Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har blitt rammet av omgangssyken og har ligget sengeliggende i hele dag. Løper på do hvert 5 minutt og spyr. Har det helt forferdelig. Lurer på hvor lenge dette varer? Er fortsatt veldig dårlig og orker ikke å gjøre noen ting. Meldte ifra til jobben, men ble ringt opp senere hvor de sa de ville gi meg korte arbeidstider og mange pauser så jeg kunne komme på jobben. Virker som de ikke forstår alvoret med omgangssyken. Jeg orker ingenting og orker ikke å spise eller drikke. Har kraftig diare og har en bøtte vedsiden av senga. Like vel så vil de at jeg skal komme på jobb. Veldig ironisk da de er veldig OBS på hygiene på jobben. Så ber de meg med omgangssyken å komme på jobb.

Jeg har aldri vært borte fra jobb så dette er første gangen. Kan de tvinge meg til å jobbe? Jeg skulle egentlig ha jobbet nyttårsaften men ser ut som om jeg må tilbringe kvelden i sengen.

Hva er mine rettigheter i alt dette?

Jeg klarer heller ikke å gå til legen for øyeblikket.

Er det flere som har opplevd omgangssyken og som kan gi meg råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt lege og få sykemelding. 

Anonymkode: 06fb4...d99

• Liker 3
Skrevet

Glemte å nevne at jeg jobber i Sverige, Gøteborg, og her trenger du ikke sykemelding før den 8 dagen du er syk. Du får ikke sykmelding innen de 8 dagene.

Skrevet

Å gå på jobb midt i omgangssyke er umulig. Det er det vi har egenmeldinger for.

Omgangssyke varer heldigvis ikke lenge, så du kan nok fint jobbe på nyttårsaften:)

Få i deg litt farris, el, så du ikke blir dehydrert. Spis lett mat når du orker....

Anonymkode: db9b2...124

• Liker 1
Skrevet

Sonar du er for syk til å jobbe? Er sengeliggende.. 

Anonymkode: 84828...fb9

Skrevet

Til å være såå syk, så er du jammen flink og rask på tastaturet. 

Du får følge Svensk lov og regler, vi andre forholder oss til Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden vil de en som er så smittefarlig på jobb?  i løpet av noen få dager står det bøtter over alt og syke mennesker. Selvfølgelig skal du ikke gå på jobb hverken for din del, eller andre. Hva jobber du med?

Ring igjen og forklar at du er for syk.

Anonymkode: 246e5...5b0

• Liker 1
Skrevet

Har forklart at jeg er syk men må uansett ringe hver eneste dag og rapportere at jeg er syk. Må ringe 3 ulike personer og gi beskjed...

Skrevet

Då har du kanskje vore sjuk nokre gongar før, f.eks i løpet av det siste halvåret, slik at dei ikkje trur deg... 

Det er i alle fall ein nærliggande tanke. Beleilig å vere sjuk i ferietider, så ein får ferie sjølv om ein skulle ha vore på jobb. Det er sannsynligvis mange som utnyttar systemet.

Skrevet
1 minutt siden, Minamemina skrev:

Har forklart at jeg er syk men må uansett ringe hver eneste dag og rapportere at jeg er syk. Må ringe 3 ulike personer og gi beskjed...

Kor lenge har du vore sjuk? Og kva jobbar du med?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til å være såå syk, så er du jammen flink og rask på tastaturet. 

Du får følge Svensk lov og regler, vi andre forholder oss til Norge. 

Ta deg en bolle!

Anonymkode: 3b140...30e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Første gangen jeg er syk. Aldri vært det før.

Pleier alltid å jobbe 8 dager bare for at de har manglet folk.

De er slik mot alle generelt. Pleier å ha på høytaler når noen ringer inn syk . Idag ble jeg gjort narr av. Trodde vel ikke jeg hørte det men det gjorde jeg..

Jeg jobber med kundeservice innenfor banken 

Endret av Minamemina
Skrevet

Siden de skal være så vanskelige så drar du på jobb og smitter hele hurven. Makan.

God bedring TS!

• Liker 1
Skrevet

Orker du,  så dra og smitt hele gjengen! Makan altså! Sjefen din har trolig aldri hatt omgangssyke. Men du er sikkert bra til i morgen. Heftig når det står på, men går fort over.

god bedring !

Anonymkode: 3479e...4c8

Skrevet
13 minutter siden, Fjaselina skrev:

Då har du kanskje vore sjuk nokre gongar før, f.eks i løpet av det siste halvåret, slik at dei ikkje trur deg... 

Det er i alle fall ein nærliggande tanke. Beleilig å vere sjuk i ferietider, så ein får ferie sjølv om ein skulle ha vore på jobb. Det er sannsynligvis mange som utnyttar systemet.

Sverige har karensdager ved sykdom. Man får ikke lønn de første dagene. 

Skrevet

På pur fa....skap burde du dra på jobb, men forstår at dette er vanskelig. Hvis intet annet hjelper, gjør et lydopptak av at du spyr og send sjefen og hør om han virkelig virkelig mener du skal drive kundeservice når du spyr flere ganger i halvtimen. 

• Liker 1
Skrevet

Det er bare første dagen som er karantene dag.

Resten får man utbetalt 80% av lønna.

Men jeg tilbyr meg å jobbe dobbel vakter enn å gå på jobben med omgangssyken. Er det verste jeg har opplevd. 

Snakket med helsesøsteren på firmaet jeg jobber og hun skjønte at jeg ikke kunne jobbe på noen dager pga omgangssyken men alikevel må jeg ringe hver eneste dag og rapportere til 3 ulike personer..

Skal ringe når jeg spyr imorgen...

Skrevet

Jeg ble beordret på jobb med omgangssyke. Spydde og hadde diare i fem dager Ente opp med at sjefen og flere kolleger ble smittet. Sjefen forstod ikke hvor stor smittefare det er med omgangssyke. Han lærte på den tøffe måten. Etter dette har han holdt seg til 48 timers regelen. 

Omgangssyke smittes gjennom luften. 

Anonymkode: bea49...45d

• Liker 3
Skrevet

Er du med i facket? Ville ringt og hørt med dem i så fall. Både for å sjekke dette og om de kan kreve at du snakker med tre ulike hver gang du er syk, men også hvor mye du egentlig får jobbe. Høres lenge ut med 8 dager. De kan ikke tvinge deg på jobb dersom du er syk. Har du tillfällig anställning eller prøvetid? De kan ikke akkurat gjøre så mye hvis du er fast ansatt, men er jo ganske lett å si deg opp hvis du har prøvetid. 

Anonymkode: a11e1...e7d

Skrevet

Du er vel klar over at du kommer til å smitte kollegene dine hvis du går på jobb med omgangssyke

Anonymkode: 7edb3...494

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...