AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Oldemor har hele livet vært allergisk mot alt mulig. Nå er ho 100 år og bor fortsatt hjemme, fordi ho ikke stoler på sykehjemmet når det kommer til mat. Ho tåler ikke nøtter, melk, sukker, kjøtt, kylling og fisk. Tror det var alt.. eneste ho spiser er brød,egg, frukt og grønnsaker. Lurer på tips til mat vi kan lage til henne? Ho er lei av alt vi lager siden ho har spist dette i mange mange år. jo får besøk av hjemmesykepleien 3 dager i uka, men de lager ikke mat pga redsel for å få noe ho ikke tåler. Oldefar lever også og han lager som regel alle måltidene. Anonymkode: dbc3d...bea
Gjest Zanxa Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Ville sjekket ut blogger eller kokebøker for vegetarianere og veganere da. Der vil du finne mange gode tips. Veganmisjonen har mye bra. Hva er det dere bruker å lage til henne? Litt lettere å komme med tips om vi vet hva hun er lei.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 26 minutter siden, Zanxa skrev: Ville sjekket ut blogger eller kokebøker for vegetarianere og veganere da. Der vil du finne mange gode tips. Veganmisjonen har mye bra. Hva er det dere bruker å lage til henne? Litt lettere å komme med tips om vi vet hva hun er lei. Pleier å lage brødskiver med egg, frukt som er kuttet opp, grønnsaker og pasta, kaffi og potetgull. Pleier å fore ho godt med kake og potetgull siden ho får i mye næring via frukt å grønt, men vekta synker. Anonymkode: dbc3d...bea
Gjest Zanxa Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 Tåler hun bønner og linser? Soya? Quinoa? Det er gode proteinkilder. Kan vel omtrent brukes i alt. Da kan du evt lage opp en del burgere eller boller og fryse ned. Lett å ta opp og tine til middag. Nevnte blogg har en del gode oppskrifter. Gryter, gratenger, ovnsbakte grønnsaker, wok mm. Lag store porsjoner og frys ned så de kan ta opp og tine til middag når dere ikke er der. Ellers ville jeg laget et laminert ark og hengt på kjøleskapet med oversikt over allergier, så har ikke hjemmehjelpen grunn til å ikke kunne lage mat.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #5 Skrevet 30. desember 2016 2 timer siden, Zanxa skrev: Tåler hun bønner og linser? Soya? Quinoa? Det er gode proteinkilder. Kan vel omtrent brukes i alt. Da kan du evt lage opp en del burgere eller boller og fryse ned. Lett å ta opp og tine til middag. Nevnte blogg har en del gode oppskrifter. Gryter, gratenger, ovnsbakte grønnsaker, wok mm. Lag store porsjoner og frys ned så de kan ta opp og tine til middag når dere ikke er der. Ellers ville jeg laget et laminert ark og hengt på kjøleskapet med oversikt over allergier, så har ikke hjemmehjelpen grunn til å ikke kunne lage mat. Bønner tåler hun ikke i følge henne selv og linser visste ho ikke. Er skummelt å prøve ting vi er usikker på pga ho blir så dårlig. Samme med soya. Laminert ark til hjemmesykepleien var lurt! Takk Anonymkode: dbc3d...bea
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #6 Skrevet 30. desember 2016 Hvor mye innsats tenker dere legge i maten? Har dere tenkt å bruke noen timer på å bake bakst? Eller tenker dere mer middager som tar 10-30min? Dersom dere lager linser noengang ville jeg prøvd å koke de løse første gangene. Jeg har litt problemer med magen og tåler godt kokte linser bedre enn de som er mer harde. Tåler de også bedre i suppe Spagetti uten kjøtt i sausen Pitabrød/ taco med grønnsaker og saus. Mye sauser og dip man kan lage av grønnsaker og krydder. Disse kan gi mye variasjon til de samme grønnsakene/ salaten. For eks http://www.vegetarbloggen.no/category/veganske-oppskrifter/middag/sauser-og-dipper/ Bakte poteter. Stekte poteter Finnes nok mye forskjellig man kan lage med egg, man kan jo spise noe av det til middag http://www.matprat.no/egg/frokost/ Anonymkode: f7fba...147
happiest Skrevet 30. desember 2016 #7 Skrevet 30. desember 2016 12 timer siden, Zanxa skrev: Ellers ville jeg laget et laminert ark og hengt på kjøleskapet med oversikt over allergier, så har ikke hjemmehjelpen grunn til å ikke kunne lage mat. Enig! Sørg også for å kun handle inn mat hun tåler, da er det umulig å gjøre feil. Dere kan også skrive noen alternativer hun kan spise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå