Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er straks ferdig med utdannelsen min og gleder meg til å komme ut i jobb. Jeg føler jeg har gjort det veldig bra under hele utdanningen og går mest sannsynlig ut med et høyt karaktersnitt. Jeg er i utgangspunktet positiv til å søke jobber og jeg føler at jeg vil greie å fremstille meg selv på en positiv måte for eventuelle arbeidsgivere. Men jeg er så usikker på dette med referansene. Jeg er relativt ung og har kun hatt en jobb tidligere for ca 4 år siden. På grunn av barnefødsel og et høyt fokus på studie har jeg dessverre ikke jobbet noe særlig etter dette. 4 år er en stund siden og jeg må innrømme at jeg var hakket mer umoden på den tiden enn det jeg er nå. Jeg husker også at jeg på den tiden ble innkalt på sjefens kontor ved et tilfelle fordi han var misfornøyd med min prestasjon på arbeidsplassen. Etter denne samtalen ble jeg livredd for å begå nye feil og oppførte meg eksemplarisk og følte at jeg greide å bevise at jeg var en flink arbeidstaker. Jeg følte også at jeg greide å få et helt ok forhold til sjefen etter dette, men jeg har jo ikke peiling på hva han har tenkt om meg eller sagt om meg i ettertid. 

Jeg hadde egentlig lagt dette fra meg og tenkte at det kom til å gå bra. Men jeg begynner å bli usikker igjen nå som jeg faktisk skal søke jobb. Det er så lenge siden jeg har vært i kontakt med min tidligere arbeidsgiver og jeg har ingen anelse om hva han tenker om meg som arbeidstaker den dag i dag. Jeg føler også at jeg har endret meg fryktelig mye de siste årene og jeg tenker at det ville ha vært fryktelig synd om min tidligere ekstrajobb fra da jeg var ung og dum skal ødelegge for mine fremtidige jobbintervju. Jeg har hatt flere praksisperioder under utdanningen min der jeg kun har fått svært gode tilbakemeldinger av mine veiledere. Jeg har også fått gode tilbakemeldinger fra flere kontaktlærere og lærere som mener jeg er hardtarbeidende og flink. Så jeg vurderer å ha tidligere veiledere og lærere som referanser i mine jobbsøknader. Ikke bare fordi de har positive ting å si om meg, men fordi de også kjenner meg sånn som jeg er i dag. Men.. jeg har jo denne ene tidligere arbeidsgiveren som egentlig er den eneste referansen som representerer den eneste jobben jeg har hatt.. Ut ifra det jeg har hørt vil arbeidstakere fatte mistanke dersom man har oppført en arbeidsplass uten referanse.. Så jeg er redd for at fremtidige arbeidsgivere vil kontakte min gamle arbeidsplass og få høre om noe som skjedde for 4 år siden... 

Hva mener dere jeg bør gjøre her?? Bør jeg bare utelate denne ene referansen og satse på at praksisveiledere og kontaktlærere er nok? Eller er jobbreferansen så viktig at jeg bør kontakte min tidligere arbeidsgiver? Isåfall, hva burde jeg si til han? At jeg håper han vil være min referanse og at jeg lurer på hva han har å si om meg? Skal jeg eventuelt ringe han når han er på jobb? 

Anonymkode: 79ae0...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...