Gå til innhold

Hvorfor ønsker man seg et tilnærmet amerikans styresett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg noen ord "Straight from the horses mouth" når det gjelder hvordan det er å bo i Amerika i dag.

Denne mannen tjener bra, jobber og bor i Las Vegas, og svarte meg følgende på et par generelle spørsmål jeg hadde.

Han har bodd i Sverige, og vært mye i Norge, så han vet noe om oss også:

"Norway is a very good country for all people and America is a very good country for a few people. That's people with money.

Poor people have it very hard here and the Government does not seem to give a damn. Here we are one of the richest countries on earth and a lot of people can't afford health care or dental or anything else.

We pay 15% of a salary to the government and we can get the money back sometimes for care for our children, whether it's a Doctor or Dentist.

I don't think that the Norwegian people would want the American way of doing things, because they will find out that it's only good when you have money."

Jeg kom på å spørre om disse tingene fordi han fortalte meg at datteren hans må ha regulering, og det kommer til å koste ham store penger. I Norge legger jo foreldrene ut, men får pengene tilbake - er det ikke sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett sidespor, men all denne gleden for marshallhjelpa, ble jo også en del av frihandel mellom usa og europa, på usas betingelser. I tillegg til militær innflytelse. Usa ble jo etter 2. verdenskrig verdens ledende land innenfor bl.a økonomi. Marshallhjelpa var en direkte byttehandel, og lempel på handelsregler, dvs bl.a. tollregler.

Hvis noen vil ha en link, så kan jeg finne den, men jeg sitter ikke på min hjemmepc nå.

Olga

Skrevet
Man betaler da regulering selv.

Ja men lest mye her på kg at folk tror noe marshallhjelpa var noe vi fikk som gave etter 2. verdenskrig, uten at usa førte oss inn i sin egen ønskede retning...

Skrevet

Kommer ann på hvor nødvendig den er. Jeg kunne behøve regulering (men det var ikke ytterst nødvendig), den måtte mine foreldre betale (de hadde ikke råd, så ikke noe ble gjort).

Broren min trengte regulering, og måtte ha flere operasjoner osv, den ble betalt av staten.

Skrevet
Her har jeg noen ord "Straight from the horses mouth" når det gjelder hvordan det er å bo i Amerika i dag.

Denne mannen tjener bra, jobber og bor i Las Vegas, og svarte meg følgende på et par generelle spørsmål jeg hadde.

Han har bodd i Sverige, og vært mye i Norge, så han vet noe om oss også:

Norway is a very good country for all people and America is a very good country for a few people. That's people with money.

Poor people have it very hard here and the Government does not seem to give a damn. Here we are one of the richest countries on earth and a lot of people can't afford health care or dental or anything else.

We pay 15% of a salary to the government and we can get the money back sometimes for care for our children, whether it's a Doctor or Dentist.

I don't think that the Norwegian people would want the American way of doing things, because they will find out that it's only good when you have money."

Jeg kom på å spørre om disse tingene fordi han fortalte meg at datteren hans må ha regulering, og det kommer til å koste ham store penger. I Norge legger jo foreldrene ut, men får pengene tilbake - er det ikke sånn?

Mye sant i dette, men det ligger i den amerikanske folkesjela at USA er mulighetenes land. En plass hvor du kan gjøre suksess, bli rik og berømt. Og mulighetene er nok større i USA enn i noe annet land. Dette går selvfølgelig på bekostning av solidaritetstankegangen.

Skrevet

Ja der kan du se. Ikke store forskjellen på Norge og USA da. Skulle nesten tro det var samme landet....

Gjest Valhalla
Skrevet

Nick da, hvis du leser siste linjen hennes så var det at hun trodde staten dekket regulering som førte til denne samtalen, det stemmer ikke.

Skrevet

'equal opportunity for all' er jo selvfølgelig bare en myte og et slags ideal få amerikanske administrasjoner (med unntak av fdr og lbj) har gjort noe som helst for å oppnå, men gud hvor seiglivet forestillingen er om at det er en beskrivelse av virkeligheten.

Skrevet

USA er klart mulighetenes land for de som i utgangspunktet er ressurssterke/skoleflinke - men det er ikke folk flest. Det er DER problemet ligger. Som Ray sier til meg - det er bra for noen få; = de med penger...

Skrevet

Men hvorfor skulle ikke mennesker med penger ville ha ett amerikansk styresett??

Skrevet

Jo, hvis de driter i alle andre enn seg sjæl så - da er det jo plutselig veldig forståelig. hakke problemer med å skjønne det jeg ....

Skrevet

Tillegg:

Eller hvis man er 100 % sikker på at man aldri vil havne i et økonomisk uføre som følge av en ulykke, en konkurs, skilsmisse.... etc.... Da skjønner jeg det.

Hvis man vet 100 % sikkert at man aldri vil bli så langvarig syk at man må ta opp kjempelån for å betale sykehusregninger fordi forsikringspengene tok slutt, aller at man får et barn med store handikapp som vil trenge døgnkontinuerlig hjelp og pleie resten av livet..... osv..... Da er det ikke vanskelig å forstå det i det hele tatt...

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvorfor skal staten tvinge sin befolkning til å jobbe og slite for å betale for andre? Hvorfor skal alle være like og hvorfor skal initiativ og hardt arbeid ikke oppmuntres? Hvorfor står likhetstanken og missunelsen så sterkt? Hvorfor skal vi stjele fra våre barn ved å opprettholde en enormt kostbar velferdstat? Hva skal Norge gjøre når vi ikke lenger har olje og vi ikke har satset skikkelig på andre sektorer med en lat befolkning som er vant til mamma stat? Hvorfor skal staten blande seg inn i de fleste områder av våre liv fra vugge til grav og bestemme hva som er best for oss? Hvorfor er ikke Norges befolkning opptatt av sin egen individuelle frihet.

Skrevet

Valhalla:

Hvorfor nevner ikke du ETT land med skattefrihet og uavhengighet fra staten? Og hvorfor flytter du ikke dit?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Hvorfor er ikke Norges befolkning opptatt av sin egen individuelle frihet.

Fordi "friheten" bare gjelder for noen.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det skal ikke være skattefrihet. Man trenger å betale skatter for slike felles ting som ikke bør privatiseres, militær, politi etc.

Men at man skal betale for folks latskap synes jeg ikke er riktig. Det bør kun være støtte som gir personen mulighet til å leve. En singel person som ikke gidder å arbeide kan få støtte til en ett roms og mat så han klarer seg, utover det får han satse på privat veldedighet eller faktisk skaffe seg en jobb. Barn kompliserer det litt da de kan bli fremtidige nyttige samfunnsborgere.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvorfor skal staten tvinge sin befolkning til å jobbe og slite for å betale for andre? Hvorfor skal alle være like og hvorfor skal initiativ og hardt arbeid ikke oppmuntres? Hvorfor står likhetstanken og missunelsen så sterkt? Hvorfor skal vi stjele fra våre barn ved å opprettholde en enormt kostbar velferdstat? Hva skal Norge gjøre når vi ikke lenger har olje og vi ikke har satset skikkelig på andre sektorer med en lat befolkning som er vant til mamma stat? Hvorfor skal staten blande seg inn i de fleste områder av våre liv fra vugge til grav og bestemme hva som er best for oss? Hvorfor er ikke Norges befolkning opptatt av sin egen individuelle frihet.

Er det ikke du som tidligere har pratet om en manglende kollektivstanke her i landet? Er det ikke du som har nevnt at vi beveger oss mot et for individualistisk samfunn?

Nå får du se å bestemme deg.

Ellers kan jeg si at staten er oss. Staten er det demokratiske flertallet.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Men at man skal betale for folks latskap synes jeg ikke er riktig.

Nå har vel du en ganske inhuman definisjon av latskap også, da. Er man syk så er man syk, ikke lat. Har fått litt inntrykk av at du tror at det å ikke klare, er det samme som å ikke gidde.

Skrevet

Og hvorfor er Norge ett av verdens beste land å bo for de FLESTE, ikke bare for de få?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...