AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Jeg hater min egen dialekt. Er trønder, og synes det høres helt for jævlig ut, spesielt på film. Når jeg hører andre snakker, spesielt på film/tv så blir jeg kvalm og skammer meg. Skammer meg over å snakke en så stygg dialekt. Til det daglige så tenker jeg ikke stort over det, fordi jeg er omringet av trøndere. Men når trøndere snakker på tv/film så høres det helt for jævlig ut! F.eks når Klaus Sonstad snakker på tv. Jeg gremmes og kjemmes. Tips til å bytte dialekt? Er det mulig? Noen som har gjort det før, isåfall, hvordan tok familie det? Andre som føler det slik med sin dialekt? Anonymkode: 5cc23...233
Gjest Belle âme Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Trøst deg med at du ikkje har den verste dialekta. Liker faktisk trøndersk Men ja, om du flytter til ein anna stad med ein anna dialekt, kan det vere lett å ta over den dialekta.
Lanista1984 Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Jeg synes trøndersk er fascinerende. Spesielt når jenter snakker:) Hadde noen bak meg på flytoget nå sist, og det var både gøy og fint å høre på.
Gjest Jacklost Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 Jeg hater min og, når jeg hører folk snakke sunnmørsk på TV så vrir jeg meg 😬 Bra det ikke høres like ille ut i real life som på TV
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2016 #5 Skrevet 29. desember 2016 Jeg er bergenser og hater ikke min egen dialekt. Men ja, det høres ikke godt ut når det er på TV. Men skifte dialekt kunne ikke falt meg inn. Det finnes ikke noe dummere enn utflyttede bergensere som har fått a-ending og annet østlandsk inn i dialekten. Grusomt er det. Stolt av både å være bergenser og snakke bergensk. Men ikke på TV ... nei.
Lanista1984 Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg er bergenser og hater ikke min egen dialekt. Men ja, det høres ikke godt ut når det er på TV. Men skifte dialekt kunne ikke falt meg inn. Det finnes ikke noe dummere enn utflyttede bergensere som har fått a-ending og annet østlandsk inn i dialekten. Grusomt er det. Stolt av både å være bergenser og snakke bergensk. Men ikke på TV ... nei. Skjønner ikke problemet alle har med TV? 1
Gjest Jacklost Skrevet 29. desember 2016 #8 Skrevet 29. desember 2016 2 minutter siden, Honnikorn skrev: Jeg elsker trøndersk dialekt Samme her :D
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #9 Skrevet 29. desember 2016 Fredrikstad-dialekt er mye verre. Anonymkode: fb8df...a11 2
Lanista1984 Skrevet 29. desember 2016 #10 Skrevet 29. desember 2016 Jeg er godt fornøyd med min Oslo-dialekt. Men er flau når jeg hører på folk fra Brooklyn, hvor jeg ble født som jeg har sagt så ofte, Sammenlignet med så mange andre steder i USA, høres den fordummende ut.
Arabella Skrevet 29. desember 2016 #11 Skrevet 29. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fredrikstad-dialekt er mye verre. Anonymkode: fb8df...a11 Den er ille fæl, se. 2
Gjest Jacklost Skrevet 29. desember 2016 #12 Skrevet 29. desember 2016 Akkurat nå, Arabella skrev: Den er ille fæl, se. Jeg forbinder alltid den dialekten med filmen Lange Flate Ballær
Arabella Skrevet 29. desember 2016 #14 Skrevet 29. desember 2016 Akkurat nå, Jacklost skrev: Jeg forbinder alltid den dialekten med filmen Lange Flate Ballær Den har ikke jeg sett, men den ble visst svært populær.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #15 Skrevet 29. desember 2016 Jeg elsker dialekter Selv snakker jeg bred trondheimsdialekt, og er stolt over det. Noen begynner å snakke penere trøndersk uten at det er naturlig for dem når de er på tv, det er ikke spesielt pent. Og ingenting slår dialekten til bergensere, den fyller meg med varme og trygghet, uten at jeg vet hvorfor. Anonymkode: adc3c...100
Citpensacola Skrevet 29. desember 2016 #16 Skrevet 29. desember 2016 Vel, du kan i det minste være glad for at du ikke har stavangerdialekt... 1
Gjest Jacklost Skrevet 29. desember 2016 #17 Skrevet 29. desember 2016 1 minutt siden, Citpensacola skrev: Vel, du kan i det minste være glad for at du ikke har stavangerdialekt... Det er jo en fin dialekt
Salka Skrevet 30. desember 2016 #18 Skrevet 30. desember 2016 Æ e trøinnder æ og hærregud kor tøff æ e! Æ e trøinnder æ, det e itsj dåli bærre det! Syns trøndersk er kult jeg. Stavangersk, Fredrikstaddialekt og den stygge dialekten til Åsta fra farmen er mye verre. Trøndersk e bærre lækkert! 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #19 Skrevet 30. desember 2016 Liker ikke min egen dialekt heller:/ Er nordlandsk og høres bare rar ut når jeg prater. Dialekten har en syngende tonefall, noe som gjør at ingen vil ta meg seriøst. Anonymkode: f39a2...ea0
FruHudson Skrevet 30. desember 2016 #20 Skrevet 30. desember 2016 Jeg elsker alle dialekter! Det er jo en så viktig og unik del av kulturen vår! Vær glad i dialekten deres, folkens! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå