AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Nuvel, det er kanskje ikke mange her som er leger, så jeg kommer til å oppsøke en snarlig. Til da trenger jeg å lufte tankene mine, for jeg er mildt sagt bekymret Vet at jeg har refluks, dvs. at magesyre kommer opp i spiserøret ofte. Har vært til for 1,5 år siden. Tar medisiner mot halsbrann for dette, men plages nå plutselig verre enn aldri før. Hvert måltid er en skrekk og ikke minst langdryg seanse. Jeg er 22 år og føler at jeg er litt for ung til å slite med dette.. Jeg "maltrakterer" alt jeg spiser og skyller det ned med vann. Dette fordi jeg føler at maten stopper opp i spiserøret. Dette er både realistisk og psykisk (har etter hvert blitt et større og større problem). Det rare er at ting som er flytende, gjerne kan stoppe opp og jeg må presse det ned med vann/brus, mens det som er mindre flytende enkelte ganger kan gå ned uten trøbbel. Hver gang jeg kjenner at det stopper får jeg i alle fall ganske så panikk, og dette sliter på psyken i lengden. Tanker om spiserørskreft, brokk og utposninger er selvsagt kommet til overflaten. Fram til legetimen kommer jeg ikke til å spise noe annet enn yoghurt og supper, for noe annet tørr jeg rett og slett ikke! Har også en brennende følelse i mellomgulvet, mye luft som rapes opp etter å ha spist, og det svir litt i magen når maten glir ned i magesekken. Mistenker at det kanskje kan være et trangt parti der nede. Noen som har opplevd noe lignende?? Anonymkode: 13292...de5 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Vært til gastroskopi* skulle det stå. Anonymkode: 13292...de5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Bli utredet for eosinofil øsofagitt så fort som mulig. Må påvises ved gastroskopi og er ikke alle som kan mye om sykdommen da den er sjelden. Sette mat i halsen på denne måten er veldig vanlig gor sykdommen. Anonymkode: 14e1c...865 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 En av årsakene til refluks (gastroøsofagal reflukssyndrom: GØRS) er hiatushernie. Uten å skulle sette noen diagnose (er i grunn ikke lege heller) så høres det jo veldig som om at du har hiatushernie, altså en type brokk. Det er jo ikke farlig i seg selv, så det er nok ingenting å være redd for. Kreft har du nok ikke dersom du ikke røyker som en skorstein i tillegg til å ha spist kun fet og sterk mat hele livet eller at du er alkoholmisbruker. Spiserørskreft er ikke så vanlig skjønner du, og de fleste som får det er eller har vært alkoholmisbrukere. Du har ingenting å bekymre deg for altså, men en lur ting kan være å unngå fet og sterkt krydret mat, slutt med røyk sporenstreks dersom du driver med det. Når det stopper opp må du bare slappe av, altså ikke få panikk. Tenk at det går jo bra og du får det ned etterhvert. Og du kan ikke leve på flytende kost lenge altså. Du klarer fint å få i deg myk/moset mat. Spis potetmos f.eks og mos gulrøtter osv ved siden av suppe til middag. Anonymkode: c4ffe...1b7
Mari Y Skrevet 30. desember 2016 #5 Skrevet 30. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nuvel, det er kanskje ikke mange her som er leger, så jeg kommer til å oppsøke en snarlig. Til da trenger jeg å lufte tankene mine, for jeg er mildt sagt bekymret Vet at jeg har refluks, dvs. at magesyre kommer opp i spiserøret ofte. Har vært til for 1,5 år siden. Tar medisiner mot halsbrann for dette, men plages nå plutselig verre enn aldri før. Hvert måltid er en skrekk og ikke minst langdryg seanse. Jeg er 22 år og føler at jeg er litt for ung til å slite med dette.. Jeg "maltrakterer" alt jeg spiser og skyller det ned med vann. Dette fordi jeg føler at maten stopper opp i spiserøret. Dette er både realistisk og psykisk (har etter hvert blitt et større og større problem). Det rare er at ting som er flytende, gjerne kan stoppe opp og jeg må presse det ned med vann/brus, mens det som er mindre flytende enkelte ganger kan gå ned uten trøbbel. Hver gang jeg kjenner at det stopper får jeg i alle fall ganske så panikk, og dette sliter på psyken i lengden. Tanker om spiserørskreft, brokk og utposninger er selvsagt kommet til overflaten. Fram til legetimen kommer jeg ikke til å spise noe annet enn yoghurt og supper, for noe annet tørr jeg rett og slett ikke! Har også en brennende følelse i mellomgulvet, mye luft som rapes opp etter å ha spist, og det svir litt i magen når maten glir ned i magesekken. Mistenker at det kanskje kan være et trangt parti der nede. Noen som har opplevd noe lignende?? Anonymkode: 13292...de5 Hør på Doktoronline.no eller Lommelegen.no.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #6 Skrevet 30. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En av årsakene til refluks (gastroøsofagal reflukssyndrom: GØRS) er hiatushernie. Uten å skulle sette noen diagnose (er i grunn ikke lege heller) så høres det jo veldig som om at du har hiatushernie, altså en type brokk. Det er jo ikke farlig i seg selv, så det er nok ingenting å være redd for. Kreft har du nok ikke dersom du ikke røyker som en skorstein i tillegg til å ha spist kun fet og sterk mat hele livet eller at du er alkoholmisbruker. Spiserørskreft er ikke så vanlig skjønner du, og de fleste som får det er eller har vært alkoholmisbrukere. Du har ingenting å bekymre deg for altså, men en lur ting kan være å unngå fet og sterkt krydret mat, slutt med røyk sporenstreks dersom du driver med det. Når det stopper opp må du bare slappe av, altså ikke få panikk. Tenk at det går jo bra og du får det ned etterhvert. Og du kan ikke leve på flytende kost lenge altså. Du klarer fint å få i deg myk/moset mat. Spis potetmos f.eks og mos gulrøtter osv ved siden av suppe til middag. Anonymkode: c4ffe...1b7 Mange lever lenge på flytende kost. Tenk bare på de som ikke kan spise annet enn næringsdrikker. Men det er selvfølgelig viktig å få i seg alle de næringsstoffene som man trenger. Anonymkode: bb8fd...e76 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #7 Skrevet 30. desember 2016 Sellerijuice: http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice https://organicolivia.com/2015/11/27/how-celery-juice-can-repair-your-gut-by-restoring-stomach-acid-helpful-for-acid-reflux-bloating-acne-autoimmune-more/ http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice-two-ways Anonymkode: 08ee4...107
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #8 Skrevet 30. desember 2016 Brennende følelse i mellomgulvet høres veldig ut som magesår... Ellers må nok legen se på deg. Husk at det mer du kaver deg opp, det mer merkbare blir symptomene dine. Det er som det er - du får hjelp når du treffer legen (ring evt legevakten) og forsøk å slapp av i mellomtiden. Anonymkode: b1905...447
skruf Skrevet 30. desember 2016 #9 Skrevet 30. desember 2016 Mannen min hadde det akkurat som deg, han hadde brokk. (har også reflux)
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.12.2016 den 0.32): Nuvel, det er kanskje ikke mange her som er leger, så jeg kommer til å oppsøke en snarlig. Til da trenger jeg å lufte tankene mine, for jeg er mildt sagt bekymret Vet at jeg har refluks, dvs. at magesyre kommer opp i spiserøret ofte. Har vært til for 1,5 år siden. Tar medisiner mot halsbrann for dette, men plages nå plutselig verre enn aldri før. Hvert måltid er en skrekk og ikke minst langdryg seanse. Jeg er 22 år og føler at jeg er litt for ung til å slite med dette.. Jeg "maltrakterer" alt jeg spiser og skyller det ned med vann. Dette fordi jeg føler at maten stopper opp i spiserøret. Dette er både realistisk og psykisk (har etter hvert blitt et større og større problem). Det rare er at ting som er flytende, gjerne kan stoppe opp og jeg må presse det ned med vann/brus, mens det som er mindre flytende enkelte ganger kan gå ned uten trøbbel. Hver gang jeg kjenner at det stopper får jeg i alle fall ganske så panikk, og dette sliter på psyken i lengden. Tanker om spiserørskreft, brokk og utposninger er selvsagt kommet til overflaten. Fram til legetimen kommer jeg ikke til å spise noe annet enn yoghurt og supper, for noe annet tørr jeg rett og slett ikke! Har også en brennende følelse i mellomgulvet, mye luft som rapes opp etter å ha spist, og det svir litt i magen når maten glir ned i magesekken. Mistenker at det kanskje kan være et trangt parti der nede. Noen som har opplevd noe lignende?? Anonymkode: 13292...de5 Ble du bedre? Fikk du svar på hva som var gale? Når du skriver spiserøret mener du i brystet da, eller i selve halsen? Anonymkode: 157e9...195
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 Lite spyttproduksjon, anspennelse/angst, eller reflux og litt spiserørsbetennelse. Kontakt lege. Hatt det samme, og det var en blanding av alt over! Bra i dag med Somac eller Nexium Anonymkode: df7a9...1b5 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lite spyttproduksjon, anspennelse/angst, eller reflux og litt spiserørsbetennelse. Kontakt lege. Hatt det samme, og det var en blanding av alt over! Bra i dag med Somac eller Nexium Anonymkode: df7a9...1b5 Takk! Er i kontakt med lege! Fikk begynne på nexium i dag. Men måtte true meg til det. Fått påvist spiserørsbrokk og stille refluks men legen mente at det ikke kunne gi problemer med «klumpfølelse» i halsen og svelgeproblemer. 😓 men det virker jo som om det faktisk kan det. Jeg sliter mest med hele svelget, ikke «brystet/spiserør». Anonymkode: 157e9...195
Sofakona Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Akalasi fører til at maten stopper opp. Spiserøret blir etter hvert sekkformet utvidet lenger opp, fordi muskulaturen som vanligvis fører maten nedover svekkes. Pasienten kan få både svelgevansker og smerter bak brystbeinet. Nedsvelget mat blir liggende i spiserøret, og kan komme opp igjen ufordøyd. Diagnosen stilles ved røntgenundersøkelse, endoskopi eller trykkmålinger.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Sofakona skrev (47 minutter siden): Akalasi fører til at maten stopper opp. Spiserøret blir etter hvert sekkformet utvidet lenger opp, fordi muskulaturen som vanligvis fører maten nedover svekkes. Pasienten kan få både svelgevansker og smerter bak brystbeinet. Nedsvelget mat blir liggende i spiserøret, og kan komme opp igjen ufordøyd. Diagnosen stilles ved røntgenundersøkelse, endoskopi eller trykkmålinger. Jeg har tatt alle de nevnte undersøkelse og fikk ikke denne diagnosen Anonymkode: 157e9...195 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå