Marpessa Skrevet 2. desember 2004 #1 Skrevet 2. desember 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256992 :o
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2004 #4 Skrevet 2. desember 2004 Får meg til å tenke på Staff som for noen år tilbake hevdet at sex mellom barn og voksne ikke behøver å være så farlig. At det er VI som voksne som lærer barna til at dette er grusomme saker og dermed skaper de traumatiske opplevelsene hos barna. Det finnes samfunn tror jeg hvor det er vanlig at dette skjer, men husker ikke hvor jeg har det fra og skal ikke påstå det hardnakket. Det finnes også steder i verden hvor barn får lov og utforske seksualiteten sin med hverandre uten skam og uten innblanding fra voksne som skal fye og usje dem - det kan jo kanskje hende at det er samfunnet som lager skyld og skam og dermed traumer, men jeg tør ikke påstå det....
Gjest Bellatrix Skrevet 2. desember 2004 #5 Skrevet 2. desember 2004 Nå kommer det vel litt an på situasjonen også da. Om et barn blir tvunget til sex eller om det skjer gjennom samspill. Men skal vi tillate frivillig sex mellom barn og voksne må vi først definere ordet frivillig. Og et voksent menneske har vel mye makt over et barn uten å nødvendigvis bruke direkte tvang?
*Kaisa* Skrevet 2. desember 2004 #6 Skrevet 2. desember 2004 Det er vel noe i at like barn leker best! At voksne har sex med barn kan ikke forsvares på noen måte. Ett voksent menneske har jo (burde ha..) en mye mere utviklet sans for hva som er rett og galt, hva som er fint og ikke. Ett barn er som regel underlegent ett voksent menneske og gjør som oftest det det får beskjed om å gjøre når det er usikkert og er med på ting det ikke er vant med. På den måten den voksne ta kontroll og overhånd så blir det jo ett overgrep uansett åssen en vrir og vender på det.... Jeg fatter ikke at det finnes voksne mennesker som kan sitte å retferdiggjøre dette. Hvis jeg hadde oppdaget at noen hadde forgrepet seg mot mitt barn så hadde jeg klart å drepe det mennesket og rettferdiggjort det etterpå! Jeg blir så provosert
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 2. desember 2004 #7 Skrevet 2. desember 2004 Å forgripe seg på små barn som ikke kan gjöre annet enn å föye seg, og det mest sannsynlig ikke ligger seksuell nytelse i det fra barnets side, det er galt uannsett hva som blir sagt. Barn har seksuelle erfaringer med hverandre, noe som er mye mer normalt og som gjör at man får erfaring. For sin egen del som person og for sin egen seksualitet. Det betr ikke at de har samleie/"sex" med hverandre, men noe som for de er veldig närtliggende sex, og så seksuellt overhodet er mulig for de å oppfatte. Men når blir man "voksen" og erfaren nok til å ha ett seksuellt forhold som en voksen person? med en annen voksen.. Det kan jo diskuteres om alle fortsatt er barn når de er 16 år, eller ikke. Det vil väre en mye riktigere debatt.
*Kaisa* Skrevet 2. desember 2004 #8 Skrevet 2. desember 2004 Det kan jo diskuteres om alle fortsatt er barn når de er 16 år, eller ikke. Det vil väre en mye riktigere debatt. Enig! Noen kan jo regnes som "voksne" og modne nok til å ha sex lenge før andre. Noen blir jo aldri modne nok kan det virke som... :-?
kjellebassen Skrevet 4. desember 2004 #9 Skrevet 4. desember 2004 Mange sinna mennesker her inne. Nå sier ikke artikkelen noe om hvor lavt i alder det er snakk om. Man kan jo faktisk bli pedofilidømt dersom man er 17 og har sex med en 14-åring. Kjenner jenter som har hatt sex som 14-åringer med 17-18 år gamle gutter uten at de verken lider av det eller angrer. Tror nok ting er litt mer nyansert enn det loven er men et sted må selvfølgelig grensa gå. Problemet er at mennesker utvikler seg i forskjellig fart så det er vanskelig å sette en grense. Sex med barn (Utviklingsmessig) derimot er helt avskyelig.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2004 #10 Skrevet 4. desember 2004 Får meg til å tenke på Staff som for noen år tilbake hevdet at sex mellom barn og voksne ikke behøver å være så farlig. At det er VI som voksne som lærer barna til at dette er grusomme saker og dermed skaper de traumatiske opplevelsene hos barna. Det finnes samfunn tror jeg hvor det er vanlig at dette skjer, men husker ikke hvor jeg har det fra og skal ikke påstå det hardnakket. Det finnes også steder i verden hvor barn får lov og utforske seksualiteten sin med hverandre uten skam og uten innblanding fra voksne som skal fye og usje dem - det kan jo kanskje hende at det er samfunnet som lager skyld og skam og dermed traumer, men jeg tør ikke påstå det.... Det finnes analyser av dette, basert på hvordan samfunn som har forskjellig syn på barn, oppdragelse og seksualitet har utviklet seg gjennom århundrene. Jeg anbefaler "The Emotional Life of Nations" av Lloyd deMause, spesielt kapittel 7, "Childhood and Cultural Evolution". Den finnes på http://www.psychohistory.com. Se bl.a. overskriften "Psychogenic cul-de-sac". Kort fortalt er det meget sterke indikasjoner på at seksuelle relasjoner mellom barn og voksne oppleves som sterkt negativt av barn, uavhengig av samfunnets normer, og at det ødelegger barnets mentale utvikling. Dersom slik praksis er vanlig i et samfunn, stagnerer hele samfunnsutviklingen.
Gjest Valhalla Skrevet 4. desember 2004 #12 Skrevet 4. desember 2004 Som jeg tidligere har skrevet. Når man stadig beveger grenser for hva som er moralsk og akseptabelt vil avvik etterhvert forsvares og applauderes. Vi har beveget grensene allerede og tidligere tiders syn blir nå sett på som rart.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2004 #13 Skrevet 4. desember 2004 Det er slike utsagn som gjør at det desverre blir mindre uglesett på slike perverse ting etterhvert som tiden går. Jeg mener på det sterkeste at det er visse ting vi skal la ligge,for folks sinn blir påvirket med tiden. Dette er så galt. Bare se på strafferammen på slike forbrytelser,de er så latterlig lave at t.o.m rettssystemet vårt sier i undertekst at slike overgrep egentlig ikke er så alvorlig og farlig. Hilsen ellapille.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 4. desember 2004 #14 Skrevet 4. desember 2004 Lurer på om han har barn selv.......
Cr@sh Skrevet 5. desember 2004 #15 Skrevet 5. desember 2004 Lurer på om han har barn selv....... :Nikke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå