JentefraArendal Skrevet 30. desember 2016 #1 Skrevet 30. desember 2016 Hei! Jeg vil gjerne ha hjelp til noe. Jeg gruer meg endel til skolestart, og jeg trenger litt råd til hva jeg bør gjøre. Jeg er en 15 år gammel jente. Jeg har vært deprimert i 4-5 måneder nå, og derfor ikke vært i stand til å gå på skole siden sommer. Jeg skal begynne på en ny skole i en annen by etter nyttår, og jeg kjenner ingen av lærerne eller elevene. Jeg tenker at det vil være både fordeler og ulemper med å begynne på skole. Det vil være sunt å ha noe vanlige rutiner, være sammen med andre jevnaldrende, ha andre ting å konsentrere seg om, og dessuten så er jeg skolepliktig. Det vil bli flere utfordringer med å begynne på skole. De største bekymringene jeg har er konsentrasjonen, motivasjonen, og lekser. Konsentrasjonen kan være svekket, og derfor er det vanskelig å forutsi om jeg klarer å konsentrere meg eller ikke. Hva kan jeg gjøre for å henge med i timene, og ikke falle ut i undervisningen? Jeg vil jo ikke ha tilsnakk på dette i starten, og jeg vil gjøre et bra førsteinntrykk på lærerne. Hva tenker dere om lekser? I starten så vil mye av tiden gå på det sosiale. Man vil prøve å tilpasse seg skolemiljøet, få venner, være imøtekommende, og ta initiativ. Jeg er mest sannsynlig utslitt etter en lang skoledag, og derfor vil det være lite fristende å komme hjem til en haug med lekser. Bør jeg droppe lekser helt i starten? Eller ha lekser, bygge meg opp, og øke på etterhvert som ting går greit? Sist men ikke minst, hvordan bør jeg være i starten? Bør jeg ha lave, eller høye forventninger? Eller en mellomting? Blir utrolig glad for svar!
Mari Y Skrevet 31. desember 2016 #2 Skrevet 31. desember 2016 På 30.12.2016 den 1.38, JentefraArendal skrev: Hei! Jeg vil gjerne ha hjelp til noe. Jeg gruer meg endel til skolestart, og jeg trenger litt råd til hva jeg bør gjøre. Jeg er en 15 år gammel jente. Jeg har vært deprimert i 4-5 måneder nå, og derfor ikke vært i stand til å gå på skole siden sommer. Jeg skal begynne på en ny skole i en annen by etter nyttår, og jeg kjenner ingen av lærerne eller elevene. Jeg tenker at det vil være både fordeler og ulemper med å begynne på skole. Det vil være sunt å ha noe vanlige rutiner, være sammen med andre jevnaldrende, ha andre ting å konsentrere seg om, og dessuten så er jeg skolepliktig. Det vil bli flere utfordringer med å begynne på skole. De største bekymringene jeg har er konsentrasjonen, motivasjonen, og lekser. Konsentrasjonen kan være svekket, og derfor er det vanskelig å forutsi om jeg klarer å konsentrere meg eller ikke. Hva kan jeg gjøre for å henge med i timene, og ikke falle ut i undervisningen? Jeg vil jo ikke ha tilsnakk på dette i starten, og jeg vil gjøre et bra førsteinntrykk på lærerne. Hva tenker dere om lekser? I starten så vil mye av tiden gå på det sosiale. Man vil prøve å tilpasse seg skolemiljøet, få venner, være imøtekommende, og ta initiativ. Jeg er mest sannsynlig utslitt etter en lang skoledag, og derfor vil det være lite fristende å komme hjem til en haug med lekser. Bør jeg droppe lekser helt i starten? Eller ha lekser, bygge meg opp, og øke på etterhvert som ting går greit? Sist men ikke minst, hvordan bør jeg være i starten? Bør jeg ha lave, eller høye forventninger? Eller en mellomting? Blir utrolig glad for svar! Du kan også stille dette spørsmålet på Klara Klok.no eller Ung.no, men jeg tror òg det skal være mulig å kontakte Alarmtelefonen for barn og unge. Ellers har du Kors på Halsen fra Røde Kors. Håper det ordner seg:)
ajarRun Skrevet 31. desember 2016 #3 Skrevet 31. desember 2016 4 timer siden, Mari Y skrev: Du kan også stille dette spørsmålet på Klara Klok.no eller Ung.no, men jeg tror òg det skal være mulig å kontakte Alarmtelefonen for barn og unge. Ellers har du Kors på Halsen fra Røde Kors. Håper det ordner seg:) Klara-Klok er vel lagt ned? Jeg ville gjort leksene, men bare gjort de sånn sløvt og dårlig. Bare skriv noe. hvis det er matte skriver du bare tilfeldige tall, osv.
Nowayback Skrevet 1. januar 2017 #4 Skrevet 1. januar 2017 14 timer siden, amativeReflection skrev: Klara-Klok er vel lagt ned? Jeg ville gjort leksene, men bare gjort de sånn sløvt og dårlig. Bare skriv noe. hvis det er matte skriver du bare tilfeldige tall, osv. Lever i beste velgående..
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #5 Skrevet 1. januar 2017 Du og dine foreldre bør ha en tett kontakt med den nye skolen. Det er viktig at du får en god overgang. Ikke for brå, men samtidig ikke for myk heller. Jeg synes du skal prøve deg ut på lekser, men samtidig må du (og foreldrene dine) passe på at du ikke sliter deg ut. Det er viktig å sette opp en plan for når du skal gjøre lekser. Det trenger ikke å være så lenge hver dag, og du bør velge et tidspunkt der du ikke er alt for sliten. Dersom det skulle vise seg at alle leksene blir litt for mye anbefaler jeg deg å prioritere lekser i matematikk og språkfag (engelsk, norsk, fremmedspråk). Dette vil du få mest igjen for på videregående (med mindre du allerede går på VGS?). Dersom du går på VGS bør du prioritere avgangsfagene. Så fint at du prøver å komme deg tilbake på skolen igjen, samt at du har dannet deg noen refleksjoner rundt dette. Jeg håper du vil trives på den nye skolen din, og at du får det bedre med deg selv. Anonymkode: 06bcd...2ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå