Gå til innhold

Jeg er urolig for pus på nyttårsaften!

Anbefalte innlegg

Gjest babystøv
Skrevet

Hei. Jeg og min kjære samboer har en katt på 4 år. Den er blanding av to raser, og er som raser flest veldig sær. Jeg pleier alltid å være hjemme med pus på nyttårsaften, da jeg er urolig for at han skal være redd eller lignende.Han er som regel veldig skvetten av rakettene, og et år fant vi ikke pus igjen på flere dager etter nyttårsaften. Jeg vil ikke ha han ute på nyttårsaften (på kvelden). Men i år skal vi på middagsselskap før vi skal videre på en fest. Vi har alltid vinduet åpent til pus slik at han kommer og går når han vil. Men siden vi ikke skal være hjemme nyttårsaften vurderer jeg å lukke vinduet og ha pus inne.. Han blir da inne fra 18.00 - til ca 04.00 (rundt der). Jeg kommer til å sette inn masse mat og koke fisk til han, og jeg kommer til å sette inn en kattedo han kan bruke om han må. Så pus får det jo ikke vondt.. Men jeg har uansett dårlig samvittighet, han er jo en utekatt... Kan jeg bare sperre han inne på denne måten?? :( 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det går helt fint. Ikke vær redd for det :) Så lenge han har mat og tilgang til toalett så går nok det helt fint!

Anonymkode: 4c5a6...104

• Liker 7
Skrevet

Her bodde pus på badet på nyttårsaften. Der er det ikke vinduer og er i underetasjen. Satt på musikk/radio til han for å dempe lyden best mulig. Å så hadde han mat, vann og dokassen sin der. Han noe holdt inne hele dagen etter også pga raketter. Ikke at han hadde gått ut frivillig uansett. Han var livredd stakkars 😢

Blir det samme med kattungen min i år. Han er hjertesyk så tørr ikke å sjekke om han blir redd i det hele tatt. 

Har hatt en katt som ikke brydde seg i det hele tatt, og faktisk synes det var spennede. Han satt på armen, mens vi sto i vinduet å sa på sammen 😂

• Liker 3
Gjest babystøv
Skrevet
10 minutter siden, MissPierce skrev:

Her bodde pus på badet på nyttårsaften. Der er det ikke vinduer og er i underetasjen. Satt på musikk/radio til han for å dempe lyden best mulig. Å så hadde han mat, vann og dokassen sin der. Han noe holdt inne hele dagen etter også pga raketter. Ikke at han hadde gått ut frivillig uansett. Han var livredd stakkars 😢

Blir det samme med kattungen min i år. Han er hjertesyk så tørr ikke å sjekke om han blir redd i det hele tatt. 

Har hatt en katt som ikke brydde seg i det hele tatt, og faktisk synes det var spennede. Han satt på armen, mens vi sto i vinduet å sa på sammen 😂

Så smart! Pleier å ha radioen på tven litt på når vi er borte vi også :) Men det hadde gått helt i glømmeboksen nå, så takk for at du minnet meg på det igjen :fnise:
Nei stakkars kattungen din!! så fælt når de rammes av slike ting i så ung alder... :(  Jeg har hatt katt helt siden jeg var liten, og de har ikke brydd seg særlig om raketter. Så er bare den jeg har nå med min samboer som har blitt så sær, men han har opplevd mye på sine 4 år, både påkjørsel og fysisk mishandling av personer ute.. Så han har jo grunn til å være redd stakkars... Jeg tenker også på sikkerhet når jeg velger å ha pus inne, har skjedd så mye grusomt med dyr og raketter rundt om de siste årene... Men vi får tro han klarer å være aleine inne noen timer <3 

Skrevet

Selvfølgelig kan du sperre katten inne. Ville forresten ikke sluppet ham ut om natta, mange sender opp raketter hele natta. Ikke sikkert du hører det, men pus hører det..........

Det er ikke synd på katten.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes alle som har katt bør holde kattene inne på nyttårsaften. De må selvsagt ha tilgang til innedo.

Vi trekker for gardiner. 

• Liker 9
Skrevet

Det går helt fint å holde ham inne slik du gjør TS. Mye bedre enn å la pus gå ute blant fyrverkeri og fulle folk.

• Liker 6
Skrevet

Helt greeit å la pus være inne. Ser ut som du tar hensyn til alle pus sine behov :) Du kan lage et opptak av at du synger eller snakker som du setter på. Mine puser blir beroliget av å høre stemmen min når vi er hos dyrlegen og slikt :P 

Anonymkode: 78d68...c25

Gjest babystøv
Skrevet
22 minutter siden, Aamu skrev:

Selvfølgelig kan du sperre katten inne. Ville forresten ikke sluppet ham ut om natta, mange sender opp raketter hele natta. Ikke sikkert du hører det, men pus hører det..........

Det er ikke synd på katten.

Nei, jeg kommer til å holde han inne til morgenkvisten :) 

Gjest babystøv
Skrevet

ååh takk for at dere beroligger meg :):) setter stor pris på det! Vil kun at pus skal ha det bra selv om vi ikke er der og passer på i år :) Vi satser på at dette kommer til å gå bra :D 

Hehe, spille inn et lydopptak ja, ikke dumt! Men er redd pus kommer til å springe vegg i mellom om han hører meg synge :fnise::link: Kan få samboer til å gjøre det, pus er jo helt besatt av mannfolk. Skjønner ikke helt greia med det! :P Er kun meg av jenter/kvinner han liker:fnise::nori:

Skrevet
2 timer siden, babystøv skrev:

Så smart! Pleier å ha radioen på tven litt på når vi er borte vi også :) Men det hadde gått helt i glømmeboksen nå, så takk for at du minnet meg på det igjen :fnise:
Nei stakkars kattungen din!! så fælt når de rammes av slike ting i så ung alder... :(  Jeg har hatt katt helt siden jeg var liten, og de har ikke brydd seg særlig om raketter. Så er bare den jeg har nå med min samboer som har blitt så sær, men han har opplevd mye på sine 4 år, både påkjørsel og fysisk mishandling av personer ute.. Så han har jo grunn til å være redd stakkars... Jeg tenker også på sikkerhet når jeg velger å ha pus inne, har skjedd så mye grusomt med dyr og raketter rundt om de siste årene... Men vi får tro han klarer å være aleine inne noen timer <3 

Bare hyggelig å kunne hjelpe ☺️☺️

Han er "heldigvis" født med det som vetrinæren sa. De klarer seg vist bedre med det da, enn om dukker opp senere i livet. Han er frisk og rask utenom hjerte feilen, og merker ikke noe til det utenom hjertelyden, og at han blir fortere sliten. Han skal heller ikke være ute når der er kaldt eller alene. Så er litt mer jobb å holde han underholdt bare 😊

Han første pusen ble påkjørt, og forsto mest sannsynlig ikke hva som hendte. Så han var redd for alt en stund. Det var skikkelig ille. Vi var redd vi måtte la han få sovne inn. Det var nok at tlf ringte, mamma hadde hengt opp nye gardiner eller at det var en ny dør matte. Han spolet avgårde livredd😢 Men det gikk seg sakte menn sikkert fremover. Selv om han aldri ble den tøffeste pusen. Han var innekatt de 3 første årene av live sitt, og gikk aldri langt unna huset. Han ble påkjørt rett utenfor døren hvor de nesten aldri kjører biler. Så han hadde max uflaks. 

Gjest babystøv
Skrevet
8 minutter siden, MissPierce skrev:

Han er "heldigvis" født med det som vetrinæren sa. De klarer seg vist bedre med det da, enn om dukker opp senere i livet. Han er frisk og rask utenom hjerte feilen, og merker ikke noe til det utenom hjertelyden, og at han blir fortere sliten. Han skal heller ikke være ute når der er kaldt eller alene. Så er litt mer jobb å holde han underholdt bare 😊

Han første pusen ble påkjørt, og forsto mest sannsynlig ikke hva som hendte. Så han var redd for alt en stund. Det var skikkelig ille. Vi var redd vi måtte la han få sovne inn. Det var nok at tlf ringte, mamma hadde hengt opp nye gardiner eller at det var en ny dør matte. Han spolet avgårde livredd😢 Men det gikk seg sakte menn sikkert fremover. Selv om han aldri ble den tøffeste pusen. Han var innekatt de 3 første årene av live sitt, og gikk aldri langt unna huset. Han ble påkjørt rett utenfor døren hvor de nesten aldri kjører biler. Så han hadde max uflaks. 

Åh det er jo "godt" å høre at han er medfødt med det. Da blir det nok lettere for pus og leve et noelunde bra og godt liv! :) og med gode familier så går nok det helt fint vil jeg tro :D 

så bra å høre at det gikk seg til da.. Jeg er litt rådvill når det gjelder vår, han er jo et vandrende nervevrak virker det som. Han skvetter av alt mulig hele tiden. Ellers er han veldig kosete og man ser at pus har det godt her hjemme. Han liker seg best på fanget til mamma og pappa og fisk er det beste han vet :fnise: Men burde jeg bekymre meg over at han blir så skremt? det kan være bare jeg flytter en sko i gangen, da kan han hoppe i været. Men han virker ikke så redd, for han går alltid bort å snuser etter han har hoppet litt. haha :P men jeg synes han er litt vel skvetten..

Skrevet

Jeg gjør ikke noe spesielt, utenom litt bedre mat. Eldste min blir fryktelig usikker om jeg begynner styre anderledes enn normalt! 

• Liker 1
Skrevet

Selv om min katt er utekatt så holder jeg ham inne en del på vinteren.  Nytter ikke at han er ute i 10 minus når jeg er på jobb. Nyttårsaften fra ettermiddagen er han inne. Ser ikke ut til at han bryr seg om smell. Kattem er han vant til.

Anonymkode: 49891...f21

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, babystøv skrev:

Nå henger det seg helt opp her, så dette innlegge måtte bare bli sånn her 😕😕

Kan godt være at katten deres heller ikke forsto hva som hendte da han ble truffet av bilen. Så lenge han bare er skvetten, og faktisk tør å undersøke det vil jeg ta det som ett godt tegn.

Noen er mer skvettene av natur også.  

Miss Pierce

Endret av MissPierce
Skrevet
2 timer siden, MissPierce skrev:

Ikke kall det uflaks. Kald beregning er det, du gamblet med katten dins sikkerhet, og er ansvarlig for dens grufull død. Det er kjipt å høre dette men enhver som sender kattene sine ut VET det er rimelig stor risiko for at noe fælt skjer, men de gir f. 

Anonymkode: b8194...6fe

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kall det uflaks. Kald beregning er det, du gamblet med katten dins sikkerhet, og er ansvarlig for dens grufull død. Det er kjipt å høre dette men enhver som sender kattene sine ut VET det er rimelig stor risiko for at noe fælt skjer, men de gir f. 

Å der er du igjen ja... Ikke noe sjokk der 😕😕

Selvfølgelig er det uflaks da man bor på en gård, med inngjerdet tun som pus aldri på sine 16 år gikk utenfor gjerde på. Han ble truffet av en bil som skulle på besøk til oss på tunet. Kunne like så godt vært hunden som ble truffet. Den gikk nemlig også løs på tunet siden det er inngjerdet. 

Inne om natten var han også, og om dagen var han og hunden alltid i nærheten av hverandre. Så han var tryggt passet på du. 

• Liker 4
Skrevet
56 minutter siden, MissPierce skrev:

Å der er du igjen ja... Ikke noe sjokk der 😕😕

Selvfølgelig er det uflaks da man bor på en gård, med inngjerdet tun som pus aldri på sine 16 år gikk utenfor gjerde på. Han ble truffet av en bil som skulle på besøk til oss på tunet. Kunne like så godt vært hunden som ble truffet. Den gikk nemlig også løs på tunet siden det er inngjerdet. 

Inne om natten var han også, og om dagen var han og hunden alltid i nærheten av hverandre. Så han var tryggt passet på du. 

Åh gratulerer til katten liksom.

Og du mener ikke seriøst at det ikke forferdelig mye mishandling av katter i Norge?? Kun de mest underutviklede land i verden  (har vært i flere av de) behandler katter så skjødesløst. Jeg er i sjokk etter hvert besøk. Og HVOR ofte hører man ikke om drepte, forsvunnede  katter? En krokodille tårer, et lite  "huffda" er ofte svaret. Alltid sjokkert meg, også som barn. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, babystøv skrev:

Åh det er jo "godt" å høre at han er medfødt med det. Da blir det nok lettere for pus og leve et noelunde bra og godt liv! :) og med gode familier så går nok det helt fint vil jeg tro :D 

så bra å høre at det gikk seg til da.. Jeg er litt rådvill når det gjelder vår, han er jo et vandrende nervevrak virker det som. Han skvetter av alt mulig hele tiden. Ellers er han veldig kosete og man ser at pus har det godt her hjemme. Han liker seg best på fanget til mamma og pappa og fisk er det beste han vet :fnise: Men burde jeg bekymre meg over at han blir så skremt? det kan være bare jeg flytter en sko i gangen, da kan han hoppe i været. Men han virker ikke så redd, for han går alltid bort å snuser etter han har hoppet litt. haha :P men jeg synes han er litt vel skvetten..

Jeg ville latt ham være innekatt hvis han er så nervøs. Brått kan han bli skremt av noe ute, og bli borte... 

Anonymkode: beda7...d0b

• Liker 1
Gjest babystøv
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville latt ham være innekatt hvis han er så nervøs. Brått kan han bli skremt av noe ute, og bli borte... 

Anonymkode: beda7...d0b

Ja så enig med deg! Jeg har også prøvd å holde han inne på de dagene det er iskaldt osv.. men det går ikke, han SKAL ut.. Dyrlegen sa at enten så henger det igjen etter ulykka, eller så er han rett og slett bare sånn... Men hun sa at det ikke var unormalt, og at jeg bare kunne slappe av. så lenge han ikke virket redd og gjemte seg eller noe... Han skvetter bare, men han gjemmer seg ikke og blir redd... Men uroer meg for dette jeg også, synes ikke det er noe gøy :( Han har blitt LITT bedre de siste 3 mnd, så kanskje det er håp :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...