Flwrpwr Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 (endret) Slettet Endret 20. februar 2017 av Flwrpwr 1
hopeful Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Dette er faktisk innbrudd. Utleier har ikke lov å benytte seg av leiligheten/hybelen mens den er utleid. Så klart, er det miastanke om vannlekkasje eller noe som kan ødelegge huset, er det greit. Men ellers skal utleier avtale med deg om vedkommende må inn (eks for å sjekke noe, ha visning ol). Samtidig skal utleier få ha visning i oppsigelsestiden. Men da etter avtale med deg. Hadde selv en utleier som begynte å ta seg til rette under visning. Var innom og tok ned bilder på veggen og gjorde småting som var av mine eiendeler. Det er ubehagelige. Kanskje du kan sende meld til utleier "hei. Ser at du avtaler med meg før du har visning/benytter deg av leiligheten jeg leier" også se om du finner noe i loven/kontrakten som støtter dette.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Har du ikke sagt noe til utleier om dette? Han kan jo ikke oppføre seg slik. Jeg hadde skrevet lapper som forteller om det og gjemt dem rundt forbi i leiligheten slik at den neste leieren kan finne dem når jeg flyttet ut. Anonymkode: ce9ff...3b2
Puny Skrevet 30. desember 2016 #4 Skrevet 30. desember 2016 10 timer siden, Flwrpwr skrev: Har leid en hybelleilighet siden høsten 2015, men skal nå flytte ut i slutten av januar. Bor egentlig på andre siden av landet og er nå hjemme på juleferie. Da jeg snakket med utleier før jeg dro var ikke utleier sikker på om leiligheten skulle leiers ut eller brukes selv. Leiligheten er for seg selv med eget bad og kjøkken, men deler yttergang med utleiers leilighet. Så tilfeldigvis at leiligheten lå ute på finn.no til leie og at utleier skal holde visning, men dette har ikke jeg hørt noe om i det hele tatt. Har selvfølgelig ikke tenkt å stå i veien for at utleier skal få holde visning, men synes det er ubehagelig at det holdes visninger mens jeg er borte uten at jeg i det hele tatt har fått beskjed om det. Har jo heller ikke gjort klar leiligheten for visning, tingene mine ligger fremme osv. siden jeg ikke visste om dette. Utleier har også under leieforholdet vært opptatt av å vite når jeg er borte, for da må utleier "sjekke innom" leiligheten for å se om det har blitt vannlekkasje. Grunnen til at utleier er så redd for dette er at det har vært lekkasje et par ganger når leiligheten var ny, men dette var for 7-8 år siden. Flyttet inn litt før det var juleferie i fjor og følte at jeg ikke kunne si nei til dette, og dette har gjentatt seg i alle ferier. Når jeg kommer tilbake igjen er det tydelig at utleier har oppholdt seg i leiligheten, brukt både vannkoker og vaskemaskin, samt brukt av mitt vaskepulver! (Det var nesten tomt en gang jeg kom hjem, og det lå en kopp oppi boksen som ikke var min.) Det har også blitt rotet i klesskapet, da gardinene som var der da jeg flyttet inn og hadde tatt ned og lagt i skapet var borte. Dette er også en del av grunnen til at jeg flytter, samt at utleier var meget ivrig etter å øke husleien etter ett år, og prøvde seg med å øke den mer enn lovlig. Føler også at utleier ikke tar noe hensyn, står utenfor min dør og snakker høyt med gjester morgen som kveld, samtidig som jeg er veldig påpasselig med å ikke bråke og alltid betaler husleien til rett tid. Det at han har vært inne i leiligheten din og brukt den er på ingen måte greit. Det at han planlegger visning når du er borte betyr jo ikke at han ikke har tenkt å si fra. Han kan ha satt opp de tidspunktene for å se om det var noen interesse for så å kontakte deg om det faktisk blir aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #5 Skrevet 30. desember 2016 12 timer siden, Flwrpwr skrev: Utleier har også under leieforholdet vært opptatt av å vite når jeg er borte, for da må utleier "sjekke innom" leiligheten for å se om det har blitt vannlekkasje. Grunnen til at utleier er så redd for dette er at det har vært lekkasje et par ganger når leiligheten var ny, men dette var for 7-8 år siden. Flyttet inn litt før det var juleferie i fjor og følte at jeg ikke kunne si nei til dette, og dette har gjentatt seg i alle ferier. Når jeg kommer tilbake igjen er det tydelig at utleier har oppholdt seg i leiligheten, brukt både vannkoker og vaskemaskin, samt brukt av mitt vaskepulver! (Det var nesten tomt en gang jeg kom hjem, og det lå en kopp oppi boksen som ikke var min.) Det har også blitt rotet i klesskapet, da gardinene som var der da jeg flyttet inn og hadde tatt ned og lagt i skapet var borte. Tror du han har runket i trusene dine og vasket dem etterpå? Anonymkode: 1739a...297 2
pappkopp Skrevet 30. desember 2016 #6 Skrevet 30. desember 2016 Sitat § 5-6.Utleierens adgang til husrommet - husleieloven Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Du skal dermed ha beskjed innen rimelig tid før han kommer på besøkene sine. Og at han skylder på vannlekkasjer tipper jeg er på grunn av den andre setningen jeg har uthevet. Finn deg et annet sted du.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #7 Skrevet 30. desember 2016 Det er ikke lov, og jeg skjønner godt at du vil flytte. Jeg hadde kjøpt et par svære dildoer/analplugger, håndjern/pisk og hatt liggende på stuebordet når jeg ikke er hjemme, i tillegg til å slenge en del rot rundt, så leiligheten ser dårligere ut. Så kanskje de lærer at de må avtale at du rydder først... Anonymkode: 5ce60...4c8 1
penny_ Skrevet 30. desember 2016 #8 Skrevet 30. desember 2016 (endret) . Endret 30. desember 2016 av penny_
Flwrpwr Skrevet 30. desember 2016 Forfatter #9 Skrevet 30. desember 2016 10 timer siden, Puny skrev: Det at han har vært inne i leiligheten din og brukt den er på ingen måte greit. Det at han planlegger visning når du er borte betyr jo ikke at han ikke har tenkt å si fra. Han kan ha satt opp de tidspunktene for å se om det var noen interesse for så å kontakte deg om det faktisk blir aktuelt. Det var satt opp tidspunkt for visning i går, men utleier har også skrevet i annonsen at det er mulig å komme på visning når som helst(!). Annonsen har stått oppe siden før jul.
Flwrpwr Skrevet 30. desember 2016 Forfatter #10 Skrevet 30. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov, og jeg skjønner godt at du vil flytte. Jeg hadde kjøpt et par svære dildoer/analplugger, håndjern/pisk og hatt liggende på stuebordet når jeg ikke er hjemme, i tillegg til å slenge en del rot rundt, så leiligheten ser dårligere ut. Så kanskje de lærer at de må avtale at du rydder først... Anonymkode: 5ce60...4c8 Tro meg, tanken har slått meg... Det var jo med tanke på dette at jeg ikke ryddet bort forskjellige ting og tang før jeg dro også.
Flwrpwr Skrevet 30. desember 2016 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke sagt noe til utleier om dette? Han kan jo ikke oppføre seg slik. Jeg hadde skrevet lapper som forteller om det og gjemt dem rundt forbi i leiligheten slik at den neste leieren kan finne dem når jeg flyttet ut. Anonymkode: ce9ff...3b2 Er dessverre skyhøyt på konfliktskyhetsskalaen, så har egentlig ikke turt å si noe spesielt. Slike lapper vil vel utleier finne før neste leier?
Gjest O.G. Skrevet 30. desember 2016 #12 Skrevet 30. desember 2016 Du skulle ha skiftet lås med en gang du oppdaget han gikk inn i leiligheten din når du ikke var hjemme.
Flwrpwr Skrevet 30. desember 2016 Forfatter #13 Skrevet 30. desember 2016 7 minutter siden, O.G. skrev: Du skulle ha skiftet lås med en gang du oppdaget han gikk inn i leiligheten din når du ikke var hjemme. Det er vel ikke en billig affære når leiligheten er i en blokk med systemnøkkel?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #14 Skrevet 30. desember 2016 8 minutter siden, O.G. skrev: Du skulle ha skiftet lås med en gang du oppdaget han gikk inn i leiligheten din når du ikke var hjemme. Det er kun huseier som kan skifte lås når det dreier seg om utleie Anonymkode: 1eff0...4c4
Gjest O.G. Skrevet 30. desember 2016 #15 Skrevet 30. desember 2016 36 minutter siden, Flwrpwr skrev: Det er vel ikke en billig affære når leiligheten er i en blokk med systemnøkkel? nei vel. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun huseier som kan skifte lås når det dreier seg om utleie Anonymkode: 1eff0...4c4 Står ingenting om noe sted hen at utleier må ha nøkkel til boligen
cherry blossomed. gone. Skrevet 30. desember 2016 #16 Skrevet 30. desember 2016 så uhyre uforskammet ubeskrivelig ekkelt og nedrig frekt!
Leavemealone Skrevet 30. desember 2016 #17 Skrevet 30. desember 2016 Utleier kan ikke være den smarteste kniven i skuffen. Meld fra til politiet, slike mennesker bør holdes innesperret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå