Gå til innhold

Bandasje etter at stingene er fjernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opererte i foten for 2 uker siden og har fjernet stingene i dag. Har totalt 5 sår, var vel totalt rundt 25 sting? 

Sykepleieren som fjernet stingene satt på "bandasjelapp" igjen på de to største sårene, men aner ikke om jeg må gå med dette eller hva? Alle sårene utenom det ene av de store er tørre og grodde. På det siste såret måtte de fjerne endel skorpe for å komme til stingene så her begynte det å blø litt igjen. Er det ok å gå uten bandasje så snart det er tørt og fint? 

Anonymkode: 3046a...834

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok tatt på bandasje pga det ble litt åpninger når de tok skorper osv. Så når alt er tørt og fint vil jeg tro det går bra. 

Anonymkode: 75469...f08

Skrevet

Når dette er på foten så er det lett å dunke borti, og så går såret opp, eller begynner å blø. Det er lurt både for å unngå ny skade/sår, og får å unngå infeksjon å holde sårene bandasjert/plastret noen dager. 

Anonymkode: dadd7...6d2

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dette er på foten så er det lett å dunke borti, og så går såret opp, eller begynner å blø. Det er lurt både for å unngå ny skade/sår, og får å unngå infeksjon å holde sårene bandasjert/plastret noen dager. 

Ja kanskje lurt å vente noen dager ja... har nå endel utstyr igjen så tenker jeg kan bruke ihvertfall noen dager til, på de store sårene. De små sårene var bare lukket med strips og et sting, de ser helt grodd ut så har ikke noe på de nå. 

Anonymkode: 3046a...834

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke opp av at det dulter litt borti når det er grodd såpass at stingene ble tatt. Skader for all del ikke å ha bandasje på, men nødvendig er det ikke. Derimot kan det å stripse dem gjøre at arret blir finere for det strekker seg gjerne litt etter at stingene er tatt. 

Skrevet

Sist jeg sydde og fjernet sting, fikk jeg beskjed om at det burde tapes i et galvt år, eller så lenge arret er rødt. Fikk også ny vantett bandasje over når jeg tok stingene. Jeg aner jo ikke hvor store dine arr er, men siden de er på kneet, og det sannsynligvis er er en del bevegelse der, så ville jeg ha tapet en stund.

Anonymkode: fd513...2c3

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg sydde og fjernet sting, fikk jeg beskjed om at det burde tapes i et galvt år, eller så lenge arret er rødt. Fikk også ny vantett bandasje over når jeg tok stingene. Jeg aner jo ikke hvor store dine arr er, men siden de er på kneet, og det sannsynligvis er er en del bevegelse der, så ville jeg ha tapet en stund.

Aldri hørt om dette.. Pleier ikke tape over arr så lenge de er lukket. Hvis man skjermer arret vil det fortsette å være ømme for berøring lenger og det er heller ikke bra. Det er fortsatt mye bevegelse i kneet selv om det er tapet, så helt bortkastet å gjøre det.

Anonymkode: b6737...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Taping av arr vil kunne bidra til at arret blir flatest mulig også, og bli penere enn om man ikke taper. Dette har nok litt sanmenheng med str og plassering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Taping av arr vil kunne bidra til at arret blir flatest mulig også, og bli penere enn om man ikke taper. Dette har nok litt sanmenheng med str og plassering. 

Dette er jo så klart tull. Et arr blir ikke flatere av å tapes. Alt kommer ann på om den som syr gjør det pent. Man bør skjærmen mot sol. Det er det eneste.

AnonymBruker
Skrevet

Tull?

Det kommer også an på hvordan den som blir operert utvikler arr. Du kan jo lese disse f.eks?

http://www.plastikkirurgi.no/rekonstruksjon/arr

http://tidsskriftet.no/2003/11/oversiktsartikkel/keloid-og-hypertrofisk-arrdanning

Jeg sier jo ikke at alle arr blir opphøyede eller keloide, men noen utvikler slike. Så taping virker forebyggende, altså vil kunne gjøre et arr flatere enn om det ikke ble tapet. 

Det er også dette jeg vanligvis får høre fra de som fjerner sting og hudleger.

AnonymBruker
Skrevet
På Sunday, January 01, 2017 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Tull?

Det kommer også an på hvordan den som blir operert utvikler arr. Du kan jo lese disse f.eks?

http://www.plastikkirurgi.no/rekonstruksjon/arr

http://tidsskriftet.no/2003/11/oversiktsartikkel/keloid-og-hypertrofisk-arrdanning

Jeg sier jo ikke at alle arr blir opphøyede eller keloide, men noen utvikler slike. Så taping virker forebyggende, altså vil kunne gjøre et arr flatere enn om det ikke ble tapet. 

Det er også dette jeg vanligvis får høre fra de som fjerner sting og hudleger.

Et arr på foten er jo ikke så farlig? Plastikk kirurgi som du liker til er jo for å forbedre utseende og da sier det seg selv at arr skal behandles annerledes. Arr etter operasjon eler kan man droppe tape på etter sting er fjernet.

AnonymBruker
Skrevet
På Saturday, December 31, 2016 den 9.51, AnonymBruker skrev:

Å tape arr har blitt en motesak. Det man i verste fall oppnår er allergi mot plaster/tapen. Arr blir forskjellig alt etter hvor flink kirurgen er med sin skalpell, hvor godt grokjøtt pasienten har, og at såret får gro i fred uten infeksjon eller andre komplikasjoner. 

Jeg hadde en diskusjon med en annen bruker for noe tid tilbake og kontaktet kirurgen som opererte meg og fikk beskjed om at taping er en motesak, uten forankring i medisisnsk faglige vurderinger. 

Anonymkode: b1023...30e

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et arr på foten er jo ikke så farlig? Plastikk kirurgi som du liker til er jo for å forbedre utseende og da sier det seg selv at arr skal behandles annerledes. Arr etter operasjon eler kan man droppe tape på etter sting er fjernet.

Jaja. Jeg hadde iallfall plastikk-kirurg sist jeg opererte. Ikke for å forbedre utseende, men for å gjøre en operasjon som var helt nødvendig. Heldigvis på et sted som jeg ikke viser frem så ofte, for arret vises jo godt. Har utstående/klumpearr fra en annen operasjon, så denne gangen tapet jeg. Er jo ikke sikkert jeg hadde utviklet et stygt/klumpete arr igjen, men best å være på den sikre siden. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Strengt talt ikke nødvendig. Er arret sjenerende eller veldig ømt så kan det tapes. Dette med at taping er motesak har jeg og hørt nå I lengre tid. Taping er jo ikke skadelig så om man ønsker det og har trua så kjør på. Har et arr på 16cm på bryst og et på 20cm på låret, har ikke brukt bandasje eller tape på de etter sting var fjernet. De er flate og "pene". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...