! De pudlene jeg har møtt er veldig like min puddel i oppførsel, personlighet og "lekemåte", så er kanskje derfor det ser ut til at det alltid klaffer bra? De hopper og spretter rundt og er like livlige:tongue:

• Liker 1
Skrevet

Ja det har jeg opplevd med mine hunder. Jeg tror det kommer av at de "snakker samme språk" og har like interesser. 

Skrevet

Hunder liker ingen hunderaser bedre enn andre ved mindre det er tillært av eier.

Anonymkode: 9c27d...27b

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha! Det er mellompuddel jeg har! Da er det kanskje noe i det da...

Hehe, jeg ble ikke spesielt overasket, gitt. Pudler er litt sære, og min erfaring er at de kommer best overens med andre sære bikkjer. For å sette det litt på spissen kan det da neppe være moro å leke med en treig og dum hunderase når du er en av de smarteste og mest allsidige selv.

Nå er jo dette kun anektdotiske bevis, så det bør jo tas med en klype salt. Men jeg har sett dette fenomenet blitt nevnt utallige ganger, spesielt i puddelmiljøet, og jeg tror det kan være noe i det.

• Liker 1
Skrevet

Rasistiske hunder altså?

Anonymkode: 8be5d...ad8

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunder liker ingen hunderaser bedre enn andre ved mindre det er tillært av eier.

Anonymkode: 9c27d...27b

Hvordan kan kjemi mellom to hunder være tillært egentlig? Mener du om hunden har tilbragt mest tid sammen med hunder av egen rase?

Jeg tenker det er mye som spiller inn.

Jeg har selv i veldig mange år hatt flere hunder samtidig. Noen ganger helt ulike raser og andre ganger to eller tre av samme rase i tillegg til andre raser.

Min erfaring og det jeg tror er at ofte så leker "like barn best". Det har noe med måten de leker og oppfører seg på (mynder leker annerledes enn staffer for eksempel).

Men viktigst av alt er nok kjemien mellom hundene. Noen elsker hverandre og digger å være sammen, mens andre overhode ikke har noen interesse for hverandre eller til og med misliker sterkt (noe som ofte henger sammen med tidligere erfaringer og oppførsel).

• Liker 2
Skrevet

Det gjelder iallefall for den katterasen jeg har. Klarer katter å være åpenbare rasister, så klarer hunder det også.

Anonymkode: ee18c...bec

Skrevet

Min hund blir veldig ivrig når hun ser andre av samme rase. Mest sannsynlig fordi hun kun har positive opplevelser med dem, og assosierer sin egen rase som "morsom lekekompis". 

Skrevet
2 timer siden, Portvinpiken skrev:

Hvordan kan kjemi mellom to hunder være tillært egentlig? Mener du om hunden har tilbragt mest tid sammen med hunder av egen rase?

Jeg tenker det er mye som spiller inn.

Jeg har selv i veldig mange år hatt flere hunder samtidig. Noen ganger helt ulike raser og andre ganger to eller tre av samme rase i tillegg til andre raser.

Min erfaring og det jeg tror er at ofte så leker "like barn best". Det har noe med måten de leker og oppfører seg på (mynder leker annerledes enn staffer for eksempel).

Men viktigst av alt er nok kjemien mellom hundene. Noen elsker hverandre og digger å være sammen, mens andre overhode ikke har noen interesse for hverandre eller til og med misliker sterkt (noe som ofte henger sammen med tidligere erfaringer og oppførsel).

Kjemi er jo et sosialt fenomen, men man har jo også biologiske faktorer. Noen raser har jo ofte helt spesielle lekestiler hvor noen er røffe og liker helst fysisk bryting, mens andre elsker å bare løpe side om side og av og til leke "sisten". Lekestil kan jo også læres, men jeg tror mindretallet av feks whippeter liker å ligge på bakken og bryte og rive i huden og skinnskjegget på hverandre (noe litt treigere, pelsete raser ofte liker, som feks malamute da de er jo ikke veldig raske løpere). Så om en hund møter en annen av samme rase, og de har tilnærmet helt lik lekestil, er det nok åpenbart at de får en viss kjemi og vil elske å leke sammen (så fremt de LIKER hverandre da - mange hunder LIKER jo rett og slett ikke hverandre (uten å gå til angrep selvfølgelig), akkurat som mennesker).

Anonymkode: a8b7c...095

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjemi er jo et sosialt fenomen, men man har jo også biologiske faktorer. Noen raser har jo ofte helt spesielle lekestiler hvor noen er røffe og liker helst fysisk bryting, mens andre elsker å bare løpe side om side og av og til leke "sisten". Lekestil kan jo også læres, men jeg tror mindretallet av feks whippeter liker å ligge på bakken og bryte og rive i huden og skinnskjegget på hverandre (noe litt treigere, pelsete raser ofte liker, som feks malamute da de er jo ikke veldig raske løpere). Så om en hund møter en annen av samme rase, og de har tilnærmet helt lik lekestil, er det nok åpenbart at de får en viss kjemi og vil elske å leke sammen (så fremt de LIKER hverandre da - mange hunder LIKER jo rett og slett ikke hverandre (uten å gå til angrep selvfølgelig), akkurat som mennesker).

Anonymkode: a8b7c...095

Med andre ord mener vi da det samme.

Skrevet

Det er helt vanlig. Like barn leker best, spesielt i hundeverdenen, fordi vi har avlet frem hunder med så ekstremt ulikt eksteriør, og dette påvirker måten de uttrykker seg på. Derfor vil de ofte foretrekke hunder med samme fysiske forutsetninger, fordi de snakker best sammen. Det har også en del med felles interesser å gjøre, staffen jeg hadde likte andre staffer eller andre grove muskelhunder, fordi de likte å herje på samme måte, mens mynden likte andre mynder, fordi hun elsket å løpe sammen med noen. Men hunder kan også lære seg å like andre grupper hunder, dersom de tilbringer en del tid med dem, og lærer seg deres språk. En staff som har bodd hos noen med mange pudler vil ofte like pudler bedre enn staffer generelt gjør. 

Anonymkode: 4bc4e...ac3

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder iallefall for den katterasen jeg har. Klarer katter å være åpenbare rasister, så klarer hunder det også.

Det samme gjelder min rase :) 

Anonymkode: 68d57...6f0

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Perserkatt? De har jeg hørt er sære - og snobbete :D

Er vel sånn at like barn leker best :)

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perserkatt? De har jeg hørt er sære - og snobbete :D

Er vel sånn at like barn leker best :)

Mulig den andre AB'en har perser, men jeg har ocicat og de er skikkelige rasister... Har du en oci og en annen katt går det fint, men jeg som har flere ocier, og en huskatt ser at ociene noen ganger kan gå sammen og mobbe huspusen... Ocien er i utgangspunktet ikke sær i det hele tatt, det er veldig sosiale, nysgjerrige og hyperaktive katter. Men det ser ut som om de "prater" et eget språk... 

Anonymkode: 68d57...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...