Gå til innhold

Kastrerte kaniner - når kan jeg prøve å sette dem sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har adoptert to kaniner, en gutt og en jente. De er ikke venner, men kommer fra samme oppdretter (de er ikke uvenner, de har bare ikke møttes før). Hannen er født i sommer, hunnen er ca 3mnd. Han kastreres på tirsdag, hun kan ikke kastreres før om ca 3 uker.

Skal jeg vente med å sette dem sammen til ETTER at begge er kastrerte, eller kan jeg sette dem sammen så snart hannen er kastrert? Hunnen er jo fortsatt så ung, så det er jo ikke sikkert at hun styres så kraftig av hormonelle drifter enda. Hva synes dere?

Anonymkode: 2554a...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til du er sikker på spermet er dødt.

Anonymkode: fa888...09a

Skrevet

Vent i 2 mnd etter at hannkaninen er kastrert. Så kan du starte bondingen. Ellers vil han være hormonell og plage hunnkaninen. 

Men du skal ikke sette kaniner sammen. Du skal bonde dem. Det er en omfattende prosess noen ganger. Kan ta ukevis! Og de kan drepe hverandre. 

Det handler utelukkende om personlighet. Jeg har hatt kaniner som har blitt venner etter 2 dager og kaniner som aldri ble venner og aldri kunne bli venner fordi ingen ville være den underdanige så de drepte nesten hverandre.

Et triks er å putte dem sammen reisebur og dra buret langs bakken (ikke brutalt bare nok til at det rister og bråker litt så de vil søke trøst hos hverandre). Da vil de noen ganger knytte litt bånd og det skaper et godt grunnlag for videre bonding. En biltur i samme reisebur kan noen ganger gjøre samme nytten. 

De skal så slippes løs i en NØYTRAL innhegning der INGEN av dem har satt sin fot tidligere. Ingen av dem skal føle at det er deres territorium. Setter du dem på den enes territorium vil de slåss. Og kaniner kan slåss til døden. 

Anonymkode: 93cf6...9be

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vent i 2 mnd etter at hannkaninen er kastrert. Så kan du starte bondingen. Ellers vil han være hormonell og plage hunnkaninen. 

Men du skal ikke sette kaniner sammen. Du skal bonde dem. Det er en omfattende prosess noen ganger. Kan ta ukevis! Og de kan drepe hverandre. 

Det handler utelukkende om personlighet. Jeg har hatt kaniner som har blitt venner etter 2 dager og kaniner som aldri ble venner og aldri kunne bli venner fordi ingen ville være den underdanige så de drepte nesten hverandre.

Et triks er å putte dem sammen reisebur og dra buret langs bakken (ikke brutalt bare nok til at det rister og bråker litt så de vil søke trøst hos hverandre). Da vil de noen ganger knytte litt bånd og det skaper et godt grunnlag for videre bonding. En biltur i samme reisebur kan noen ganger gjøre samme nytten. 

De skal så slippes løs i en NØYTRAL innhegning der INGEN av dem har satt sin fot tidligere. Ingen av dem skal føle at det er deres territorium. Setter du dem på den enes territorium vil de slåss. Og kaniner kan slåss til døden. 

Anonymkode: 93cf6...9be

Takk jeg vet veldig godt hvordan du får kaniner til å gå overens altså. Hadde ikke tenkt å bare "sette dem sammen", men det var uhyre enklere å ordlegge seg slik.

Ts

Anonymkode: 2554a...f0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...