AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Jeg bor i Oslo og blir nå arbeidsledig i februar. Jeg er herfra og har nettverket mitt her, men nå er jeg 28 år og begynner å bli den eneste single i gjengen. Dermed merker jeg mindre og mindre til at jeg kjenner mange i byen. Nå har jeg gått i snart 3 år i kortere vikariater, og jeg er skikkelig lei. Fant nettopp en fast stilling i Trondheim som jeg er godt kvalifisert for. Har ikke studert der, men vært der en del ganger og har to venninner der. Så en del av meg tenker at det her kunne blitt en ny start for meg, kanskje litt enklere å utvide nettverket og mulighet til å ha en fast jobb man trives i. Samtidig har jeg før flyttet og ikke klart å bli kjent med folk, og jeg er skikkelig redd for å mistrives. Da er det jo forsåvidt "bare" å flytte hjem, men det vil jo kjennes litt som et nederlag. Jeg har vært litt deprimert i høst, men da mest fordi jeg har mistrivdes i jobben og kanskje følt meg litt på stedet hvil. Sånn sett hadde det kanskje vært bra å prøve noe nytt. Er veldig rådvill nå. Tenker uansett å søke jobben, men må vel formulere litt i søknaden hvorfor jeg søker jobb 8 timer unna der jeg bor. Noen tanker? Noen som har gjort noe lignende? Anonymkode: e0d95...acf
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Jeg ville søkt på jobben og brukt den som et springbrett for å få en annen fast stilling på ønsket bosted dersom du ikke ender opp med å trives i Trondheim. Anonymkode: 595dc...41c 2
Pinkee Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Du har 2 venninner der, det hjelper jo på, og fast jobb, er bedre enn ingen jobb! Så kommer det jo litt an på hva slags jobb det er snakk om, nye vennskap i voksen alder kommer jo gjerne i forbindelse med jobb. Dessuten, Trondheim er en trivelig by, med trivelige mennesker. Lykke til, håper du får både jobb og nye venner
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 Takk for svar! Jeg kommer til å søke, så får jeg heller se det ann hvis jeg i det hele tatt blir innkalt til intervju. Det er en jobb med en del forskjellige ansatte og ganske sosial jobb, så tror absolutt jeg kan trives i jobben. Man kan vel aldri helt vite hvordan man trives et sted før man har prøvd, men jeg tror Trondheim kan passe meg. Hadde jo vært noe helt annet å flytte til en liten bygd. Anonymkode: e0d95...acf 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #5 Skrevet 29. desember 2016 Gjør det! Gjør det! du sier det føles som nederlag dersom du ikje trives og vil hjem. Jeg mener at det er motsatt, det er en seier å prøve noe som ikke føles helt trygt! Hvis du får jobben og trives er det en dobbeltseier! Å ikke søke på jobben en gang, fordi man KANSKJE ikke trives er egentlig mer "nederlag". Tenk om det er drømmejobben og du blir kjent med masse nye folk. Det kan skje det og:) Anonymkode: a0782...10c 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #6 Skrevet 29. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør det! Gjør det! du sier det føles som nederlag dersom du ikje trives og vil hjem. Jeg mener at det er motsatt, det er en seier å prøve noe som ikke føles helt trygt! Hvis du får jobben og trives er det en dobbeltseier! Å ikke søke på jobben en gang, fordi man KANSKJE ikke trives er egentlig mer "nederlag". Tenk om det er drømmejobben og du blir kjent med masse nye folk. Det kan skje det og:) Anonymkode: a0782...10c Så fint svar. Du oppmuntret meg nå. Kan ikke se for meg at det er noe bedre å bare gå arbeidsledig eller i vikariat etter vikariat. Anonymkode: e0d95...acf
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #7 Skrevet 30. desember 2016 Bare lurer på, du bor jo i hovedstaden, her er det jo et hav av muligheter. Hvorfor prøver du ikke lykken her? Som sagt, bare nysgjerrig. Anonymkode: 6a877...ca3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #8 Skrevet 30. desember 2016 Jeg vet jo ikke hvilken bransje du søker deg til, men mine egne erfaringer (er fra Trondheim, bor i Oslo) er at dwt er mange ganger lettere å finne jobb i Oslo enn i Trondheim hvor det er veldig mange nyutdannede. Jeg har i alle fall en haug med venner som flyttet sørover av samme grunn. Men søk for all del på jobben. Hvis du får den er det jo selvsagt bare å flytte. Trondheim er en kjempekoselig by! 😊 Anonymkode: 1770c...2eb
ulvemamma Skrevet 30. desember 2016 #9 Skrevet 30. desember 2016 Jeg flytta til Vestlandet for noen år siden kjente ingen! Og ja det er tøft i starten og være litt ensom. Men da er det viktig og starte med en hobby! jeg begynte på innebandy også prøvde jeg en periode på taekwondo. Var forsovet for å møte mennesker og røre meg. Ble fort kjent og nå etter 10 år har jeg forsatt di samme vennene jeg møtte igjennom idrett/ hobby. Pluss di jeg fikk bedre kontakt med på jobben. Ingen blir som barndoms vennene hjemme i hjembyen man har kjent hele livet. Men nå føler jeg nesten di venne jeg har i byen jeg bor i er bedre venner enn di gamle i hjem byen. man må bare bite tenna sammen første året i ny by så blir alt bedre og bedre.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #10 Skrevet 30. desember 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer på, du bor jo i hovedstaden, her er det jo et hav av muligheter. Hvorfor prøver du ikke lykken her? Som sagt, bare nysgjerrig. Anonymkode: 6a877...ca3 Jeg får jobb her, men bare vikariater. Hatt 7 jobber på 2,5 år nå, så jeg begynner å bli veldig lei. Så derfor vurderer jeg å søke faste stillinger i andre byer. Generelt opplever jeg også MANGE søkere på jobbene i Oslo, stort sett over 100, mens de gangene jeg har søkt i andre byer er det heller 40-50. Søker også en del forskjellig, men har havnet i et par urelevante jobber og da trives jeg ikke fordi det ikke blir utfordrende nok. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo ikke hvilken bransje du søker deg til, men mine egne erfaringer (er fra Trondheim, bor i Oslo) er at dwt er mange ganger lettere å finne jobb i Oslo enn i Trondheim hvor det er veldig mange nyutdannede. Jeg har i alle fall en haug med venner som flyttet sørover av samme grunn. Men søk for all del på jobben. Hvis du får den er det jo selvsagt bare å flytte. Trondheim er en kjempekoselig by! 😊 Anonymkode: 1770c...2eb Ja, jeg har også hørt dette om Trondheim, har noen venner selv som studerte der og måtte flytte da de ikke fikk jobb. Men denne jobben er på bibliotek, og det finnes ikke bibliotekarutdanning i Trondheim, så sånn sett kan det hende de ikke får så mange søkere. Anonymkode: e0d95...acf
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #11 Skrevet 30. desember 2016 Å få fast stilling som bibliotekar i de større byene er i realiteten umulig. Skal du ha deg fast jobb, og gjerne en "Biblioteksjef"-tittel med på kjøpet, som vil gjøre seg godt på CV, så må du søke stillinger på landsbygda. Gjerne i Nord-Norge. Anonymkode: a1920...d88 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #12 Skrevet 30. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å få fast stilling som bibliotekar i de større byene er i realiteten umulig. Skal du ha deg fast jobb, og gjerne en "Biblioteksjef"-tittel med på kjøpet, som vil gjøre seg godt på CV, så må du søke stillinger på landsbygda. Gjerne i Nord-Norge. Anonymkode: a1920...d88 Det er en jobb på bibliotek med en hel del andre oppgaver enn de tradisjonelle, blant annet krav til en del teknisk kompetanse, så de ser nok etter noen med flere kvalifikasjoner enn bibliotekarutdanning. Videre er det jo slettes ikke umulig å få fast jobb i en større by, i Oslo er det riktignok mange utdannede bibliotekarer, men det er også mange stillinger på både Deichman og i skolen. Mindre steder er det gjerne bare ETT bibliotek med én ansatt. Anonymkode: e0d95...acf
Viljaa Skrevet 30. desember 2016 #13 Skrevet 30. desember 2016 Bare prøv! Har selv fått en stilling på bibliotek over bibliotekarer som søkte da stillingen var mer relevant for min utdannelse innenfor kommunikasjon. Jeg skal ikke snakke negativt om mine bibliotekarkolleger da de absolutt har topp kompetanse på enkelte områder, men moderne biblioteker innebærer jo mye mer enn den tradisjonelle biblioteksmodellen og da er det så absolutt et pluss å ha ulike kvalifikasjoner blant de ansatte.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #14 Skrevet 30. desember 2016 1 time siden, Viljaa skrev: Bare prøv! Har selv fått en stilling på bibliotek over bibliotekarer som søkte da stillingen var mer relevant for min utdannelse innenfor kommunikasjon. Jeg skal ikke snakke negativt om mine bibliotekarkolleger da de absolutt har topp kompetanse på enkelte områder, men moderne biblioteker innebærer jo mye mer enn den tradisjonelle biblioteksmodellen og da er det så absolutt et pluss å ha ulike kvalifikasjoner blant de ansatte. Takk for at du deler din erfaring! Fikk selv jobb på bibliotek pga kommunikasjonskompetansen min da jeg aldri hadde jobbet på bibliotek før. Nå har jeg jo lært mye om drift også, og selv om jeg selvfølgelig ikke er i nærheten av å kunne det en spesialbibliotekar kan, så merker jeg jo at min tekniske kompetanse er veldig viktig for den nye biblioteksmodellen. Har også snakket med folk som ble utdannet for 8-10 år siden, før utdanningen ble mer modernisert, og de har vært veldig misfornøyd med hvor gammeldags studiet var. Det er nok veldig mye bedre nå, men et bibliotek blir jo mer og mer en samlingsarena med arrangementer og konserter, etc, og da trenger man et stort mangfold av ulike medarbeidere. Nok om det, nå får jeg begynne på søknad! Anonymkode: e0d95...acf 2
Eneri Skrevet 1. januar 2017 #15 Skrevet 1. januar 2017 Lykke til med søknad, du har ingenting å tape! Du lurer på hva du skal skrive om hvorfor du søker jobb så langt hjemmefra; vektlegg at du syns stillingen virker spennende og nettopp innenfor ditt kompetanse- og interessefelt. Nevn at du har besøkt venner i Trheim noen ganger og liker byen. Da viser du en viss tilknytning og at du har et nettverk som vil gjøre at du med større sannsynlighet blir i byen mer enn en kort periode. Jeg kommer fra en liten by. Her må vi flytte utenbys for å ta høyere utdanning, og blir gjerne borte noen år for å lufte oss/ få arbeidserfaring. De av oss som da flytter hjem igjen føler det ikke som et nederlag; vi blir applaudert tilbake og er råfornøyde selv med å kunne få jobb hjemme og være en ressurs. Så det er litt ulike 'prpblemstillinger' vi står ovenfor. Jeg har aldri tenkt på at dere som er fra Oslo skulle føle det som et nederlag å flytte utenbys noen år for så å evt flytte hjem igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå