Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #1 Skrevet 2. desember 2004 Noen som har en god oppskrift på kakemenn/julemenn som ikke blir harde? Har hørt at de blir veldig gode om en bruker kefir...................håper noen av dere har GOD oppskrift! På forhånd takk! Stine
Arkana Skrevet 2. desember 2004 #2 Skrevet 2. desember 2004 Hvite kakemenn 100 g smeltet smør 3 dl sukker 2 dl melk 1 ts hornsalt 1 liter hvetemel Rør sammen alt, dekk med plast og la stå i kjøleskap over natten. Kjevle ut til ca ½ cm tykkelse. Trykk ut griser (eller andre ønskede former) og sett på stekebrett. Stek ved 175 grader i ca 7 minutter. De skal ikke bli gylne. Pynt med rosa glasur. Disse er veldig gode, men ikke stek dem for mye, da blir de fort harde.
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2004 #3 Skrevet 3. desember 2004 Søkte litt på nettet og fant en oppskrift som nevner kefir. Da den direkte lenken til tråden (på dinbaby.com) så kopierer jeg det jeg fant her. Det er svar nummer 2 som nevner kefir. --------- Spørsmål ---------------------------- Noen her fra sørlandet eller andre steder som spiser kakemenn til jul. Oppskrift ønskes! Hallo! Håper dere gidder å skrive deres oppskrift her + sånn ca hvordan de blir/smaker. Er ute etter en god oppskrift som smaker likt de man kjøper i butikk (kommer fra Kvinsedal på sørlandet). Fikk en oppskrift fra en venninne som kommer fra Sunnmøre en plass, de var ikke gode! Klem fra lille meg --------- Svar 1 ---------------------------- Hei lille deg!! Er riktignok fra sørvestlandet, men har oppskrift på nydelige kakemenn! (synes jeg iallefall) Stor oppskrift: 1 kg hvetemel 1/2 kg sukker 1/4 kg margarin 2 dl melk 2 ts hornsalt 4 egg Smør og suker røres hvitt. De andre ingrediensene blandes i. Rull ut og stikk ut figurer. Stekes på 170 grader til de er gyldne. Disse er kjempegode!!! --------- Svar 2 ---------------------------- Her er mine kakemenn 100 g smør 3 dl sukker 1 l mel (ikke alt på en gang!) 1 ts hornsalt 2 dl kefir Stekes på 200 grader, midt i ovnen i 6-8 minutter. Kjevle til ca en halv cm deig. Pass på så kakemennene ikke blir brune oppå, da blir de harde! De skal IKKE stekes for mye... Jeg syns disse er kjempegode, og spiser de hver jul! Lykke til!
ashera Skrevet 3. desember 2004 #4 Skrevet 3. desember 2004 Kakemenn (julemanna) fra Sunnmøre er gode - så det så! Smelt 180 g smør og tøm det i en kald bolle, bland i 250 g sukker og 1,5 dl vann. Rør i 4 ts. hornsalt, deretter mel til passende deig (ikke klissete). Kjevl ut til 3 - 4 mm, stikk ut figurer og stek dem på 200 grader i 7 min. Følg med så de ikke blir brune. Dekoreres med konditorfarge.
Gjest gjest1 Skrevet 3. desember 2004 #5 Skrevet 3. desember 2004 Dette er en bakeroppskrift som gir deilige, myke julemanna (kakemenn): 750 gram sukker 5 dl melk 25 gr hornsalt 1.3 kilo mel Rør ut sukkeret i melken (du trenger ikke varme den først, går like greit med kald melk). Sikt i mel og hornsalt i røren. De stekes på 250 grader i ca 10 minutter (se an tid og temperatur etter egen ovn!) NB: Ikke bruk mer mel enn oppgitt i deigen. Den skal være løs. Du bruker i stedet mer mel når du ruller og stikker ut deigen. Pass på at du ikke ruller deigen for tynn, for da kan de bli sprø i stedet for myke. Men dette passer du til etterhvert.
Gjest Jens inge branda Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 Noen som har en god oppskrift på kakemenn/julemenn som ikke blir harde? Har hørt at de blir veldig gode om en bruker kefir...................håper noen av dere har GOD oppskrift! På forhånd takk! Stine
Gjest Jens inge branda Skrevet 22. desember 2012 #7 Skrevet 22. desember 2012 Julemenn en halv liter vatn og 250 gram med smør kokes og avkjøles 750 gram med sukker 1kg hvetemel og 25 gram med hjortetakksalt blandes godt sammen i en bolle før du har den avkjølte blandinga med smør og vatn opp i bollen og rører godt om, det blir best om du sper på litt mer mel slik at deiga ikkje klistrer ,jeg bruker så og sette den til kjøling i kjøleskapet til dagen etter for da blir ho litt fastere og lettere og kjevle ut steikes ved 175grader i 10-12 min eløer rett før dei begynner å bli brune og desse julemenn blir sprø og smelter på tungen og veldig gode
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå