Gå til innhold

Er det noe du ikke tillater deg å gjøre om du er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du er sykemeldt, er det noe du ikke tillater deg å gjøre eller noe andre reagerer på at du gjør? Nå tenker jeg ikke dersom en er sykemeldt fordi en er "syk", altså feber, influensa, omgangsyken osv. Da er det jo klart at en holder seg innendørs for å bli frisk. 

Men tenker feks om en har fått et brudd, om det er noe psykisk, smerter (som kan komme og gå) osv. 

Er selv sykemeldt nå, men ikke fordi jeg er dårlig eller smittsom syk. Har for lenge siden invitert til middagsselskap i morgen og tror jeg fremdeles skal ha det. Men kommer nok til å gjøre det noe enklere enn jeg ville gjort om jeg ikke var sykemeldt. 

Anonymkode: 207c8...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du er sykemeldt, er det noe du ikke tillater deg å gjøre eller noe andre reagerer på at du gjør? Nå tenker jeg ikke dersom en er sykemeldt fordi en er "syk", altså feber, influensa, omgangsyken osv. Da er det jo klart at en holder seg innendørs for å bli frisk. 

Anonymkode: 207c8...8ab

Ikke noe spesielt, bortsett fra å reise utenlands som da ikke uten videre er lov. Jeg har vært på teater og konsert når jeg har vært syk, da billettene ikke kan refunderes og det er stor forskjell på å sitte et par timer på konsert og å levere på jobb en hel dag. Man kan jo også være i bedre form på kvelden enn om dagen. Ting andre reagerer på kan være så mangt, jeg vet selv om folk som hardnakket påstår man ikke kan gå i butikken eller postkassen når man er syk. Folkene som mener dette er sjelden enslige, for å si det sånn. Jeg sulter meg ikke ihjel selv om jeg får influensa. 

Anonymkode: bd621...25d

• Liker 1
Skrevet

Unngår aktivitet på formiddager og sen kveld. Shopping og trening,samt å gå på byen.

Anonymkode: 481d4...21b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unngår aktivitet på formiddager og sen kveld. Shopping og trening,samt å gå på byen.

Anonymkode: 481d4...21b

Det spørs mye på hva som er grunne til sykemeldingen feks jeg har trent som sykemeldt men da var det trening som kunne gjøre med god. Men er ikke super aktiv på sosiale medier osv eller gjør jeg mye av det jeg pleier men som sagt sykemeldingsgrunnlaget har alt og si. 

Anonymkode: a0982...ad1

Skrevet

Jeg har aldri vært sykemeldt/egenmeldt uten veldig god grunn, og har i snitt 2-5 sykedager i året. Jeg gjør derfor akkurat det jeg kan+vil med god samvittighet. 

Skrevet

Gjør ikke som en tidligere kollega som dro på shopping med ungene på 3 og 5 år. Kunne ikke jobbe pga smerter i skuldre og armer, men gå fra busstoppet og hjem på glatta nedlesset med bæreposer pluss bære minstemann, det klarte h*n tydeligvis...

Anonymkode: ec38a...181

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det jeg kan for å heales og bli frisk. Om jeg ikke kan gå på butikken så gjør jeg ikke det, om det er mulighet for at jeg kan gå på butikken så gjør jeg det - det er bra å komme seg ut av døren og heales.

Anonymkode: ff4d0...e43

Skrevet

Det kommer jo an på årsaken til sykemeldingen, men de få gangene jeg har vært sykemeldt så har det enten vært i etterkant av operasjoner, der formen ikke har tillatt mer enn høyst nødvendig - dvs. en tur på butikken eller en meget forsiktig rusletur utendørs eller det har vært når jeg har hatt lumbago (kom knapt opp av stolen)  eller influensa (ikke i form til særlig mye annet enn å ligge rett ut på sofaen).

Skrevet

Det kommer helt ann på årsaken til sykemeldingen. Er man sykemeldt pga en senebetennelse i armen klarer man fremdeles å bruke beina. For å ta et eksempel.

Skrevet

Vært sykemeldt over lengre  tid pga bein brudd. Er sosial og går ut fordet. Går turer  for å trene opp bein og må jo handle ol. Er jo sykemeldt  fra jobb ikke livet.  

Anonymkode: d3748...5b5

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Athene skrev:

Jeg har aldri vært sykemeldt/egenmeldt uten veldig god grunn, og har i snitt 2-5 sykedager i året. Jeg gjør derfor akkurat det jeg kan+vil med god samvittighet. 

og svaret på spørsmålet var?

Anonymkode: c707f...b96

Skrevet

Det kommer helt an på hvorfor en er sykemeldt. Om man er sykemeldt grunnet lungebetennelse eller lignende går man ikke ut på fester og lignenede. Om man har brukket begge armene og jobber som mekaniker uten mulighet for tilrettelegging så kan man gjøre det man er i stand til.

Anonymkode: 9650e...3f2

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og svaret på spørsmålet var?

Anonymkode: c707f...b96

Som det står i innlegget mitt "jeg gjør derfor akkurat det jeg kan+ vil (under sykemleding) med god samvittighet". 

Spørsmålet er jo hva man tillater seg å gjøre, eller reagerer på at andre gjør. Underforstått at sykemeldingen er reell. Virker som om mange i svarene sine misforstår det poenget. 

Endret av Athene
Skrevet

Vært sykemeldt 1 år av gangen x 2. Jeg må jo leve som vanlig som sykemeldt, og det innebærer levering og henting i barnehage, utelek med barna, venninnekvelder osv. Jeg er sykemeldt fra jobb, ikke livet. 

Anonymkode: 33980...025

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg følte ikke at jeg var hindret fra å gjøre noen av de tingene jeg ønsket og kunne da jeg var sykemeldt. Men det var jo heller ikke så veldig mye jeg kunne gjøre. Man er gjerne ikke sykemeldt fordi man ikke kan gjøre noen som helst jobb, eller noe som helst, men fordi man ikke kan gjøre akkurat den jobben man har. Er ikke alle jobber som har mulighet for at man kan tilrettelegge slik at man gjør noe annet mens man heler det man sliter med som gjør man ikke kan gjøre den originale jobben. 

Skrevet

Jeg er ikke sykemeldt, hvis jeg ikke er alvorlig syk, så har aldri tenkt på problemet. 

Anonymkode: dc6b6...d99

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vært sykemeldt 1 år av gangen x 2. Jeg må jo leve som vanlig som sykemeldt, og det innebærer levering og henting i barnehage, utelek med barna, venninnekvelder osv. Jeg er sykemeldt fra jobb, ikke livet. 

Ikke alle har like god arbeidsmoral med andre ord. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært langtidssykemeldte.  Jeg gjorde akkurat det jeg orket pluss litt til. Siden jeg bor alene så måtte jeg bare gjøre enkelte ting som handling selv om jeg egentlig ikke orket. 

Jeg tenker at spesielt som sykemeldt så er det positivt å få sosialt input. Du mister sosial omgang når du ikke kan dra på jobb. Jeg kunne og ville ikke mure meg inne det året jeg var sykemeldt. Jeg var både på cafe, konserter og venninnetreff. Jeg trengte minst av alt å bli deprimert i tillegg til syk.  

Anonymkode: 46e25...232

• Liker 1
Skrevet

Var sykemeldt i 1 mnd etter en større kjeveoperasjon. Det ble jo mindre hovent etter noen dager, men å få i seg mat krevde sitt siden jeg var sydd i hele overkjeven og den var skrudd fast til kraniet igjen med to titanplater.

Tuslet rundt det jeg klarte. Fikk ikke løfte tunge ting. Sov en god del, var hos kjeveortopeden annen hver dag og kontrollerte, lagde myk mat jeg kunne spise med skje (det lille jeg fikk i meg da). En og annen smertestillende tablett i begynnelsen (etter å ha kommet hjem fra kjeveortopeden).

Var ikke snakk om å dra på byen eler på noe slags shopping nei. All fokus gikk til kontroller og til å gro fortest mulig. Det gikk helt fint, - groingen altså. 

Anonymkode: 7f26d...8dd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har like god arbeidsmoral med andre ord. 

Så barna sine skal miste moren sin 1 år av gangen fordi jeg er sykemeldt? Husarbeidet gjør seg ikke selv, ei heller nattevåk med syke barn eller snømåking. Barna vil også gjerne ha noen voksenpersoner med seg ut i helgene når de skal leke siden de kun er 2 og 3 år gamle, men i følge deg kan jeg ikke det fordi jeg er sykemeldt fra jobb?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...