Gå til innhold

Barn og laktoseintoleranse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har peil på dette?

Barnet har fått påvist laktose intoleranse gjennom blodprøve.

Skal i en periode spise laktosfritt. Men har fått Norvegia da det i følge Tine er laktosefritt. Får fortsatt store smerter.

Jeg blir da usikker på om det kan være noe annet som gir disse smertene, eller kan det være Norvegiaen? (Eneste melkeprodukt barnet har fått på 1,5 uke)

Anonymkode: 95c57...1d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norvegia er naturlig laktosefritt. Men jeg kan reagere på melkesjokolade blandt annet, spiser barnet noe godteri eller noe med melk i seg? 

Anonymkode: f2349...cbf

Skrevet

Da kutter du også den osten, til over nyttår. Så forhører du deg med Lege og Tine. Naaf.no vet og kan og rådgi deg. 

Kan barnet ha fått i seg noe annet? Osteredskaper og skjærefjøler m.m. på et kjøkken kan og gi plager. 

Ellers regnes det omlag 6 uker fra et produkt er inntatt til plager av maten opphører. 

Anonymkode: 9d6dd...db7

Skrevet

Takk. Da kutter jeg det helt og.

Følt at jeg har vært ganske rigid den siste uken. Kun laktosefri melk, smør og yoghurt.

Lest bakpå alt av matvarer, ikke gitt noe m smør, margarin, melk, myse, melkepulver.

TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Da kutter jeg det helt og.

Følt at jeg har vært ganske rigid den siste uken. Kun laktosefri melk, smør og yoghurt.

Lest bakpå alt av matvarer, ikke gitt noe m smør, margarin, melk, myse, melkepulver.

TS

Du må være klar over at laktose kan være "fordekt" bak andre navn. Jeg husker ikke i farten alternativene. 

Anonymkode: b9403...dfb

Skrevet

Melkeprodukter er problematisk for utrolig mange, og det er en unaturlig ting å spise, i tillegg til at det er så mye bearbeidet at det blir nærmest ugjenkjennelig for kroppen. I sin naturlige form kommer ikke melk mye under kroppstemperatur når den går fra juret til magen til kalven, mens vi kjøler den ned, varmer den opp, homogeniserer den, kjøler den nedigjen, og lager ulike produkter av den. Det er også mye antibiotikarester i melkeprodukter. Intet tap om du kutter det helt ut med andre ord.

Anonymkode: 1f6af...42a

Skrevet

Her er forskjellige typer "melk" man kan lage: 

Anonymkode: 1f6af...42a

Skrevet

Norvegia skal være helt trygt.

Anonymkode: d78c6...c52

Gjest Solstråletårer
Skrevet

Piller er det laktose  i.  Noe brød kjeks osv. Ferdig sauser . Osv. Masse  som det er laktose i. Men tar litt tid før magen roer seg etter stopp av laktose. 

Skrevet

"Laktosefrie" produkter inneholder vanlig melk som bare er tilsatt laktase. Jeg vet ikke hvor bra det egentlig fungerer. Vi måtte kutte ut det også. 

Norvegia inneholder litt laktose. De fleste kan tåle litt, men noen er for sensitive. Det er forresten ganske mye som kalles laktosefritt som det egentlig er bittelitt laktose i. 

Det er melk i pølser og kjøttkaker, men ikke alle sorter. Det er helt villt hvor mange produkter som inneholder melk som i hvert fall ikke jeg tenkte på. Ganske mye melk i pålegg også, men ikke alle produsentene bruker melk, så må sjekke hvert eneste merke.

Soya er en dårlig erstatning hvis barnet kanskje også reagerer på melkeprotein. Det ligner for mye tror jeg. Enkelte kan i hvert fall reagere på soya også.

Skrevet

Mitt barn er laktose intolerant og klarte ikke å spise Norvegia...store smerter.  Han klarte små mengder av jarlsberg da.  Men, måte over på total laktose fri diet i et par år.  Han klarte, til slutt, å spise lactrase tabletter før han skulle spise noe med laktose, feks pizza, uten mye problemer.   https://www.apotek1.no/produkter/lactrase-laktaseenzympreparat-kapsler-30stk-921228p

Anonymkode: 468f2...e34

Skrevet

Det er melk i de utroligste ting... potetgull f.eks. Har ofte melkepulver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...