Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg blir skikkelig lei. Har en søster på julebesøk i en uke, men jeg tror nok det blir siste gangen... Hun er i midten av 30 årene, single, ingen barn og bidrar ikke det spøtt! Sitter i sofaen eller senga hele dagen med nesa i mobilen eller leser tegneserier. Tilbyr ingen hjelp til noen verdens ting, hverken matlaging, handling, rydde litt etc. Kun hvis hun får beskjed gjør hun noe og da kun det, ikke noe ekstra. Hva er det med slike mennesker? 

Anonymkode: 0fbc8...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svelg kamelen og la være å invitere henne til neste år. Har hun ingen andre å feire jul sammen med kan du invitere henne på middag julaften. Har hun lang reisevei kan hun få overnatte, men 1. juledag må hun reise hjem da dere ønsker å ha familietid i fred og ro. 

Anonymkode: 76b2c...323

• Liker 1
Skrevet

Det er søstra di, kan du ikke bare si ifra?

• Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, Hjärtat skrev:

Det er søstra di, kan du ikke bare si ifra?

Tenkte det samme..

Jeg skønner ikke dette med å ikke si fra til folk, hvis man ikke kan gjøre det når det gjelder familie hvem skal man liksom da kunne snakke til?

• Liker 15
Skrevet

Hva slags tegneserier leser hun?

Anonymkode: 6e94f...e87

• Liker 9
Skrevet

Sagt fra, men det går tydeligvis ikke inn... Så igjen, hva er det med sånne folk som ikke tar ting til seg? Jaja, men men, orker ikke kommandere og mase hele tiden heller, hun er da ikke et barn. Burde ikke være nødvendig... 

• Liker 1
Skrevet

Du foreslår (forteller henne) hva hun skal gjøre når du kunne ha trengt litt hjelp. Det er vanlig å bli litt tiltaksløs i ferien, særlig når hun ikke har barn, mann eller noe annet. 

Du takler en uke med tiltaksløshet. Det er jo ikke slik at hun oppfører seg dårlig. 

Anonymkode: 47bda...0c1

• Liker 11
Skrevet

Hva sier hun da, hvis du spør om hjelp til noe konkret? Og spør du om konkret hjelp til noe eller kommer det som en generell utblåsning? Når det er sagt, skjønner jeg frustrasjonen din, er vel normal folkeskikk å hjelpe til når man er på besøk over flere dager. Men kanskje hun bare ikke vet hva hun skal gjøre eller forventer kritikk fordi det ikke blir gjort på din måte?

Anonymkode: 369c3...8d8

Skrevet

Hun tror vel at hun er på besøk, da.

Anonymkode: 54e44...e8d

• Liker 28
Skrevet

Å sitte og se på fullt kaos før middagstid fordi ungene plutselig krever full oppmerksomhet, mens middagen må lages, bord ryddes og dekkes etc uten å løfte en finger eller tilby hjelp, er ikke akkurat god oppførsel heller..... Virkelig, er det normal oppførsel når man er langtidsgjest? Sitte på ræva?

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tegneserier leser hun?

Anonymkode: 6e94f...e87

Dette fanget min interesse også! La oss analysere situasjonen ut I fra hva hun velger å lese! :ac:

Nei, men helt ærlig... man kan vel si I fra til sin egen  søster ar hun kan hjelpe til litt mer?

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte og se på fullt kaos før middagstid fordi ungene plutselig krever full oppmerksomhet, mens middagen må lages, bord ryddes og dekkes etc uten å løfte en finger eller tilby hjelp, er ikke akkurat god oppførsel heller..... Virkelig, er det normal oppførsel når man er langtidsgjest? Sitte på ræva?

Jeg synes ærlig talt at du virker som en gneldrekjerring. 

Anonymkode: 47bda...0c1

• Liker 8
Skrevet

Om du inviterer henne til neste år sier du tydelig i fra at du forventer hjelp i huset. Hva folk ønsker og ikke ønsker er svært forskjellig, så det enkle er det beste. 

Anonymkode: 79752...efd

Skrevet

TS. du beskriver den moderne, single kvinnen. er et relativt vanlig fenomen.

• Liker 3
Skrevet

Hun er jo gjest. Det er jo ikke slik at det er jeg som lager maten eller handler for verten når jeg er på besøk.

• Liker 7
Skrevet

Sorry ass, men du har selv valgt å få barn, og hvis de begynner å lage bråk når du er opptatt med andre ting, er ikke det hennes problem. 

Når det er sagt, ville jeg hjulpet til hos min søster, men det er ikke alle som nødvendigvis ser at det trengs hjelp. Da kan du spørre pent om hjelp. Men syns ikke du kan forvente det (da antar jeg at hun rydder opp etter seg selv, setter ting i oppvaskmaskinen etc.)

Anonymkode: f4b5a...e09

• Liker 5
Skrevet

Er jeg gjest  hjelper jeg gjerne til hvis jeg blir bedt om det, men jeg tar ikke initiativ til matlaging eller rydding - det er da ikke vanlig å ta seg til rette med sånt hos andre? For egen del foretrekker jeg å ordne sånne ting selv i mitt eget hus - da havner ting på rett plass og jeg finner idem igjen neste gang jeg trenger dem... Tror faktisk jeg ville følt meg som en dårlig vertinne hvis gjestene mine begynte å rydde og lage mat - jeg har det åpenbart altfor rotete og klarer ikke engang å tilby mat i tide. Vil noen hjelpe til er det hyggelig, men ikke noe jeg forventer - gjestene mine er tross alt gjester. 

• Liker 20
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Det er frekt. Jeg hjelper alltid til om jeg er invitert. Det er normal folkeskikk. Klarer ikke å sitte og se på at andre skal handle, lage mat og vaske opp alene.

Snakk med henne om det, kanskje hun ikke ser rot eller hva som skal gjøres :)

Skrevet
20 timer siden, Mysticgirl skrev:

Det er frekt. Jeg hjelper alltid til om jeg er invitert. Det er normal folkeskikk. Klarer ikke å sitte og se på at andre skal handle, lage mat og vaske opp alene.

Snakk med henne om det, kanskje hun ikke ser rot eller hva som skal gjøres :)

Det er ikke alle som liker at andre hjelper til hjemme hos dem heller. Ikke alle liker at andre styrer på kjøkkenet deres, åpner skuffer og skap osv. Folk er forskjellige! Å tilby hjelp er normal folkeskikk. Men å sette i gang på andres kjøkken oppleves nok som frekt av endel. Kommunikasjon er løsningen. Snakk sammen om forventninger man har som vert og gjest. 

Anonymkode: 987b1...5f5

• Liker 8
Skrevet

Hun er vel kanskje vant med det hjemmefra da, at foreldrene ordner alt. Og så ser hun på hjemmet ditt som en forlengelse av dette. Du er kanskje storesøster? Hun tar deg nok litt for gitt siden du er familie. Det er selvfølgelig galt, og jeg hadde heller ikke giddet å oppvarte en slik gjest neste jul også. Det kan du godt si hvis hun spør om å komme neste år.

Anonymkode: bef66...fe9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...