Gå til innhold

Sinte kjøttspisere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine blir sinte da jeg sier jeg skal være veganer i 2017... blir lei meg fordi vil jo selv velge hva keg får i meg, og det er et personlig valg. Mener ikke noe slemt bare synes ikke d er riktig å spise d som kommer fra dyr! Tror jeg vil få det bedre med meg selv, da jeg også vil ned masse i vekt pga overvekt. Hva skal jeg gjøre? Stå på mitt?

Anonymkode: 75a68...64e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine blir sinte da jeg sier jeg skal være veganer i 2017... blir lei meg fordi vil jo selv velge hva keg får i meg, og det er et personlig valg. Mener ikke noe slemt bare synes ikke d er riktig å spise d som kommer fra dyr! Tror jeg vil få det bedre med meg selv, da jeg også vil ned masse i vekt pga overvekt. Hva skal jeg gjøre? Stå på mitt?

Virker som du har tenkt nøye over dette, både etisk og helsemessig, syns derfor at du burde stå på ditt, og jeg ønsker deg lykke til! :)

Skrevet

Selvfølgelig gjør du som du vil. Husk at mennesker ikke tåler å være veganere, så du må til legen for å få b 12 sprøyte innimellom... 

Det har foreldrene dine ingenting med. De e rik bare bekymret. Går sikkert over etter hvert når de ser at du overlever! Hva angår overvekt er det helst godteri/brus og lite mosjon som er problemet, ikke kjøtt ;)

Anonymkode: 2c384...d6f

• Liker 3
Skrevet

Hva har overskriften med HI å gjøre? Det har jo ingen sammenheng.. Det er vel ingen som er sint? 

Jeg tror forresten du bør tilegne deg mye mer kunnskaper før du skal kutte ut viktige kilder til vitaminer og mineraler, hvis ikke kan du bli alvorlig feilernært. Jeg tenker du må bestille time hos ernæringsfysiolog. Og så må du ta vitaminb12 fordi du vil få b12-mangel uten å spise kjøtt og fisk og produkter fra dyr. 

Anonymkode: 1c288...b8b

• Liker 3
Skrevet

Viss de ikke vil kjøpe vegitarmat til deg, så kan du jo bare kjøpe det selv. Men egentlig rart at foreldrene dine blir sure, kan forstå at de flirer litt av valget men at de blir sur og eventuelt tvinger deg til å spise kjøtt er litt merkelig. 

Anonymkode: b7292...4f2

Skrevet
3 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Virker som du har tenkt nøye over dette, både etisk og helsemessig, syns derfor at du burde stå på ditt, og jeg ønsker deg lykke til! :)

3 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Har bmi på 20-21.. veier 57 kilo og er 163cm.. så er desp kan man si! Tenker veganer er en fin ting for alt. Synes bare det er så lite utvalg i byen jeg bor i.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Viss de ikke vil kjøpe vegitarmat til deg, så kan du jo bare kjøpe det selv. Men egentlig rart at foreldrene dine blir sure, kan forstå at de flirer litt av valget men at de blir sur og eventuelt tvinger deg til å spise kjøtt er litt merkelig. 

Anonymkode: b7292...4f2

Nei de kjøper ikke det heller... mat er så problematisk med sånne foreldre

Skrevet

Stå på ditt og lykke til :) Jeg er ikke vegetarianer eller veganer selv, men spiser kjøtt kanskje 1 gang i måneden max. Startet med kjøttfri mandag og har gradvis kuttet ut mer og mer. Og jeg får høre det hele tiden. Det virker som om enkelte blir provoserte  av at noen velger bort kjøtt. Hvorfor aner jeg ikke. Jeg nevner det aldri selv! Har lært meg å bare overse det.

Husk å sjekke vitaminnivåer hos lege med jevne mellomrom. Og hvis foreldrene dine ikke vil spise vegansk og dere bor sammen så er det nok lurt å lære seg å lage og kjøpe middagen sin selv fra nå av.

Ellers så har du en normal bmi og er ikke overvektig, pass på så dette ikke blir usunt. Å bli veganer er en livvstil, ikke en slankekur.

Anonymkode: 44b21...7bb

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør du som du vil. Husk at mennesker ikke tåler å være veganere, så du må til legen for å få b 12 sprøyte innimellom... 

Det har foreldrene dine ingenting med. De e rik bare bekymret. Går sikkert over etter hvert når de ser at du overlever! Hva angår overvekt er det helst godteri/brus og lite mosjon som er problemet, ikke kjøtt ;)

TS kan jo ikke spise noen typer godteri lengre (gelatin fra gris i godteri og melk fra ku i sjokolade), så det løser seg vel selv :fnise: Men ja, man holder seg slank og fin med å spise kjøtt og fisk også. Personlig kan jeg ikke spise mye fiber pga sykdom og lever derfor hovedsaklig på kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, ris, pasta og brød, og jeg er jo tynn. Spiser nesten ikke grønnsaker pga dette og tar derfor av og til vitamintilskudd, men det meste blir dekket gjennom kosten og legen sier han aldri har sett så fine blodprøvesvar før :) 

Å leve på diett krever kunnskap uansett årsak og uansett hva man kutter ut. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er en tenåring som bor hjemme og har fått en fiks idè så forstår jeg at foreldrene dine er forbannet. Er du derimot et voksent menneske som bor alene og forsørger deg selv så er ikke dette noe foreldrene dine egentlig har rett til å mene noe om. Da gjør du som du selv vil.

• Liker 6
Skrevet

Har bmi på 20-21.. veier 57 kilo og er 163cm.. så er desp kan man si! Tenker veganer er en fin ting for alt. Synes bare det er så lite utvalg i byen jeg bor i.

Du vil ned masse i vekt, fordi du har en bmi på 20-21 og kaller det overvekt? Sikker på at det er vegetarkosten foreldrene dine reagerer på? 

Anonymkode: 095b0...0a7

• Liker 11
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvekt?? Vet du i det hele tatt hva det er? Du er jo tynn kjære deg. Gå til legen og få henvisning til psykolog snarest. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at mennesker ikke tåler å være veganere, så du må til legen for å få b 12 sprøyte innimellom...

Det stemmer ikke. Er personer som ikke tar opp b12 skikkelig (kjøttspiser eller veggis) eller mennesker som unngår å spise nok b12 over veldig lang tid som må ta sprøyter. Jeg har vært veganer i 7 år og aldri hatt vitaminmangler. Tar b12 tabletter, null problem

Tråden er rapportert grunnet spiseforstyrrelse

Anonymkode: 9a6ff...9b3

• Liker 7
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bmi på 20-21.. veier 57 kilo og er 163cm.. så er desp kan man si! Tenker a en fin ting for alt. Synes bare det er  så lite utvalg i byen jeg bor i.

Du skrev ikke noe om bmi i hoved innlegg! Da skifter jeg svar til deg! Du er IKKE overvektig, og virker som du vil være veganer pga vrangsyn på kropp. Klart foreldre dine reagerer! De ønsker deg sunn og frisk! Anbefaler å prate med fagpersonell om dette! 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest dette litt mer nøye, anbefaler jeg deg å oppsøke hjelp fra helsevesenet og aller helst lege. Ut fra vekt og høyde er du mer enn perfekt, kan kose deg med god mat og til og med en sjokolade i helgene.

• Liker 2
Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Mynona, mod. 

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...