AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Del Skrevet 29. desember 2016 Hei! jeg er en jente på 16 år. Jeg har alltid følt meg annerledes, og "fra en annen verden". Jeg føler liksom at jeg ser verden på en annen måte, eller tenker annerledes på ting. Fra jeg var i 4 års alderen, har foreldrene mine (som har hatt erfaring med barn som har denne diagnosen) hatt mistanke om at jeg har "litt" aspergers. Jeg er veldig avhengig av tidsskjema og at ting går som jeg har tenkt meg. Jeg har spesielle tider i døgnet, der jeg gjør bestemte ting, og slik har jeg vel alltid vært. Sosiale ting og relasjoner til mennesker jeg ikke har kjent fra jeg var liten, er veldig vanskelig for meg. Selvom jeg har muligheten, drar jeg nesten aldri på fester eller andre store sosiale settinger. Jeg sier alltid feil ting, og får liksom ikke med meg temaet i samtalen så lett. Jeg blir veldig sliten av å være med andre mennesker, og har behov for å trekke meg litt tilbake. Jeg er heller ikke glad i å ha fokus på meg eller å få oppmerksomhet. Så lenge jeg kan huske, har jeg hatet bursdagen min. Jeg liker ikke det at det er meg, og ikke de andre som får oppmerksomheten. Jeg er ekstremt hissig, og blir veldig fort sint. Jeg har ekstreme humørsvingninger, det er enten himmelen eller helvete hvis dere skjønner. Jeg er også veldig dårlig i sport og er veldig upraktisk. Da jeg var liten leste jeg kun faktabøker, og var ikke interessert i oppfunnede historier. Nå er jeg veldig fascinert av stjerner, og verdensrommet. Det kan jo bare være en fase, men det er på en måte litt spesielt med tanke på hva andre på min alder interesserer seg for. Jeg har tenkt en del på dette i det siste. Det er ikke noe jeg er helt avhengig av å få svar på, men det hadde vært fint å få vite hva som er galt med meg, fordi jeg vet at jeg er annerledes enn vennene mine. takk for svar! Anonymkode: ffd4d...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikoline123 Skrevet 29. desember 2016 #2 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) vet ikke om dette har noe å si, men jeg er også ekstremt følsom for spise- og drikkelyder. Jeg takler det rett og slett ikke. Andre lyder og sånt er også irriterende for meg. Kroppskontakt er også noe jeg sliter med. Jeg gir ingen klemmer om jeg ikke er helt nødt til det. Endret 29. desember 2016 av Nikoline123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 29. desember 2016 #3 Del Skrevet 29. desember 2016 Det høres ut som om du behøver å ta deg en tur på BUP for en utredning. Ikke at du må ha noe, men noe av dette kan være typisk asperger. Det er også mange som er "rare og sære og annerledes" uten å ha as også. Fordelen med å ha en diagnose (som er kjent) er at det kan utløse litt hjelp og støtte i skolesammenheng, ved eksamen etc. Det er også godt for mange å få et svar. Min unge var 8 år da diagnosen kom og det var en tydelig lettelse. Du får en henvisning av fastlegen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 29. desember 2016 #4 Del Skrevet 29. desember 2016 5 minutter siden, Nikoline123 skrev: vet ikke om dette har noe å si, men jeg er også ekstremt følsom for spise- og drikkelyder. Jeg takler det rett og slett ikke. ANdre lyder og sånt er også irriterende for meg. Dette kan være irriterende lyder for as, men det er også en egen diagnose, visstnok, dette med smattelyder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 29. desember 2016 #5 Del Skrevet 29. desember 2016 Kanskje det vil hjelpe deg i alle fall å tenke at det ikke er noe GALT med deg, men at du er som du selv sier, annerledes, og at du fungerer på en annen måte enn de fleste venninnen dine. Kunne du tenke deg å lese om dette? Noen ganger kan det å forstå seg selv og se det skrevet svart på hvitt akkurat sånn som man selv føler det hjelpe ganske mye. Å forstå at man ikke er alene med å ha det sånn, og forstå hvorfor man gjerne blir så sint, og hvorfor man sliter med slik eller sånn, kan gjøre det lettere å akseptere at man har de problemene, selv om det ikke engang gjøre noe med selv problemet. Dessuten det å vite at dette er såpass utbredt at det er skrevet mange, mange bøker om det, og det er ikke bare du som er helt annerledes på denne måten. Som noen andre foreslår kan det jo også hjelpe å få en utredning. Ikke fordi den endrer på noe, men fordi den vil gi deg et tydelig svar, og hvis det viser seg at du har Asperger kan du oppsøke mer informasjon om det og tilpasse deg begrensningene og utfordringene. Noen er svært opptatt av at det at hjernen deres fungerer på en annen måte (siden Aspergers er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse handler det om hvordan hjernen fungerer), ikke betyr at det KUN er negative sider ved det, eller at det kun er begrensninger og utfordringer, men at det på noen områder også kan være styrker og kvaliteter ved det som nevrotypiske ikke har i så stor grad. Vi er jo alle mennesker, enten vi er slik eller sånn. Jeg husker en litt rar side som jeg ramlet innom for mangemange år siden som fremstilte Aspergers/autisme på en utypisk måte, som jeg synes var litt artig, og som jeg tenkte måtte virke oppmuntrende for de det gjaldt. Jeg kan se litt etter den og se om jeg finner en link til deg! Ellers så er en del av det som står skrevet om autisme og Aspergers beregnet på og skrevet om menn, men boken "Aspergirls" av Rudy Simone handler om hvordan det er å være kvinne med syndromet. Hvis du leser engelsk kan du finne mye litteratur om temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå