Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ligger an til at Norge blir tvunget til å EU-tilpasse seg og gi bankkundene dårligere sikringsordninger fra januar 2019. For det første synes jeg det er ganske ubegripelig at EU kan bestemme noe sånt på Norges vegne. Hva blir det neste, at de finner ut vi har for høye pensjoner? Jeg lurer litt på hvordan dette skal foregå i praksis. Hva med eldre som ofte har mye på bok og ikke har nettbank, og ingen filial i mils omkrets? Hvordan skal de få fordelt pengene sine på flere banker? Hva med de som har bundet renten i mange år fremover i god tro?  Hva med folk som får et stort beløp inn på konto fra feks salg av hus? Skal selvsagt noe til at banken konker før du rekker fordele pengene, men den dagen en bank går nedenom vil det jo alltid være noen uheldige. Så sitter man kanskje der uten pengene som skulle gå til den nye leiligheten man har kjøpt. Samme med folk som mottar arv o.l. Og noe av det dummeste er at hvis jeg har skjønt det rett skal sikringsbeløpet være i Euro. Man må altså holde seg oppdatert på valutakursene hver dag for å vite om sparepengene er sikret! Hvem vet om Euro i det hele tatt finnes i fremtiden?

Er det på tide å si nok er nok til EU? Det naturlige hadde jo vært om sikringsbeløpet på to millioner hadde blitt justert opp årlig. Stadig flere har mer enn dette på bok. Jeg er spent på hva som skjer med bankene den dagen beløpet senkes. Mange vil nok ta ut store summer, men det man kan håpe er jo at bankene faktisk kan bli mer solide når mange må fordele pengene sine på flere banker. Det eneste jeg er sikker på er at dette burde Norge få bestemme selv.  

Anonymkode: 07b14...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her foregriper du begivenhetene. Ingen i dag kan engsng si at EU vil bestå. 

I tillegg vær takknemlig for at du bor i Norge. Andre lands banker og systemer de har jeg nylig fått kjennskap til.

Anonymkode: 34ea1...146

Skrevet

Kan du henvise til de nye reglene?

Anonymkode: c8c17...ee1

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du henvise til de nye reglene?

Anonymkode: c8c17...ee1

De er ikke laget enda. Det eneste vi vet er at Norge kommer til å tilpasse seg EUs grense på 100 000 euro.

Anonymkode: 39e92...a78

Skrevet

Det har vært flere nyhetssaker om det, og banken min har i dag lagt ut varsel om at grensen trolig endres fra januar 2019. Helt sikkert er det ikke, da Norge fortsatt jobber for å beholde en bedre ordning. Men sannsynligvis får EU viljen sin. Og hva har "vær glad du bor i Norge" med saken å gjøre? Jeg er veldig glad jeg bor i Norge, men nå krever jo andre land at Norge skal innføre dårligere ordninger for sine bankkunder. Ingen er tjent med at folk stapper pengene sine i madrassen igjen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært flere nyhetssaker om det, og banken min har i dag lagt ut varsel om at grensen trolig endres fra januar 2019. Helt sikkert er det ikke, da Norge fortsatt jobber for å beholde en bedre ordning. Men sannsynligvis får EU viljen sin. Og hva har "vær glad du bor i Norge" med saken å gjøre? Jeg er veldig glad jeg bor i Norge, men nå krever jo andre land at Norge skal innføre dårligere ordninger for sine bankkunder. Ingen er tjent med at folk stapper pengene sine i madrassen igjen.

Link til banken din, takk!

Anonymkode: 34ea1...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...